×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 94, views: 132.622 •

Vergeet even al het gedoe over nieuwe tegels en gestapelde eenheden. Er is bij een nieuwe Civ eigenlijk maar één vraag die er echt toe doet: is het spel nog net zo verslavend als zijn voorgangers? Speel je nog steeds door tot diep in de nacht, zonder dat je het echt door hebt omdat je steeds opnieuw in de overtuiging bent dat je nog slechts 'one more turn' zult spelen?

Gespeeld op: pc (exclusieve titel)

Toch moet die vraag beantwoord worden aan de hand van de vernieuwingen die ontwikkelaar Firaxis heeft doorgevoerd. Voor die veranderingen is niet naamgever Sid Meier verantwoordelijk, die speelde bij de ontwikkeling van Civilization V nog slechts een adviserende rol. Het team bij Firaxis heeft namelijk een nieuwe roerganger in de jonge Jon Shafer, die duidelijke ideeën heeft over de toekomst van de serie. Het spel zou dus eigenlijk Jon Shafer´s Civilization V moeten heten, maar met oudgediende Meier in de titel verkoopt het vast beter.

* Uiterlijke kenmerken

Toch eerst even de visuele kant van de zaak, hoewel daar alweer direct de zeshoekige tegels om de hoek komen kijken. Met voorganger Civ IV in het achterhoofd is dit vijfde deel een grote stap voorwaarts, grafisch gezien. Ondanks het vaak hoge camerastandpunt is er erg veel detail zichtbaar in de wereld. Dat geldt voor met sneeuw bedekte bergtoppen, maar ook voor een simpele boerenakker, die er van bovenaf uitziet als een prachtige lappendeken. Er is bovendien de nodige variatie, omdat Firaxis verschillende landschappen heeft ingebouwd. Zo is er een Amerikaanse ondergrond, een Europese, maar ook een Aziatische waarbij standaardelementen als bergen en weides er toch net iets anders uitzien. Daar komen de golven die tegen de kust aanrollen nog bij, net als het leven dat in de zee zichtbaar is. Vooral de kleuren die Firaxis heeft gekozen zijn mooi. Net iets kleurrijker dan je van Civ IV gewend bent, zonder dat er aan realisme wordt ingeboet.

Sid Meier's Civilization V

Dan zijn er nog de eenheden, die in prachtig detail worden weergegeven. Denk aan een groep van een stuk of zes musketiers die knielen als ze de opdracht krijgen om een tegel te verdedigen, of aan twee soldaten die een kanon omkeren als ze gevraagd worden de andere kant op te schieten. Vanuit het hoge standpunt valt het niet altijd zo op, maar het voegt toch haast ongemerkt erg veel toe en het is knap hoeveel detail Firaxis in de kleine poppetjes heeft weten te stoppen. Ook de steden in het spel zijn in prachtige details uitgewerkt, en dat geldt eigenlijk voor alle beschavingen en voor alle tijdperken in het spel.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Sid Meier's Civilization V
Civilization 4, Complete (DVD-Rom), PC
Civilization Revolution, Xbox 360

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.