Door , , reacties: 129, views: 42.500 •

Blizzard stuurde Jay Wilson naar Europa met een missie. De game director van Diablo III mocht tijdens de GamesCom een interessante nieuwe optie in het rollenspel aankondigen. Wilson vertelde niet wanneer Diablo III in de winkel ligt en ook niet wat de vijfde en laatste klasse wordt van het spel. Hij kwam 'slechts' naar Europa om het bestaan van de Artisans te onthullen.

Deze computergestuurde personages loop je gedurende het spel tegen het lijf en ze kunnen van grote waarde voor je zijn. Het zijn 'crafters,' wat wil zeggen dat ze voorwerpen kunnen maken voor je personage. Er zijn drie Artisans in het spel: de Blacksmith, de Jeweler en de Mystic. De drie Artisans komen tijdens het eerste hoofdstuk op je pad en alle drie willen ze iets van je. Anders gezegd: ieder van de drie Artisans heeft een serie quests voor je die jij kunt uitvoeren. Uiteraard hoeft dat niet, maar de Artisans zijn dermate nuttig dat het erg handig is om hun verzoeken in te willigen. Als je de questlijn van een Artisan hebt volbracht, is hij voortaan loyaal aan je, wat wil zeggen dat hij je zal volgen waar je gaat en zijn diensten enkel nog aan jou aan zal bieden. De Artisans volgen je niet letterlijk op het slagveld, maar zetten hun winkeltje op in de nederzetting waar jij je thuisbasis hebt. Als je terugkeert naar die nederzetting, staan de Artisans daar met hun mobiele toko op je te wachten.

Diablo III - Artisans

* Marktkraam

Zo is het althans bij de Blacksmith, de enige Artisan die Wilson kon laten zien. Aan de Jeweler en de Mystic wordt nog gewerkt, het is dus nog niet bekend hoe die twee zich aan je zullen presenteren. De Blacksmith heeft een grote houten kar die hij uit kan bouwen tot een soort marktkraam waar zwaarden, dolken, schilden en harnas-onderdelen worden uitgestald. De Blacksmith kan dus nieuwe wapens en uitrustingsstukken voor je smeden. Maar dat niet alleen; een belangrijke vaardigheid van de Blacksmith is dat hij onderdelen van je uitrusting kan voorzien van zogenaamde 'sockets'. Je uitrusting wordt daarmee voorzien van holtes waarin edelstenen kunnen worden geplaatst, die magische krachten bezitten. Deze Gems worden geleverd door de Jeweler, maar kunnen dus alleen worden gebruikt als een voorwerp een socket heeft. Sommige voorwerpen hebben al zo'n socket, maar mocht dat niet het geval zijn, dan kan de Blacksmith er een voor je plaatsen. Dat kan zelfs als het voorwerp van zichzelf al een socket had. De Blacksmith kan bovendien voorwerpen voor je repareren.

De Jeweler kan ook uitrustingsstukken maken, maar zijn belangrijkste functie is het vervaardigen van Gems. Die zijn er uiteraard in soorten en maten, met eigenschappen die interessant zijn voor elk van de vijf classes in het spel. Net als de andere Artisans kan de Jeweler gedurende het spel bijleren en dus nieuwe Gems leren maken, die uiteraard beter zijn dan de versies waar hij het spel mee begon. Je kunt de Artisans daarbij helpen, want de nieuwe 'recipes' worden soms door je tegenstanders achtergelaten op het slagveld, of ze zijn een beloning voor een quest die je personage volgt. Jij moet er dus voor zorgen dat de drie Artisans die nieuwe recipes in handen krijgen.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deDiablo III

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.