Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 86, views: 48.579 •

Als een uitgever een goede maand voor de start van de E3 een groot evenement organiseert, dan is dat reden voor voorzichtigheid bij het maken van afspraken op de E3 zelf. De kans is immers groot dat die ontwikkelaar in anderhalve maand tijd geen compleet nieuwe presentatie weet samen te stellen, dus zie je heel vaak exact hetzelfde. Dat was in het geval van Rage overduidelijk het geval. Alle op de E3 getoonde levels kenden we al, en dat leent zich niet voor een nieuwe preview. Bij The Elder Scrolls V: Skyrim waren we daar ook bang voor, maar gelukkig had Bethesda een heel stuk toegevoegd aan zijn vorige presentatie.

Voor wie de vorige, uitgebreidere preview heeft gemist en te lui is om die hier nog eens door lezen, nog even het algemene beeld van wat Skyrim belooft in te houden. Skyrim is de meest noordelijke provincie van het koninkrijk Tamriel. De speler neemt de rol aan van Dovakiin, oftewel Dragonborn. Hij heeft een speciale band met draken, wat hem onder meer in staat stelt hun taal te leren en de zielen van verslagen draken te absorberen. Anders dan in vorige The Elder Scrolls-games ben je dus geen 'nobody' die naam voor zichzelf maakt. Vanaf het begin van het spel ben je 'the chosen one'.

The Elder Scrolls V: Skyrim geeft de speler meer vrijheid in de gameplay dan zijn voorganger Oblivion. Zo kunnen spelers vrij kiezen wat zij in hun handen nemen. Zolang dat geen wapens zijn die Dovakiin met twee handen moet vasthouden, geeft het spel je vrijheid in combinaties. Je kunt dus een wapen in je ene en een spell in je andere hand, of twee wapens of twee spells 'equippen', en daarin is natuurlijk een groot aantal combinaties mogelijk.

*Dynamiek

Daarnaast heeft Bethesda geïnvesteerd in de dynamiek van de spelwereld. Quests moeten op een geloofwaardigere manier tot stand komen, bijvoorbeeld door te luisteren naar dorpelingen, en soortgelijke natuurlijke methoden om informatie te krijgen. Daarnaast moet de spelwereld ook geloofwaardiger overkomen, doordat alles met elkaar in verband staat. Burgers reageren op jouw reputatie en het economische systeem in het spel verandert mede door jouw acties; het saboteren van een houtzagerij maakt bijvoorbeeld de prijs van pijlen voor je pijl en boog hoger omdat er minder hout voor beschikbaar is.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)


Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013