Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 116, views: 219.019 •

Conclusie

De conclusie is deze keer niet zo zwart-wit als we graag zouden willen. Over het Eyefinity-concept zijn we zonder meer erg te spreken, maar een opstelling met zes schermen kon ons niet echt bekoren. Ondanks de extreem hoge patsfactor is de horizontale onderbreking erg storend en bij shooters zorgen de bezels voor vrijwel onoverkomelijke problemen.

Alleen fanatieke flightsimmers vinden de enorme hoeveelheid schermruimte wellicht aantrekkelijk. Voor andere gamers moet er eigenlijk geconcludeerd worden dat een HD 5870 met zes schermen van weinig nut is. De enige optie die ons verder interessant lijkt is 5x1 schermen in portrait-modus, maar voorlopig ondersteunen de drivers alleen een 3x2-setup.

Ook het extra grote geheugen van 2GB blijkt in onze tests van weinig waarde. De resolutie van 5760x1080 is al uitdagend genoeg voor een of zelfs twee HD 5870 EF 6-kaarten: er is eerder een tekort aan grafische rekenkracht dan aan ruimte voor de framebuffer. Alleen als er naar 8xAA werd overgeschakeld, lieten de videokaarten met 1GB geheugen het afweten.

Het extra geheugen kan de HD 5870 EF 6 dus niet redden. Voor bijvoorbeeld XFX's HD 5870 EF 6 moet namelijk ruim 470 euro neegelegd worden. Dat is ruim 140 euro meer dan de goedkoopste HD 5870, ook al is die hoogstwaarschijnlijk tot sint juttemis uitverkocht. Voor hen die alleen uit zijn op een grotere framebuffer, zijn er andere, goedkopere opties dan de Eyefinity 6-kaart.

De videokaart zal echter niet alleen gamers aanspreken. Onze eigen programmeurs geven aan dat ze aan twee beeldschermen genoeg hebben (maar dan liegen ze wel - red.) en er zijn meer toepassingen waarbij meer informatie altijd beter is, denk bijvoorbeeld aan beurshandel. Ook hiervoor zijn echter goedkopere oplossingen te bedenken.

De videokaart lijkt op dit moment dan ook zijn tijd te ver vooruit. Hopelijk blijft AMD zich inzetten voor multi-monitor-gaming, en kan de HD 5870 Eyefinity 6 ooit zijn nut bewijzen. Wij houden het voorlopig echter op een Eyefinity-opstelling van drie schermen. Dat is ten eerste betaalbaarder; zo zijn er voor 175 euro al 21,5"-schermen met een displayport-aansluiting. Ten tweede neemt een 3x1-opstelling niet immens veel ruimte in beslag, vooral als de schermen in portrait-modus gezet worden. Het derde en laatste voordeel is dat van de nog enigszins bescheiden resolutie: 5760x1080 is voor een gewone HD 5870, of nog liever voor twee HD 5850's, een haalbare kaart.

Eyefinity review Eyefinity review Eyefinity review Eyefinity review Eyefinity review Eyefinity review Eyefinity review Eyefinity review

Reacties (116)

Reactiefilter:-11160116+186+24+30
1 2 3 ... 7
Heel storend die onderbreking van monitoren in het midden! voor de rest ziet het wel strak uit

[Reactie gewijzigd door Jabz op 26 april 2010 09:05]

Ja, idd! Ik vind die randen ook maar niks. Maar wel vet! ;)
Wat wel cool zou zijn is als je de schermen in Portrait mode zou kunnen zetten. Dan heb
6480 x 1920 als resolutie als je ze alle 6 naast elkaar zet. 't is dan toch al wat hoger dan die 1080.

Zou het niet beter zijn moesten er frameless schermen gebruikt worden?
Je zou er dan eigenlijk 5 of 7 moeten gebruiken, om te voorkomen dat er bezels precies in het midden van je beeld gaan zitten.
Het beste is denk ik 3x3:p
Super irritant tat die horizontale onderbreking dan precies in je crosshair zit. Dan ga je denk ik ECHT uit je plaat. Het schieten wordt dan totaal niks natuurlijk.
Nee. Niet interessant voor mij als schietgrage fanatiekeling.
Ik heb zelf hier 4 monitoren in portrait mode naast elkaar draaien. Dat is erg lastig met firstperson shooters (overige zaken gaan zonder problemen). Maar voor dergelijke games kun je heel goed terugschakelen naar 3 monitoren. De crosshair komt dan gewoon in de middelste monitor uit.

Door de protrait mode heb je een hele mooie verticale resolutie. Ik gebruik het zakelijk en websites passen nu opeens in beeld zonder te scrollen.
Zou het niet beter zijn moesten er frameless schermen gebruikt worden?
Ik vermoed dat zei hier een retail versie hebben getest. een frameless oplossing is goed mogelijk maar zal de kosten ook wel laten oplopen
Mijn lijkt het juist veel mooier om de onderste drie als je normale field te gebruiken en dan de overige drie te verdelen in lucht wolken en hud.

Dan kan je als het nodig is even linksboven kijken naar je map, rechtsboven naar je mission objectives en voor kijken of er egens nog een vliegtuig aankomst.

Zeker in fps lijkt het me belangrijk om juist zoveel mogelijk van de horizon te zien.
Dat zou leuk zijn, maar dat heeft niks met het eyefinity te maken, maar meer met de gamedeveloper die er rekening mee houdt en het implementeerd.

Maar het is idd een mooie setup, maar ik vind die bezels nog steeds nogal storend. Bovendien hoef ikzelf voor gamen niet echt zo'n resolutie te hebben. Ik houd het op het moment lekker bij mijn 1920 bij 1080. Voor de zakelijke markt is het echter wel veel makkelijker als je met programma's gaat werken waar je tientallen schermen open moet hebben.

[Reactie gewijzigd door Makine_31 op 26 april 2010 11:02]

Idd nu hebben ze games werkbaar gemaakt ipv game hiervoor hebben ontwikkeld (wat ook niet zal gebeuren vrees is)
Om hiervoor games te gaan ontwikkelen moet dit eerst veel en veel meer gebruikt worden dan nu het geval is, een heel klein deel van de gamers zal deze kaarten kopen en een nog kleiner deel zal ook daadwerkelijk meer dan 3 monitoren aansluiten.
De kosten zijn gewoon te hoog, de toepassing is nog best lastig en lang niet alle games worden ondersteund.
Daarbij werkt gamen op 6 schermen zoals aangegeven niet lekker voor de meeste games, vooral fps niet.
Wat ik zou willen zien is de doorontwikkeling van de drie schermen optie. Je hebt dan een main scherm, ik zou dat de grootst mogelijke resolutie geven van 2560 x 1600 en dan twee 1080 schermen aan beide kanten om extra info zoals een map/route, inventory, hud, achteruitkijk scherm enz. te kunnen laten zien en dat ook in de game te verwerken dat je zulke opties naast het main scherm kan openstaan.
Daarnaast is het heerlijk om dan eventueel multitasking toe te kunnen passen met msn, internet, ventrillo, andere informatie over bv de cpu, gpu, temps enz enz op een van de schermen open hebben staan.
Dat is wat ik vooral zou willen zien en de prestaties moeten stukken hoger worden om die pracht ook met alles aan te kunnen spelen.
Komisch ook wel hoe die bezels er voor zorgen dat op de foto op de FP de XFX slogan niet helemaal goed weergegeven wordt. In plaats van 'Play hard' staat er nu 'Pay hard'.

Laat dat nu ook een aardige analogie voor deze combinatie zijn. Je betaalt er erg veel voor, maar op game vlak valt het eigenlijk zodanig tegen dat het de moeite niet is.
t lijkt me idd heel vervelend, behalve als je niet echt 1 'plaatje' hebt, maar meerdere windows
ze kunnen volgens mij beter gewoon van die hd-standaard afstappen en gewoon schermen met hogere resoluties ontwikkelen!
ik zit hier al op 1920*1200 maar ik zou het dubbele ook wel heel mooi vinden! met name voor games, maar ook voor het CAD tekenen want hogere resolutie = groter scherm zonder kwaliteitsverlies
Als je aan het spelen bent gaat het vanzelf minder storen, tenminste dat is met drie schermen het geval. Kan in ieder geval wel zeggen dat je kunt niet door het bekijken van een filmpje de ervaring die dit bied kan beoordelen.
Ziet er indrukwekkend uit en is een goede stap vooruit lijkt me alleen zoals Jabz al zei lijkt mij ook de monitor lijnen erg storend (dan kan je als thuisgebruiker denk ik beter 1x een groot scherm hebben, vooral met gamen)
Voor mij is het meer de vergrootte field of view die mij aanspreekt, dan lijk je echt meer in de game te zitten. Hiervoor moet je haast wel een Eyefinity 3x1 setup hebben, met een enkele grote monitor krijg je dat niet.

Die randen zijn inderdaad jammer, maar totdat er een ultra breed scherm op de markt komt (die betaalbaar is en werkt etc.) moet dat voor lief worden genomen.

Veel mensen schijnen er overigens niet eens zo veel last van te hebben. Je focust je toch voornamelijk op het middelste scherm, want door de grotere field of view is daar alle info die er normaal ook zou zijn.
Dat hangt natuurlijk af van het spel. Bij strategy games kan het zijn dat je op het ene scherm je overzicht hebt en op het andere scherm je gameplay. Ik ben benieuwd hoe dat opgedeeld zou worden over 6 schermen.
Ik moet zeggen dat ik het "in action" (dmv de video dus) minder storend vind dan dat ik eerst dacht. Al is de horizontale lijn in het midden bij HAWX wel erg irritant, omdat er net een element zit. De verticale strepen vind ik persoonlijk wel meevallen.

btw: 5780... :P
De problemen zijn dan ook vooral bij shooters. Op dan valt je crosshair precies op de bezels van je scherm.

Omdat het onnatuurlijk uit ziet als je beeld splitst over 2 schermen zet je daarbij ook nog eens bezel correction aan waardoor je crosshair achter de bezels verdwijnt en je focus dus ook constant op het midden en dus de bezel gericht is.

Voor racegames en flight sims is dit systeem daarom ook veel geschikter. Zolang je maar niet op het midden hoeft te focussen.

3 schermen is voor de meeste games veel beter.
Ja inderdaad. Alleen die screenshots zeggen ook maar zoveel.
Kunnen jullie geen filmpje maken met 3 schermen ingeschakeld ?
Zo wel mooi zijn.
Ehm, dan zou ik thuis moeten filmen, op kantoor is geen 3x1-opstelling meer aanwezig (geen fatsoenlijke in ieder geval, met drie dezelfde schermen). Ik zal eens kijken wat ik kan doen, alhoewel youtube ook uitkomst kan bieden hoor :)
Ik vraag me af, hoe lang zou het duren voordat er gewoon schermen met die resoluties komen? Al dan niet losse panelen die naadloos op elkaar worden aangesloten en ieder zijn eigen aansluiting nodig hebben. Ik bedoel, de markt is er momenteel nog klein voor, misschien als deze nog ooit groot wordt?
We zullen nog moeten wachten op deze schermen:

http://tweakers.net/nieuw...igbare-oled-schermen.html

Maak deze ter grootte van je desktop die je op je heen kunt buigen.. en voila: het gamen van de toekomst :)
Het voordeel aan deze eyefinity setup is dat je de schermen wat meer naar je toe kan draaien waardoor een rudimentair deel van een cirkel wordt gemaakt voor een natuurlijker zicht. LCD schermen van zo'n grootte zie ik voorlopig in ieder geval nog niet gebogen worden.
Alienware (dell) heeft zulke schermen.
http://popsci.typepad.com...1/06/alienware_screen.jpg

[Reactie gewijzigd door firefly112 op 26 april 2010 09:46]

Ik had altijd het idee dat dat een fotosoep was :P
Blijkbaar niet dus xD

[Reactie gewijzigd door Gammro op 26 april 2010 09:52]

Ik heb hem net opgezocht:
http://gizmodo.com/341413...e-its-from-another-planet

Wooow, dit is echt übervet!!! Dank u voor de tip!

EDIT: balen! Is nooit in productie geweest en gecancelled...
Nouja, dan maar wachten op oled...

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 26 april 2010 12:45]

Er zijn wel gelijksoortige schermen in productie maar die prijzen gaan toch wel richting de 2000 per scherm.
Er zou natuurlijk ook een fabrikant kunnen komen die een soort van opsteek monitor maakt. Oftewel, je koopt 6 monitoren maar hebt geen rand. (los heb je er dus niks aan).
Ziet er gaaf uit, wel jammer van de onderbrekeningen natuurlijk, vooral bij battlefield je ziet geen eens een crosshair.

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat menig tweaker zoon setje heeft.
Top dat samsung nu schermen gaat aanbieden voor Eyefinity, vooral de dunnere bezels zijn meer dan welkom. Nu nog even wachten tot de prijs wat zakt, 1700 euro voor 3 schermen is toch nog wat aan de hoge kant . . .
Valt het jullie ook op dat er op de hoofdpagina bij het kopje 'reviews' staat:
XFX 'Pay Hard'
Scherp hoor ;) De l is weg gevallen, door de bezel correction :P
Aan pats-punten geen gebrek zo te zien, wat een monsterlijke bureauvulling zeg. Het is jammer dat het niet zo praktisch blijkt als gehoopt, maar er komt binnenkort vast wel een game die rekening houdt met meerder schermen en de bezels. Als de schermen ieder afzonderlijk een zesde van het beeld laten zien zit er niets 'achter' de bezels verstopt, en zou het dus minder storend moeten zijn.
Tweakers.net nam het Eyefinity-systeem met zowel drie als zes beeldschermen onder de loep. Een dergelijke setup is goed voor een resolutie van respectievelijk 5760x1080 en 5760x2160 beeldpunten. We onderzochten hierbij de prestaties van een en twee HD 5870 EF 6-kaarten. Helaas, zo kunnen we nu al verklappen, is een CrossFire-opstelling met drie 5870's nog niet mogelijk. AMD is daarvan op de hoogte, maar de prioriteiten van de driverontwikkelaars zouden momenteel elders liggen. Verder keken we ook nog naar de prestaties van reguliere HD 5870- en HD 5970-kaarten met drie beeldschermen.
Hmmz, wordt hiermee bedoelt dat 6 beeldschermen niet werken in Triple CrossFire, of dat Triple CrossFire uberhaubt niet werkt? In een recente test op Hardware.info zijn wel triple CrossFire resultaten van de HD 5870 meegenomen.
Triple CrossFire werkt niet met HD 5870 EF 6-kaarten. Het is een beetje een lastig probleem. Ik ga niet oneindig lopen trouble-shooten, maar het viel me wel op dat het voornamelijk wide-screen reso's waren die problemen gaven. 4:3-reso's deden minder moeilijk. Ook leek tri-cf wel te werken in windowed-mode. Al met al echter onbruikbaar.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.