Door , , reacties: 96, views: 70.183 •

We leven in 2011, en dat vorig jaar de beurt werd gegeven aan Treyarch betekent voor heel veel shooterfans maar één ding: er komt een nieuwe Call of Duty-game aan van Infinity Ward. De makers van de succesvolle Modern Warfare-serie brengen op 8 november inderdaad Call of Duty: Modern Warfare 3 op de markt, waarin Makarov een derde wereldoorlog ontketend lijkt te hebben. Allemaal hartstikke interessant, en we zijn natuurlijk ook zeer benieuwd naar de multiplayer, maar er is meer. Naast Modern Warfare 3 lanceert Activision dit jaar namelijk ook Call of Duty: Elite.

Nee, we hebben het hier niet over een game. Dit is niet de Ghost-spin-off of de mmog waarover de afgelopen jaren geruchten zijn verschenen. Call of Duty: Elite is, oneerbiedig gezegd, een app. Het is een soort Facebook, maar dan speciaal ontwikkeld voor Call of Duty. Het is een platform waar Call of Duty-spelers zich kunnen verzamelen, waar ze elkaars statistieken kunnen bekijken en vergelijken en waar ze hun spel kunnen analyseren om beter te worden. En het is vooral ook een manier voor Activision om ervoor te zorgen dat gamers buiten het online spelen om ook elders bezig zijn met Call of Duty.

*Meerdere platformen

Elite zal beschikbaar komen voor meerdere platformen. Ook hierbij is de gedachte dat spelers, waar dan ook en op welk platform dan ook, bezig moeten kunnen zijn met Call of Duty. Zit je in de trein, dan kun je inloggen op Elite via je smartphone. Op een ongezien momentje op je werk kun je je laatste statistieken bekijken op je pc. "Verzin maar een platform, en wij zorgen dat Elite erop komt", riepen de ontwikkelaars van Beachhead gekscherend. Smartphones en tablets die draaien op Android of iOS lijken in elk geval verzekerd van Elite, en datzelfde geldt voor de pc en de Mac.

Call of Duty: Elite is ruwweg onder te verdelen in vier onderdelen, die in de versie die wij hebben kunnen testen uit elkaar werden gehouden door middel van tabjes. Het eerste onderdeel, Career, is de plaats waar Elite alle statistieken verzamelt en toont. In Connect kunnen spelers lid worden van groepen en clans. Compete is de plaats waar alles is te vinden over prijsvragen en andere wedstrijden, en onder Improve zijn tal van tips en aanwijzingen te vinden die spelers kunnen helpen hun prestaties in Call of Duty te verbeteren.