Door , , 81 reacties, 83.548 views •

Elf miljoen spelers kunnen het niet mis hebben, zou je zeggen. Maar hoe hou je al die gamers tevreden? Daar moet Wrath of the Lich King voor zorgen, de tweede uitbreiding voor het mmo-spel der mmo-spellen. We riepen de hulp in van de leden van ons forum, om te bepalen of het een beetje lukt, dat 'tevreden houden'.

Een spel wordt doorgaans goed getest voor het op de markt wordt gebracht, en bij een mmo-game kan zo'n test eigenlijk alleen maar online plaatsvinden. Dus liep er de afgelopen maanden een bètatest van Wrath of the Lich King, waaraan ook de nodige leden van onze eigen Gathering of Tweakers meededen. Een aantal van hen gaat je hier vertellen wat je kunt verwachten van de nieuwe uitbreiding.

Met Wrath of the Lich King wordt de wereld van World of Warcraft een flink stuk groter. Met de vorige uitbreiding, The Burning Crusade, werd er al een compleet continent aan het spel toegevoegd en dat gebeurt nu weer. Dit keer kun je op avontuur in het ijzige Northrend, waar de gevreesde Lich King zich heeft teruggetrokken op de Icecrown Glacier. De Lich King is de grote vijand, zo groot zelfs dat hij de gezworen vijanden van de Horde en de Alliance verenigt. Beide kampen strijden nu samen tegen de troepen van de Lich King. Naast een nieuwe vijand en nieuw gebied om te doorkruisen is er natuurlijk meer, want met Wrath of the Lich King doet ook de Death Knight zijn intrede, een geheel nieuwe klasse. En niet zomaar een, de Death Knight is de eerste Hero-klasse van het spel.

*Hero klasse

*Door Jochen 'BlaSfem0n' Roels

De Death Knight beschikt over spreuken, maar kan ook prima overweg met zwaard, bijl en knots. Hij kan uitstekend overleven en wordt terecht gezien als een mengsel van bestaande klassen, zoals de Warlock, de Warrior en de Paladin. Wat onmiddellijk opvalt is dat de Death Knight een volledig nieuwe methode gebruikt om spreuken en andere vaardigheden te gebruiken, namelijk het Rune-systeem. DK's hebben zes Runen - twee Blood, twee Frost en twee Unholy - en een Rune-bar die volloopt als hij gebruik maakt van de Runen, vergelijkbaar met de Rage-bar bij een Warrior. Death Knights beschikken over drie verschillende strijdwijzen, die overeenkomen met de drie soorten Runen, namelijk Blood, Frost en Unholy. Bij alle aanvallen gebruikt de Death Knight ofwel Runen, ofwel Rune Power uit zijn Rune-bar. Onder Blood vallen aanvallen die voornamelijk proberen de gezondheid te herstellen van de Death Knight, Frost biedt aanvallen die de vijand vertragen of de Death Knight minder schade laten incasseren en een Unholy-aanval geeft de vijand ziektes of veroorzaakt magische schade. Verder kan de DK zichzelf laten herrijzen als Ghoul, een zombie. Hij kan ook een gevallen bondgenoot laten herrijzen, die dan als Ghoul toch verder kan spelen. Het is de snelste manier om verder te vechten na te zijn gesneuveld, daar kunnen Priests en Paladins niet tegenop. Nadeel is dat de herrezen Ghoul zeer beperkte mogelijkheden heeft.

Review World of Warcraft: Wrath of the Lich King Review World of Warcraft: Wrath of the Lich King Review World of Warcraft: Wrath of the Lich King

*Talent

Alle spells en abilities van de Death Knight zijn gekoppeld aan één van de drie soorten Runen, al zijn er enkele die Runen van verschillende soorten verbruiken. Ook de Talent Tree van de Death Knight is verdeeld in Blood, Frost en Unholy. De nadruk bij de Blood Tree ligt vooral op solo spelen en dps, met veel mogelijkheden om leven te regenereren, bij Frost ligt de nadruk op overleven en tanken en bij Unholy op magische aanvallen met een aoe en je Ghoul. De Unholy Tree wordt bovendien gezien als de Pvp Tree. Alle Trees hebben onderling echter zoveel synergie dat er een heleboel goede mengvormen kunnen worden gemaakt en elke Tree heeft bovendien meer dan voldoende talenten om je schade te vergroten of je beter te laten overleven. De Death Knight draagt Plate Armor en kan aanvallen met Axes, Swords en Maces, zowel éénhanders als tweehanders en ook in Dual Wield. Hij kan echter geen schilden gebruiken, zoals bestaande Tank-klassen als de Warrior en de Paladin. Ook kan hij zijn wapens permanent verbeteren met Runen, enigszins zoals de Shaman dat kan. Daar heeft hij echter wel materiaal voor nodig en een oven, die kan worden gevonden in Ebon Hold, de startplaats van de Death Knight. Enkele opmerkelijke mogelijkheden van de DK zijn de Death Grip, waarbij hij zijn slachtoffer niet alleen taunt, maar ook helemaal naar zich toetrekt. Daarnaast heeft hij een Frost-ability die het slachtoffer eerst helemaal bevriest, waarna deze langzaam ontdooit en dus ook langzaam zijn normale snelheid van handelen herwint. Verder heeft de Death Knight een magisch schild waarbij iedereen die zich binnen de reikwijdte ervan bevindt onkwetsbaar is voor magische aanvallen. Eén van de beste Blood Talents vormen de Bloodworms. Daarmee komen twee tot vier wormen tot leven die je vijand aanvallen en alle schade die ze aanbrengen als gezondheid aan je teruggeven. De Death Knight is snel, hij heeft veel aanvallen die weinig tot geen cooldown hebben. Dat is ook niet nodig, want het Rune-systeem zorgt er eigenlijk vanzelf voor dat de Death Knight niet steeds opnieuw dezelfde krachtige aanval gebruikt. Er zijn maar twee Runen per soort en na verbruik duurt het vijf seconden voor je ze weer terugkrijgt. Er zijn echter wel talenten die sommige Runen tijdelijk kunnen veranderen in speciale Death Runes, die dan weer worden gebruikt voor speciale aanvallen. Het systeem dwingt de speler om af te wisselen. Een goed of simpel aanvalspatroon heb ik tot heden nog niet echt gevonden.

World of Warcraft: Wrath of the Lich King - Sholazar Basin World of Warcraft: Wrath of the Lich King - Sholazar Basin World of Warcraft: Wrath of the Lich King - Sholazar Basin

*Ebon Hold

Je kunt een Death Knight starten als je een karakter van level 55 hebt. De Death Knight wordt van dat karakter afgesplitst. Je kunt maximaal een Death Knight per server hebben. Je begint vervolgens in dienst van de Lich King en je bent herrezen uit de vele doden die zijn gevallen in de grote oorlogen die er zijn geweest. De Death Knights vechten tijdens de introductie tegen hun eerste grote vijand, The Scarlet Crusade in het aloude Eastern Plaguelands. Hier moet je jezelf bewijzen door een serie leuke en originele opdrachten uit te voeren. Zo moet je aan boord van een schip van de Scarlet Crusade zien te komen, om vervolgens de boordkanonnen op de eigenaren te richten. Verder krijgt de Death Knight geen paard, nee, hij moet het stelen om het daarna om te vormen tot de speciale Deathcharger. De laatste quest van de Death Knight-introductie, die tevens leidt naar het einde van je trouw aan de Lich King, is fenomenaal, bijna van epische proporties. Hier heeft Blizzard veel aandacht en liefde in gestoken. Alleen al vanwege de verhaallijn zou iedere speler eens een Death Knight moeten starten en de introductie moeten uitspelen.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG