Microsoft Surface RT 32GB Zwart Review

Door Slarno 30 augustus 2013, 6.313 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Kickstand + Touchcover
  • Office
  • USB-poort
  • Taakbeheer
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Resterende batterijduur niet kunnen zien
  • Scherm zichtbaar door 3,5mm jack

Sub-beoordelingen

Eerste indruk

Wat een mooi apparaat. Hij voelt stevig aan en zeker de kickstand geeft een solide indruk. Die is namelijk behoorlijk dun, wat bij filmpjes bekijken mijn bedenkingen kreeg. Uiteindelijk blijkt het toch goed te zijn.

Na het uitpakken van de tablet zelf kwam de Touch cover aan de beurt. Deze geeft ook een degelijke indruk. Hij is niet buigbaar en hij geeft ook niet de indruk dat dat snel zal gebeuren. Het typen erop is flink wennen, zeker als je vanaf een groter toetsenbord komt en nog nooit op zo’n klein oppervlak getyped hebt.

Na het instellen werd het geduld op de proef gesteld. Er moesten uiteindelijk bijna 60(!) updates geïnstalleerd worden via Windows Update en nog een stuk of 15 via de Windows Store. Al met al nam dat bijna twee uur in beslag en dat is toch wel lichtelijk vervelend. Natuurlijk, updaten kan op een ander moment, maar er zitten misschien ook wel belangrijke bugfixes of beveiligingsupdates bij.

Windows RT

De Metro UI komt echt goed tot z’n recht op een tablet. De tegels werken erg fijn en zeker apps die gebruik maken van een live tile zijn een aanwinst. Zo is in één oogopslag te zien waar m’n ongelezen mail over gaat, wat de hoofdpunten zijn van het nieuws en wat het weer wordt de komende dagen.

Eén serieus minpunt is het niet direct kunnen zoeken naar alle apps. Daarvoor moet eerst de locatieinstelling naar VS gewijzigd worden. Gezien er geen honderdduizenden apps zijn voor Nederland of Europa alleen, is het wijzigen van de locatieinstellingen wel een noodzakelijk iets. Wat mij betreft hoort dit standaard zo te zijn.

Officiële apps zijn wel nog vaak afwezig of naar mijn mening incompleet. Zo is er zelfs nog geen officiële Facebook app, kunnen er met de Tweakers app enkel artikelen van de FP gelezen worden en kunnen er met de app van de Rabobank geen overboekingen gedaan worden. Naarmate Windows 8 / RT populairder wordt zal dit misschien wel komen en is het in het geval van de Rabobank al aangekondigd bij de volgende update, maar een gemis is het wel.

Het niet kunnen downloaden van volledige software is voor mij geen gemis, mede omdat ik het van tevoren wist. Alleen de mail app is niet echt wat. De mogelijkheden zijn nogal beperkt, maar met Windows RT 8.1 komt daar verandering in. Dan wordt Outlook in de Office apps toegevoegd.

Overeenkomsten met Windows 8 en beperkingen
Windows RT is echter niet zo beperkt als veel mensen denken. Zo heb je gewoon je verkenner, het uitgebreide taakbeheer van de volledige versie van Windows 8, het configuratiescherm en kun je simpel meerdere accounts instellen.

Een ander echt handig punt van Windows 8 / RT is de optie in de PC-instellingen waarbij je je PC kunt vernieuwen zonder dat het invloed heeft op bestanden of alles kunt verwijderen en Windows opnieuw kunt installeren. Heb je na een tijd last van een trage tablet, dan backup je even je bestanden en begin je vrolijk met een schone installatie.

Tevens is er de mogelijkheid om via de app ‘Systeemconfiguratie’ programma’s niet automatisch op te laten starten, net zoals op een gewone PC mogelijk is.

Nadeel van veel bovenstaande applicaties is wel dat ze niet verandert zijn voor touchscreen gebruik en er dus hetzelfde uit zien als in Windows 8. Met je vingers is het allemaal vrij lastig te bedienen. Tuurlijk, er is een mogelijkheid om een muis aan te sluiten, maar in mijn opinie moeten dergelijke punten ook aangepast worden voor touchscreen gebruik.

Office verschilt ook ten opzichte van Office 2010. Zo heb je alleen Powerpoint, Excel, Word en Onenote. Met Windows 8.1 komt daar ook Outlook bij zoals eerder gezegd. Office is lichtelijk aangepast aan het gebruik op een tablet. Zo is er bijvoorbeeld meer ruimte in de balken bovenin het scherm. Excel is juist wat meer beperkt.

Accu

Na ruim een week heb ik de accuduur nog niet echt goed kunnen testen. De tablet wordt vooral ’s avonds gebruikt en dan enkele uren achter elkaar. Al met al denk ik dat de accu zo rond de 8 à 9 uur mee gaat met mijn gebruik. Dat is dan met vooral browsen.

Irritant is wel dat alleen op het bureaublad te zien is hoe vol de accu is en dan ook nog eens alleen het percentage. Apps die het batterijverbruik meten zijn bijvoorbeeld niet te vinden. Zo iets zou in de Metro UI moeten staan als app en dan met het percentage of de resterende accuduur erbij.

Scherm

Het scherm is fijn om van te lezen of te kijken. Last van de relatief lage resolutie heb ik absoluut niet. Alleen bij zo ver inzoomen dat je voor één regel tekst een keer moet swipen naar de andere kant van de website of tekst is er iets te zien aan de rondingen van de letters. Zo ver inzoomen doe ik nooit en het is ook niet fijn lezen.

Het enige dat ik nooit eerder heb gezien is dat je via de 3,5mm jack het scherm kunt zien zitten. Via de USB-poort en de mini-HDMI aansluiting kan dit ook, maar wel in mindere mate. Ik ben er ook niet echt blij mee, want dat betekend dat er wel stof in de behuizing kan komen en dat kan op den duur wel irritant gaan worden. Op een bijgevoegd plaatje is het scherm te zien.

Het apparaat voldoet volledig aan de verwachtingen die ik had. De mogelijkheden van de tablet zijn uitgebreid. Het totaalplaatje inclusief kickstand en Touchcover en de mogelijkheid om randapparatuur aan te sluiten maken het een laptop-vervanger voor de gemiddelde consument.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 32GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Mooie review!

Laatst zag ik dat je een dual monitor setup kon doen met de rt, dus de rt en een extra scherm. Alleen kan ik nergens vinden of de 2e scherm dan 1080p kan zijn? Zou je dit kunnen testen, dat maakt van de tablet gelijk meer een workstation voor studenten.
Ik kan dit niet bevestigen aangezien mijn Surface RT nog moet aankomen. Maar hieruit kan ik afleiden dat het 1080p kan aansturen.

Ik heb zelf geen Windows RT tablet, maar op de zaak hebben we er 1 voor test doeleinden.
Na een paar dagen gebruik , kan ik zeggen dat alles waarvoor je op andere mobile OS'sen een app voor nodig heb, anders prima uit de voeten kan met de browser - die gewoon alles ondersteund.
Silverlight, Flash etc. etc. - alles.

Zo is er is geen youtube app - maar je krijgt gewoon de desktop versie in de browser te zien met 1080P playback. Er is geen uitzending gemist app - geen probleem, de volledige desktop website werkt ook prima.. En ga zo maar door.

Mede omdat Surface RT best goed is in multi-tasken, heb je in principe met tabs in je browser " en social sites die automatish hun timeline updaten (Twitter.com Facebook.com) een dozijn in 1 " aan apps beschikbaar Nee ik vind het wel prima zo.
Er is wel degelijk een Uitzending gemist app en een Youtube app! Dit zijn namelijk de volgende:

MetroTube

NPO Uitzending Gemist

Tevens is de kwaliteit van de apps zeer hoog en werken deze heel geschikt.
Eens met een groot deel.
Echter zijn er eel veel apps waaronder Uitzendinggemist e.a..
Daarvoor moet onder Store - Voorkeuren, de keuze 'makkelijker maken om apps te vinden in mijn voorkeurstalen' UITzetten.
(Locatieinstelling kan gewoon op NL bijven staan)

Dan zie je ineens VEEL meer apps.
Zeer leuke review om te lezen.
Bedankt!
Batterijstatus kun je zien door vanaf de rechterrand van het scherm naar links te swipen. De batterij pictogram verschijnt dan links van de klok links onder. Ook is de batterijstatus op het lock scherm.
Correct, alleen staat er bij beide schermen geen percentage of resterende batterijduur. Enkel een icoontje.
En daar kan je door het veranderende icoon niet opmaken wat de resterende accuduur is? Bedoel je dat?
Ja, als er nog ongeveer 90% resterend is, lijkt het volgens dat icoontje alsof er nog maar de helft over is.
Volgens mij niet. Wel een kompas, maar of je daar wat aan hebt om iets met GPS te kunnen doen weet ik niet.
De locatieinstelling kan je gewoon op NL laten staan.
Alleen moet je even onder Store - Voorkeuren, de keuze 'makkelijker maken om apps te vinden in mijn voorkeurstalen' UITzetten.

Verder een korte maar goede review.

[Reactie gewijzigd door Sake op 5 september 2013 11:02]

Ik krijg de rt binnenkort voor mijn werk.
Ben blij met de revieuw, nu ben ik zeker dat het wat is
Bedankt!

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013