Door , , reacties: 28, views: 30.579 •

Wie de eerste Overlord en de daaropvolgende uitbreiding heeft uitgespeeld, weet dat er eigenlijk helemaal geen vervolg kan zijn. Het avontuur kwam voor de kwade genius uit het eerste deel tot een lelijk einde. Gelukkig had de oude Overlord oog voor vrouwelijk schoon, en door met de verschillende Mistresses uit het eerste deel aan te rommelen heeft hij blijkbaar een zoon geproduceerd, die over dezelfde magische krachten blijkt te beschikken als zijn ouwe heer.

*Overlad

Overlord II begint als de nieuwe bad guy niet meer dan twee turven hoog is. De schattige Overlad is door de trouwe Minions van zijn vader ondergebracht in een stadje aan de ijzige randen van de bewoonde wereld, ver van het centrum van de macht. Die macht is overgegaan in de handen van het Glorious Empire - overduidelijk geïnspireerd op het Romeinse rijk in zijn decadente nadagen. De glorieuze regelneuroten streven orde en discipline na en zijn niet vies van arrogant machtsmisbruik. Tegenspraak wordt niet geduld en zoiets ongrijpbaars als magie al helemaal niet. Vandaar dus dat de legioenen van het Empire stad en land doorkruisen, op zoek naar magische krachten.

Als de legioenen het winterse Nordberg naderen, begint het spel. De jonge Overlord wordt door zijn jeugdige speelkameraadjes gepest omdat hij anders is. Als de dreumes echter ontdekt dat hij magische gaven heeft, neemt hij onverbiddelijk wraak. Zodra hij voor het eerst magie gebruikt, duiken ook de eerste Minions op, die in de knul hun nieuwe meester erkennen. Het kind wordt echter zonder pardon over de stadsmuur geflikkerd als de troepen van het Glorious Empire voor de poort staan en eisen dat iedereen die over magische krachten beschikt wordt uitgeleverd. Met behulp van de Minions weet de jonge Overlord echter te onstnappen aan de soldaten. Het zorgt ervoor dat de jonge Overlord een flinke hekel krijgt aan zowel de bewoners van Nordberg, als aan het arrogante Glorious Empire.

Overlord II

*Quattro Minioni

De kleine Overlad dient alleen maar om je wegwijs te maken in het spel. Na de introductie is de jongen opgegroeid tot een Overlord van ouderwets formaat en dan wordt het weer een aangenaam vertrouwde game. Je hebt daarbij de beschikking over de eerste Minions, de stevige Browns. Dat maakt ook meteen duidelijk dat veel hetzelfde is gebleven in Overlord II. Na de Browns krijg je ook weer de Reds, die van afstand vuurballen gooien, en de Greens die de vijand van achter proberen te besluipen. De Blues hebben genezende gaven, net als in het eerste deel. Hoewel er overduidelijk aan de besturing van het spel is gesleuteld, is de opzet grotendeels hetzelfde gebleven. Grofweg bestuur je de Overlord met de linker- en de Minions met de rechterknuppel. Wel is duidelijk dat de besturing prettiger is dan die van het eerste deel. Vooral de Minions bewegen beter en ze zitten minder vaak vast. Ook de cameravoering is beter dan die in het origineel, waarin je iets te vaak op een knop moest rammen om de Overlord weer netjes op z'n rug te kijken. Dat is hier niet meer nodig.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Mobiele netwerken Websites en communities Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen