Asus Eee Box B202 80GB Zwart Review

Door M-Opensource 29 september 2008, laatste update op 29 september 2008, 7.188 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• klein met mooi design
  • zeer goede kwaliteit/prijsverhouding (250 euro voor systeem + toetsenbord en muis)
  • snel genoeg voor de simpele gebruiker
  • doodstil

Minpunten

• snel genoeg voor de simpele gebruiker
  • geen cd/dvd drive

Sub-beoordelingen

Features Score: 5

Mijn ouders zijn al een tijdje aan m'n hoofd aan het zeuren om een pc, ze zijn simpele gebruikers die eigenlijk alleen maar willen e-mail en internetten. En af en toe eens een simpel spelletje Mahjongg Master 5 voor m'n vader...

Nadat ik m'n moeder overtuigd heb om eerst eens een computerlesje te nemen bij mij of bij m'n zusje, ben ik met m'n vader gaan zoeken.

De eisen van m'n ouders waren simpel:
- het liefst een klein en stil systeem, niet zo'n bakbeest
- totale setup van maximaal 500 euro (pc, scherm, toetsenbord, muis)
- hij moet 'leuk' zijn (je kent moeders...)
- geen laptop-geval (das weer moeders...)

Ik ging rond kijken en vond: de Asus EEE Box. De Asus EEE Box hebben we samen met een mooie Samsung Syncmaster 2032BW aangekocht (waarvan een review ook snel komt, heb dit scherm zelf namelijk ook aangekocht). De totale set kostte 400 euro, een mooie prijs voor een systeem plus mega-tft.

Inhoud & specificaties
Eenmaal thuis gekomen van de MyCom hadden we een leuk flink pakket. Ik kom er nooit vanwege redenen, maar m'n vaste leverancier kon er niet aan komen helaas.

De doos is vrij groot en zit vol met leuke dingen zoals we meestal wel van Asus gewend zijn:
- Asus EEE Box (zwarte versie)
- Asus keyboard
- Asus notebook mouse
- DVI > VGA connector
- Restore dvd + overige software
- Wireless antenne
- Bevestigingsbeugel monitor (eee box achter je monitor wegwerken, erg gaaf)

De specificaties van de EEE Box als volgt:
- 1x DVI
- 4x USB 2.0
- 2x SP/DIF

Aansluiten en opstarten
Het aansluiten kon bijna niet vlotter: steuntje aanschroeven, kabels erin en aanzetten, 20 minuten omdat ik de tijd nam de box eens goed te bekijken. Het aansluiten is zo simpel, ideaal voor de simpele gebruiker die geen handleiding wil lezen of niet zo technisch is.

Na het aanzetten viel me gelijk wat op, je komt in een menu waarin je kan kiezen voor je OS of voor de Express Gate, ik zal op beide kort ingaan.

Express Gate
Asus levert met nieuwe moederborden en met de Asus EEE serie de Express Gate mee. Dit is een klein op-Linux-gebaseerd-OS dat aan te roepen is voordat je main-OS de kans krijgt om op te starten.

De bedoeling van Asus was om dit als rescue-OS of als "even snel wat regelen"-OS neer te zetten. Of dit echt succesvol is durf ik niet te zeggen, de snelheid van het opstarten van de Express Gate laat nogal te wensen over, het was op dit kastje praktisch net zo snel als het opstarten van Windows Xp Home Edition. Maar in het achterhoofd houdend dat je hiermee nog wel het internet op kan als je OS plat ligt, kan natuurlijk handig zijn. Bovendien zijn een mail-programma en Skype ook beschikbaar.

Windows Xp Home Edition
Deze startte vlot op en was vreemd genoeg vrij kaal, wat ik overigens erg fijn vind aangezien er geen cd/dvd drive in de Box zit, dit maakt het installeren van een kale Windows Xp al erg lastig. We begonnen dus met een schone lei.

Er stond alleen Adobe Reader 8 en Asus update software op geinstalleerd. Bovendien was de Windows installatie een Sp2 versie, dus eerst maar eens updaten.

Voorbereiden en gebruik
De eerste taak was het verbinden met de draadloze router die in huis staat, dit ging moeiteloos... Netwerk werd gevonden, code ingevoerd en we waren online. Direct maar even Office 2003 geinstalleerd en Microsoft Update gedraaid. Dit ging vrij vlot en vervolgens stond de volgende lijst met applicaties klaar.

Na het installeren van wat basistools: Winrar, Firefox, Thunderbird en AVG free was het beestje klaar voor gebruik. Het installeren van deze applicaties ging ook lekker snel. Na dit alles heb ik de EEE Box uitgezet en m'n vader erbij gehaald met de woorden: "Hij is klaar, leef je uit"

Vaders gaat er achter zitten en zet de EEE Box aan en het viel hem gelijk op dat deze ongelooflijk stil is. De schijf maakt een zeer zacht brommend geluid maar dit wordt al snel weggeblazen door de stille fan die erin zit (ja, die woordspeling is opzettelijk). Maar zelfs deze is haast niet te horen door vader of door mij.

Het opstarten duurde toch een goeie minuut (virusscanner praat ook gezellig mee natuurlijk). Maar hierna is de machine volledig beschikbaar en starten programma's als Firefox goed vlot op.

Ik ben zelf een Q6600 met 8 GB ram gewend dus een Intel Atom is wel een flink verschil. Maar toen ik m'n vader bezig zag en zo rond zag klikken kreeg ik de indruk dat het wel erg goed draaide. Zelf heb ik er ook nog even achter gezeten en ik moet toegeven dat voor internet/mail/office gebruik dit ding echt I-DE-AAL is... Ik kreeg zelf stiekem neigingen om er voor de hobby ook een te kopen... Eens kijken hoe lang ik dat kan afhouden :P

Stabiliteit & prestaties
Qua stabiliteit was ik erg tevreden, Windows Xp zelf nam na de eerste boot maar 180 mb in gebruik, heerlijk dus als je maar 1 GB hebt. Het opstarten en switchen tussen standaard applicaties ging erg vlot maar je merkt toch al gauw dat 12 tabs bij Firefox in combinatie met Word, Excel en Thunderbird het 'm al moeilijk maken.

Even later heb ik voor de grap nog even wat intensieve applicatie gedraaid zoals:
- Dreamweaver 8 (draait prima, kon zo ff een website in elkaar knallen zonder moeite)
- Photoshop CS2 (draait redelijk, Photoshop vergt toch wat meer dan de 1 GB ram die beschikbaar is)
- World of Warcraft (draait op zich wel, maar is niet aan te raden op 1680x1050, alle graphics op low)

Ik ben niet erg van de getallen, ik denk dat dat op dit systeem ook niet veel nut heeft. Ik merkte zelf dat basic-gebruik geen enkel probleem vormt voor de EEE Box, je moet alleen niet meer willen dan dat.

Ben je niet veeleisend en zoek je een leuk design met wat kwaliteit, dan moet je hier echt voor gaan. Op een flinke resolutie 1680x1050 presteert hij prima, ook multitasking gaat m'n goed af.

Het is dus een prima pc voor vader/moeder/opa/oma die weinig eisen hebben, bovendien zie ik best wel een markt om dit binnen kantoren te gebruiken.

Wellicht dat er binnekort een tweede wordt aangeschaft om mee te knutselen...

review moet nog beetje worden bijgeschaafd, commentaar is altijd wenselijk!

Heb jij ook een Asus Eee Box B202 80GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Heb je gebruik gemaakt vanhet feit dat je de EEE box achter je scherm kan ophangen en zo een soort 'alles in 1 bak' ervan kunt maken?
Moet eerlijk bekennen dat ik daar niet naar heb gekeken, maar is inderdaad wel een handig puntje om even na te gaan. Hij is genoteeerd...!
Zijn er eigenlijk foto's van hoe dat eruit ziet als je hem erachter hangt?
En zou dat dan niet vrij warm worden (aangezien achterkant beeldscherm ook niet koel is...)
Ik denk het niet. De Eee pc heeft door z'n Intel Atom nauwelijks last van de warmte.
Je vindt het zowel positief als negatief dat de EEE box snel genoeg is voor de simpele gebruiker? :D

Maar goed, ontopic..de EEE box is absoluut een aanrader voor de beginnende, maar zeker ook voor de gevorderde gebruiker, welke graag een 'extra' PC wil hebben om snel even wat te mailen/internetten/tekst te verwerken..
Dat 'snel' is natuurlijk relatief, aangezien ik je hoor zeggen dat het +/- een minuut duurde voordat het systeem opgestart is.

Dit zou je overigens nog kunnen tweaken door alle overbodige services uit te zetten.
Zou je dit systeem ook kunnen gebruiken om volwaardig autocad2008 op te draaien?
En zou het genoeg zijn om hd-films aan te sturen?

[Reactie gewijzigd door Henk3 op 29 september 2008 17:32]

Yep, dat klopt... Vind het inderdaad zowel positief als negatief. Voor een simpele gebruiker is ie immers perfect... wil je net iets meer, dan zit de Intel Atom je al tegen...

Vond het een droge manier van duidelijk maken :D
Misschien zou het dan handiger zijn om te zeggen:
Negatieve eigenschappen:
-onvoldoende kracht voor zwaardere applicaties.

Maakt je review nog mooier ;)
Heb zelf ook een Asus EEE Box. Gebruik hem zelf in de slaapkamer om SD content te kijken.
Draait met XBMC Atlantis beta 1 prima. 720P wil ook nog lukken. FullHD kan je echter vergeten.
DVD kwaliteit is voor mij voldoende, dus geen FullHD voor mij geen probleem.
Als dat ding toch eens een s-video out had... helaas heb ik nog geen geld voor een LCD maar anders was het perfect als htpc (ok, niet full hd) maar om een beetje in de huiskamer de mail te checken, gedownloade films/youtube te kijken, slideshows van je foto's, mp3-tjes draaien op een feestje...

Weet iemand misschien een goede oplossing om deze aan een oldschool tv te hangen?
Je vindt vrij gemakkelijk een winkel waar ze "vga naar tv (S-video, composiet en/of scart)" kabels verkopen, richtprijs: zo'n 20¤. Volgens mij moet dat wel lukken.
Dat is dus de vraag, kan deze box een s-video/composite signaal leveren over de DVI uitgang? In dat geval, ja, een kabel van 20euro. Anders wordt het een omzet box waarvan de kwaliteit vaag matig is voor >100 euro. Weet iemand hier iets over? Kan ik zo'n kabel gebruiken?
En waar blijft de EZOS versie, de versie met 160GB en 2GB geheugen en Linux, daar hoor je weer niets over, net als de eee 901 20GB met Linux, wat is dat toch met nederland en Linux versies...
Inderdaad. Beetje zwak. De vraag wordt hier natuurlijk gewoon mee gestuurd. Biedt ze te laat aan, en men koopt de shitty versie.

Microsoft heeft schijnbaar een flinke vinger in de pap in de nlse markt..

[Reactie gewijzigd door jubeth|IA op 2 december 2008 14:21]

wat heb je aan een restore dvd als er geen cd/dvd drive inzit
Omdat je er wel een optische drive met usb aansluiting op kan aansluiten.
Ik zou bij de EEE Box graag een soort handheld-klavier gebruiken ipv het draadloze keyboard dat meegeleverd wordt. Liefst iets Iphone-achtig zodat ik van op de bank relaxed kan surfen.
Iemand enig idee of zoiets bestaat ?
Ja, logitech heeft er een maar die is vrij prijzig

Hier een plaatje

En hier nog 1

En hier de link:

[Reactie gewijzigd door technonose op 30 december 2008 12:26]

voor android is er gmote, iphone zal ook wel zoiets hebben....
Ah, externe CD/DVD-rom drive zit er dus niet bij.
Zag 'm vandaag staan voor 299,- bij MyCom. Inderdaad een hebbedingetje, lekker klein.

Vraag me net als bij de Eee af wat 'eenvoudige'gebrukers gaan doen als er geen XP -programma's worden geleverd of wanneer die 1Gig intern te krap blijkt te zijn.
Even Linux erop zetten (wat op die Atom heel goed draait en waarvoor ook aparte versies beschikbaar zijn) is iets teveel gevraagd voor ze denk ik.
Jammer dus dat Linux er al niet pre-installed opstaat.
Mijn hoop is (was?) gevestigd op baanbrekend werk van de Emtec (Eee) mini laptop, met een Risc processor waar geen Windows op kan draaien.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013