Door , , reacties: 35, views: 32.042 •

Twee ritmegames die kort na elkaar verschijnen, dat gebeurt niet elke week: The Beatles Rock Band komt op woensdag uit en Guitar Hero 5 op vrijdag. Je zou zeggen dat ze het erom doen, maar beide uitgevers houden vol dat de games geen concurrenten van elkaar zijn.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 2 en 3, Wii

TBRB en GH5 zijn niet de eerste ritmegames die dit jaar op de markt verschijnen. Vooral Activision maakt het bont met de eerdere releases van Guitar Hero: Metallica en Band Hero. Guitar Hero 5 heeft echter een aantal interessante nieuwe opties die het spel erg aantrekkelijk maken. Zo is het in GH5 mogelijk om elke combinatie van instrumenten te gebruiken. Dat kan de klassieke opstelling van gitaar, bas, drums en zang zijn, maar ook vier drummers of drie bassisten en een zanger - alles is mogelijk.

Die vrijheid, die meteen het grootste pluspunt van GH5 is, krijg je onder meer door de nieuwe spelvorm Party Play. Hierbij kan een speler op elk gewenst moment inhaken of stoppen en kan halverwege een song van moeilijkheidsgraad of zelfs instrument worden gewisseld zonder daarbij de rest van de band lastig te vallen. De speler die wil wisselen, krijgt een klein menu te zien, terwijl de rest van de band gewoon verder kan spelen.

Guitar Hero 5

*Loopbaan

Behalve Party Play is uiteraard ook de Career Mode weer van de partij. Hierin doorloop je de loopbaan van je eigen virtuele band, van de eerste kleine optredens tot wereldfaam. In Career Mode worden per optreden vijf of zes songs gespeeld en mag een speler na het verdienen van voldoende Career Stars naar de volgende zaal. In tegenstelling tot de eerste delen van de GH-reeks, wordt bij de career Stars-telling niet langer gekeken naar de score per set. In GH5 bepaalt de in totaal verdiende hoeveelheid sterren of je naar een volgende Venue mag, waar weer vijf tot zes nieuwe songs op je wachten. Er staat ook steeds keurig aangegeven hoeveel sterren je moet halen om de volgende Venue te ontsluiten. Hierdoor heb je de vrijheid om bepaalde songs in een set over te slaan als je ze niet leuk vindt, mits je met de rest van de songs voldoende sterren haalt. In totaal zijn er veertien Venues, waarin samen 83 songs gespeeld kunnen worden.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.