Door , , reacties: 38, views: 25.177 •

Wat was de aankondiging van Kingdoms of Amalur: Reckoning veelbelovend. Men neme één van de beste gamedesigners ter wereld, men neme één van de beste striptekenaars ter wereld en men neme een bekroond schrijver. Men laat dit drietal samenwerken binnen de muren van een studio die zijn sporen heeft verdiend. Uit die mix komt een rpg tevoorschijn die aan alle kanten goed aanvoelt.

Dat topteam kan ook geen kwaad, want de makers hebben zichzelf op een flinke achterstand gezet door zo ongeveer de minst aansprekende naam uit de gamesgeschiedenis te kiezen. Vergeet de mondvol, want ook de makers hebben het in de wandelgangen gewoon over Reckoning. De naam komt uit de koker van R.A. Salvatore, de schrijver die veel van de romans rond de Forgotten Realms geschreven heeft, een wereld waarbinnen Icewind Dale en Neverwinter vallen. Voor Reckoning bedacht hij een nieuwe wereld, vol magie en strijd.

* Big Huge

De game wordt gemaakt door Big Huge Games, de studio die naam maakte met de rts Rise of Nations. De studio wil de eigen naam eer aandoen en voor Reckoning een lekker uitgebreide spelwereld scheppen. Dat wordt een open wereld waarin Big Huge Games geen rts, maar een actie-rpg situeert. Die bestaat uit vijf flinke lappen land, met elk een geheel eigen grafische stijl. Er valt dus genoeg te verkennen, want naast een divers landschap zijn er ook steden en tientallen dorpjes om te verkennen. Naar bekend recept zijn dat de hubs waarin je quests kunt oppikken en daar zijn er honderden van, net als dat er ruim honderd dungeons zijn om te verkennen. Door het spel loopt een verhaallijn die gevangen is in speciale quests, met daarnaast honderden sidequests. Bovendien zijn er ook nog zes verschillende facties in het spel waar je banden mee kunt aanknopen. Ook dat kan je de nodige extra quests opleveren.

* Morrowind

Met de hoeveelheden van alles zit het dus wel goed, zoals je ook mag verwachten van Ken Rolston, de man die als lead designer verantwoordelijk was voor de gameplay van The Elder Scrolls III: Morrowind en The Elder Scrolls IV: Oblivion. Toch slaat Rolston met Reckoning een andere weg in. Waar Morrowind een klassieke rpg is, heeft Reckoning de gameplay van een actiegame. Je vecht niet met getimerde spreuken, maar met combo's die je eerder zou verwachten in Devil May Cry dan in Morrowind. Voeg daar de grafische stijl van Todd McFarlane aan toe en je hebt een spel dat een kruising lijkt tussen Darksiders en World of Warcraft. In tegenstelling tot WoW is Reckoning echter een offline spelwereld, .

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets