Door , , reacties: 107, views: 68.638 •

Je moet onder een steen hebben gelegen als je het afgelopen jaar niets over deel vier uit de Grand Theft Auto-serie hebt gehoord, gelezen of gezien. Ook Tweakers.net heeft de nodige aandacht aan deze game besteed, met previews en met een review toen het spel een half jaar geleden voor de Playstation 3 en de Xbox 360 uitkwam. Nu het spel ook voor de pc is verschenen, leggen we de nieuwe versie uiteraard ook op de pijnbank. Om daarbij niet in herhalingen te vervallen - inhoudelijk biedt het spel niets nieuws ten opzichte van de consoleversie waar we al uitgebreid over hebben bericht - zullen we ons nu vooral richten op wat de pc-versie als extra's heeft te bieden.

Getest op: pc
Eerder verschenen op: Playstation 3, Xbox 360.

Het eerste dat opvalt zodra je begint met spelen zijn natuurlijk de graphics. Een krachtige computer kan een mooiere wereld, voorzien van meer leven, neerzetten dan een console. De pc-versie van GTA IV heeft als voordeel ten opzichte van zijn pc-voorgangers, dat het oorspronkelijke platform uit de huidige generatie spelcomputers bestaat en niet meer uit de Playstation 2. GTA: San Andreas geeft bijvoorbeeld het verschil aan; de graphics waren destijds wel opgepoetst voor de port, maar toch had het spel niet de grafische pracht en praal van andere spellen die rond dezelfde tijd uitkwamen. Dat is nu anders en voor GTA IV heeft ontwikkelaar Rockstar wat extra tweakmogelijkheden op grafisch gebied ingebouwd. Naast resolutie, tekenafstand, texturekwaliteit en aanverwante zaken, is het ook mogelijk om de verkeersdichtheid in te stellen, de optimale instellingen te laten detecteren en met een benchmarkoptie te testen of je computer het allemaal wel aan kan.

Gelukkig kwam San Andreas destijds prima op zijn pootjes terecht, omdat het uiterlijk niet het speerpunt van de game was. Een verhaal, een gevarieerde gameplay en de mogelijkheid om lekker aan te klooien en de boel op stelten te zetten zorgden ervoor dat gamers zich menig uur hebben vermaakt, en dat zullen ze ook weer doen met GTA IV op de pc. De opkomst van de machinima-cultuur heeft er vast aan bijgedragen dat Rockstar in deel vier van de succesvolle serie de mogelijkheid heeft ingebouwd om al je capriolen vast te leggen. Hier heeft Tweakers.net al eerder over geschreven. Een foto zegt meer dan duizend worden, dus een video kan wellicht nog meer vertellen. Daarom laten we Rockstar zelf deze functionaliteit uit de doeken doen:

Het bewerken van een clip is wennen. Na een uurtje met de knopjes te hebben gespeeld begint het al aardig ergens op te lijken, maar het blijft een uitdaging om alles precies in beeld te krijgen zoals je dat wilt. Vaak zul je zien dat de actie zich snel verplaatst en dat net dat ene shot dat je voor ogen had niet kan worden gemaakt, omdat het spel maar een beperkte omgeving om je karakter opneemt. Wat opvalt, is dat de clipbestanden fors aan de maat zijn, met al snel 95 megabyte voor ongeveer dertig seconden actie. Het is uiteraard appels met peren vergelijken, maar in Quake III konden potjes van 20 minuten worden opgeslagen in een bestand van ongeveer tien megabyte. Met de huidige winkelprijzen van harde schijven zal dit voor de meeste wannabe-Spielbergs niet snel een probleem opleveren.

Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True