Door , , reacties: 44, views: 28.699 •

'Wie heeft er wel eens muziekgame gespeeld?', vroeg de vertegenwoordiger van Electronic Arts aan de verzamelde Nederlandse muziekpers. Van de dertig aanwezige grijzende vijftigers stak welgeteld één journalist zijn hand op. "Met de kinderen", riep hij er min of meer als excuus bij, wat tekenend is voor het dilemma dat EA heeft met The Beatles Rock Band.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, Wii

De uitgever wil die enorme groep ouders met kinderen bereiken die, gezellig in de huiskamer, spelen op de muziek die ze samen leuk vinden. Maar zijn The Beatles wel genoeg reden om al die ouders aan het gamen te krijgen? Als de aanwezige muziekjournalisten maatgevend zijn: nee. Zijn de kinderen bovendien wel enthousiast te krijgen voor de muziek die toch wel heel erg bij een vorige generatie hoort? Over dat laatste hoeft EA zich wellicht het minst zorgen te maken. Uit statistieken van sites als last.fm blijkt dat de Fab Four nog behoorlijk populair zijn.

*Momentum

EA heeft een slim moment uitgekozen om het spel te lanceren. De release is gekoppeld aan die van de opgepoetste heruitgave van alle albums van The Beatles op 09-09-09 door platenmaatschappij EMI. De release is bovendien ruim op tijd voor alle Sinterklaas-folders en de game verschijnt ook nog eens net een paar dagen eerder dan de grote concurrent Guitar Hero 5. Waar GH5 inzet op speltechnische vernieuwingen, laat EA alles in TBRB opvallend bij het oude. Hoewel dit bij de muziek past, is het wel een beetje jammer.

The Beatles Rock Band

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.