Hoofdcategorieën
Device Settings

Apple iPhone 4: op het scherp van de snede

Door Arnoud Wokke, vrijdag 30 juli 2010 08:00, views: 608.587

Een nieuwe revolutie?

Steve Jobs heeft er een handje van om tijdens zijn keynotes zwaar te overdrijven: zo was FaceTime volgens hem een manier van bellen waar we al tientallen jaren op wachten. De iPhone 4 zou de grootste revolutie in telecomland zijn sinds de eerste iPhone in 2007.

Daar kunnen we kort over zijn: dat is het niet. De eerste iPhone bracht een revolutie op gang op het gebied van touchscreens en interface, terwijl de iPhone 3G met de bijbehorende App Store een nieuwe revolutie bracht op het gebied van third party applications en de wijze van verzamelen en distribueren van applicaties. De iPhone 4 heeft zo'n revolutie op het eerste gezicht niet in huis.

De iPhone 4 is in sommige opzichten een grotere stap voorwaarts dan de iPhone 3GS was - en in sommige opzichten niet. Het scherm is haarscherp en kan de concurrentie aan met amoled, SLCD en Super Amoled. Aan de softwarezijde wordt er met de toevoeging van beperkte multitasking achterstand op de concurrenten goedgemaakt. De mogelijkheden van multitasking zijn bij de concurrentie echter nog altijd uitgebreider, ogenschijnlijk zonder dat de accuduur daar zwaar onder te lijden heeft.

Voor wie nu een iPhone 3GS heeft, lijken de verbeteringen te gering om de prijzige overstap naar de iPhone 4 te rechtvaardigen. De stap ten opzichte van de iPhone 3G of 2G is daarentegen wél groot.

De 'death grip', het signaalverlies waar de afgelopen weken zoveel om te doen was, blijkt in Nederland minder aanwezig dan in de VS. Het is nog maar de vraag hoeveel mensen serieuze problemen met dit fenomeen zullen hebben: het signaalverlies in Nederland is niet veel meer of minder dan bij de meeste andere smartphones.

Wie alle marketingpraatjes van Jobs vergeet en de iPhone 4 afzet tegen de concurrentie, ziet een smartphone die er - wederom - goed uitziet en in veel opzichten de concurrentie simpelweg voorblijft. De achterstand van andere fabrikanten is echter niet zo groot dat die niet in een jaar in te halen is. Bovendien vraagt Apple veel meer voor de iPhone 4 dan de concurrentie rekent voor topmodellen: een iPhone 4 kost in België simlockvrij 640 tot 750 euro. Een HTC Desire kun je kopen voor 406 euro, een Samsung Galaxy S kost je 443 euro. Deze toestellen hebben overigens wel veel minder opslaggeheugen aan boord.

Zonder enige twijfel zal de iPhone 4 weer een enorm verkoopsucces voor Apple worden en dat is terecht. Op dit moment is er over het geheel genomen geen betere smartphone - en dat is in een markt met zoveel concurrentie een prestatie van formaat.Apple iPhone 4 f

Pluspunten:
+ Mooi, helder scherm
+ Dun
+ Multitasking

Minpunten:

- Duur
- Stof blijft zitten
- Glas gevoelig voor breuken

T'rug naar huus


Inhoudsopgave

Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

Zeer nette en duidelijke review.
Zag wel op de foto's dat ie erg gevoelig is voor vingerafdrukken, en dus stof tussen de randjes. Iets waar ik mijn eigen erg aan kan irriteren.
Ook het Death Grip probleem is erg jammer, maar zal in NL niet voor wegvallende gesprekken zorgen ( alleen bij T-Mobile ) :')

Ik hoop dat ie ook los verkrijgbaar is in Nederland, dan ga ik eens kijken of ik hem ga halen.

Ik heb het 2 weken geleden uitvoerig geprobeerd maar ik kreeg hem niet zover om gesprekken te laten weg vallen... Wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij andere niet zal gebeuren maar ik zie mezelf als (links handige) een persoon die hier juist last van zou moeten hebben. Het bereik werd wel iets minder maar ik denk dat wij in NL gewoon te goede netwerken hebben.

Verder niks speciaals eigenlijk... Mooie telefoon maar niet echt innovatief al vergelijk je het met de 3GS (in gebruikers ervaring)

Denk alleen dat de games hierop weer net iets beter zullen worden

Wat heeft deze review een negatieve ondertoon. Dat leest een beetje irritant.

Nu je het zegt ben ik het met je eens merk het zelf ook...

Zeer uitgebreide review, maar toch met een redelijke negatieve ondertoon. Was ook verbaasd toen ik in de laatste alinea las "is er over het geheel genomen geen betere smartphone ".

Heb nooit het gevoel gehad dat de iPhone 3GS achter liep op de markt. Tuurlijk zijn er altijd telefoons met met Ghz, pixels of MB, maar de gebruikservaring liep zeker niet achter. De Appstore loopt nog steeds voorop op de concurrent.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat het verschil tussen de 3G en 3GS enorm was. Het verschil in snelheid tussen de 3G en 3GS was echt een genot. Echt een andere gebruikservaring. Op gebied van snelheid merk ik weinig verschil tussen de 3GS en 4, maar dit komt ook omdat de 3GS er soepel loopt. De iPhone 4 kan hier weinig in verbeteren. Prettig om te zien dat ondanks te 4x hogere resolutie de snelheid is behouden. Denk ook dat de CPU niet hoger geklokt is om de accu te sparen.

Vorige maand overgegaan van iOS3 naar iOS4. Je merkt dat er voor de eindgebruiker weinig is veranderd. Iets wat je ook bij andere besturingssystemen zien (WXP -> Vista -> W7 en OSX 10.4 -> 10.5 -> 10.6). Tuurlijk zijn er wel leuke extra's toegevoegd, maar geen revolutionaire zaken.

[Reactie gewijzigd door Zware Unit op vrijdag 30 juli 2010 14:01]


Zeer uitgebreide review, maar toch met een redelijke negatieve ondertoon. Was ook verbaasd toen ik in de laatste alinea las "is er over het geheel genomen geen betere smartphone ".
Nuja, Apple claimt de allerbeste smartphone op de markt te brengen die de concurrentie het zweet doet uitbreken. Maar dat is de iPhone 4 gewoon niet, ze sluiten zich aan bij de top, waarbij enkele zaken wat beter zijn dan de rest en andere dingen slechter dan de rest. Maar wel voor de dubbele prijs.

En als ze door blijven gaan met één telefoon per jaar, dan hebben ze volgend jaar nóg meer catching up te doen, aangezien de ontwikkeling bij de concurrentie steeds sneller gaat. Ik vraag me af of ze dat echt kunnen volhouden.

[Reactie gewijzigd door Mad Marty op vrijdag 30 juli 2010 16:36]


Dat laatste is geen argument, er komt er 1 per jaar maar ze hebben ook een jaar om hem te ontwikkelen, daar gaan ze natuurlijk niet van achter lopen.

Ok, deze foon kan achterlopen over een 9 maanden maar veel? Nee, meeste mensen kopen toch een telefoon voor 2 jaar. En over 9 maanden komt er over 3 maanden alweer een nieuwe.

Maar apple is afhankelijk van technologie van andere bedrijven. Samsung,HTC, Motorola en Sony Ericsson hebben ook toegang tot deze hardware. Dus het is zeker wel een argument.

Als je nu begint met ontwikkelen van de iPhone 5. Heb je straks aan het eind oude hardware erin zitten. Je moet dus flexibel zijn met de specs. om zo op het einde de beste neer te zetten.

Het scherm is bijvoorbeeld gemaakt door LG. Iedere smartphone fabrikant kan ze bestellen. Het touchscreen hebben ze wel in eigenbeheer. Hier hadden ze lang een troef. Dat ding werkte echt veel beter als alle concurrenten. Nu is dat verleden tijd.
Samsung daarentegen heeft de Super Amoled in eigen beheer.
En als je kijkt hoeveel onderdelen van de iPhone eigenlijk van Samsung vandaan komen..
En de chip fabrikant die ze over hebben genomen is meer een SoC Puzzelaar. Om alle onderdelen daar in te krijgen. En daar ben je afhankelijk van ARM licenties en PowerVR licenties. Welke ook toegankelijk zijn voor andere SoC bakkers.

Feit blijft dat ze volgend jaar weer een catching up moeten doen op hardware. Dit zullen ze altijd moeten doen. Ze kunnen dus alleen innovatie tonen op software gebied. Alleen hier gaat het dus mis. Ze hadden met de eerste iPhone OS dus heel iets innovatief's neergezet. Alleen de ontwikkeling aan iOS is nou niet behoorlijk groot. Er worden een paar functies toegevoegd wat eigenlijk al mogelijk was binnen het OS. (met jailbreaken)
Als je kijkt hoeveel verbeteringen google aan zijn OS doet denk je soms echt dat apple op zijn luie kont zit.. Het verschil tussen de 3GS en de iPhone 4 is ook niet behoorlijk groot. Behalve de hardware. En facetime. Als je een 3G hebt is deze upgrade nog wel goed te doen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op zaterdag 31 juli 2010 08:07]


Natuurlijk niet, denk je dat Apple alleen maar technologie krijgt die nu al voor handen is?

Er worden afspraken gemaakt kan jij (Samsung) een scherm met deze specs in deze oplage maken voor die en die datum? Ja,? Deal. (Extreem goede miljoenen deal zelfs)

Misschien verdient Samsung wel meer met iPhone onderdelen dan met hun eigen telefoons, het heeft voor Samsung daarom toch echt geen zin om Apple op de tweede plaats te zetten... het is gewoon een winst afweging die ze maken en uit die afweging komt vast niet altijd dat het voordelig is zelf eerst nieuwe technologie uit te melken.

Als Steve de nieuwe iPhone een super amoled scherm wou geven dan had samsung daar zo verschrikkelijk veel winst mee gemaakt (misschien wilde hij dat ook wel maar we weten dat Samsung de vraag van HTC al niet aan kon).

[Reactie gewijzigd door teek2 op zaterdag 31 juli 2010 13:55]


Het was in de eerste instantie ook de bedoeling dat er een s-amoled scherm in de iPhone zou komen. Echter daar Samsung niet de hoeveelheid schermen kan leveren per jaar als Apple verzocht zijn ze overgestapt op het scherm van LG.
De tekorten in amoled schermen zijn ook zichtbaar bij de Desire en Nexus one, welke nu overgestapt zijn op lcd.

Prima review inderdaad. Voor mij zijn de voordelen van vooral het scherm en het verbeterde filmen (als ook editten middels iMovie) al redenen genoeg om over te stappen van mijn 3Gs. Ook prachtig te lezen dat de death grip specifiek voor de iPhone 4 inderdaad een beetje een broodje aap verhaal is geweest voor de situatie in Nederland, iets wat ik al had voorspeld maar wat dan weer onzin zou zijn. Zelfs amoled is niet zoveel beter, ook al vaak aangegeven hier, ik blijf dus bij dit platform, ik zie nog geen enkele reden iets anders te nemen. Op dit moment dan..

Zeer degelijk review. Het blijft gewoon een mooi toestel. De snelheid valt mij persoonlijk wat tegen. Ik vind de stap voorwaarts gewoon eigenlijk te klein... Zoals gezegd wordt: 'catching up' van de concurrentie' in plaats van het verreweg nieuwste en beste toestel neerzetten.

In Nederland zullen de meesten upgraden van een iPhone 3G naar een iPhone 4 vanwege een 2-jarig contract.

Het snelheidsverschil is dan een stuk groter.

Tja dat zeker! Geldt trouwens voor (bijna) alle telefoons (als je die vergelijkt met een 2 jaar ouder model), maar neemt het feit dat de iPhone 4 niks meer is als een catch-up met de rest van de fabrikanten!

edit: Text verbeterd dankzij een oplettende tweaker :D (typo)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 30 juli 2010 09:11]


...en dat blijft nou net bij mij knagen, zeker nu ik zie hoe traag mijn 3G is geworden na ios4 upgrade.....was dat wel zo per ongeluk?

Apple is al bezig om een wijziging voor de iPhone 3G door te voeren in iOS 4.1 zodat hij sneller draait.

http://thenextweb.com/mob...The+Next+Web+Top+Stories)

ja van zulke verborgen belangen zul je nooit erachter komen of dat waar is of niet..

Zou opzich niet vreemd zijn als dit een van de trucs van Apple is, but then again, niemand heeft je verplicht om iOs4 op je 3G te installeren (hoewel Apple het je wel verdomd makkelijk maakt natuurlijk).

Maar aan de andere kant, ik kan me uit het verleden nog vaak herinneren dat Apple links en rechts harde kritiek van mensen kreeg omdat ze functies niet in de firmware van oude modellen stopte die daar volgens gebruikers wel makkelijk in kon. Nu doen ze het eens omgekeerd, is het weer niet goed.

En toch is de eindconclusie:
Op dit moment is er over het geheel genomen geen betere smartphone - en dat is in een markt met zoveel concurrentie een prestatie van formaat.
Dat spreekt het 'alleen catching up' een beetje tegen.

Zelfs die conclusie is nog met een korreltje zou te nemen, gezien de GS volgens velen de gemakkelijk gelijkwaardig is aan de iPhone.

Catching up betekent nog steeds dat de iPhone 4 de betere is, maar dat de concurrentie binnen no-time deze telefoon voorbij kan streven. Meer dan dat betekent het niet :)

Het is ook niet meer dan logisch dat de verschillen steeds kleiner worden. De enige manier om als fabrikant mee te kunnen blijven doen in de smartphone markt is niet onderdoen voor de concurrentie. En zoals iemand hieronder al schreef wordt het complete 'ecosysteem' daarin belangrijker dan de ruwe specs van de hardware.

Zeer degelijke review.
Met een nogal bevooroordeeld eindresultaat.

Hij somt op dat het eigenlijk geen spectaculair toestel is en aan het eind zegt ie:
Op dit moment is er over het geheel genomen geen betere smartphone
Terwijl dat onzin is. Onder andere de Samsung Galaxy X is een hele goede tegenhanger met ook een subliem scherm. En een enorm goede interface. (Android)

galaxy is beter in specs, maar de desire is in het algemeen weer beter. BTW, de galaxy is te groot

Dat vindt jij, ik vind hem fijn ;)

Ik hoor helemaal niks over het geluid van de Iphone4. Die van samsung zijn altijd redelijk met geluidspeakers

Kan je na gaan hoe goed de HTC HD2 eigenlijk is in de vergelijkingen en inmiddels alweer bijna een jaar oud.
En dat met een fabrieks ROM die stukken minder is dan de betere 'cooked' ROMS.

Het punt is dat de HTC HD2 zelfs met de fabrieks ROM erg mooie dingen kan.
En een hele goede concurrent voor de iphone 4 is.
Qua schermgrootte, Dan wel niet voor het scherm zelf. Die is van de iphone 4 weer beter tegenover de HD2.
Maar qua OS kan de HD2 weer meer.

Maar qua gebruikerservaring heeft iedereen dan al weer een tijdje geleden Windows Mobile uitgespuugd. Je kan wel ontzettend leuke technische dingetjes in je telefoon zetten, als het besturingssysteem naadje is zullen mensen er niet fijn mee werken.

Goed dat je nog tevreden bent met je HD2, zolang dat nog het geval is zou ik hem ook zeker blijven gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op vrijdag 30 juli 2010 18:29]


Maar er zit HTC sense op, wat echt enorm veel verbeterd. Voor alledaagse dingen zul je nooit met vervelende of rare dingen te maken krijgen.

Mijn Pro2 is met Sense toch echt niet gelijkwaardig aan iOS, jammer genoeg.

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat mensen 800 euro gaan betalen voor een telefoon? De marge op die dingen is volgens mij echt gigantisch...

Je vergeet dat Apple maar 1 toestel levert. Het is niet ondenkbaar dat de investering in ontwerp en ontwikkeling van Apple vele malen hoger is dan andere fabrikanten. Met de iPhone 4 zijn ze nota bene anderhalf jaar bezig geweest.

Daarnaast zijn de gebruikte materialen veel luxer. Als je een Galaxy S en iPhone 4 naast elkaar in je handen hebt dan snap je waarom de iPhone 4 relatief duur is. Je betaalt voor een stuk build quality en design.

800 euro is trouwens nogal overdreven. De prijzen voor een los toestel varieren van 600-750 euro ongeveer. Je kunt wel importeurs-prijzen gaan hanteren, maar die maken natuurlijk een flinke marge waar Apple niks over te zeggen heeft.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op vrijdag 30 juli 2010 11:27]


Je vergeet dat Apple maar 1 toestel levert. Het is niet ondenkbaar dat de investering in ontwerp en ontwikkeling van Apple vele malen hoger is dan andere fabrikanten. Met de iPhone 4 zijn ze nota bene anderhalf jaar bezig geweest.
Het feit dat ze maar één model maken zal eerder betekenen dat ze minder kosten hebben aan ontwerp en ontwikkeling, ze hoeven immers maar één model te ontwerpen, terwijl de concurrentie vaak meerdere modellen uitbrengt in de tijd tussen twee iPhones.

Niet akkoord met dit.
Andere fabrikanten herbruiken heel veel in alle toestellen. Veel van de onderdelen zijn immers gelijk. Dus het is niet noodzakelijk dat de een meer productiekosten heeft dan de andere. Dat kan in beide richtingein uitvallen, en zonder de echte cijfers weet niemand dit ;)

Totale R&D is misschien minder voor de iPhone versus de complete HTC lijn, maar per model geeft HTC veel minder uit. Per verkochte telefoon zou het wel eens niet zo heel veel uit kunnen maken, aangezien HTC in zijn geheel niet meer exemplaren verkoopt dan Apple.

de hoeveel heid materiaal die duur is is bij elkaar echt geen 200 euro hoor.

een iPhone 4 kost in België simlockvrij 640 tot 750 euro.
Ja, 800 euro zou ik er dan ook niet voor betalen.

800 euro is echt niet de top van de toestellen, mijn HTC X7500 was drie jaar geleden ruim 1000 euro. Dat betaal je natuurlijk er niet voor als je een abbo neemt met het toestel, iets dat de meeste mensen wel doen. Een iPhone 4 abbo van 30 euro p/m, voor 2 jaar, zorgt er voor dat een 32GB versie nog maar 270 euro kost ipv. 750 euro. Je kan argumenteren dat die korting zit verwerkt in de prijs van het abbo, maar als je een dergelijk abbo los neemt scheelt het echt niet veel met de prijs om de enorme korting op het toestel te rechtvaardigen.

Dat argument gaat niet voor iedereen op, wij in België kunnen geen zo'n abonnement afsluiten, en blijkbaar willen veel nederlanders dat ook niet doen, want ze komen al onze iPhones pikken...

Jullie in Belgie mogen tegenwoordig prima zo'n abonnement afsluiten, en anders was er vast wel de optie "koop nu betaal in 24 termijnen" als je goed gaat zoeken.

Het is in België nog wel verplicht om telefoons simlockvrij aan te bieden zonder contract, maar het hoeft niet meer de enige optie te zijn.

Dat het ondertussen wettelijk toegestaan is, wilt het niet zeggen dat het momenteel al kan, mobistar biedt zoiets niet aan. Het zijn vaste prijzen en de abonnementen moet je apart kopen. De betaal in 24 termijnen ging niet op de launchdag, men wou vaneerste keer de volle pot krijgen. Pas als je van een latere batch koopt, kan je in 18 maanden afbetalen.

179 ongeveer bij contractverlenging en dan zit ik gewoon op dezelfde maandelijkse kosten die ik altijd al had. Ik had liever gewoon die 90 Euro van de 3G gezien, dat zeker, maar 179 is ook nog prima te doen hoor.

Prima review, daar kan zelfs een fanboi niet boos op worden :)

"Deze tabel is - net als de resultaten van Apple zelf - wetenschappelijk noch representatief, maar dient om een indicatie van de grootte van de problemen te geven."

Daar mist een noch ;)

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op vrijdag 30 juli 2010 08:28]


Daar mist een noch ;)
Niet echt: http://www.onzetaal.nl/advies/noch.php Trouwens, toen ik het op school leerde (laaaang geleden :) ) mocht "noch a noch b" niet, en moesten we "a noch b" schrijven. Maar taal leeft...

Prima review, daar kan zelfs een fanboi niet boos op worden :)

"Deze tabel is - net als de resultaten van Apple zelf - wetenschappelijk noch representatief, maar dient om een indicatie van de grootte van de problemen te geven."

Daar mist een noch ;)
Nee omdat het ook een hoog fanboy gehalte heeft imho.

Vooral de conclusie verraad het.
Allereerst wordt er gewoon een conclusie getrokken dat het geen spectaculaire telefoon is. En dat er qua concurrentie voldoende is.

Vervolgens wordt er aan het eind beweerd dat het de beste smartphone op de markt is.
Wat overigens helemaal niet zo is.... Dat is een mening. En die helemaal niet gestaafd wordt met de review.

Mooie review, leest lekker weg.

Als nieuwe klant bij t-mobile, net een nieuwe 32gb Iphone 4 besteld. Ben
benieuwd :)

Weinig mooie review.
Beetje fanboy biased.
Het signaal bleek in de linkerhand op een enkele uitzondering na steeds geheel weg te vallen.
En nog steeds durven ze te zeggen dat het signaalverlies wel meevalt.

Vindt het persoonlijk erg fanboy achtig.

Hoop voor jou dat je minder last hebt van de death grip dan normaal is.

Ik geloof dat hij dit heeft gezegd voor de update waarnaar jij verwijst. Buiten dat vertoon je nu hetzelfde gedrag alleen andersom. Het signaal verlies wat optreed vind voornamelijk plaats bij t-mobile en at&t. Beide gebruiken een lagere frequentie dan bijv. Vodafone. De iphone fans mogen van geluk spreken dat vodafone de iphone4 ook gaat leveren, waarbij deze problemen niet optreden.

Goede review maar het blijft voor mij toch meer een apparaat waar je ook mee kunt bellen dan echt een telefoon. En daar gaat het bij een mobieltje toch om dat je er mee kunt bellen en daarnaast ook allerlei andere handige dingen kunt doen. De prijs vindt ik zelf ook niet om over naar huis te spreken. Als ik de pricewatch mag geloven kost een iphone 4 +/- 800 tot 1000 euro. Is dat niet een beetje veel als het je vergelijkt met andere smartphones?

Ben ik het niet helemaal mee eens, vroeger was het meer phone dan smart nu is het meer smart dan phone... Wil je een telefoon voor bellen zal je zowiezo beter scoren bij een old school nokia dan bij een smartphone van tegenwoordig ;)

Marketing, als je prijzen kunstmatig dermate hoog haat leggen
creer je een exclusiviteit. Nu blijkt dat veel mensen daar gevoelig voor zijn. Apple heeft zijn hardware erg goed gepositioneerd op de markt en haalt bakken met geld binnen.

Ikzelf ben niet zo geïnteresseerd in Apple, ik ben fervent gamer dus heb er niet veel aan. Heb een HTC desire, dus laat dit dan ook links liggen. Toch blijft het erg mooi spul dat ze maken.

[Reactie gewijzigd door mdcsusa op vrijdag 30 juli 2010 09:11]


Is zo'n HTC dan beter geschikt voor gaming dan een iPhone of een andere Android/Symbian/WiMo etc.? Niet als flame bedoelt, ik vraag het me gewoon oprecht af, qua CPU en GPU is de nieuwe iPhone toch best ok?

[Reactie gewijzigd door Vizzie op vrijdag 30 juli 2010 09:07]


Het verschil met een Android en een iPhone is dat je emulators kan downloaden, daarnaast zijn er tools om je HTC als gamepad te gebruiken. iPhone market biedt deze applicaties niet aan.

Oh op die fiets. Thanks!

Gamepad waarvoor? Je pc?

Onder andere, en je kan er ook een game pad op aan sluiten (wiiMote bijv.)...

Welke App is dit dan? Lijkt me wel tof om mijn Legend als een soort wii-controller voor mn pc te gebruiken.

Nee, klopt. Je kan ZONDER jailbreak geen emulators downloaden. Maar mét jailbreak kan je deze gewoon downloaden, en ze werken meer dan goed :).

Nee, klopt. Je kan ZONDER jailbreak geen emulators downloaden. Maar mét jailbreak kan je deze gewoon downloaden, en ze werken meer dan goed :).
Dat is het hem, je moet jailbreaken wil je iets kunnen doen wat jij wilt.

Ach ja, een android telefoon moet je eerst rooten voordat je kunt doen wat je wilt (Bv custom roms installeren). Niet veel verschil dus.

Een android telefoon hoef je niet te rooten voordat je applicaties van derden kunt installeren.

Dat is als je android zelf wilt aanpassen, niet om een app te gebruiken...

Wel want ik kan prima apps van 3de op een standaard android mobiel installeren, rooten is enkel als je het OS zelf aan wilt passen ;)

Dat heb ik inderdaad niet erg duidelijk omschreven.

Ik doelde meer op de iMac/Apple algemeen (niet zozeer direct op de iPhone, beetje off-topic dus) betreffende gamen. Betreffende de HTC bedoelde ik er mee dat ik al een smartphone heb dus dat er dan niet nog een nodig heb.

Op de iMac gaat het (hopelijk voor de markt) wel komen maar op dit moment is het nog minimaal
Het enigste wat je kan doen is kijken welke games je echt wilt spelen en of die op Mac OSX werken

Zo ja dan kan je een Mac kopen en hopen dat je toekomstige games ook voor OSX worden gemaakt

Je hebt daarnaast zoiets als bootcamp om Windows op een Mac te draaien... Op een iMac werkt dat prima maar op de Macbook krijg je last van de hitte (tenminste dat is mijn bevinding en wat ik heb gehoord)

Goed genoeg hoor, hoewel de galaxy s een 2 a 3 keer zo snelle GPU aan boord heeft, echter zijn er nog niet zo veel supergames op Android itt voor de iPhone, dus betere hardware bij Android te krijgen, meer/betere games bij iPhone.

Hoewel dat 2de natuurlijk met de tijd bij trekt, op je iPhone mag je hopen dat ie over een jaar nog niet ondersteboven is gelopen door grafische pracht en praal op Android, omdat de hardware geowon niet zo veel kan als de galaxy s en komende toestellen tot de iPhone 4GS/5 komt ;)

watercooler, zet hem nog eens aan voordat je overhit.

android gaat het qua games nooit redden tov de iphone. waarom niet ? omdat er geen bedrijf aan wil om met tig verschillende vormfactoren + specs + os versies te willen werken - er zit geen duidelijke visie achter, plus dat er achter android geen grote consumer doelgroep zit die wel wil betalen voor een app. game ontwikkeling is een dure grap.

[Reactie gewijzigd door bakman op zaterdag 31 juli 2010 02:28]


Ik wil graag betalen voor apps hoor. Alleen de creditcard nekt mij.
Als ik straks kan betalen met paypal zal ik zeker wel apps gaan aanschaffen!
Ik ben namelijk aardig zat van applicaties met banners.

Qua hardware? Misschien.

Maar feit is dat er op de iPhone _enorm_ veel games zijn en ontwikkeld worden. En uiteindelijk is die keuze natuurlijk een van de belangrijkste factoren mijnsinziens.

Je kunt een top game-apparaat hebben, maar als er weinig games zijn houdt het al snel op :)

Kost in België bij Mobistar €630 voor de 16GB iPhone 4. Simlock vrij en dus ook te gebruiken bij andere providers in Nederland of België

[Reactie gewijzigd door Willem-Jan1991 op vrijdag 30 juli 2010 09:18]


Inderdaad. De prijzen in NL zijn zo hoog omdat de iPhone niet los te krijgen is en je dus allerlei bedrijven hebt die ze voor jou importeren. Die bedrijven willen natuurlijk ook een winstpercentage en vragen wat ze kunnen. Dat een iPhone daarmee bijna net zo duur wordt als een Macbook is jammer. Dat die prijzen door jan-en-alleman gebruikt worden om aan te tonen dat een iPhone duur is, is sneu.

640euro kost de iphone 4 in belgie

Zeer duidelijke review, mis alleen 2.2 op de Nexus, dat is ondertussen officieel en dan komt het in bijv de foto test nog beter uit (dan hoef je nog geen 2 sec te wachten tussen foto's namelijk en won die zeker van de galaxy tot die 2.2 krijgt :D). In de browser wss tussen de galaxy s en de iphone 4 en het opstarten zou ik zo niet weten. Heb mijne toevallig net weggedaan om ruimte (zowel in budget als in me zak) voor de galaxy s te maken :D Maar de Nexus scoort met 2.2 zeker beter als het nu lijkt!

Inderdaad, de Nexus One loopt op 2.2 Froyo duidelijk merkbaar veel sneller. Jammer dat dit inderdaad niet meegenomen is in deze test. :'(

De galaxy s opstart tijd enzo zijn ook verandert. Dat schommelt nu tussen de 35 en 37 seconden. Heb JG5 firmware.

Bijna net zo snel als de Milstone die het in 34 sec kan ;) Anyway beetje jammer dat er dus outdated OSen/firmware gebruikt is, vertekend blijkbaar het beeld behoorlijk aangezien er meer Android aan de top zou staan als de laatste versies WEL gebruikt waren :) Maarja de conclusie van het artikel zegt eigenlijk al meer genoeg (daar moet bijna wel voor betaald zijn) :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 30 juli 2010 11:19]


ja een conclusie zou ook geen mening van een reviewer kunnen zijn.
ja jongen, android is da bomb, wel wat kut apps maar goed, neem je voor lief, je hebt tenminste een terminal :') hoe triest.

Mag jij mij vertellen welke iphone app je mist?

Mooie review op de dag van de lancering in België, na het lezen zijn er verschillende punten aan bod gekomen waar ik nog niet op de hoogte van was.

Keuze van de volgende gsm is voor mij persoonlijk gemaakt, geen iphone 4.

Kun je ook even zeggen welke wel? Altidj leuk anderen hun mening en/of keuze te weten ;)
Thx

Prima review, misschien beter te melden dat Apple gratis een bumper/case uitgeeft die je kan aanvragen door de Case Program te downloaden op je iPhone 4.

Gebruik de iPhone 4 voor een week lang en vind het echt een super phone maar heb wel last van de Death Grip.

Zo'n bumper lijkt bijna een 'must have'.... Waarom?

-beter ontvangst
-glas is gevoelig voor duure schade dus de bumper beschermt
-misschien houdt het de stof tegen in de luchtspleet tussen het glas en metaal.

Daarnaast haalt hij het design van dat ding wel helemaal onderuit en ziet hij er niet veel anders uit als een 3GS met bumper.

Must have? Welnee..

Ik heb geen last van een wegvallend signaal, verder is een telefoon een gebruikvoorwerp.
Vind het heel raar dat veel mensen hun prachtige telefoon in het meest afzichtelijke hoesje/case stoppen zodat de telefoon 'nieuw' blijft, om 'm na een flinke tijd gebruik helemaal 'nieuw' uit de hoes te halen en weg te geven / verkopen / in de kast te leggen. Leuk voor een ander, maar dan heb je zelf niets aan de 'looks' gehad..

Zo denk ik er ook over!

10 jaar geleden raakten de hoesjes uit de gratie, maar sinds een aantal jaar stopt iedereen z'n mp3 speler, Blackberry of iPhone ineens in een spuuglelijk hoesje. |:(

Naar mijn mening zijn al die apparaten gebruiksvoorwerpen en is een krasje en deukje jammer, maar hoort het er nu eenmaal bij. Zonde om in te pakken dus.

Ja en nee. Bij een dumbphone of eenvoufige mp3 speler maakt het inderdaad niet veel uit. Maar bij een smartphone is het scherm een belangrijk iets. Je zit continue op dat scherm te kijken, een film te bekijken, spelletjes te spelen, te interneteen, ... dan wil je geen scherm waarop krassen staan, dan wil je geen scherm dat er wazig uitziet. Dan moet je dus wel degelijk het scherm beschermen.

De achterkant of de rand kan mij ook gestolen worden, maar het scherm moet in orde blijven.

Ik had dan zelf een beschermlaag op mijn HTC Legend gedaan met exact dezelfde reden. Na twee maanden zag deze laag er echter zo slecht uit en schitterden de kleuren er ook door, waardoor ik heb besloten om hem er af te halen. Het eerste krasje zal zeker pijn doen, maar het zij zo. Het ziet er in ieder geval een stuk beter uit nu en eindelijk oogt het als een echt mooi toestel.

Wellicht dat de laag van slechte kwaliteit was, op mijn PSP ziet hij er immers nog als nieuw uit, juist door die laag. Maar dat is dan ook geen touchscreen.

Niet mee eens, wil je de telefoon nog kunnen verkopen dan kan je beter investeren in een screenprotector oid. Ik plak altijd een brando protector op mijn telefoon. Dat hij gegarandeerd krasvrij is op het scherm is altijd geld waard bij verkoop.

Simpel: als je een hoesje kan vinden waardoor de telefoon net zo mooi blijft/maar een klein beetje minder mooi wordt maakt het voor het uiterlijk niet uit. Als je de telefoon dan doorverkoopt kan je er een hogere prijs voor krijgen.

Jazeker, en dat geld helemaal voor mensen die de nieuwste gadgets willen.
Dan wil je nog een beetje geld hebben voor je oude. Zodat je de nieuwe wat goedkoper kan aanschaffen. Immers een mobiel die krasloos is verkoopt vele malen beter en heeft ook veel meer waarde als een uitgeleefd baksteen.
«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011