Microsoft Surface RT 32GB Zwart Review

Door tobias1 20 september 2013, 3.243 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Vormgeving / uitstraling
  • USB & uitbreidbaar geheugen
  • Mobiliteit
  • Accuduur
  • Office applicaties

Minpunten

• Weinig applicaties in de Windows Store
  • Browsen in bureaublad sessie enkel handig met touch / type cover
  • Zeer matige geluidsproductie
  • 15 GB slechts beschikbaar van de beloofte 32 GB

Sub-beoordelingen

Deze week de Surface RT versie aangeschaft inclusief type cover voor school en thuis gebruik. Toen ik het pakket in handen kreeg viel me op dat ze voor een mooie verpakking hebben gekozen, iets wat toch best belangrijk is voor iemand die graag veel hardware aanschaft dat het ook leuk is om zoiets uit te pakken.
Hoe dan ook, tijd om deze tablet te beoordelen. Ik zal doormiddel van de positieve en negatieve punten mijn mening weerspiegelen over deze tablet.

Vormgeving / uitstraling

Toen ik de tablet uit de verpakking haalde viel me gelijk op dat ze qua vormgeving een mooi staaltje werk hebben geleverd. De tablet oogt zeer mooi en je voelt zeker dat je ook daadwerkelijk iets moois in je hand hebt. Het klepje aan de achterkant zorgt ervoor dat de tablet kan staan, iets wat voor de functionaliteit zeer prettig is.

USB & uitbreidbaar geheugen

Iets waar Microsoft goed over heeft nagedacht is het USB slot in de tablet, hierdoor kun je een externe harde schijf of een usb stick erin steken en op die manier films of andere bestanden laden. Als je beschikt over een micro SD kaartje kun je deze aan de achterkant (onder het klepje) in de tablet steken waardoor de opslagcapaciteit van de tablet uitgebreid wordt.

Mobiliteit:

De tablet is licht en makkelijk mee te nemen. Als je beschikt over een typecover is het zeer efficiŽnt om in een vreemde omgeving deze tablet snel erbij te pakken en even op office te werken.

Accuduur:

De accuduur valt weinig aan op te merken, met deze accuduur staat garant dat de tablet zeker een paar dagen kan aanstaan zonder dat hij aan de lader gehangen hoeft te worden.

Office applicaties:

Deze tablet is zeer geschikt voor het kantoor. Niet alleen kun je met de office applicaties tekst verwerken, maar ook presentaties maken en bestanden in excel lezen. Voor studenten en werknemers op het kantoor is dit dus zeker een pluspunt wat dat betreft.

Windows Store:

Aangezien de Windows Store nog redelijk jong is, zijn er helaas weinig applicaties geschreven waardoor het de functionaliteiten van de tablet omlaag haalt. Tot mijn verbazing was er zelfs geen Facebook applicatie aanwezig naast een tal van andere applicaties die ik graag op de tablet wou hebben. Een beetje jammer dus.

Browsen in bureaublad sessie:

Je hebt internet explorer in de bureaublad sessie en in de metro sessie en er zit een groot verschil in beide versies. Men is snel geneigd om vaker de bureaublad sessie te gebruiken en daardoor ook daar te browsen. Deze browser is naar mijn mening niet echt geschikt voor touch gebruik, maar meer voor mensen met een touch of type cover aangezien de knoppen daar te klein zijn om met de vinger gebruikt te worden.

Geluid:

Mijn grootste ergenis aan deze tablet was het geluid. Voor een tablet als deze had ik hogere verwachtingen wat betreft het geluid. Mijn huidige smartphone kon harder en het geluid was een stuk zuiverder dan die van de Surface.

Opslagcapaciteit:

De tablet zou beschikken over 32 GB opslagcapaciteit, maar door de installatie van Windows RT en de benodigde updates blijft helaas nog maar 15 GB van dit totaalpakket over. Zeker de helft is dus al weg aan enkel en alleen Windows zelf! Natuurlijk is het te verwachten dat er altijd iets minder over blijft dan dat er belooft wordt, dit is namelijk met computers ook zo, maar hier was ik wel teleurgesteld over dat minstens de helft al weg is.

Conclusie:

Voor mensen in het schoolleven en op het kantoor is dit een uistekende tablet, maar voor mensen die entertainment zoeken in een tablet zou ik aanraden verder te kijken naar wellicht een andere tablet, aangezien de Windows Store voorlopig nog beperkt is, veel bestandsformaten niet worden ondersteund in Windows RT en de geluidsproductie niet optimaal is.

Ik heb deze tablet zelf gekocht voor het entertainment dus is dit voor mij niet de beste keuze geweest.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 32GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Ik snap een paar van je kritiekpunten niet. De RT is een beperkte tablet op gebied van desktopfunctionaliteit, daar kan Microsoft niet meteen veel aan doen. Toch, als Tweaker zijnde kon je te weten komen dat verschillende x86-applicaties naar de ARM-architectuur zijn omgezet.

"Tot mijn verbazing was er zelfs geen Facebook applicatie aanwezig"
Wat is er mis met de standaard Facebook-website op een 10" tablet? Werkt toch perfect?

"Men is snel geneigd om vaker de bureaublad sessie te gebruiken en daardoor ook daar te browsen."Waarom? De browser in de Metro-omgeving dient net om gebruikt te worden met je vingers en werkt even goed als de de desktop-variant.
Bedankt voor je reactie! :)

Om die applicaties (programma's) te installeren dien je te beschikken over een jailbreak, niet alle gebruikers zullen dit voor hun rekening nemen.

Ik vind de facebook website op de surface enkel perfect als je er een typecover bij hebt, toen ik aan het chatten was zat het virtuele toetsenbord vaak in de weg waardoor ik de chat niet meer goed kon volgen, op die wijze miste ik toch wel een goeie facebook applicatie.

De browser in de metro sessie werkt inderdaad goed, maar voor mensen die niet over een cover beschikken is de desktopvariant wat mij betreft niet geheel fijn om te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door tobias1 op 20 september 2013 11:33]

- Facebook app komt samen met windows 8.1 midden oktober ;) Net zoals flipboard, foursquare en nog andere

- Met de update van windows 8.1 zal je ook meer opslag plaats vrij hebben, als je nog meer plaats wil kan je dingen zoals recovery enzo uitzetten, windows reserveerd daar veel plaats voor. Op het internet zijn verschillende tutorials beschikbaar om meer plaats te maken op de Surface.

- Wat is het grote verschil tussen de bureaubladversie en de touchversie van internet explorer? Wat ik dus bedoel is, waarom zou je sneller geneigd zijn de bureaubladversie te gebruiken ipv de touch?

- Er zijn veel 3rd party apps die evengoed werken als de standaard apps. Ik raad je aan om eens te zoeken naar deze.

- Welke bestandstypes zijn dan niet ondersteund?

- Ik zou nog even wachten tot windows RT 8.1 voor ik een conclusie trek, dit is een gratis update en voegt zeer veel toe, vooral voor touch

- De mobiele sites van bijvoorbeeld facebook en dergelijke werken ook zeer goed, buiten het feit dat je dan geen notificaties hebt natuurlijk. Je kan deze ook pinnen op start zoals je bij een normale app zou doen

[Reactie gewijzigd door manmad op 20 september 2013 11:36]

Bedankt voor je reacite manmad :)

De update van Windows 8.1 beloofd zeker wat! ik hoor er veel goeie verhalen over en hoop dat deze ook een goeie invloed zal hebben op de tablet.

Veel gebruikers waaronder ik zijn nogal vast gepind aan de bureaublad sessie en gebruiken daarom sneller de applicaties die daar staan. ik vind zelf dat als een tablet in principe full touch is dat alles ook een beetje geoptimaliseerd moet zijn voor zulk gebruik zonder covers, maar dat is mijn mening.

Ik heb een beetje gezocht naar 3rd party apps waaronder voor de MKV extensie (veel series hebben deze extensie) maar deze wordt weinig ondersteund tenzij je er voor betaald. Ik heb een applicatie hiervoor gedownload en kreeg veel storingen wat ik opzich wel jammer vond.

Ik ben zelf dus wel benieuwd naar de vernieuwingen die de nieuwe versie met zich mee zal brengen, maar tot nu toe hoor ik alleen maar positieve verhalen, dus ik kijk er naar uit!
Ja ik las net dat windows RT wel wat problemen heeft met MKV wat heel spijtig is, en dat enkel betalende apps dit min of meer fatsoenlijk kunnen afspelen.

Ik heb veel goede dingen gelezen over de HD mobile player app of mobile.HD Media Player, ik zou deze eens testen (gaat voor 7 dagen).

VLC is ook aan het werken aan een app voor windows RT, hopelijk komt deze snel met de volledige mogelijkheden van VLC!
Meer info en updates: http://www.kickstarter.co...s-8-user-experience-metro
Over VLC ben ik zeker te spreken (ik gebruik hem immers op al mijn computers) en hoopte ook al dat hij voor de tablet uit zou komen. Ik had hem gelijk opgezocht in de Windows Store, maar helaas zonder resultaat.

Op dit moment gebruik ik Pressplay Video (gratis applicatie) maar moet veel bufferen en soms werkt het geluid niet meer. Niet helemaal naar wens dus.

HD Mobile Player is als het goed is een goeie applicatie, maar je moet er wel voor betalen (niet een heel klein bedrag voor een student als ik)

Ik hoop dat de VLC app dus snel uit komt, zou een enorme vooruitgang zijn voor de functionaliteiten nodig heb! :)
Ja inderdaad! Ik ben ook nog aan het twijfelen om een Surface RT te kopen, en een slechte support voor MKV zou toch wel een reden zijn om hem over te slaan.
Ze zijn al 9 maanden aan de app van VLC aan het werken, en in het laatste nieuws dat ik erover gelezen heb stond dat ze over praktisch alle hindernissen zijn. Initieel hadden ze eer 150 ofzo, en dat ze nu nog maar 2 of 3 hindernissen hadden.

Dus het zou goed kunnen dat VLC binnen een maand of misschien 2 maanden al beschikbaar is!

Er gaan doen ook verschillende geruchten de ronde dat microsoft Windows Phone en Windows RT wil samenvoegen, dus ik ben zeker benieuwd naar de toekomst van Windows RT en de Surface tablets in combinatie met Windows Phones.

[Reactie gewijzigd door manmad op 20 september 2013 12:13]

Als je erover twijfelt bedenk je waarvoor je hem gaat gebruiken. Ik vind de zakelijke kant van de tablet zeer sterk, maar de enterainment kant zeer zwak. In de bus zou ik het bijvoorbeeld wel eens gebruiken om even een documentje door te kijken, maar in mijn vrije tijd kijk ik toch wel graag een filmpje of wil iets leuks doen op de tablet. Helaas zijn die mogelijkheden nog iets beperkt naar mijn smaak
Ik wil het vooral gebruiken om wat te surfen en films te kijken in de zetel. Een laptop is toch wat te zwaar daarvoor, de batterij houd het niet lang genoeg uit en touchscreen is gewoon leuk.

De reden dat ik naar windows RT kijk is omdat ik niet alleen een grote fan ben van windows 8.1 en microsoft, maar ook omdat ik dan al mijn video's en series gemakkelijk kan delen via mijn homegroup thuis, zonder dat ik nog speciale apps of servers moet installeren.

Ook kijk ik naar windows RT omdat ik de surface RT een prachtig toestel vind en graag alles van hetzelfde ecosysteem wil hebben, maar geen fan ben van apple en apple hardware te duur vind. Zeker omdat ik al een windows computer heb.

Dus ik denk dat ik best nog een jaartje ga wachten. Dan zal windows 8.1 nog beter zijn dan het nu al is (windows 8.2?), hebben we al een nieuwe (of 2 nieuwe) versies van de Surface en is VLC beschikbaar.
Ook is windows phone dan weer wat beter en is het misschien goed genoeg om ook te overwegen. Ik ben echt beniewd naar windows phone 8.1 aangezien microsoft hier nu al meer dan een jaar aan aan het werken is.

Microsoft heeft net Nokia gekocht, wat in mijn ogen wil zeggen dat ze een grote toekomst zien in windows phone.

Bedankt voor de vele reacties! Heeft me zeker verder geholpen, ik hoop dat ik je ook een beetje heb kunnen helpen.
Graag gedaan, jij ook bedankt voor de reacties, altijd leuk om te reageren als iemand veel interesse heeft in een product! :)
Ik zou zeker aanraden om even te wachten op Windows 8.1 en misschien dat er tegen die tijd inderdaad wat meer applicaties in de Windows Store zijn, tenminste dat zou een enorme boost zijn op het product!

Misschien dat het ook verstandig is om te wachten op de nieuwe tablets van Microsoft, ik las recentelijk dat ze bezig zijn met de surface 2!
Mobile.HD heb ik voor 3 euro gekocht en werkt perfect. PowerDVD's variant is wel iets beter, maar voor mijn MKVtjes werkt mobile.hd erg goed.
2,99 is toch niet zo'n groot bedrag? Toen ik je post las dacht ik dat de app misschien iets van 25 euro was ofzo.

1 biertje minder dit weekend :)
Ik had het over de PowerDVD variant, die kost wel iets meer ^^
Ten eerste is hard bijzonder slecht voor de oren, en is de schade die je jezelf toebrengt onomkeerbaar.
En wat had je verwacht van kleine speakers? Dat is niet hetzelfde als je thuis installatie met 7.1 geluid.
Ik denk dat je beter een koptelefoon kan aansluiten, er zijn er genoeg die usb en draadloos zijn met een goede kwaliteit.
Daar heb je zeker een punt en daarom heb ik ook gelijk mijn oortjes gebruikt voor deze tablet. Ik had alleen bij aankoop verwacht dat het geluid ook wat harder kon dan wat wat er op dit moment uit komt. Af en toe zet ik de radio aan en dan is het fijn als er redeljk geluid uit komt, wat dat betreft had ik iets beter verwacht.
Hard geluid is inderdaad slecht voor je oren, maar er is ook nog een middenweg tussen te hard en te zacht. Het volume van de Surface RT valt mij ook tegen.
Daarnaast vind ik de geluidsreproductie wel erg helder. 's avonds als ik een serie kijk heb ik aan 15 tot 20 genoeg om alles goed te kunnen horen(maar dan is het voor de rest ook stil. In een grotere ruimte met wat meer lawaai komt het nog wel eens tekort. Maar dan prefereer ik persoonlijk al gauw andere oplossingen, ook een ipad red het dan niet, bij android zijn er zoveel, daar zal vast wel een met goede speakers tussen zitten.
Voor het geluid moet je even kijken via Windows Update of je de laatste updates hebt. Daar zitten ook firmware updates in. Hiermee is het geluid enorm veel harder geworden. Klinkt daarna veel beter en is wat mij betreft nu dik in orde. Zeker in combinatie met het stereo geluid wat een Surface heeft.
Nadat ik mijn Surface RT uit de doos heb gehaald, heb ik tijdens de First Battery Charge ook alle updates binnengehaald. Er waren op dat moment tegen de 200 updates voor Firmware, Windows RT en Office RT. Dit zal ongetwijfeld voor een betere gebruikerservaring zorgen wanneer deze zijn geinstalleerd. Zeker een aanrader om eerst alle updates te installeren alvore je er serieus mee aan de slag gaat.

Tijdens het installeren zal je wel merken dat de Tegra 3 chip het moeilijk heeft. Om alle (tegen de 200) updates te installeren, heeft die wel ruime 3 uur nodig.
Vaag

/Quote

/UnQuote

en dan sluit je af met

/Quote

/UnQuote

[Reactie gewijzigd door postbus2000 op 1 oktober 2013 23:09]

Dat klopt postbus, dit was met het idee om in de verveelde uurtjes op school de tablet erbij te pakken en iets voor mezelf te doen ^^
Kun je gewoon films kijken via een usb stick die je inplugt?
En kun je gewoon films en/of series naar het toestel "slepen" als je het connecteert met een PC ??

als dit kan is voor mij deze keuze simpel ...
Dit kan natuurlijk allemaal inderdaad :)
Wel hangt het er vanaf wat voor een videoplayer je op je Surface hebt staan. Sommige zijn erg gelimiteerd en kunnen bijvoorbeeld .mkv formaat wel of niet goed afspelen.
Je moet het gewoon zien als een windows laptopje.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013