Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart Review

Door LCP 20 augustus 2013, laatste update op 21 augustus 2013, 13.339 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Kwaliteit van het scherm
  • Kickstand ingebouwd
  • Touchcover; hoes en toetsenbord in 1
  • Synchronisatie met het Windows ecosysteem
  • Batterijtijd
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Vele apparaten OOTB ondersteund
  • Aansluitmogelijkheden
  • Meerdere useraccounts

Minpunten

• Onder de motorkap een volledige ongestripte Windows 8 versie
  • Desktop modus vrijwel overbodig
  • Opstarttijden van apps de eerste keer

Sub-beoordelingen

Surface Logo

Windows 8 op je desktop en een Nokia Lumia 920 Windows Phone in je bezit. Tja, daar moet natuurlijk een tablet aan toegevoegd worden.
Gezien de prijsverlaging van Microsoft op de Surface RT leek me dit een uitgelezen kans om een Surface aan te schaffen. Uiteindelijk via Marktplaats aan een zo goed als ongebruikte 64GB versie inclusief touchcover kunnen komen voor een meer dan schappelijke prijs. De Windows RT 8.1 preview versie erop voor-geïnstalleerd, dus meteen up-to-date. Maar hoe bevalt zo'n Surface RT in de praktijk?

Surface RT met Windows RT 8.1 customer preview

Vele reviews zijn mij voorgegaan over de Surface RT. Echter, Windows 8/RT 8.1 customer preview is uit en deze versie staat geinstalleerd op mijn Surface. Deze review zal ik dan ook baseren op de 8.1 versie van Windows RT. Over de software later meer. Maar eerst...

Surface 6

De tablet van Microsoft, de Surface

De verwachtingen bij het grote publiek, en dus ook bij mij, waren hooggespannen toen Microsoft op hun eigen event aankondigde met een eigen Tablet lijn te komen. Ze noemen hun tablets de Surface, een naam die eerder aan de grote touchcomputers hing die in sommige bedrijven hun plaats hadden gevonden.
De Surface is al een tijdje uit, hier in Nederland wat minder lang weliswaar, maar er is inmiddels genoeg over geschreven. In de praktijk zijn er altijd dingen die anders uitpakken dan je in een review online leest. Vandaar mijn, op het praktijkgebruik, gebaseerde review.

Na het uitpakken van de Surface valt meteen op dat het apparaat zeer degelijk in elkaar zit. De kickstand voelt robuust aan en is mooi weggewerkt in de behuizing. De magnesium (VaporMg) behuizing voelt allesbehalve plastic-achtig aan en de kleur is stijlvol en strak grijs. Wat ook opvalt is het gewicht. Die is fors te noemen. Echter bij regelmatig gebruik heb ik gemerkt me hier niet heel veel aan te storen. Hetzelfde had ik met mijn Lumia 920. Veel mensen vinden 'm te zwaar, ik vind hem juist een prettig gewicht hebben en je het gevoel geven dat je wat degelijks in je handen hebt.

Surface 1

De touchcover werkt in de praktijk redelijk, maar het is behoorlijk wennen aan de toetsen die, in tegenstelling tot de typecover, geen travel hebben. Echter, typen op de touchcover gaat toch net een tikkeltje sneller dan op het on-screen-keyboard. Je zult alleen wel de Surface op een tafel o.i.d. moeten zetten alvorens met de touchcover te kunnen typen, want op schoot blijkt het niet even handig te zijn. Dit komt mede omdat de kickstand bedoelt is om op een plat vlak te zetten en niet op schoot. Op zich logisch natuurlijk. In tablet modus gebruik je het on-screen-keyboard.

Surface 4

Werken met de Surface

Wat doe je met een tablet? Persoonlijk gebruik ik 'm voor op de bank, in bed en onderweg om wat spelletjes te doen, email te lezen, foto's te bekijken, surfen en apps gebruiken die voor mij handig en leuk zijn om te gebruiken. Tevens gebruik ik regelmatig OneNote om mijn notities te bewerken e.d. Het mooie van het Microsoft ecosysteem is, dat alles via je Microsoft account en SkyDrive gesynct wordt. Na het, voor het eerst aanzetten van de Surface RT en mijn account ingeven, was het Startscherm zoals ik gewend was op mijn Pc, internet favorieten, passwords etc. maar ook OneNote notities, Office instellingen, foto's, documenten, agenda items, allemaal gesynct. Als ik een foto maak op mijn telefoon, is deze meteen te bekijken op de Surface bijvoorbeeld. Ideaal :)

Een Surface RT is meer dan een tablet alleen. Er is met de Surface RT meer mogelijk dan met bijvoorbeeld een iPad. Dingetjes die met een iPad vrijwel onmogelijk zijn, zijn op de Surface RT allemaal mogelijk. Mijn films en series bijvoorbeeld staan op mijn NAS en die is keurig te benaderen met de Surface RT. Zelfs een netwerk Drive Letter koppelen is zo gedaan. Maar er zijn ook apps beschikbaar waarmee je op de Surface RT keurig Full HD of 720p bestanden kunt afspelen. Eentje is bijvoorbeeld 'mobile.HD Media Player'. Deze speelt moeiteloos mijn 720p series en 1080p films af die allemaal in .mkv formaat zijn mét ondertiteling. Een aanrader dus! Nog een tipje: Kirbee; een app waarmee je de status van je downloads van CouchPotato, SABnzbd en SickBeard kunt volgen en beheren in een strakke Modern UI app.

Ook even een USB stick aansluiten of een SD kaartje uit je camera inpluggen, geen probleem. Zelfs een extern scherm aansluiten is mogelijk doormiddel van de Micro-HDMI aansluiting. Voorheen moest mijn vriendin als we op vakantie gingen en onze foto's wilden bekijken, eerst de camera connection kit aansluiten op haar iPad, de foto's importeren, om er vervolgens achter te komen dat je de foto collectie niet kan bewerken, verwijderen etc. Met de Surface RT is dat allemaal verleden tijd en kunnen foto's direct van de camera op de tablet opgeslagen worden. De camera plug je in met de USB kabel en wordt herkent door de Surface RT. Ideaal :) Het is zelfs mogelijk om mijn vriendin haar eigen Microsoft account toe te voegen aan de Surface als 2e account, zodat zij op de tablet kan inloggen en haar gegevens met haar account gesynct worden. Beter kan je het bijna niet verzinnen zeg ik :)

Het display heeft een resolutie van 1366x768. Dat is dus een 16:9 verhouding. Ik dacht eerst dat de resolutie een zwak punt zou zijn van de Surface RT, maar in de praktijk blijkt dit behoorlijk mee te vallen. Alles is mooi scherp en websites e.d. zijn goed te lezen. De kijkhoeken zijn wat aan de magere kant, maar door de grote helderheid en kleurweergave is het een erg prettig scherm om mee te werken. Foto's spatten van het scherm en de Modern UI komt zeer goed tot zijn recht door het uitstekende contrast. De 16:9 verhouding blijkt zeer praktisch te zijn bij het kijken van Series en Films. Waar je op de iPad bijv. balken krijgt (als je het al lukt om zonder stotteren en sync problemen een .mkv van 1080p af te spelen) is dat op de Surface RT fullscreen.
Ook het vermelden waard is het geluid. Dit is stereo (!) Dit heeft vooral met het kijken van YouTube, films en series een toegevoegde waarde omdat het diepte en ruimtelijkheid in het geluid geeft. Verwacht geen zware, diepe bassen, want dat kan een klein speakertje in een tablet natuurlijk nooit weergeven. Maar het geluid is alleszins redelijk te noemen.

Windows RT 8.1

Windows 8/RT is een OS wat door Microsoft in de markt gezet is alszijnde een nieuw OS wat zowel met Muis/Toetsenbord alsmede touchscreen goed te bedienen is. Daar zijn de meningen over verdeeld, echter mijn persoonlijke ervaring is dat beide uitstekend werkt. Met Muis/Toetsenbord combinatie mis je soms het touchscreen wel, maar met touchscreen alleen mis je soms je muis en toetsenbord weer. Het is eigenlijk een kwestie van wennen en als je eenmaal gewent bent, werkt het prima.
Windows 8.1 heeft een aantal nuttige verbeteringen gekregen die in de praktijk behoorlijk handig zijn op de Surface RT. 1 daarvan is de lijst met apps. Deze is nu te benaderen door een swipe van onder naar boven te doen. De apps kun je rangschikken op 'Date Installed - Most Used - Categorie - Name'. Vooral de 'Date Installed' optie is wel handig, gezien een nieuw geïnstalleerde app niet meer automatisch op het Start Scherm verschijnt.

Apps list sort

Een andere verandering in 8.1 is dat de Live Tiles nu 3 formaten ondersteunen. Vooral apps die niet perse Live Info hoeven te tonen, kun je met deze optie dus kleiner maken zodat er meer ruimte beschikbaar is voor andere apps die dat wel vereisen. Naast de Live Tiles van apps kun je ook je vrienden en familie pinnen op je Start Scherm, net zoals dat met Windows Phone mogelijk is. Op die manier krijg je dus van je geselecteerde personen de updates te zien in hun Live Tiles. Hiermee is je Surface RT meteen een persoonlijk apparaat geworden. Mijn Start scherm heeft dus een indeling die voor mij belangrijk is. Dit is 1 van de punten waarmee Windows RT (én WP overigens) zich onderscheiden van de concurrentie; een ervaring die voor iedere gebruiker persoonlijk en dus anders is.

Surface 5

Windows RT is dus de tablet versie van Windows 8. Verwacht echter niet dat er een gestript Windows OS draait onder de motorkap! Windows RT verschilt weinig van Windows 8 op de desktop Pc. Je hebt o.a. een command prompt, consoles, local computer policies, configuratiescherm en natuurlijk Windows Explorer met je Library's, Homegroup en shares tot je beschikking. Dit is naast een voordeel ook meteen een nadeel. In de praktijk merk je dat de performance van Windows RT op sommige vlakken nogal steken laat vallen. Ik heb het idee dat dat komt door de volledige Windows die op de achtergrond draait met alle services e.d.. Het was een betere keus van Microsoft geweest als ze, net als met Windows Phone 8, de Windows versie volledig gestript hadden door alleen de functionaliteit voor touch te behouden voor de Surface (lees: tablets'). Ofwel, de gehele interface in Modern UI stijl, geen klassieke desktop meer en de Windows Explorer als Modern UI app.
Wellicht is dit iets wat we kunnen verwachten met Windows 9, maar tot die tijd zullen we het met de huidige versie moeten doen.

Vanwege bovenstaande, ben ik op zoek gegaan naar wat tweaks die het een en ander wat vlotter kunnen maken. Een paar daarvan zijn het uitschakelen van logging, de Windows Firewall service *** en Windows Defender; Windows RT is een voor ARM gecompileerde Windows versie, waarbij apps alleen vanuit de Store geïnstalleerd kunnen worden. Dit maakt malware-detectie vrijwel overbodig. Het uitschakelen van Windows Defender zorgt dan ook voor een aardige snelheidsverbetering. Grafische opsmuk is ook uit te schakelen, maar persoonlijk vind ik dat niet zo mooi. De overgangen en wisselingen tussen apps wordt daarbij een beetje te statisch.
De eerste keer opstarten van apps gaat minder snel dan op mijn desktop, wat logisch is, echter wat een groot voordeel is van RT 8.1, is dat als je een app sluit (door van boven naar beneden te vegen) de app eigenlijk niet volledig afsluit zoals in Windows 8 wel het geval was. De app blijft aanwezig in het geheugen, waardoor een volgende keer starten van de app, hij vrijwel meteen opent. Je kunt je dan zorgen maken over het geheugengebruik met 2GB intern geheugen, echter dit is onnodig, want geheugengebruik is zeer efficiënt; er blijft altijd voldoende over.

In 8.1 krijg je Outlook RT tot je beschikking. Op de desktop gebruik ik Outlook veel, maar op de Surface RT volstaat de Mail app voor de standaard mail handelingen.
De Photo's app in de 8.1 Customer Preview is kapot. Zowel op mijn Pc als op de Surface. De livetile werkt wel, ofwel, alle foto's in je Library's laat ie keurig zien, maar de app detecteert geen mappen en foto's als de App geopend is. Dat wordt ongetwijfeld opgelost met een update, maar irritant is het wel dat je je foto's niet vanuit de Modern UI App kunt beheren.
Qua games speel ik bijvoorbeeld WordFeud, Angrybirds Star Wars en Bejeweled Live. Deze games draaien allemaal soepel en vloeiend. Opstarten duurt wel even, maar dat neem ik voor lief gezien ik ook niet heel vaak spelletjes speel.

Al met al biedt Windows RT 8.1 een aantal handige en vooral nuttige features en prestatieverbeteringen dat het prettig werken is met de Surface RT. De Modern UI is zeer plezierig om mee te werken. Op een tablet merk je dat pas écht. Het wisselen tussen apps, de charm bar openen, de lijst met openstaande apps openen, het gaat allemaal soepel en het is vooral leuk.

Ik heb geen spijt van de aanschaf. De Surface RT doet wat ik ervan verwachtte. De mogelijkheden die deze tablet biedt zijn top en uitgebreider en gebruiksvriendelijker dan wanneer je een iPad oid gebruikt. Het werken met Windows 8/RT op een tablet is een leuke maar vooral persoonlijke ervaring en bied vooral veel gemak doordat je, bijvoorbeeld in je luie stoel of bank even snel wat kan opzoeken, Facebooken, mailtje versturen etc. Het ecosysteem wat je krijgt met je Microsoft account verbind naadloos alle Microsoft producten aan elkaar. Alles heb je overal tot je beschikking en dat is zeer handig!
Hopelijk biedt de final versie van Windows RT 8.1 nog wat performance verbeteringen en fixes voor bijv. de Photo's app ****, maar ik kan niet anders zeggen dat het bevalt en ik er waarschijnlijk lange tijd veel plezier van ga hebben. Aanrader! Zeker voor de huidige prijs :)

*** de Windows Firewall Service uitschakelen blijkt niet handig te zijn; de Windows Store App Updates werken daarna niet meer en Bitlocker slaat op hol na het herstarten van de Surface.

**** Na het installeren van Windows RT 8.1 RTM werkt alles weer naar behoren. De Photos app werkt en een aantal vervelende bugs zijn geplet, waaronder het geluid dat op lage volumes soms wegviel. Ook de nieuwe Mail app is het vermelden waard, deze is echt veel bruikbaarder geworden. Er wordt nu drag-and-drop ondersteund en de UI is op de schop gegaan waardoor het een meer volwaardige Mail client is geworden.

Heb jij ook een Microsoft Surface RT 64GB + Touch Cover Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Keurige review, ik heb het even snel bekeken.
Toen ik het artikel aanklikte vroeg ik me 2 dingen af:
1. Is de tablet goed genoeg om je review daar volledig op te kunnen schrijven?
2. Waarom zou ik een Asus Transformer uit 2011 de deur uit doen zodat ik deze zou aanschaffen?

Ik zit nog steeds met beide vragen in mijn hoofd zitten.

Mijn volgende tablet zal zeer zeker een Transformer achtig model zijn met een goed toetsenbord en een tablet daarop geklikt zodat ik altijd de keuze kan maken om te switchen. In de praktijk heb ik dat niet veel gedaan op mijn Transformer, maar het gebruik van een toetsenbord+scherm op de leuning van de bank is wat mij betreft nog steeds het beste te doen met een systeem zoals Asus bij haar Transformers heeft. Ik blijf het gevoel houden dat je met de huidige oplossing van o.a. Surface de tablet maar in 2 standen kunt zetten: Plat of schuin met het klepje aan de achterzijde eruit. Je kunt je tablet daardoor ook niet snel 1 minuut op de leuning laten staan als je niet alleen in de woonkamer bent. Dat kan nu met de Transformer bijvoorbeeld wel doordat deze net zo stabiel als een laptop/ultrabook of netbook is.

Android heeft echter beperkingen als je het als volledige laptop zou willen gebruiken. Veel sites willen nog gebruik maken van een mobiele variant (zelfs als je het hard instelt als desktop modus) en invoerformulieren zijn niet altijd geschikt voor Mobiele OS'en waardoor het schrijven van een review veel extra tijd kan kosten en echte spellen zijn niet mogelijk op een ARM cpu.
Ik heb daardoor al een tijdje mijn zinnen gezet op de Asus Transformer Book met en i7 en de volledige Windows 8 variant waardoor je dus kunt switchen tussen volledige spellen en de apps uit de Windows 8 market.
Na het lezen van deze review moet ik helaas vaststellen dat ik mijn zinnen nog steeds op dat concept moet houden en zou Windows RT niet echt een meerwaarde voor mij zijn boven Android en zou ik tegen dezelfde obstakels oplopen.

Hoe dan ook bedankt voor je tijd in deze review en ik ga er vanuit dat je hier nog veel plezier mee zou beleven!
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:
1. blijkbaar wel. Veel website's waaronder tweakers gaan alleen maar af wat het apparaat daadwerkelijk kan. Ik heb zelf de Sony Xperia tablet S. En ik heb hem toch anders beoordeeld dan tweakers. Ik als consument kijk meer naar gebruiksvriendelijkheid, en hoe ik hem makkelijk kan hanteren. Tweakers en andere personen kijken meer naar de prestatie. Op zich wel belangrijk, maar als je bedenkt dat een tablet alleen word gekocht, om onderweg een spelletje foto's of video word bekeken, dan vind ik de laadtijden van apps toch minder belangerijk.
2. Simpelweg heb je apparaten in huis die Windows 8 draaien. Ik heb een desktop en laptop. En het voordeel is dat je die desktop synsch heb. Ik vind het persoonlijk super handig. Ik overweeg nu om android vaarwel te zeggen en over te stappen naar Windows 8.
Ik bedoelde met punt 1 of je een review kunt schrijven/typen op een tablet als de Surface. Kun je teksten goed kopiëren en plakken in het boxje die door fora (waaronder Tweakers) worden gebruikt? Kun je een tekst goed selecteren en er volgens een link van maken.
Een beetje HTML eigenlijk, want dat is wat veel reviewteksten eigenlijk zijn. Een opbouw van HTML teksten.
Kortom kun je goed tekstverwerken met deze combinatie, want met een iPad ga ik het niet eens proberen starend naar het scherm en met 2 vingers typen...

Met punt 2 wil ik de extra apparaten juist niet meer hebben.
Met een laptop in huis hoef je geen basisstation te hebben (ik gebruik eigenlijk mijn laptop als werkstation met een losse monitor, muis en toetsenbord.)
Hierdoor wordt je hybride systeem zowel een tablet als een Ultrabook, hierdoor hoef je ze niet beide te hebben en dat scheelt wel veel in de kosten voor nu, maar ook voor later met upgrades.
Om je eerste vraag te beantwoorden, Ja dat kan. Ware het niet dat ik de touch cover niet heel erg fijn vind om lange lappen tekst mee te tikken. Het zal even wennen zijn misschien om er echt goed mee te kunnen werken, maar omdat het oppervlakte van het toetsenbord nagenoeg plat is, heb je geen goede referentiepunten voor de toetsen.

Mijn antwoord op je vraag
Zou ik in eerste instantie beantwoorden met, omdat het Android is. Maar als jij ermee kunt doen wat je wilt, is er geen reden om over te stappen. Daarentegen biedt een Surface een goed Office pakket, automatische synchronisatie met al je apparaten en een veel fijnere gebruikerservaring alleen al door de Modern UI, die ontzettend prettig werkt op een tablet. Maar het blijven je eigen afwegingen natuurlijk.
Allemaal bedankt voor jullie meningen!
Het lijkt erop dat Windows RT inderdaad niet echt geschikt is voor mij, maar dat ik echt voor een volwaardig OS moeten blijven zoeken op een apparaat met touchscreen en tablet modus. Ik ben bang dat ik anders weer tegen dezelfde obstakels op blijf lopen. Mijn volgende tablet zal dus geen Android, iOs of RT variant gaan worden.
Er zit een USB poort op, dus je kunt elke keyboard aansluiten die je wil lijkt mij.
Al je apparaten vind ik een vreemd antwoord. Wie zegt dat alle andere apparaten Windows apparaten zijn? Het synchroniseert dus helemaal niet fijn overal mee. Alleen in de walled garden of Microsoft. Moet je er wel bij vertellen.

Maar dan synchroniseert Apple's walled garden ook prima, en Google's ook. Ligt er maar net in welke eco systeem je zit. Dan is synchronisatie altijd prima, als je maar binnen je eco systeem blijft.

Modern UI is smaak niet beter of slechter. Veel mensen walgen ervan, maar zijn ook genoeg die er van houden zoals jij. Je kan niet zwart wit zeggen dat het beter is of slechter. Dat klopt dat het je eigen afweging is dus.

Daarnaast weet jij niet wat er allemaal gaat gebeuren met Android. Heb jij de nieuwe drive met alle Office functies al getest? Dat werkt ook zeer goed.
Daarnaast kan Google omgaan met scripten in hun spreadsheets. RT niet, niet eens VBA.
Wat betreft de synchronisatie van persoonlijke bestanden is er geen sprake van een 'walled garden of Microsoft'. In Windows 8.1 (ook RT) zit Skydrive geintegreerd in het OS. Van de grote 3 (bedoel ik ook Google en Apple mee uiteraard), is Microsoft de enige die met Skydrive ook synchroniseerd met Android en iPhone/iPad. Google doet uiteraard alleen Android en iPhone/iPad. En Apple alleen zijn eigen systemen. En aangezien Windows, iOS en Android in elk huishouden vrijwel alleen maar voorkomen is de statement dat het met 'al je apparaten' synchroniseerd absoluut niet vreemd.

Verdere synchronisatie van instellingen, wachtwoorden en personalisatie is uiteraard logisch dat het alleen tussen windows-apparaten is. Daar kun je, zover ik weet, niet omheen dat het niet te synchroniseren valt tussen verschillende OS-en.
Waarmee je eerdere statement overbodig geworden is....
Zet op al je apparaten Dropbox en je hebt hetzelfde. En zo zijn er nog wel tientallen andere varianten die dat ook doen.
Ik vindt Microsoft's synch mogelijkheden eerder eng dan prettig.
Waarmee je eerdere statement overbodig geworden is....
Ik vindt Microsoft's synch mogelijkheden eerder eng dan prettig.
Je hebt inderdaad gelijk dat wat Skydrive gedaan kan worden ook door Dropbox (of andere) gedaan kan worden. Ik vergeleek het ook op één lijn met wat Apple en Google zelf aanbieden als alternatief voor het delen van bestanden. Zolang Dropbox zelf geen OS gaat uitbrengen, kan ik die niet in deze vergelijking laten meewegen.

Mijn tweede statement over synchronisatie van instellingen, wachtwoorden én personalisatie wil ik je wel eens zien doen tussen de diverse apparaten van verschillende fabrikanten. Het lijkt mij lastig om personalisatie zoals Start achtergrond uit Windows 8 met Android :)
Dat is natuurlijk onzin. SkyDrive biedt veel meer functionaliteit dan DropBox. DropBox is niets anders dan een "domme" Cloud storage dienst, waar je files mee kan sharen.
SkyDrive synchroniseert al je apparaten die verbonden zijn met je Microsoft account, zoals je Phone, tablet, Desktop etc. Het herbergt al je settings, favorieten, instellingen, backups en bestanden die naadloos synchroniseren in het ecosysteem.
Hier moet ik inderdaad even rechtzetten dat ik het met je eens ben dat SkyDrive meer functionaliteit heeft dan DropBox. Ik gebruik SkyDrive graag en ik vindt de integratie in 8.1 een goede toevoeging.

Minimaal 7GB opslag zonder iets ervoor te hoeven doen (zelf heb ik 25GB doordat ik er op tijd bij was), de integratie met Office en al je andere bestanden buiten de SkyDrive-map te kunnen in kijken (en evt downloaden) zijn functies die ik echt goed vindt aan SkyDrive.

Vanaf 8.1 kan ik ook nog de verbeterde synchronisatie van je gepinde tegels, incl. grootte en live-tile aan/uit, een handige functie noemen. Wanneer je een app deïnstalleerd op de ene PC heb je de keuze om deze ook gelijk op je andere Windows PC's te deïnstalleren. En het efficienter gebruik van opslag bij bestanden die je in de SkyDrive-map zet. Een bestand staat deels op je schijf en werkt als "link" naar de versie die in de cloud staat (en uiteraard opent als een gewoon bestand).
Zelf heb ik jaar de ondertussen hoogbejaarde Transformer TF101 (tweedehands gekocht) en sinds een dikke maand de Surface RT 64GB. Na 2 weken intensief gebruik, inclusief de 8.1 update te hebben gebruikt, ben ik weer terug naar mijn Transformer overgeschakeld. Waarom? Apps! Ik zit volop in het Google ecosysteem en het gebrek van officiële Google Apps is voor mij een echte dooddoener. Je kan aan de slag met wat third party apps, maar na uren geklooi met crashende Google Music apps heb ik de moed opgegeven. Ook andere apps zoals Keepass, Pocket,... zijn in de meeste gevallen afwezig en de third party apps zijn vaak te beperkt of simpelweg brak te noemen. Vaak zijn deze apps ook nog eens trials die na 30 dagen betalend worden. Kortom, het gros van mijn vrijetijdsbesteding op de RT bevindt zich in het bezoeken van webapplicaties, die geen enkele vorm van integratie kennen met je ecosysteem of overige apps.
Na 2 weken mijn Transformer terug ter hand genomen en sindsdien doet de Surface dienst als TV bij het koken (kickstand is briljant) of om snel notities te nemen in meetings (kickstand minder briljant vanwege vreemde kijkhoek van bovenaf + positie)

IMO is een volwaardige Windows 8 de redding van MS based tablets en tevens ook de verdoemenis van Windows RT. De beschikbaarheid van X86 apps zullen de RT verkoop verder doen wegzakken.

Ik zou voor een volwaardige Win8 convertible gaan ipv een RT. Bij de RT zal je zowel privé als voor het werk tegen beperkingen oplopen.
Bij Windows RT hoef je helemaal niet tegen beperkingen aan te lopen. Tenzij je, zoals als bij jou het geval is, hele speciale apps nodig hebt.En dat zal bij >90% NIET geval zijn. Afhankelijk dus van specifiek personlijk gebruik.

Eigenlijk juist niet t.o.v. Android of IOS. Multiuser, meerdere taken tegelijkertijd enz geven juist bij Android (en iOS) beperkingen zoals ook in deze review naar voren komt.
En google apps, tsja door werk en privé ervaringen met betere software vermijd ik deze juist als het even kan zowel privé als op mijn werk. Dus daar kan ik niets van zeggen.

Ter info: Ik heb nu zowel een Surface RT als VivoTab Smart (Intel). En vroeger privé en nu nog tijdens mijn werk ervaring met Android en iOS tablets.
Ja, afhankelijk van specifiek persoonlijk gebruik. Maar dan wel het soort gebruik wat 90% van de tablet gebruikers heeft.....

Ik heb zelf ook een Win8 Ultrablet aangeschaft (Asus Transformer Book). De belangrijkste reden om hem niet als volwaardig tablet te gebruiken is het absolute, totale gebrek aan apps. Er is nagenoeg niets wat je in de ModernUI kunt doen.
Daarnaast is de bediening in de klassieke desktop modus nagenoeg onmogelijk als tablet. En zelfs de ModernUI versie van IE laat zich slecht bedienen in tablet modus.

Van mij krijgt MS alle lof voor de stap naar Windows 8. Ze hebben het lef gehad om hun eigen keuzes te maken en naar mijn mening zijn die keuzes juist. Maar Win8 is de ME/Vista van nu: Een tussenstap de goede richting in die jammerlijk zal falen doordat de meeste zaken halfbakken zijn doorgevoerd.
Voor zover je het kunt beoordelen, denk je dat iemand die zeer weinig Microsoft-services gebruikt ook zo enthousiast is over de Surface RT?
Naar mijn eigen ervaringen, nee. Agenda's email e.d. kunnen uiteraard gewoon gesynchroniseerd worden, USB en HDMI ou-of-the-box zijn ook mee mee genomen. En daarnaast is de prijs scherp. Voor de rest is het net zo practisch als een Ipad gebruiken zonder Apple Account en een Android tablet gebruiken zonder Google account. Daarbij moet wel genoemd worden dat de laatste twee uberhaubt niet gebruikt kunnen worden zonder de betreffende accounts. De Surface kan wel gebruikt worden, maar zonder functionaliteit als de App Store.
Zonder Google account kun je gewoon gebruik maken van een Android telefoon, tablet of autoradio.
Je kunt niet in de Playstore, maar deze kun je sideloaden zodat je alsnog je favoriete apps kunt gebruiken. Dit kan zonder het apparaat te rooten.
Dat kan inderdaad, maar iedereen weet inmiddels hoe handig een MS account is. Kleine moeite groot plezier. En dan hoef je niet per se van andere MS services gebruik te maken.
Propaganda? Wow, leef je in Rusland of zo?
Je kan ook een lokaal account kiezen. What's your point?

Dat Tweakers' grootste Linux/Android fan hier komt reageren, is toch wel het grootste compliment voor de Surface RT :)
Is dat van belang? Je kan zo je services overzetten. Die services zijn daarnaast het meest cross platform waarsoor je ze ook op niet Microsoft produkten kan gebruiken. Je bestaande services kan je al je wil er naast draaien. En als uitval kun je een internet browser gebruiken. Desnoods gepinned op het start scherm.
Misschien is het leuk/handig om even uit te leggen hoe je de services die je onnodig vond uitgeschakeld hebt?
Ik kan't namelijk zo 123 niet vinden...
Even een vraagje, hoe heb je de defender uitgeschakeld??? Ik heb eens rond zitten kijken maar ik kan het en niet vinden... dus laat staan uitschakelen...

Wellicht slim om te vermelden ik heb hem pas 1,5 week in gebruik als vervanging van m'n notebook...
En moet zeggen ik hoef geen laptop of notebook meer terug qua synchronisatie agenda's/ sharepoint etc. gaat geweldig!!!
En ik kan ook alle mappen op de server op't werk bereiken, dit was in het verleden meer gedoe om werkend te krijgen.

Edit: Taalfouten+ exta enter leesvaardigheid :P

[Reactie gewijzigd door WimOBL op 26 augustus 2013 13:15]

Disable real-time protection: Open Local Group Policy Editor (run: gpedit.msc) - Computer Configuration - Administrative Templates - Windows Components - Windows Defender - Real-time Protection. Double click on 'Turn on real-time protection' and change the setting from 'Not configured' to 'Disabled'

Disable the Defender Service
: Open Services (run: services.msc) Double click on 'Windows Defender Service' - Change Startup type to 'Disabled'

Now, reboot your Windows RT device.

De firewall service moet overigens onaangetast blijven. Anders werkt de Windows Store niet meer correct (om 1 of andere vage reden)
Super bedankt!!!, zodra ik straks thuis kom na 't werk dan ga ik het gelijk aanpassen!!!
Ik kan geen services wijzigen. Zelfs niet als root/administrator :/

Lekker dan. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie :)
Je benoemd de batterijtijd als een plus punt, maar hoelang doe je op een volle accu? ik kan het niet terug vinden in je text. Misschien ben je het nog aan het testen dan wacht ik rustig af. Bedank voor de fijne review!! :Y)
Bij gemiddeld gebruik gaat ie zo'n 2 volle dagen mee. Iets minder dan een iPad, maar dat is op zich niet heel vreemd. Ben er best tevreden mee :)
Hier hebben ze de batterylife getest: http://www.techradar.com/...rface-rt-1085839/review/7 Een goede score.

Ik heb er zojuist ook één besteld. Ben zelf een Android liefhebber sinds dat de beste optie was na Windows Mobile 6.5 (ook een geweldig OS). De aanpasbaarheid spreekt me erg aan en de custom roms zijn fantastisch om doorheen te snuffelen. Afijn, waarom de RT? Omdat de HU helemaal Microsoft is, sharepoint gebruiken ze waar kan, etc. Hopelijk sluit dit apparaat dus mooi aan op hun ecosysteem.

Wel grappig dat iedereen zo doorzaagt over apps, op mijn Android heb ik maar een paar puzzle spelletjes, Steam, DropBox, etc. Daarnaast gebruik ik eigenlijk kleine tooltjes nog vaker zoals zaklamp of speedtest. Veder browse ik gewoon extreem veel en Youtube natuurlijk. Als die twee zaken goed werken gaat mijn review ook zeker positief worden. En kom op, 260 euro voor een tablet + touch cover... geen geld :).
kan je gewoon films kijken vanop je ingeplugde usb stick?
en kan je gewoon series of films "slepen" naar de RT als hij geconnecteerd is met je PC ?
Jazeker. Als je je Surface in dezelfde werkgroep hangt, kun je zelfs lid worden van de Homegroup in je thuisnetwerk. Dus bestanden overzetten is dan een fluitje van een cent.

Voor afspelen van films gebruik ik de app Mobile.HD Player. Werkt als een trein en heeft .mkv en ondertitel ondersteuning.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013