Samsung 840 EVO 250GB Review

Door TIGER79 21 augustus 2013, 4.872 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• snelheid
  • ease of use bij installatie
  • prijs/kwaliteits verhouding
  • Samsungs goede reputatie met de voorloper

Minpunten

• nog tikkeltje duurder dan de directe concurrentie, maar dat zal wel dalen

Sub-beoordelingen

De reden van aanshaf was voornamelijk het willen overstappen van mijn oude OS-schijf (een WD Raptor 300GB) naar een SSD.
Ik ben wat dat betreft geen early-adopter dus heb ik gewacht tot naar mijn mening de prijs en snelheid de aankoop konden rechtvaardigen.
Deze serie schijven werd goed in de schijnwerpers gezet al voor de launch en na de launch bleken menige review-sites hier enthusiast over te zijn, daarom ook mijn keuze.

Prestaties
Hier kan ik in principe kort over zijn : deze zijn erg goed !
Ik ben overgestapt van een snelle HDD (WD Raptor 300GB) en het is meteen merkbaar ! Het opstarten gaat een stukje sneller, maar daar moet je de winst ook niet opzoeken vindt ikzelf.
Na het inloggen in Windows is de machine meteen gereedklaar, waar het hiervoor wel tot 30 seconden kon duren voordat deze echt bruikbaar was.

Ik heb als bijlage een aantal benchmarks geplaatst van de Samsung 840 EVO, de 10.000 RPM Raptor schijf, mijn oude Samsung 500GB data-schijf en de nieuwere 2TB Hitachi schijf.

Hierin is een hele evolutie te zien wat betreft doorvoersnelheden !

Let op : mijn moederbord beschikt alleen over een SATA 3GB/s en dat is met deze schijf wel degelijk een bottleneck, oftewel indien jezelf over een SATA 6GB/s aansluiting beschikt zullen de benchmarks beduidend hoger uitpakken als ik naar andere reviews kijk !!!

Compatibiliteit
Dankzij de meegeleverde migratie-software van Samsung was het overzetten van mijn bestaande OS een makkie ! Het duurde ongeveer 3 kwartier en werkte meteen feilloos !!!
Ook het feit dat de schijf backwards-compatible is (dat geldt volgens mij voor alle schijven daar niet van) maakt het mogelijk om toch te genieten van een snelle schijf op een moederbord met de oudere SATA 3GB/s interface.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Meer advertenties

nu nog een mobo met sata III, dan kun je mooi eea vergelijken.
met andere reviews wel, maar met mijn oude situatie kan ik dus al vergelijken, en om eerlijk te zijn ook al heb je een sata II aansluiting is een upgrade dubbel en dwars rechtvaardigd :D
Dit had ik al van te voren uitgezocht gelukkig en hier ook een interessant artikel over gevonden : http://www.tomshardware.c...ance-sata-3gbps,3110.html

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 21 augustus 2013 14:52]

"nog tikkeltje duurder dan de directe concurentie"

Ik kijk graag bij TechReport in de "scatter plot" of er "Bang for Buck" (waar voor je geld) geleverd wordt. Ik zie in die plot geen concurentie (3e en 4e grafiek) : http://techreport.com/rev...d-state-drive-reviewed/12

Wat zie jij als concurentie? De 840 non-pro was al slechter dan de 830 toen die uit kwam, dus die telt al niet mee. De Crucial M5 is wat goedkoper, maar heeft ook lagere prestaties. Zo ook de Plextor PX-256M5S en de twee Sandisk modellen. Nee, zijn directe concurenten zijn duurder. De genoemde goedkopere modellen rijden in een totaal andere race.
Dat is een goeie ! Die kende ik nog niet !
Ik dacht inderdaad een beetje aan de M500 series !
Tijdens de 'migratie' van schijf C naar de SSD moet je de pc uiteraard niet uitschakelen, maar OOK NIET op de button 'cancel' van de Data Migratie software drukken, dan kun je ook alles opnieuw installeren!

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013