Merk Linksys
Verbinding (Ethernet) 4x Ethernet 1Gbps
  Bekijk alle specificaties

Linksys WRT610N Review

Door Appie Heijn 6 oktober 2008, laatste update op 27 juli 2010, 46.286 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Gemakkelijke configuratie (duidelijke help functie)
  • USB interface voor UPNP media server of FTP server
  • 2 separate banden voor Wireless
  • Ondersteuning van alle gangbare wireless standaarden(N/G/A/B)

Minpunten

• Relatief duur in vergelijking met concurentie die bijna hetzelfde bieden
  • Geen print server maar wel USB

Sub-beoordelingen

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5

Ik heb de Linksys WRT-610 net in huis. En ga vanaf nu aan jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Allereerst mijn eerste indruk:
De doos is van een beschaaft formaat. Kleiner dan ik doorgaans van linksys ben gewend Bij het uitpakken kom je het volgende tegen:

• Lan kabel
• Router
• Envelop met documentatie en cd
• Adapter

De router zelf is afgedekt met een plakfolie om de bovenkant van de router tegen krassen te beschermen. Ook zit er een sticker op de achterkant waarop staat dat je eerst je cd in de computer moet stoppen. Het zal vast een uitkomst zijn om dmv de cd-rom de router in te stellen. Dit heb ik natuurlijk keihard genegeerd omdat ik toch wel menig router ingesteld heb.

Nog even ter verduidelijking.
Ik heb een 20mbit Telfort verbinding met een Zyxel modem. Ip spoof is helaas voor mij niet weggelegd omdat ik nog een normaal dect toestel op de Zyxel heb voor Voip bellen. Zodra ik verhuist ben(18sept) zal ik na een maandje eens een echt voip toestel aanschaffen zodat ik de linksys router alles kan laten doen. Even ter verduidelijking deze router functioneerd nu eigenlijk als een accespoint, maar dan wel met media server e.d.

Draadloos heb ik de volgende apparatuur "aangesloten":
• Toshiba M70 laptop met 54mbps WLAN(Intel 2200bg)
• Core 2 Duo pc met een P5B Deluxe moederbord(54mbps WLAN onboard)
• Freecom Musicpal
• Nokia E65(ziet de WLAN van de WRT610N niet)

Waarschijnlijk ga ik in m'n nieuwe woning de pc bedraad aansluiten en koop ik voor de laptop een WPC600N of mss ook wel een nieuwe laptop.

Ok, hier een paar specifieke eigenschappen die je niet op elke router zult vinden:
• Gigabit LAN poorten
• 2 seperate WLAN netwerken in 1 router(zorgen voor verdubbeling bandbreedte) heeft de beschikking over Wireless N/G/A/B
• USB interface om een harde schijf of usb stick aan te sluiten voor het delen van music en/of video(upnp media server functie) ook kun je het gebruiken voor het Delen van een harde schijf. Dit kan zowel lokaal als over internet.
• SPI Firewall

Vervolgens zijn we bij de webinterface aangeland:
Standaard is het adres 192.168.1.1 en deelt het adressen uit vanaf de 192.168.1.100
Allereerst heb ik de firmware geupgrade. Op de nederlandse linksys website is de WRT-610 nog niet te bekennen dus ben ik gaan zoeken op de US website. Hier vond ik 1 nieuwere versie, ik kreeg hem met v1.00.00.17, na de updrade naar v1.00.00.18 is het volgende gewijzigd:
• Resolved the wireless reset issue during MAC address filtering configuration.
• Updated wireless drivers to improve overall wireless performance.
Oftwel de moeite wel waard denk ik.

In de web-interface vind je de volgende items die mij opvielen:
• Taalselectie in het openingscherm(na inloggen)
• Router is niet alleen toegankelijk via een ip adres maar ook via http://WRT610N.com of een ander zelf te kiezen adres.
• Instellen WLAN(zie afbeelding)
• Accespoint Issolation(5ghz en 2,4GHZ)
• Zendvermogen instelbaar in normale firmware(laag/middel/hoog)
• Het tabblad opslag(zie screenshots)

Voor de rest is het allemaal basic (linksys)stuff. Ik ga het "opslag" gedeelte van deze router nog nader behandelen zodra ik weer wat tij heb. Ik zal dan ook foto's van het apparaat maken. Ook staat er nog een performance meting op het programma. Wat ik al wel heb ondervonden is dat windows betere ontvangst waarden geeft dan de eminent router die ik tijdelijk had. Maja dat is dan ook geen vergelijking(¤160 VS ¤40)

Ok nu dan het file sharing via USB gedeelte:
Het benaderen gaat erg simpel zodra je via de webinterface hebt ingesteld wat je wilt delen. De hele partitie of per map. Hier kun je ook user accounts aanmaken voor bijvoorbeeld de buren als je hier het één en ander mee wil sharen. Vevolgens typ je "\\ip adres router" in en zie je keurig de gedeelde mappen. Hier kun je desgewenst een permanente share aanmaken door er een schijfletter aan toe te wijzen.

Nu de prestatie's, wat een succes! Ik heb net Pirate's of the Caribean in HD @ 720p probleemloos af kunnen spelen op m'n desktop via 54mbps. Ook even een 1080p film geprobeerd maar dit lukt niet zonder schokken. Wellicht dat dit gaat lukken met een Linksys WPC600N netwerkkaart. FLAC speelde overigens ook probleemloos af.

Ook nog even over de UPNP Media Server:
Deze kun je instellen zodra je je usb stick of usb harddisk aangesloten hebt. Dit heb ik nu gedaan. Vervolgens geef je aan welke mappen je wilt delen, net als bij het file sharing gedeelte hierboven. Vervolgens laat je hem kijken welke media in deze mappen beschikbaar is, dit gebeurde bij mij in nog geen 5 seconden terwijl ik toch een 500 muziekbestanden en een tiental divx'jes heb. Kortom lekker snel. Dit scannen is ook automatisch te doen met intervals van 2,6,12,24,48 uur.

[update] Betrouwbaardheid en stabiliteit
Ik heb de router nu 2 weken op een Ziggo kabelinternet verbinding draaien, via de WAN interface van de WRT610N. Nu werkt hij als een volwaardig router i.p.v. alleen als accespoint zoals eerst het geval was. Ik moet toegeven dit is één van de meest stabiele routers die ik tot nog toe geprobeerd heb, kijkende naar de vele functie's van deze router. Nog geen enkele reboot is nodig geweest en ook de snelheid is uitermate goed.

Heb wel een compatibliteit probleem met mijn Nokia E65 die ziet de accespoint totaal niet. Maja aan welke zijde ligt dit probleem?

Nu werkt het. Ik heb de N functionaliteit uit moeten zetten op de 2,4 ghz.
[/update]

Router verkocht op 26-07-2010

Heb jij ook een Linksys WRT610N?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Nette review. Verder had ik nog een vraag met betrekking tot de usbpoort op de router. Herkent deze alle hdd's en flashdrives en heeft de interface van Linksys ook iets van een torrent of andere p2p applicatie, want dan zou de usbpoort volledig tot z'n recht komen door meteen files weg te schrijven naar een of andere drive?
Ik heb 3 usb sticks getest en 1 externe hd(vantec behuizing en interface) deze werkten allemaal. Verder is er geen enkele p2p of torrent app te bekennen helaas.

Ik heb ook een probleem met mijn Nokia E65 die ziet geen van beide netwerken in de router. Hoe het precies zit weet ik niet maar ik zoek het nog even uit.
Ik heb er een externe hdd aangehangen, shares gemaakt, maar de toegang tot de shares is beperkt tot r&w. Ook als je een nieuwe groep aanmaakt in groepsbeheer kan je alleen maar lezen of lezen & schrijven rechten geven. Dus, verwijderen kan je niet! Vreemd.
Mss sugestie door sturen naar linksys. Deze mensen doen er vaak wel wat mee is mijn ervaring.
Nog even gecheckt:
Mijn Nokia E65 ziet de Linksys WRT610N niet. Aan welk apparaat moet je de schuld geven?
In mijn ervaring met PDAs en smartphones icm. WiFi ligt het bijna altijd aan de mobiel en niet aan het AP. Een beetje googlen zegt: config issue (MAC adres filtering ?) ...
De Nokia's met wifi die ik geprobeerd heb, supporten geen hex WPA keys, alleen character keys.
Mijn ervaring is nu-->zodra je de 2,4 band op B+G standaard zet ipv B+G+N dan ziet de Nokia hem wel.
Goedkopere variant, zonder USB, is de WRT310N. Niet via NL te verkrijgen, maar via ebay uit de USA gehaald. Top apparaat!
Ik wil ook een 310N halen uit de USA. Maar heb je geen problemen met de voltage?
Die heeft echter voor zover ik het zie op de site van Linksys geen twee simultane wifi-netwerken, dus naast USB mist de WRT310N wel meer, wat nogal vervelend is als je dan een Nokia telefoon zou hebben en je daarvoor de N-functionaliteit uit moet zetten.
310N heeft kuren hoor
Mooie Review :D. ben ook geintresseerd in deze Wireless Router of een 160N.

"-Relatief duur in vergelijking met concurentie die bijna hetzelfde bieden"

Welke Producten dan als ik het mag vragen. Het zal nog wel eventjes duren voordat ik Wireless heb maar dan kan ik ook nog naar Andere Producten kijken (hoewel Linksys gewoon een goed merk is).
M'n netwerk bestaat uit Gb-netwerkkaarten en cat 6 bekabeling. Sata harde schijven in RAID0. DVD op hd van ene pc naar andere pc kopieren geeft een snelheid van maximaal 170mb terwijl 600 a 700mb haalbaar zou moeten zijn. Tijdens deze kopieerslag komt de processorbelasting nooit boven de 40%.

a) Heb ik pech en werken de lanpoorten van m'n WRT610N gewoon niet goed? Zou dan dus m'n leverancier moeten vragen het apparaat om te ruilen tegen een goede.
b) Is het een produkteigenschap en maakt Linksys z'n belofte van Gb-lanppoorten niet waar? Dan dus aan m'n leverancier vragen of ik de WRT610N om mag ruilen tegen bijvoorbeeld de Dlink DIR855. Dure grap.

Wie kan mij adviseren?
Ik zou eerst eens contact met linksys opnemen. De mensen waarmee ik contact had over een WRVS4400 waren erg meewerkend en hebben mijn problemen met een firmware fix opgelost.
Op 4 augustus heb ik hierover telefonisch contact met Linksys gehad. Mijn probleem is genoteerd en ik heb een case-nummer gekregen.
Daarna niets meer vernomen.
Weet iemand of je op deze router ook een inbound IP-filter kunt zetten?
Ik heb een NAS en voel er niet zoveel voor om poort 80 open te zetten en dat vervolgens iedereen erbij kan (uiteraard wel een ww beveiliging, maar toch).

Ik heb wel ff in de handleiding gekeken, maar daar kan ik het zo snel niet vinden
Ja hoor dit kan naar mijn mening, is te vinden onder "toegangs beperkingen"
Een ietwat off-topic vraag. Maar voor mij zeker interessant i.c.m. deze router. Je hebt deze router aan een kabelmodem van Ziggo gehangen zeg je. Zijn machines binnen het netwerk te benaderen van buitenaf?
Dit kan hoor, dit kun je instellen in de router :)
vraagje: als ik de USB van mijn Printer in deze Router stop kan ik dan overal printen of niet? want nu moet eerst de PC boven aanstaan en dan kan ik pas printen.
Ik denk dat het kan, maar ik kan het zo niet testen. Heb een AIO van canon. Als dat zou werken dan breekt mijn klomp :) Test het binnenkort even voor je.
Volgens mij is due USB-poort puur voor opslagapparaten bedoeld. Ik weet niet of je het ook als printerserver kan gebruiken. Misschien dat een alternatieve firmware daar voro kan zorgen maar op de site van Linksys kan ik daar niets over terugvinden.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013