Door , , 115 reacties, 122.868 views •

Het moet gezegd, uitgever 2K Games heeft echt alles uit de kast getrokken om Duke Nukem Forever een waardig podium te geven. Niet alleen vloog de uitgever tientallen journalisten naar Las Vegas, er werd ook een complete stripclub afgehuurd om de game aan de verzamelde pers te tonen. Voor dat doel moesten de strippers wijken, dat dan weer wel. In plaats van de dames stonden er tientallen Xbox 360’s opgesteld waar Duke Nukem Forever op kon worden gespeeld. Ook niet verkeerd natuurlijk. Op het podium van de club was alleen Randy Pitchford te zien, de directeur van Gearbox Software. Deze studio heeft de game onder zijn hoede sinds 3D Realms de deuren moest sluiten. Hij vertelde dat het ontwikkelteam nog steeds op schema ligt en dat DNF precies volgens planning in mei in de winkels ligt. Verder legde Pitchford uit dat we het begin van het spel mochten spelen en dat we daar een paar uur de tijd voor hadden.

De start van het spel kwam bekend voor. Dat gedeelte hebben we namelijk eind vorig jaar al eens gespeeld, tijdens First Look in Amsterdam. Meteen bij de opening wordt je duidelijk gemaakt dat het leven goed is geweest voor Duke, tijdens de jaren die zijn verstreken sinds Duke Nukem 3D. Hij is niet alleen de grootste levende legende op Aarde, hij heeft op basis van zijn heldenstatus ook een heus imperium uit de grond gestampt, met goktenten, hamburgerrestaurants en - jawel - stripclubs. Duke vindt zijn eigen succes overigens volkomen logisch. In de woorden van Pitchford: het is de meest hedonistische en narcistische man ter wereld. Zo zul je al snel merken dat Duke geen genoeg kan krijgen van het spelen met zijn eigen game, zelfs als hij ondertussen wordt afgeleid door een schaars geklede tweeling.

Duke Nukem Forever Vegas Hands-on

* Presidentiële goedkeuring

De aandacht van Duke wordt afgeleid als blijkt dat de aliens uit DN3D toch niet helemaal zijn verslagen. Ze zijn terug op Aarde en hebben zelfs een deal gesloten met de leiding van de VS. Ze hebben de president ervan weten te overtuigen dat ze vreedzame bedoelingen hebben en zowel de president als de hoogste militair vraagt aan Duke om zich dit keer afzijdig te houden. Men wil de zaak namelijk met wat meer tact aanpakken. Duke heeft uiteraard zijn twijfels. Hij gelooft niets van de vreedzame bedoelingen van de aliens. Volgens hem zijn ze maar met één doel teruggekeerd: ze willen onze chicks stelen. En zoals je weet: nobody steals our chicks and lives!

Vandaar dat Duke in actie komt als duidelijk wordt dat zich een enorme alien ophoudt in een stadion. Na een verplicht bezoek aan het toilet - de spiegels en pisbakken waar Duke zijn ego mee op kan krikken zijn weer volop aanwezig - stapt hij de arena in om de boss een lesje te leren. Van de kapitein van de verslagen Marines krijgt hij een devastator. Wie DN3D heeft gespeeld, weet dat dit een snelvurende dubbelloops raketwerper is. Die komt van pas, want de alien boss schiet met vergelijkbare projectielen en heeft bovendien een verpletterende sprint in de benen. Die sprint gaat gelukkig alleen recht vooruit en is dus vrij eenvoudig te ontwijken. Strafen is het devies, waarbij je tegelijkertijd nieuwe munitie oppikt.

Duke Nukem Forever Vegas Hands-on

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Duke Nukem Forever, PC
Duke Nukem Forever, PlayStation 3
Duke Nukem Forever, Xbox 360

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.