Door , , reacties: 59, views: 38.524 •

Blizzard bewaart ieder jaar opnieuw een grote aankondiging voor de BlizzCon, en het was dus de vraag wat de ontwikkelaar dit jaar aan zou kondigen. Het bedrijf had de spanning vooraf flink opgevoerd. Dat er niet zou worden gesproken over Heart of the Swarm, de eerste uitbreiding van StarCraft II, was al bekend. De uitbreiding was niet speelbaar op de beursvloer en Brian Kindregan wilde er in een interview met ons maar weinig over kwijt. Er was natuurlijk de aankondiging van de vier gratis mods voor de rts, maar voor een ontwikkelaar met de reputatie van Blizzard geldt dat niet als 'groot' nieuws.

Natuurlijk, er was de aankondiging van de Demon Hunter voor Diablo III. Leuk, maar niet echt verrassend. Blizzard had al door laten schemeren dat de vijfde en laatste class van de rpg op de BlizzCon zou worden aangekondigd en dat het spel met een 'ranged' class zou worden uitgebreid lag voor de hand. Erg leuke class, daar niet van, maar toch niet de grote aankondiging waar we vooraf op hoopten.

* Tussen de regels

Wat bleef er dan over? De aankondiging van iets geheel nieuws wellicht? Dat zou kunnen, want Blizzard heeft al lang geleden toegegeven dat er een nieuwe mmog in de maak is en dat het bovendien aan een spel werkt dat niet voortborduurt op bestaande series. Zouden we op de BlizzCon de aankondiging krijgen van een nooit eerder gemeld project? Nee dus. Tussen de regels door hoorden we alleen dat er hard aan de nieuwe mmog wordt gewerkt. Belangrijke mensen uit het team van World of Warcraft, zoals Jeffrey Kaplan, zijn overgestapt van het team achter WoW naar de ontwikkelgroep van de nieuwe game en we weten dat er inmiddels vijftig mensen aan werken. Dat is niet veel, naar de maatstaven van Blizzard. We hoorden producer J Allen Brack zeggen dat het team van WoW inmiddels is gegroeid tot 150 man. We moeten dus concluderen dat de productie van de nieuwe mmog eigenlijk nog niet echt op gang is gekomen. Daarmee is het wellicht nog te vroeg om de game aan te kondigen, en dat gebeurde dan ook niet.

Geen grote aankondigingen dus, enkel nieuws over het bekende trio Diablo, StarCraft en Warcraft. Voor de eerste twee had Blizzard echt iets nieuws in petto, met de Demon Hunter en de gratis mods, maar wat was er te beleven voor de miljoenen fans van World of Warcraft? Cataclysm, de derde uitbreiding die vanaf 7 december in de winkel ligt, was speelbaar op de beursvloer. Dat gaf de honderden aanwezige fans die niet in de bètatest zijn opgenomen de kans om hun eerste stappen te zetten op de twee verwoeste continenten van WoW, en daar was uiteraard veel belangstelling voor. Maar had Blizzard nog iets nieuws te melden over de mmog?

World of Warcraft: Cataclysm op BlizzCon 2010

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.