Merk Oppo
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Oppo Find 5 32GB Zwart Review

Door Xyphoid 23 augustus 2013, 2.152 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Design
  • Mooi beeld
  • Goed geluid
  • Snelle CPU
  • Bootloader unlocked

Minpunten

• Scherm en achterkant krassen snel
  • Accu mag iets langer mee gaan
  • Geluid dof als toestel plat op tafel ligt

Sub-beoordelingen

1. Inleiding:

Ik was niet van plan om een nieuwe telefoon te kopen, omdat ik al tevreden was met mijn PadFone met dock en keyboard. Maar ik hoorde en las steeds meer over Chinese telefoons. Dus ik begon reviews te lezen. De review van de Oppo Find 5 maakte de meeste indruk op mij. Niet alleen door de foto's van het toestel (waardoor ik direct verliefd was op het toestel), maar ook door de specs en de prijs.

2. Design en features:

Het toestel voelt aan alsof het van staal is gemaakt en een val van een flatgebouw kan overleven. Maar in verhalen op het interweb kan je lezen over krassen op het scherm en op de achterkant, dus ik adviseer om een cover en/of screen protector te gebruiken. Na een week had ik al een heel klein krasje op mijn scherm naast mijn lens, dus heb ik er maar een screen protector op gezet (de eerste die ik ooit heb gebruikt in mijn geschiedenis van mobiele apparaten gebruik), ondanks dat er Gorilla glass op zit en ik nog nooit grote krassen op mijn toestellen heb gehad. De achterkant is gemaakt van plastic, dat heel snel krast en vingerafdrukken lijkt op te zuigen. De plek waar mijn wijsvinger zit als ik bel, is al een beetje vlekkerig, maar het is gelukkig niet heel zichtbaar.

Ik gebruik geen cover, omdat dat het mooie, strakke unibody met lichte krommingen in de boven- en onderkant zou verbergen.

Het 5 inch display zit bijna over de gehele voorkant. Er is een dunne plastic rand aan de onderkant die de drie capacitieve knoppen onderstreept, die bijna onzichtbaar zijn, als het scherm uit is. Alleen de speaker en camera onderbreken het scherm.

Aan de rechterkant zitten de volumeknoppen. Alle knoppen voelen stevig aan en hebben net genoeg kracht nodig dat je ze niet makkelijk per ongeluk kunt indrukken.

Aan de linkerkant zit de aan- en uitknop, een SIM kaart sleuf en een klein gaatje om deze te openen. Om het sleuf te openen, heeft Oppo een cool uitziende, metalen pin in de vorm van het Oppo logo meegeleverd.

Aan de bovenkant zit een 3,5mm jack en aan de onderkant een micro-USB poort. Als de USB poort in het midden zou zitten, zou het handiger zijn voor universele carkits. Geen dealbreaker, maar iets om te onthouden, voor het geval je een universele carkit gaat kopen.

Aan de achterkant zitten een camera en een dubbele LED flits in een zilveren strip. Naast de strip is een gaatje voor de noise canceling mic. Daar onder is het Oppo logo geplaatst en aan de onderkant een speaker. Er is een klein bobbeltje onder de speaker om het toestel wat op te tillen, als je het op een platte ondergrond legt, maar het is niet echt groot genoeg, omdat het geluid wat dof wordt, als het toestel plat op de tafel ligt. Dat is jammer, want het geluid is echt super. Ik heb nog nooit een apparaat gehad dat zo klein was en zo veel geluid kon produceren zonder vervorming. Het geluid met koptelefoon is ok, maar ik ben geen audiofiel.

3. Hardware:

De Quad-core 1.5 GHz Krait CPU is snel genoeg om alle taken uit te voeren zonder vertraging. Zelfs de meeste Flash filmpjes speelt hij vloeiend af op 720p (en dat is moeilijk, want Flash zuigt).

Ik heb (nog) geen problemen met wifi, Bluetooth of andere connecties gehad.

Zoals ik al schreef, zijn de speaker en scherm super. Het scherm is het beste dat ik ooit op een van mijn mobiele apparaten heb gezien. De kleuren zijn niet te verzadigd en zelfs als je in een hoek van bijna 80 graden kijkt, is de tekst op het scherm nog te lezen. Ook in direct zonlicht is het scherm goed te lezen. In combinatie met het goede geluid is het bijna een mobiele bioscoop.

Meestal ben ik een lichte gebruiker. Emailen, webpagina's en comics lezen, muziek luisteren. De batterij houdt het meestal wel vol tot het eind van de dag. Ik laad altijd op in de avond of in de nacht. Soms, als ik ook veel Flash filmpjes heb gekeken (wanneer wordt Flash nou eens vervangen???!!!), moet ik overdag laden. Maar dat is geen probleem, want ik heb ook een lader in de auto. Ik heb ongeveer 2 tot 2,5 uur schermtijd.

Ik gebruik de camera op mobiele devices niet zo veel, maar vergeleken bij mijn vorige devices is de camera supersnel en superscherp. In Cyanogenmod zitten niet veel opties, maar genoeg voor mij. Flitser, witbalans, filmen, timer.

4. Software:

De stock ROM heeft een aantal nuttige features, zoals het aan- en uitzetten van het toestel op bepaalde tijden. In het algemeen werkt alles goed, maar ik heb er toch Cyanogenmod 10.1 en Clockworkmod op gezet. Gewoon omdat ik een schone en stabiele ROM wilde en ik was gewend aan CM. Als er een stabiele Color ROM wordt released, dan wil ik die ook nog wel proberen. Voor nu draait CM snel en zonder problemen. Alles wat ik tot nu toe nodig heb gehad, werkt goed. Wat ik tof vind, is dat Oppo gebruikers aanspoort tot het uitproberen van andere ROMS en constant probeert om hun eigen firmware te verbeteren met hulp van de gebruikers.

5. Conclusie:

Een zeer mooi ontworpen toestel met een aantal design foutjes. Zeer customizable en snel genoeg om alle taken uit te voeren zonder vertraging. De kans is groot dat dit het beste toestel is dat ik ooit heb gebruikt.

Voor Engelse review en meer foto's:

Heb jij ook een Oppo Find 5 32GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Zou je kunnen vertellen hoe je deze telefoon hebt bestelt en of jr extra kosten moest betalen?
Heb hem besteld op http://europe.oppostyle.com/
Gratis verzendkosten. En als je snel bent nog een gratis cover en screen protector.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013