Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 111, views: 43.664 •

Tom Chilton, lead designer van World of Warcraft: CataclysmBlizzard vaardigde een paar van zijn belangrijkste mensen naar Keulen af om tijdens de Gamescom een toelichting te geven op de games die op stapel staan. Jay Wilson onthulde de introductie van Artisans in Diablo III en lichtte die toe in een interview met Tweakers.net, en ook Tom Chilton werd naar Keulen gestuurd om vragen te beantwoorden over Cataclysm, de derde uitbreiding van World of Warcraft. Chilton gaf een persconferentie waarin ruimschoots gelegenheid was om vragen te stellen, maar wij mochten de lead designer van Cataclysm onder vier ogen spreken.

Waarom stijgt het maximale level in Cataclysm tot 85 en niet naar 90, wat de verwachting was na de voorgaande twee uitbreidingen? Is dat omdat jullie zuinig aan willen doen en niet te snel level 100 willen bereiken?
Haha, nee hoor. Er is niets magisch aan de getallen. De verklaring is heel eenvoudig: we denken niet dat we voldoende te bieden hebben voor tien levels, ook omdat we tegelijkertijd alle quests tussen level 1 en level 60 opnieuw aan het ontwerpen zijn. Toen we inventariseerden waar spelers op dit moment het meest behoefte aan hebben, bedachten we dat een heleboel spelers steeds nieuwe characters aanmaken en dan ook steeds het hele traject van level 1 tot en met level 60 moeten doorlopen. Dat is het deel dat we als eerste ontworpen hebben en dat blijft sterk in kwaliteit achter bij wat we later ontworpen hebben, in de twee uitbreidingen die tot nu toe verschenen zijn. We denken dus dat spelers het meer waarderen als we het stuk van level 1 tot 60 opnieuw ontwerpen dan dat ze tot level 90 door kunnen groeien.

GamesCom: World of Warcraft: Cataclysm

Maar jullie hadden toch ook wat meer ervaringspunten toe kunnen kennen in de nieuwe gebieden, zodat je met dezelfde quests niet tot level 85 stijgt, maar tot level 90?
Natuurlijk, we kunnen zoveel ervaringspunten toekennen als we willen. We denken echter dat er een bepaalde verwachting is aan het verdienen van ervaring. Maar er is meer aan gekoppeld. Als je tien levels stijgt, krijg je ook meer Talent Points en daarmee dus ook meer nieuwe spreuken en mogelijkheden voor de verschillende classes in het spel. We wilden niet dat het aan zou voelen alsof je een kunstmatig hoog aantal levels zou stijgen ten opzichte van wat er werkelijk te beleven valt in de nieuwe gebieden van Cataclysm. Bovendien is er een algemene verwachting van het aantal quests dat nodig is om tien levels te stijgen; we wilden niet dat spelers het gevoel zouden krijgen dat ze level 90 bereikt hadden en daarvoor veel minder quests moesten te volbrengen.

Ik vermoed dat 99 procent van de spelers zo snel mogelijk level 80, of straks 85, probeert te bereiken, om vervolgens in een heel klein stukje van de wereld steeds dezelfde quest of dezelfde instance te doen. Die 99 procent van de spelers geniet dus nauwelijks van al het werk dat je in die 99 procent van de wereld gestopt hebt. Dat moet frustrerend zijn. Hoe probeer je dat te voorkomen?
Dat klopt, dat gebeurt zeker. Aan de andere kant: veel spelers racen door de wereld zonder er veel aandacht voor te hebben, om maar zo snel mogelijk het hoogste level te halen. We merken echter dat veel spelers daarna een tweede character aanmaken en bij het levellen daarvan veel meer tijd nemen voor de verschillende quests, en dat ze het dan ook op waarde weten te schatten.

GamesCom: World of Warcraft: Cataclysm


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (43)


Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013