Door , , reacties: 56, views: 33.198 •

Blizzard Entertainment had voor de lancering van World of Warcraft: Cataclysm twee leden van zijn ontwikkelteam naar Rotterdam gestuurd, om de eerste exemplaren die tijdens de nachtelijke verkoop over de toonbank gingen van een handtekening te voorzien. Voordat de heren de viltstift ter hand namen, hadden ze gelukkig wat tijd om ons te woord te staan. We vroegen de twee naar de vele veranderingen die in Cataclysm zijn doorgevoerd in de gebieden die vijf jaar geleden, bij de lancering van World of Warcraft, werden geïntroduceerd.

Om het tweetal eerst even voor te stellen: we spraken met John Lagrave, senior producer van Cataclysm en als zodanig hoofd van de engineering group die de engine en de editors van het spel maakt. Hij leidt tevens de afdeling die de gameplay-mechanieken programmeert. Als tweede had Blizzard Gary Platner naar Rotterdam overgevlogen. Hij is de lead environmental artist, het hoofd van het team dat de natuurlijke, uiterlijke delen van de spelwereld ontwerpt.

Voor Cataclysm hebben jullie alle zones waarin je personage kan stijgen van level 1 tot level 60 opnieuw ontworpen. Nu hebben jullie inmiddels erg veel ervaring met het ontwerpen van geheel nieuwe gebieden, maar lang niet zoveel met het aanpassen van bestaande zones. Keken jullie er naar uit om al die bestaande zones aan te mogen pakken?

Gary Platner: Het is altijd leuk om terug te grijpen op het oude spul en het opnieuw te ontwerpen. Vooral doordat we veel betere technologie hebben dan zes jaar geleden toen we die oude zones bouwden. Ook de editor waar we de wereld in vormgeven steekt heel anders in elkaar dan destijds. Verder hadden we inmiddels zes jaar extra ervaring die we in het herontwerp konden leggen, iedereen in het team vond het dus geweldig om de zones opnieuw vorm te geven.

John Lagrave: Het is toch je kindje dat je van een ander uiterlijk gaat voorzien. Je houdt van een zone zoals hij is, zoals hij er uitziet en met de sfeer die er heerst. Is het dan moeilijk om een zone compleet overhoop te gooien? Natuurlijk, maar dat maakt je alleen maar gemotiveerder om er iets goeds van te maken. Dus hebben de mensen van Gary en het team dat de quests bedenkt, geprobeerd om een verrassende, nieuwe invulling te geven aan de bestaande zones. Neem Westfall. In het originele spel vond ik dat een geweldige zone, met de bandieten en de Deadmines aan het einde. Maar kijk eens naar het nieuwe Westfall. Doe de nieuwe quests en het eerste dat je ziet is Old Blanchy en Old Blanchy is dood. O nee, Old Blanchy is dood, hoe kan dat nou! De rest van de questlijn is hilarisch. Het is een parodie geworden op de tv-show CSI, waar we de draak mee steken. Je onderzoekt er de dood van het paard in, dat is erg grappig en erg creatief in elkaar gestoken. Het team houdt van wat er was en de meeste huidige teamleden zijn destijds betrokken geweest bij het opbouwen ervan, maar ze wilden er graag een betere versie van neerzetten. Wat mij betreft is dat ook wel terug te zien.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.