Door , , reacties: 68, views: 48.626 •

Electronic Arts heeft twee belangrijke racegameseries in huis. Need for Speed is al jaren een gerenommeerde naam in het genre, en Burnout wist gamers prima te vermaken met zijn iets wildere stijl. Het gevaar bestaat echter dat games van dezelfde uitgever leentjebuur bij elkaar spelen, zodat de verschillen vervagen. Dat is precies wat er lijkt te zijn gebeurd bij Need for Speed: Undercover, dat net zo goed Burnout: Undercover had kunnen heten.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: Playstation 3, pc
Afwijkende versies: Playstation 2, Playstation Portable, Nintendo Wii, Nintendo DS, iPhone

Need for Speed: Undercover

Undercover deed mij in eerste instantie niet zozeer aan Burnout denken, maar eerder aan de televisieserie 24. De openingsscène, waarin je een skyline en een ondergaande zon ziet terwijl twee politiehelikopters boven de zee de stad naderen, heeft meer weg van een dergelijke actieserie dan van een racegame. Het is echter een mooie introductie voor het plot. In Need for Speed: Undercover speel je, weinig verrassend, een politieagent die undercover gaat om autohelers op te sporen en te arresteren. Het is een verhaal dat niet al teveel om het lijf heeft, maar dat hoeft een verhaal in een racespel ook niet te hebben.

*Echte acteurs

Ondanks dat hebben de ontwikkelaars veel aandacht geschonken aan de manier waarop het verhaal door de game is geweven. Sterker nog: dit is een van de weinige punten waarop Need for Speed: Undercover zich duidelijk weet te differentiëren van andere racespellen. Alle tussenscènes worden gespeeld door echte acteurs, waardoor het spel een beetje de The Fast and The Furious-sfeer meekrijgt. Die inslag is als basis voor een spelletje inmiddels uitgekauwd, maar als sfeer-element is het een welkome toevoeging, aan een spel dat verder niet volledig op de straatracerij drijft.

Het Undercover-idee zorgt niet alleen voor een verhaallijn, maar ook voor een interessant gameplay-element. Het is namelijk de bedoeling dat je een beetje weet te overtuigen als 'crimineel', dus je mag je flink misdragen. In de praktijk houdt dat in dat je tijdens races, maar ook als je gewoon voor de lol door de stad rijdt, zoveel mogelijk schade mag aanbrengen aan de omgeving. Denk daarbij aan gevaarlijk rijgedrag, maar vooral ook aan het slopen van zoveel mogelijk objecten die je onderweg tegenkomt. Dat varieert van losse paaltjes op de weg, tot complete stellages die je onderuit kunt halen. Hoe meer chaos je veroorzaakt, hoe beter.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets