×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 159, views: 51.516 •

Een charmante lappenpop die naar links en naar rechts rent en verder alleen maar een beetje kan springen. Is dat voldoende basis om een spannende game mee te maken? Ontwikkelaar Media Molecule doet met Littlebigplanet een dappere poging.

Getest op: Playstation 3 (exclusieve titel)

Laten we voorop stellen dat Littlebigplanet een zeer originele game is. Zulke games doen het goed dit jaar, met Spore, Steven Spielberg's Boom Blox, Mirror's Edge - niet geheel toevallig allemaal games van Electronic Arts - en Sony's Echochrome. Littlebigplanet past moeiteloos in dat rijtje. In feite is Lbp een haast ouderwetse platformgame, maar dan in een hypermodern jasje en aangekleed met de nodige interactiviteit. Hoofdrolspeler is de kleine Sackboy. Eigenlijk niet meer dan een lappenpop, maar wel een lappenpop van de allercharmantste soort. In zijn bruine lappen is Sackboy al schattig, maar je kunt hem ook nog op allerlei manieren aankleden. Aan het begin heb je daarvoor diverse kledingstukken tot je beschikking en gedurende het spel zullen er nog een heleboel bijkomen. Je kunt de stof waar Sackboy van is gemaakt ook van een kleurtje of patroontje voorzien. Klinkt misschien wat zijig, maar het het werkt net zoals het vormgeven van je karakter bij de gemiddelde mmo-game. En omdat de besturing van Sackboy zo simpel is, blijven er knoppen op de controller over waarmee je de kleine held wat emotie mee kunt geven. Zo kun je met een druk op de knop een grote grijns op zijn gezicht toveren, of een dikke grimas.

Review Littlebigplanet

*Aankleding

Als je Sackboy hebt aangekleed kun je op avontuur. Het verhalende gedeelte van het spel bestaat uit zo'n vijftig levels waarin je met Sackboy steeds opnieuw de uitgang moet zien te vinden. Littlebigplanet blijkt dan opeens een vrij ouderwetse platformgame. Je loopt met Sackboy vrijwel steeds naar rechts, heel af en toe naar links en je kunt verder niet veel meer dan springen en voorwerpen vastpakken. Je kunt je ook vastgrijpen aan voorwerpen die boven je hoofd hangen, zodat je kunt slingeren. Dat lijkt vrij simpel, maar ontwikkelaar Media Molecule heeft er een verrassend moderne draai aan gegeven. Ten eerste hebben de levels diepte. Beperkte diepte, maar toch. Ze bestaan uit drie lagen, wat betekent dat je een heel klein stukje naar voren en naar achteren kunt bewegen. Daardoor zijn er splitsingen mogelijk, waarbij je via de ene laag de hoofdroute kunt volgen en via een andere laag een alternatieve route kunt nemen. De besturing probeert rekening te houden met de diepte in het spel, door je automatisch naar de juiste laag te dirigeren. Helaas gaat dat niet altijd even goed en de besturing van Sackboy is toch al wat matig. Media Molecule heeft geprobeerd de zwaartekracht zo natuurgetrouw mogelijk na te bootsen en dat is best aardig gelukt, maar het springen van de kleine held wordt er wat ongecontroleerd door, waardoor je niet altijd terechtkomt waar je dat zou verwachten. Dat is vooral lastig als je tijdens je sprong iets vast moet grijpen, wat zeer regelmatig voorkomt.

Review Littlebigplanet

*Zwaartekracht

De kunstmatige zwaartekracht heeft misschien een negatieve invloed op de besturing, hij levert ook een grote bijdrage aan het vreemde realisme in het spel. Dat is misschien wel de grootste prestatie van Media Molecule: het opbouwen van de vreemde paradox tussen fantasie en realisme. Een bewegende pop als hoofdrolspeler is bij voorbaat niet realistisch, maar de lapjes stof waaruit Sackboy is opgebouwd zien er heel realistisch uit. Dat geldt in nog grotere mate voor de decors. De wereld ziet eruit alsof je naar een poppenkast kijkt. De levels zijn opgebouwd uit hout en bordkarton, met hier en daar wat metaal voor de bewegende onderdelen. Met dat hout, karton en metaal is een fantasiewereld opgebouwd die overduidelijk nep is, maar de materialen zelf zien er juist zeer levensecht uit. Het is alsof je naar echt hout kijkt en dat geldt precies zo voor de andere materialen. Het spel biedt een feest voor het oog, zeker als je het in high definition kunt bekijken. Het realisme wordt nog versterkt door de opvallend heldere belichting.

Review Littlebigplanet

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus