Door , , reacties: 71, views: 49.513 •

Je moet een beetje lef hebben als je tegenwoordig nog een mmog op de markt wilt zetten, helemaal als het om een project gaat waarbij spelers een abonnement moeten afsluiten om in de online wereld te kunnen duiken. Trion Worlds heeft dat lef en het gelooft heilig in Rift, een game waarmee de studio op een slimme manier zowel begaande als nieuwe paden probeert in te slaan. In eerste instantie komt alles in Rift zeer vertrouwd over, maar er blijkt de nodige vernieuwing in te zijn verwerkt.

Gespeeld op: pc (exclusieve titel)

Rift, dat oorspronkelijk de toevoeging 'Planes of Telera' droeg, bouwt voort op bestaande concepten. Niet alleen met betrekking tot de gameplay, maar ook met het oog op het uiterlijk. De omgeving waarin je speelt, lijkt nog het meest op een verbeterde versie van de kleurrijke wereld van Aion. De bediening van het spel is volledig geleend van World of Warcraft, waardoor hij voor minstens 12 miljoen spelers vertrouwd aanvoelt. Lopen, springen, vechten: alles gaat op dezelfde manier als in World of Warcraft, net als het gebruik van hotbars en de plaatsing van extra bars op je scherm. Zelfs de meeste shortcuts zijn hetzelfde.

Rift review

* Rassenstrijd

Ook vertrouwd is dat de spelers zijn verdeeld in twee strijdende partijen die elkaar pas na verloop van tijd treffen, als de characters van beide partijen enigszins zijn doorontwikkeld. Die partijen zijn de Guardians en de Defiants. Bij de Guardians zijn nog bekende rassen als de Dwarves en High Elves te vinden, aangevuld met de Mathosian. Het ras van de Defiants bestaat uit vreemde volkeren als de Bahmi, Eth en Kelari. De verschillen zijn vooral van uiterlijke aard en ze hebben weinig invloed op de speelwijze. Er zijn de kleine, bekende raciale verschillen: iets meer weerstand hier, net wat meer snelheid daar.

Er kan uit vier classes worden gekozen, die elk acht varianten kennen. Dat geeft al een flinke hoeveelheid keuzemogelijkheden en dat worden er alleen nog maar meer doordat je eigenschappen van verschillende onderclasses kunt combineren. Je kunt spelen als Warrior, Mage, Cleric en Rogue. De Warrior kent varianten als de Paladin en Champion, bij de Mage is er een onderscheid tussen de Warlock, Pyromancer en Necromancer, bij de Cleric vind je ondersoorten als de Shaman, Druid en Cabalist en de Rogue kent varianten als de Assassin, Marksman en Saboteur.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True