Razer BlackWidow 2013 (standaard) Review

Door canterwoodcore 20 januari 2014, laatste update op 21 januari 2014, 1.533 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Zeer aangename feedback van de Cherry MX Blues
  • USB- en audiopoorten
  • Macrofuncties
  • Hotkeys voor verlichting
  • Doet stevig aan
  • Verlichting is instelbaar

Minpunten

• De pootjes zijn niet zo stevig als de rest van het toetsenbord
  • De macrotoetsen hadden iets verder naar links gekund
  • Synapse is nog wat omslachtig, wellicht dat Razer het nog update

Sub-beoordelingen

Reden aanschaf
Vanwege de superieure aanslag en feedback van mechanische toetsenborden ben ik hier een liefhebber van sinds ik voor de eerste keer een IBM Model M op mijn bureau had. Omdat mijn SteelSeries 6gv2 het begaf (hij begon dubbele toetsaanslagen te registreren toen ik de toets toch echt maar één keer indrukte) heb ik hem teruggebracht en omgeruild voor een Razer Blackwidow 2013. Het gaat hier om een geüpdate versie van de Razer Blackwidow en ik heb zelf geen ervaring met de oudere versie. Voor de informatie daarover baseer ik me op de reviews van andere tweakers.

Bouwkwaliteit
Ondanks de negatieve ervaringen van tweakers met de vorige versie van de Blackwidow heb ik besloten een poging met de nieuwe versie te wagen. Er waren klachten over de pianolak die veel vingerafdrukken aantrok. De 2013 heeft hier een stuk minder last van, want de behuizing is mat afgewerkt. Niet alleen voorkomt dit vingerafdrukken (al zie je ze nog wel een beetje, op de foto's is dit effect veel groter dan in het echt), ik vind het er persoonlijk een stuk beter uitzien. Ook in klachten over speling op de toetsen kan ik me niet vinden in deze versie. Wellicht vinden sommige mensen de aanslag van de spatiebalk even wennen. Je kunt niet zeggen dat hij er krakkemikkig op zit. Over de stevigheid van de vorige versie werd geklaagd, maar deze lijkt me net zo stevig als de Steelseries. Een vergelijking trekken met de IBM is dan weer overdreven, hoewel deze ongetwijfeld een flink aantal ragequits kan hebben. De USB-kabel is netjes gesleeved met een geweven kunststof. De uitklapbare pootjes onder dit toetsenbord zijn bekleed met hetzelfde rubber als op de onderkant. Uitgeklapt staat de Razer nog steeds stevig op zijn plek, echter zie ik het nog eens gebeuren dat ze gaan afbreken. In vergelijking met de rest van het toetsenbord doen ze nogal knullig aan. Persoonlijk gebruik ik ze niet, want de hoek waaronder de Blackwidow standaard ligt volstaat mij prima. Over de slijtage waarover gesproken werd in de reviews over het vorige model kan ik nog niet oordelen, want ik heb hem pas sindskort.

Poorten

Razer levert het toetsenbord met aan de rechterzijkant audio in, audio uit en een USB-poort. Om deze poorten door te verbinden zitten aan het eind van de kabel:

De USB-stekker voor het toetsenbord zelf
De USB-stekker voor de poort
Een 3.5mm audio in
Een 3.5mm audio out

Dit sluist signalen door naar de poorten en werkt zoals je zou verwachten.

Layout

Normaal gesproken is de linker controltoets de laatste toets linksonderin. Op dit toetsenbord is dat niet het geval, want links ervan zitten de 5 macrotoetsen er nog naast. Soms tik ik daarom mis als ik veelgebruikte acties met control maak. Dit is waarschijnlijk een kwestie van wennen, maar het zou comfortabeler zijn geweest als de macrotoetsen nog iets verder naar links waren geplaatst. Dit zie ik overigens terug in de reviews van de vorige versie. Er zitten een aantal toetsen op die in combinatie met de welbekende Fn toets werken. Hiermee kun je o.a. de gaming-modus aan of uit zetten, de lichtjes bedienen en zijn er de gewoonlijke mediatoetsen te vinden. Als num-, scroll- en capslock uit staan zie je hun respectievelijke lampjes eigenlijk niet, omdat deze achter het matte plastic zijn geplaatst. Dit levert mijns inziens een mooi strakke look op. In tegenstelling tot de Steelseries die ik hiervoor had is de Windows-toets wel gewoon aanwezig aan de linkerkant. Onderaan het toetsenbord is het Razer-logo verwerkt in de rand. Op zich een mooi logo, maar als het lampje irritant vindt kun je hem uitschakelen of dimmen in de software.

De gaming-modus
Als je de Razer Synapse software installeert kun je de macro- en gaming-modus instellen. De gaming-modus wil zeggen dat je bepaalde toetsen of combinaties daarvan uit kunt schakelen met de daarvoor bedoelde functietoets. Deze toetsencombinaties zijn alt-tab, alt-f4 en de windows-toets. Zo kun je voorkomen dat Windows de focus van de fullscreen-applicatie kan afnemen, en ik kan me voorstellen dat je dit zou willen. Ook alt-f4 kun je dus uitschakelen, wat je dwingt te stoppen met ragequits. :+

Macro's
Zoals vermeld zijn er 5 macrotoetsen aanwezig. Met deze toetsen kun je een aantal acties achter elkaar opnemen en afspelen met één druk op de knop. Ook clicks van de muis worden in deze macro's meegenomen. Je kunt macro's maken op 2 verschillende manieren:

1. De Fn toets + F9 (Macrohotkey) indrukken, je gewenste toetsenbord- en muisacties uitvoeren, en vervolgens weer Fn + F9. Daarna de toets waaronder je de macro wilt hebben indrukken, en de macro wordt onder die toets opgeslagen.

2. In de Razer Synapse software toets voor toets instellen welke acties er ondernomen moeten worden en vervolgens toewijzen welke toets welke macro moet krijgen.

De eerste manier is handig als je in een game snel een macro wilt maken, maar op die manier blijft de vertraging die tussen de toetsaanslagen zit wel bestaan. In de software kun je deze eruit halen (je kunt de timings tot op de miliseconde instellen, voor een vast interval kiezen of het interval in zijn geheel achterwege laten).

De Synapse software is er wel wat omslachtig in. Zo moet je als je voor manier nummer 2 kiest eerst naar een ander scherm navigeren om je gemaakte macro's aan toetsen toe te wijzen. Dit had wat mij betreft in hetzelfde scherm gemogen. Ook is het exact afstellen van de timings best lastig. Je kunt bijvoorbeeld niet op een waarde dubbelklikken en er een getal in copy-pasten. Eerst klik je op het edit-knopje, dan backspace je tot de oude waarde weg is (of ctrl+a backspace) en dan pas kun je handmatig een nieuwe waarde intikken. Dit maakt het hele proces moeilijker dan het hoeft te zijn en Razer mag hier nog wel wat aandacht aan besteden.

De macrotoetsen kunnen ook worden voorzien van een snelkoppeling naar een programma, een Windows-shortcut (dingen zoals de taakbeheerder, alt tab, kopiëren en plakken en show desktop). Dit kan heel handig zijn. Daarnaast kun je ook nog muisfuncties instellen, specifieke media-opdrachten sturen; je microfoon muten bijvoorbeeld. Aan de softwarekant genoeg leuk speelgoed dat hier en daar nog een beetje opgepoetst moet worden.

Cherry MX Blue
En dan eigenlijk het belangrijkste: Hoe presteren de switches? Ik was Cherry MX Black switches gewend, en die zijn lineair. Dat wil zeggen dat er geen hoor- of voelbare klik in het mechanisme zit. Dat is bij de Blackwidow zeker wel het geval, want het gaat hier om Cherry MX Blue switches. Deze klikken vrij luid en hij is ook erg goed voelbaar. Typen op dit toetsenbord is kort gezegd exact wat je kunt verwachten van Blue switches: De registratie vindt plaats op precies hetzelfde punt als de klik en dit zorgt voor een voorspelbaar resultaat. Als je de klik hoort en voelt weet je gewoon zeker dat je aanslag geregistreerd wordt, en dit levert erg comfortabele typervaringen op. Ik merk in dit model geen speling op de toetsen, dus wat dat betreft een verbetering ten opzichte van het oude model. Ik heb nog niet veel tijd gehad om te gamen, maar tijdens de paar potjes League of Legends die ik gespeeld heb viel de feedback me in positieve zin op. Het tegenargument luidt vaak dat je sneller bij het registratiepunt bent als je Cherry MX Blacks gebruikt omdat er minder weerstand op zit, alleen heb ik liever de zekerheid waar de feedback je in voorziet.

Al met al
Razer levert een prima toetsenbord dat doet wat je ervan verwacht. De prijs is relatief hoog vergeleken met lower end toetsenborden, maar als je naar het typische gamingtoetsenbord met schermen en verlichting kijkt is deze nog goedkoop. Daar krijg je een hoop voor terug: De toetsmechaniek is heerlijk, er zitten USB- en audiopoorten op, het is een stevige plank en zal op weinig bureau's misstaan. De leuke extra's in de vorm van de macrotoetsen zijn ook mooi meegenomen. Het is niet perfect, maar het perfecte toetsenbord ben ik nog niet tegengekomen. Wil je een mechanisch toetsenbord met enige extra's dan is dit een goede keus.

Heb jij ook een Razer BlackWidow 2013 (standaard)?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

die macrotoetsen-lokatie heeft mij mn g510 doen verkopen, ik kon er niet aan wennen, er zat geen barriere tussen waardoor je blind/in het donker gewoon soms totaal op de verkeerde toetsen zat te rammen. Heel irritant, men zou er goed aan doen er extra karteltjes of randjes of wat dan ook op de macrotoetsen te doen.
Ben ik met je eens, dat had anders gekund. Er zit wat ruimte tussen en daar kun je het wel aan voelen maar het is niet zo gebruiksvriendelijk als het had kunnen zijn.
Voor zo'n uitgebreide review zou ik wel de titel even fixen :). Dit product is geen 'razer' :).
Hoe doe ik dat dan? Hij staat met die naam in de Pricewatch, en zo te zien kan ik 'm niet veranderen.

edit: De redactie heeft hem even aangepast in de pricewatch. Bedankt!

[Reactie gewijzigd door canterwoodcore op 21 januari 2014 17:33]

Goeie review! heb zelf de ultimate thuis en op mn werk de standard versie. helaas staat het bedrijf geen thirdparty software op de pc, dus de macro toetsen kan ik niet gebruiken.

kan een oplossing zijn voor mensen die zich irriteren aan de macro toetsen :)
wil nog even toevoegen dat het wel heel erg slordig is dat het Euroteken niet is opgenomen in de lay-out. Ook vreemd dat het via de gebruikelijke combinatie niet gewoon werkt.

voor de rest geweldige plank, het typen gaat subliem en dat tik geluid is zelf prettig om te horen, daar een bevredigende tik de aanslag bevestigd.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013