Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 57.565 •

Sinds uitgever Eidos onder Square Enix valt, is het bedrijf opvallend goed bezig. Vorig jaar stal de nog niet zo heel lang geleden nog noodlijdende uitgever al de show met Deus Ex: Human Revolution, en dit jaar heeft Eidos twee nieuwe ijzers in het vuur met Tomb Raider en Hitman Absolution. Dat de nieuwe Tomb Raider er zeer veelbelovend uitziet, was al even bekend, maar over de nieuwe Hitman had de uitgever nog weinig losgelaten. De verrassing was daardoor des te groter, want Agent 47 is terug. En hoe.

De game draait dus opnieuw om de kale huurmoordenaar, maar verder heeft de Deense ontwikkelaaar IO Interactive opvallend veel gewijzigd in de Hitman-formule, al speelt sluipen uiteraard nog steeds een voorname rol in het spel. Ongezien blijven is nog steeds het voornaamste wapen van 47.

* Gletsjer

Het eerste dat opvalt aan Hitman: Absolution is dat IO een nieuwe engine gebruikt voor het spel. De Denen zetten voor het eerst versie 2 in van hun eigen Glacier-engine en dat is een stevige stap voorwaarts. Waar met name de belichting van de voorgaande Hitman-games nog wel eens aan de saaie kant was, lijkt dat nu juist een van de sterkste punten. Het maakt de omgeving waarin 47 zich beweegt er stukken sfeervoller op. Daarnaast maakt de nieuwe engine vooral de weg vrij voor een meer duistere setting. De levels waar 47 doorheen beweegt, zijn vaak donker, terwijl IO er toch voor zorgt dat je voldoende overzicht houdt. Dat kan alleen met een uitgekiende belichting. De delen die wel verlicht zijn, hebben een heel kleurrijk uiterlijk, met veel rood en geel.

Er is nog meer veranderd aan de opzet van de levels. In voorgaande games was de opzet eigenlijk steeds hetzelfde. Levels waren vaak ruwweg van dezelfde grootte en ze bevatten steeds dezelfde ingrediënten. Zo moest er altijd een ruimte zijn waarin Hitman kon schuilen, om maar wat te noemen. IO heeft de regels die het zichzelf in de voorgaande delen had opgelegd voor Absolution wat versoepeld. Dat kon, omdat de levels gevarieerder zijn in grootte. Bovendien is er een systeem van checkpoints ingebouwd, dat het mogelijk maakt om niet alleen de omvang van de levels te variëren, maar ook de inhoud. Het gaat niet langer om een enkele moordopdracht per level.

E3: Hitman Absolution

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deHitman Absolution


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013