Door , , reacties: 37, views: 26.546 •

Het is knap hoe Activision ervoor heeft gezorgd dat Guitar Hero niet meer weg te denken is uit de gameswereld. Het spel heeft zelfs een golf van spellen die gebruik maken van extra accessoires teweeg gebracht en in die rij sluit Activision zelf nu nog maar eens aan met DJ Hero. Het concept is hetzelfde als dat van Guitar Hero, maar dan heeft de gitaar plaatsgemaakt voor een DJ-setje en is de muziek gevarieerder dan wat je doorgaans in een Guitar Hero- of Rock Band-game zult terugvinden.

Getest op: Xbox 360 en PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 2, Nintendo Wii

Waar fans van gitaristen zich met Guitar Hero Jimi Hendrix, Slash of Johnny Cash kunnen wanen, veranderen spelers van DJ Hero in de virtuele versies van Grandmaster Flash, DJ Shadow, Z-Trip en de helaas onlangs overleden DJ AM. Deze DJ's hebben met ontwikkelaar FreeStyleGames samengewerkt aan de tracks die je in het spel terugvindt. Dat is natuurlijk een stuk lastiger proces dan het maken van nummers voor Guitar Hero. Elke DJ Hero-track is handmatig gemixed met een ander nummer. Denk bijvoorbeeld aan de mash-ups die je op MTV kunt horen en zien, of overal op internet kunt vinden; de tracks in DJ Hero zitten allemaal zo in elkaar.

DJ HeroZoals gezegd wordt DJ Hero geleverd met bijbehorende hardware, waardoor DJ Hero duurder is dan een normale game. De hardware bestaat uit twee delen, namelijk een 'draaitafel' en een vlak met knoppen. De beide onderdelen worden eenvoudig aan elkaar gekoppeld, waarna het DJ'en kan beginnen. Je kunt de setup overigens zo neerzetten als je zelf wilt. De twee delen zijn via beide kanten aan elkaar vast te maken, dus linkshandige DJ-helden kunnen ervoor kiezen om de draaitafel links te zetten en de knoppen rechts.

*Eenvoudig

De besturing werkt eenvoudig, en aangezien de tutorial in DJ Hero verplicht is, zal iedereen het vrij snel onder de knie hebben. Net als de noten in Guitar Hero komen de aanwijzingen in DJ Hero van boven naar beneden in beeld, op drie audiosporen. De drie daarmee samenhangende knoppen op de draaitafel gebruik je het meest. Deze moet je aantikken als er op het scherm Guitar Hero-achtige knopjes voorbijkomen, en komt er een duidelijk langere noot voorbij, dan moet je corresponderende knop ingedrukt houden en de draaitafel heen en weer halen, oftewel... scratchen.

Zoals gezegd heb je in DJ Hero te maken met drie audiotracks. Het linker en rechter spoor zijn voor de nummers die met elkaar gemixed worden, terwijl het middelste spoor voor speciale effecten zorgt. Zo lang de sporen naast elkaar staan, blijft je switch-knop in het midden, maar zodra een van de sporen naar buiten schiet, volg je die beweging met het switchboard. Speel je goed, dan speel je vanzelf Euphoria vrij, wat het DJ Hero-equivalent is van Star Power in Guitar Hero. Ten slotte is er nog de draaiknop voor speciale effecten; het gebruik hiervan is optioneel, maar levert wel extra punten op.