Terug naar Reviews

AOpen ES45F Review

Door roland83 10 december 2011, 5.197 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• spotgoedkoop
  • mooi uiterlijk
  • inbouwmogelijkheden, ruimte genoeg voor standaardcomponenten

Minpunten

• goedkope materialen
  • matige afwerking, scherpe randjes
  • bijna niet te modden, kast is niet heel stevig
  • grote componenten passen niet

Sub-beoordelingen

Kwaliteit voeding Score: 3

Eerste indruk

Op het eerste gezicht was ik erg gecharmeerd van de strakke vormgeving van deze kast, helemaal geen tierelantijnen, maar toch lekker praktische knoppen en aansluitingen bovenaan op de voorkant. Het "chroomplastic" randje had voor mij niet direct gehoeven, maar totaal vind ik de kast gewoon mooi.

Update 10 december 2011: drie jaar na aanschaf

De kast is nu drie jaar in gebruik, en functioneert in principe nog prima. In de tijd is er veel meer bij gekomen, waaronder ook een enorme koeler. De kast zit nu dus echt vol. Toch werkt het prima, al zou ik als ik geld heb wel een grotere kast willen aanschaffen. Toch is dat nog niet per se nodig.

Binnenkant

De binnenkant is natuurlijk het belangrijkst, en hier blinkt de kast in uit. Verwacht geen superafwerking, alle componenten moeten bijvoorbeeld nog ouderwets geschroefd worden en er zijn geen anti-resonantierubbers voor harde schijven. Ook geen kliksystemen ofzo, al heb ik daar slechte ervaringen mee. Als je de kast toch niet vaak uit elkaar haalt, is dit alles helemaal niet erg.

Het viel me wel op dat niet alle maten van een ATX-moederbord goed passen. Mijn oude ASUS A7V8X-X paste perfect, ik kon alle schroefgaatjes gebruiken. Maar mijn nieuwe Gigabyte GA-MA790X-DS4 is iets smaller, waardoor sommige schroeven niet meer uitkomen met de gaatjes. Jammer, dat doen andere (duurdere) kasten beter.

Standaard zit er een voeding en een 8 cm fan in de kast ingebouwd. De voeding geeft 350 watt, en heeft een 8 cm fan (geen 12 onderop jammergenoeg). De doelgroep voor deze kast is waarschijnlijk een gemiddelde gebruiker, die weinig eist van zijn pc. Daar is de voeding vast genoeg voor, maar ik heb meer nodig. De 8 cm fan in de kast doet zijn werk verder prima, maar maakt wel veel lawaai.

Voor componenten is ruimte genoeg, er kunnen 3 5,25 inch-apparaten en 5 3,5 inch-apparaten in. Voor een game-pc is dat meer dan genoeg, en als je een kleine raid-array wilt bouwen, gaat dat ook prima. Er kunnen 3 fans in, voor de harde schijven heb ik zelf een stille 12 cm fan geplaatst, en achterop een 9,2 cm fan. Een 12 cm fan past hier niet, modernere kasten zoals een Antec Three Hundred hebben dit nadeel niet. Voor mijn pc is het genoeg. Verder zijn sommige randjes wel vrij scherp, maar ik vind het niet opwegen tegen het effectieve ruimtegebruik.

Inmiddels zit de kast vol. Er is twee jaar geleden een Scythe Zipang cpu-cooler in gegaan, die is 14 centimeter groot. Om die erin te krijgen moest de voeding en de grafische kaart er eerst uit. De grafische kaart is niet buitensporig lang, maar de voedingskabel moet aan de achterkant van de kaart worden ingestoken. Daardoor overlapt de kabel met een plek voor een harde schijf.

Klik voor een afbeelding: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=277715&FotoID=6639&thumb=1

De kast is spotgoedkoop en stelt daar veel tegenover. Dat is voor mij een belangrijk argument geweest om deze kast te kopen, ik hoef niet het allerhipste. Ook is het heerlijk dat felblauwe leds schitteren door afwezigheid (die zijn toch zo hip, maar tegelijk kamerverlichting). Inbouwmogelijkheden zijn te over, er past gewoon veel in, en dat gaat prima. Een game-pc met een lange videokaart kun je beter in een andere kast stoppen, en grote koelers ook. De afwerking is ten slotte niet je van het, maar daar betaal je dan ook niet voor.

Heb jij ook een AOpen ES45F?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Aardige review.
Wat ik mis zijn de gegevens van de voeding, hoeveel ampere de 12 volt lijn aangeeft bijv.
Daarmee kun je bepalen of die voeding krachtig genoeg is voor waar je hem wil gebruiken.
Misschien kun je een foto maken en aan je review toevoegen.
Je kan ook de getallen erbij typen zonder foto.
Helaas kan ik de voeding even niet meer vinden. Ik heb hem aan de kant gelegd omdat ik dus een zwaardere voeding gebruik. Ik kan je dus helaas niet aan getallen helpen.
Wel heb ik uitgerekend dat mijn huidige systeem niet gevoed kan worden door de standaardvoeding. En ik heb niet de meeste extreme configuratie...

Ik heb de review vrij eenvoudig gehouden, omdat ik ook niet weet wat ik (behalve dus meer specs van de voeding) nog meer erover kan zeggen. Het is een supersimpele kast zonder enige vorm van tierelantijnen ;)
Opzich een prima kastje voor z'n prijs, kon alleen de moederbord afstand houdertjes met geen mogelijkheid in de kast schroeven. Uiteindelijk eerst met een gewoon schroefje wat draad erin "getapt" en vervolgens de afstand houdertjes erin geschroefd. niet echt ideaal dus.
Ja, dat is een beetje jammer inderdaad. Ik had dat probleem niet, ik zit er meer mee dat mijn kast nu toch echt vol zit... Ik zal straks een foto opzoeken om bij de review te zetten.
De standaard 80mm fan zou eigenlijk wel getest moeten worden, al was het alleen maar om je stelling te onderbouwen!
goedkope materialen
matige afwerking, scherpe randjes
bijna niet te modden, kast is niet heel stevig
Is dus puur jouw keuze geweest door voor een budgetkast te gaan die er al om bekend stond aan te schaffen, wat dat betreft krijg je ook maar twee sterren van mij namelijk 1 voor de review, en een voor er daadwerkelijk tekst bij te zetten! _/-\o_
Ik heb inderdaad expres een budgetkast gekozen, de nadelen die ik noem horen bij vrijwel elke budgetkast. Alleen is het bij de ene budgetkast iets erger dan bij de andere. Laat ik zeggen: ik heb veel erger gezien dan deze ES45F. Maar of deze kast er al om bekend stond, lijkt me niet.

Reviews zonder tekst vind ik zo nietszeggend dat ik er inderdaad tekst bij heb geschreven :) En ik heb net de review een beetje aangepast. Bij deze review ging ik ook niet voor de vijf sterren (hoe zou je dat moeten doen bij deze kast?). Dus bedankt voor je commentaar :)

[Reactie gewijzigd door roland83 op 10 december 2011 12:31]

Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013