vr6-only

28 december 2008 17:59, laatste update op 28 december 2008 18:28, 5096 views

Onlangs Ziggo aangevraagd, vanwege de snelheid en ik ging daarbij op zoek naar een simpele router met eventueel WIFI functionaliteit.

Overal op de Ziggo site lees je over de Sitecom 183 en ik heb persoonlijk geen ervaring met Sitecom producten en de 183 WL is mijn eerste product van Sitecom.

Algemeen indruk:

De specificaties ogen goed, voor de prijs.
Beschikbaarheid is goed
Garantie beleid is prima in orde (10 jaar!!)
Ik vind het product wel leuk uit zien. Al zal deze uit het oog worden geplaatst.

Heb het product bij Azerty besteld en na 2 dagen kon ik het ophalen.

Installatie:

Wat voor installatie? Het is echt plug en play. Ik hoefde alleen WIFI te beveiligen en dat vond ik wel minder!
Veel mensen zullen daar de moeite voor niet nemen of hebben de kennis niet in huis om dat te doen!
Het zou beter zijn geweest als WIFI standaard beveiligd was.

Menu:

Structuur is opzich logisch en het menu is snel! Ik heb wel anders meegemaakt. Tevens wil ik meedelen dat alles goed wordt weergegeven in Firefox en dat zie je ook niet altijd!

WIFI beveiligd en een aantal poorten open gezet voor onder andere VOIP en RDP. Zeer snel en gemakkelijk.

Featureset:

Voldoende. Je krijgt een handige installatie CD en al had ik het niet nodig. Toch heb ik het even erbij gehaald om een mening erover te kunnen geven. De CD werkt alleen op Windows, maar is verder simpel en installatie is zo gebeurd.

Je krijgt verder een zwarte UTP kabel bij van 1.5 meter. Kwaliteit is voldoende. Stekker is ingezonken in een aluminium kop. Verder zit een snelgids bij en een garantieregeling, welk uitgebreid gedocumenteerd is.

Stabiliteit:

Ik heb het product nu 2 maanden in huis en na de installatie heb ik er niet aan hoeven te zitten. Zelfs onder belasting blijft het apparaat goed functioneren en het menu is goed te bereiken. Mijn Speedtouch 546 heeft daar moeite mee (kan het dus net aan).

Om te testen hoe het apparaat reageert onder zware belasting, heb ik het volgende gedaan.

Circa 50 torrents gestart met in totaal 2000 connecties. Het apparaat liep niet vast en QoS deed zijn werk. Mijn upload werd netjes gelimiteerd en bellen via VOIP ging probleemloos. De torrents heb ik voor circa 4 uur aan laten staan. Lijkt mij opzich voldoende (ik download alleen via NNTP).

Prestaties WIFI:

Ik heb een laptop met een Intel 4965AGN kaart erin. Ontvangst is op de 1e verdieping nog op 84% en de snelheid is prima in orde. Bestandoverdracht naar een andere PC ging met circa 9 MB/s.
Internet is ook snel en stabiel via draadloos. Haal met Newsleecher een stabiele snelheid van 2.35 MB/s. Verbinding is rots vast en valt niet weg. Firmware versie is 1.43.

Conclusie:

Wil je een simpele router met niet al teveel poespas voor een redelijke prijs? Dan is de Sitecom 183WL een prima keus! Ik heb geen spijt van mijn aankoop. Installatie is een eitje en het menu is snel en logisch ingedeeld. Al hadden ze minder grote logo's kunnen gebruiken!

• Siemens C470IP

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Snelheid
  • Garantie (10 jaar!)

Minpunten

• WIFI is standaard niet beveiligd en staat ook aan!
Algemene beoordeling Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Beheerbaarheid Score: 4

Hoe wil je WiFi standaard beveiligen; door middel van een default-password zoals 'admin'?
Daar schiet je dus ook niks mee op.
Juist omdat WiFi op meerdere manieren is te beveiligen, laten de meeste fabrikanten dit expres aan de gebruiker over. (wep, wpa, mac-filtering, ssid uitzetten)
Verder een prima review. :)
Een algemeen wachtwoord bestaande uit cijfers en letters en deze bij de handleiding doen!

Zo doet KPN het ook met hun "Experiabox".

Of zet het gewoon uit.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 28 december 2008 18:42]

En die "Experiabox" is dan ook heel slecht beveiligd.
Mensen denken dat ze beveiliging hebben, maar dat hebben ze dus niet.
Let er wel op dat die 10 jaar alleen is als je je registratiekaart instuurt. In het verleden was het zelfs zo dat deze binnen twee weken na aanschaf ingestuurd moest zijn anders gold de normale garantie ipv de 10 jaar. Of die regel nog steeds geld weet ik niet.
Klopt. Heb ik ook gedaan.

Dit staat ook met dikke letters in de garantieregeling.
Zit er een bridge/repeater mogelijkheid op?
Hallo,

Ik heb er even 2 vraagjes over:
Zit er een wan functie op zodat ik die op mijn pc kan instellen en alle poorten voor mij openstaan en voor de rest niet ?

En kan je met meerdere gamen ? (2 a 3 computers het zelfde spel online)
De WAN hoort naar je modem te gaan en niet naar je PC.

Er zitten 4 LAN poorten op en ook nog WIFI.

Je kunt, standaard, met 4 PC via UTP het Internet op en via WIFI 256 computers in totaal.
Hallo.. Ik heb ook zo'n 183.

klopt het eigenlijk dat deze na de tel ingang eerst naar een router gaat van mijn provider en daarna pas aan de sitecom?

Zo zit het nu en het werkt wel aardig.. maar ik vraag me weleens af of het niet beter kan...ook het portforwarden lukt mij niet...

ondanks vele pogingen via diverse andere manuals...

grt, marcel
Wat voor een provider heb je? Is het toevallig Alice?

Als je provider een router heeft meegeleverd welk over 4 poort LAN beschikt, is een tweede router niet nodig.

Het moet zo gaan:

ISRA>Modem>Router

Of

ISRA>Router>Accesspoint (voor draadloos)

Portforwarding is heel gemakkelijk. Je zet de poorten open in de router van je provider en geeft ze het IP adres van de sitecom. Je kunt in het menu van de sitecom achterhalen welk IP adres dat is. Zoek naar WAN connectie.

Voorbeeld:

192.168.0.100 << sitecom

Je gaat naar de router van je provider en gooit de poorten 1024 t/m 65.535 open voor adres 192.168.0.100

Nu hoef je voortaan alleen in je Sitecom de poorten te openen. Wanneer je dus een poort open zet, houd dan in de gaten dat deze een in de range van 1024 t/m 65.535 zit!

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 3 augustus 2009 20:04]