Door , , reacties: 25, views: 25.516 •

In Enslaved ga je in zekere zin 'back to the future'. De titel maakt overduidelijk dat het spel is gebaseerd op een Chinees verhaal uit de zestiende eeuw, Journey to the West. Voor de gelegenheid is het verhaal naar de toekomst verplaatst en speelt het zich 150 jaar later af. Ook Monkey, de hoofdpersoon van Enslaved, komt overgewaaid uit het klassieke verhaal. In het spel is Monkey... ja, wat is hij eigenlijk? Laten we zeggen dat hij een onbehouwen 'loner' is, gewend om te overleven in een ruwe omgeving.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Het spel begint met een 'blast from the past.' Monkey zit in een kleine cel aan boord van een ruimteschip dat neerstort. Jammer, want het is daarmee niet bepaald de eerste game die op deze manier begint. Het is ook een wat vreemd begin, omdat de rest van het spel zich gewoon op Aarde afspeelt. De start in het ruimteschip is niet het sterkste deel van het spel, maar gelukkig blijkt het slechts een tutorial.

Het ruimteschip is wel de locatie waar Monkey zijn metgezel ontmoet, de ranke Trip. Zij - rood haar, dreadlocks, sproetjes, strakke broek met scheuren - heeft verstand van computers en weet de deuren aan boord van het ruimteschip te openen, om ze daarna voor de neus van Monkey weer te sluiten. De twee zijn op weg naar de laatste eenpersoons-ontsnappingscapsule van het schip. Hierbij leer je waar Monkey zijn naam aan te danken heeft. Terwijl Trip zich langs tal van elektronische obstakels wurmt, moet Monkey langs de buitenkant van het uit elkaar vallende schip klauteren. Het maakt ook meteen duidelijk dat het klimmen wel spectaculair, maar niet al te moeilijk is. De punten waar Monkey zich aan vast kan grijpen zijn voorzien van een knipperende glow, waardoor je precies kunt zien welke route je af moet leggen.

* Klimmen

Dat blijft ook de rest van het spel zo, waarbij actie en klimmen elkaar afwisselen. De klauterpartijen zorgen voor momenten van rust en zijn in die zin een welkome afwisseling. Zoals gezegd ogen ze wel spectaculair, die klimacties, zeker als je eenmaal de overblijfselen van de Brooklyn Bridge hebt bereikt. Spannend zijn ze echter allerminst.  Om het iets moeilijker te maken, storten af en toe wat delen van de route in elkaar, zodat je de snelheid er een beetje in moet zien te houden. Maar echt lastig wordt het daar nauwelijks door.

Nadat het ruimteschip is neergestort, blijken Trip en Monkey dus geland in een vervallen New York. Monkey is bewusteloos geraakt door de crash en Trip maakt misbruik van die gelegenheid.  Om het hoofd van de krachtpatser plaatst ze een band die ze kan aansturen. De band is ooit ontwikkeld om slaven in het gareel te houden en dat is ook een beetje wat Trip ermee wil bereiken. De band neemt de hartslag van Trip waar, maar alleen op korte afstand. Zodra Monkey iets te ver van Trips zijde wijkt, krijgt hij een dodelijke stroomstoot. Dat gebeurt ook als Trip overlijdt. Zo krijgt ze voor elkaar dat Monkey haar begeleidt op haar reis naar het westen. Daar ligt de gemeenschap waar ze vandaan komt, een enclave die zich verborgen heeft weten te houden voor de robots die de Aarde al 150 jaar in hun greep hebben.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets