Door , , reacties: 31, views: 34.588 •

Met Dungeon Siege, de rpg die Microsoft in 2003 op de markt bracht, gooide de uitgever hoge ogen. Zowel pers als publiek waren lovend over het rollenspel van ontwikkelaar Gas Powered Games. Chris Taylor, ooit verantwoordelijk voor het strategische Total Annihilation, was het creatieve brein achter de game en hij is nog steeds betrokken bij de serie. Hoewel het nieuwe Dungeon Siege III niet wordt gemaakt door Gas Powered Games maar door Obsidian Entertainment, fungeert Taylor als adviseur. De game komt eind mei pas uit, maar we konden bij distributeur Big Ben Interactive op kantoor alvast het begin van het spel spelen.

De locatie waar de nieuwe Dungeon Siege zich afspeelt, is nog steeds het land Ehb. Daar is veel veranderd sinds de gebeurtenissen uit de voorgaande delen uit de serie. Na de strijd tussen de verschillende facties kwam de 10th Legion bovendrijven als winnende partij. Niet geheel naar tevredenheid van iedereen. Met name ene Jeyne Kassynder is niet blij met de Legion en weet de bevolking van Ehb achter zich te krijgen. Als het spel begint, is dat gelukt. De 10th Legion is door Kassynder vrijwel geheel uitgeroeid. Jij kruipt in de huid van één van de laatst overgebleven leden van het legioen en je bent op zoek naar een zekere Venerable Odo, die de overgebleven leden probeert te herenigen in een poging weerstand te bieden tegen Kassynder en haar vele volgelingen.

* Console

Die zoektocht vormt het begin van het spel en staat centraal in de eerste quests. Daarin zijn je mogelijkheden nog beperkt. Zo is er van het gebruik van magie nog geen sprake en heb je ook nog geen groepsgenoten. Wapens heb je wel en daarbij blijkt meteen dat Dungeon Siege III niet alleen voor de pc zal verschijnen. De nieuwe game wordt de eerste uit de serie die ook voor de consoles wordt gemaakt en hij verschijnt zowel voor de Xbox 360 als voor de PlayStation 3. Op die laatste console stond ook de testversie van het spel die we mochten spelen. De nieuwe ondergrond blijkt vooral uit het gemak waarmee gewisseld kan worden tussen het vechten met zwaard en schild of met een dubbelhandig zwaard. Dat laatste was minder effectief dan gedacht; de zwaard-met-schild-combinatie bleek beter gereedschap tegen de vele volgelingen van Kassynder. Vooral omdat tegenstanders graag in groepen opereren en jij in het begin van het spel er nog alleen voor staat.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht