Door , , reacties: 39, views: 48.901 •

Het is jammer dat sequels zelden net zo spannend zijn als de originele games. Het onbekende is nu eenmaal spannender en vaak weet je van tevoren dat deel twee nooit zo episch wordt als deel een. Dat was bij BioShock 2 niet anders. We wisten al wat we aan de onderwaterstad Rapture hadden, we kenden de meeste vijanden en de sfeer van het spel. BioShock 2 kreeg dan ook net wat lagere cijfers dan de eerste BioShock. Het probleem? Een gebrek aan mysterie, en dat moet in het vlak voor de Gamescom aangekondigde BioShock: Infinite anders zijn. Tweakers.net zag op de Gamescom een korte demonstratie van het spel en sprak met hoofdontwikkelaar Ken Levine over zijn nieuwste game.

"In vergelijking met BioShock ontbrak het in deel twee een beetje aan mysterie. We doen ons best om dat in Infinite helemaal terug te brengen, en daarmee begonnen we al bij de aankondiging", legt Levine uit. Hij overdrijft niet. Lang voordat Irrational Games en 2K Games aankondigden dat BioShock: Infinite eraan ging komen, gingen er al geruchten rond over wat het nieuwste project van Irrational Games zou gaan bieden. Veel gamers hoopten op een nieuwe System Shock, anderen gokten op BioShock 3. Die laatste gedachte zit wel beter in de richting, maar helemaal juist is hij niet. BioShock: Infinite is een op zichzelf staand BioShock-spel en zeker niet een vervolg op BioShock 2. De stad Rapture is voorlopig verleden tijd en in Infinite maken we kennis met een geheel nieuwe setting.

*Verbonden

Toch staan de eerste twee BioShock-games en BioShock: Infinite niet helemaal los van elkaar. Er is een goede kans dat de verhalen van de games op de een of andere manier aan elkaar zijn verbonden, al wil Levine uiteraard niet ingaan op hoe dat in elkaar zal steken. "Vergelijk het met je ontmoeting met Andrew Ryan in BioShock: daar wilden we de speler vooraf niets over vertellen. Infinite kent ook veel van dat soort zaken, waarover we vooraf niets kunnen weggeven." In de eerste trailer is echter een soort schaalmodel van een onderwaterstad te zien, wat ons doet vermoeden dat er in de nieuwe omgeving wel degelijk aanwijzingen te vinden zijn die te maken hebben met de vorige games, of dat de verhaallijn van Infinite zelfs toewerkt naar het punt waar BioShock begon, al dan niet in combinatie met vervolggames.

BioShock: Infinite speelt zich dus af vóór BioShock en BioShock 2. De speler neemt de rol aan van Booker DeWitt, een door Pinkerton gedumpte geheim agent. DeWitt hield er wat extreme technieken op na, die voor de Pinkertons onaanvaardbaar waren. Sinds zijn ontslag verdient DeWitt zijn geld met het uitvoeren van taakjes waar zijn specifieke kwaliteiten hem bij kunnen helpen. Als hij wordt benaderd om een ontvoerd meisje terug te vinden, neemt hij de opdracht aan; fluitje van een cent, normaal gesproken. Dat blijkt dit keer anders te liggen. Niet alleen is het meisje dat DeWitt moet terugvinden geen normaal meisje, ze is ook nog eens ontvoerd naar de meest geheimzinnige stad van de wereld: Columbia.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deBioShock Infinite

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets