Door , , 119 reacties, 81.999 views •

Als Crysis het grote publiek op één manier heeft bereikt, is dat vooral met de enorm hoge systeemeisen die het spel stelde. Niet dat het spel op zich verder geen bestaansrecht had, integendeel zelfs, maar de mythes over NASA-computers die het spel niet met de hoogste instellingen konden draaien domineerden de berichtgeving over de game. Wellicht dat dat de reden was waarom Crytek zijn nieuwste kindje, Crysis 2, tijdens de EA Showcase presenteerde op een Xbox 360. Zo konden we in ieder  geval niet vragen op wat voor systeem de demonstratie werd gegeven.

Gezien op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, pc

Crysis 2

Crysis 2 gaat, voor zover we op dit moment weten, niet direct in op het parallelverhaal van Crysis: Warhead. Het tweede deel speelt zich drie jaar na het origineel af. De gevechten tussen de mensheid en de aliens zijn nog steeds bezig en ze hebben zich inmiddels van de eilanden in de oceaan naar de grote steden verplaatst. Plaats van handeling is dit keer dan ook geen onbekende locatie, maar de miljoenenstad New York. Hiermee hoopt Crytek te bereiken dat spelers meer affiniteit met de locatie hebben. Het zal gamers immers weinig kunnen schelen hoe het een onbekend eiland vergaat, terwijl het lot van New York veel meer mensen aan het hart gaat, zo redeneert Crytek.

Nog los van de vraag of dat inderdaad zo werkt, moeten we toegeven dat Crytek een indrukwekkende versie van New York heeft neergezet. De trailer die deze week door Electronic Arts werd vrijgegeven, leidt het verhaal wat dat betreft perfect in. We horen een zachte, langzame versie van Sinatra's 'New York, New York', terwijl er op elke muur foto's hangen van vermiste mensen. Er is echter niemand te zien. New York is na de aanval van de aliens geëvacueerd en inmiddels is het een desolate stad. Slechts het geluid en de aanblik van legerhelikopters leidt ons van de zwaar toegetakelde gebouwen af. De heli's worden echter al snel uit de lucht gehaald door een legertje aliens dat zich in een gebouw heeft verstopt. Terwijl de soldaten en aliens het met elkaar aan de stok hebben, start het verhaal voor Nomad. Het hoofdpersonage van de eerste Crysis keert namelijk terug in Crysis 2.

*Nanosuit

Het meest in het oog springende onderdeel van Nomad is uiteraard zijn Nanosuit, het pak dat de speler in Crysis voorzag van speciale krachten. Het vormde daarmee het meest invloedrijke aspect in de gameplay in Crysis, reden voor Crytek om de presentatie van het spel te starten met een uiteenzetting van de wijzigingen die in dat speciale pak zijn doorgevoerd. Belangrijk is dat het gebruik ervan is vereenvoudigd voor wat betreft het bewegen van Nomad. Dat houdt in dat je niet langer speciale krachten hoeft te activeren om extra snel te rennen of extra hoog te springen. Die eigenschappen levert het dragen van het vernieuwde Nanosuit voortaan op elk moment. Dit moet spelers meer vrijheid geven om te experimenteren met de andere functies van het Nanosuit. In Crysis ontwikkelden spelers vaak zeer specifieke speelstijlen, en dat wil Crytek blijven stimuleren. 'Zoveel mogelijk gebruik maken van het Nanosuit', zo luidt het devies.

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deCrysis 2

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung