Terug naar Reviews

Samsung 840 EVO 250GB Review

Door wir 19 augustus 2013, 5.630 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Snelle en makkelijke installatie (zelfs software om je oude opstart HHD/SSD over te zetten)
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Erg snelle SSD

Sub-beoordelingen

Rede van aankoop
Ik had een 120 Gb SSD (Corsair Force GT 120GB), welke best goed werkte. Alleen begon deze SSD toch wat vol te raken. Dit laatste zorgde ook voor lagere snelheden en dus een trager systeem. Daarnaast zijn de lees- & schrijfsnelheden van deze SSD niet het beste van wat er op de markt is.
Toen de EVO van Samsung werd aangekondigd, leek mij dat de beste vervanger. Zeker toen ik de positieve testresultaten hier op tweakers.net las. De SSD moet beter kunnen omgaan met kleinere bestanden (hogere snelheid) en behoudt ook zijn hoge snelheid wanneer de SSD voller raakt (door de nieuwe controller). Daarnaast garandeert een grotere SSD automatisch al een hogere snelheid, omdat ik over ga van 120 Gb naar 250 Gb.

Verpakking en SSD
De foto's laten zien dat de SSD in een mooi ontworpen verpakking komen. Ik heb de versie besteld zonder overstap hulpmiddelen, er zijn namelijk ook versies te koop met een SATA-to-USB connector er bij. Hier had ik echter geen behoefte aan, ik wilde namelijk een schone installatie van Win7 op de SSD zetten.
Binnen in de verpakking zitten 2 boekjes met uitleg over de installatie in je systeem (niet echt nodig voor tweakers, maar altijd handig). En daarnaast natuurlijk de SSD. De SSD zelf ziet er super strak uit, wederom prachtig ontworpen. De verpakking laat dan ook mooi zien hoe de inhoud er uitziet.

Installatie
De installatie ging zonder problemen. Eerst natuurlijk een back-up gemaakt van de belangrijkste bestanden en toen de oude SSD losgekoppeld. Deze zonder moeite vervangen door de EVO SSD en de PC weer opgestart. Zonder problemen kon ik Win7 installeren vanaf een USB-stick. Hier werd de snelheid van de SSD meteen getoond: installeren van Windows 7 nam slechts 11 minuten in beslag!

Prestaties
Nadat ik alle drivers en software weer heb ge´nstalleerd op de SSD. Ben ik gaan testen.
Opstarten kost minder van 30 seconden, ontwaken uit slaapstand zelfs nog minder. Een enorme tijdwinst!
Windows geeft mijn PC nu een score van 7.7 (de SSD zelf een 7.9, de hoogst mogelijke score).
HD Tune Pro 5.0 geeft een gemiddelde leessnelheid van 385 Mb/s en een toegangstijd van 0,123 ms.

TLC-geheugenchips
Van de TLC-geheugenchips werd beweerd dat deze de levensduur negatief zouden be´nvloeden. Er zijn echter al onderzoeken geweest die het tegendeel hebben bewezen: Hardware.info
Conclusie is dat de SSD bij extreem verbruik nog zo'n 24 jaar meegaat. Geen probleem dus.

Benchmarks
Crystal Disk Mark 3.0.2
AS-SSD 1.7.4739

De EVO SSD is inderdaad een super snelle SSD die je het gevoel geeft alsof je PC vliegt. Alles voelt snel aan en start meteen op. Zelfs games zijn snel geladen.
Wachten op het opstarten is zelfs nog korter geworden met deze SSD.
Ik ben zeer tevreden en raad hem iedereen aan.

Benchmarks afbeeldingen toegevoegd (19-08-2013)
Onderzoek naar TLC-geheugenchips toegevoegd (20-08-2013)

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Sorry maar dat minpuntje is toch een beetje onzin. http://nl.hardware.info/r...9-eindconclusie-20-6-2013 In het slechtste geval als er 30GiB per dag wordt overgeschreven gaat de SSD alsnog 23 jaar mee.
Ik zal het aanpassen!
Wat ik graag wil weten is, kan je het verschil t.o.v. je oude SSD ook merken.
Je gebruikt erg vaak het woord snel dus het zal wel, maar als je kunt uitleggen waaraan je dat precies merkt, graag.
Drie punten:
1. Sowieso is de opstarttijd korter, dat is al een pluspunt.
2. Wat ik ook meteen merkte is dat programma's en games nog nÚt iets sneller opstarten.
3. Bij een vollere schijf, blijft hij goed presteren (dat wordt beweerd, heb ik nog niet getest).

Kijk de grootste snelheidswinst behaal je door van een mechanische HHD naar een SSD te gaan. De snelheidswinst die ik nu heb gehaald is kleiner, maar toch zeker significant.

Mijn ervaring in de eerste dagen leert mij dat mijn systeem toch sneller aanvoelt dan voorheen. De benchmarks laten ook hogere snelheden zien dan mijn vorige SSD.

Ik hoop je vraag zo beantwoord te hebben.
Duidelijk, ik was even bang dat het alleen meetbaar, maar niet merkbaar sneller zou zijn, maar als je het ook als sneller ervaart is de reden om van SSD naar "nieuwere" SSD te gaan dus niet alleen meer opslag, maar ook merkbare snelheidswinst.
Samsung Evo heeft nieuwe firmware uitgebracht.
Via Samsung magician is het erg simpel via menuutje in programma
Rapid mode op disabale zetten en flashen gaat vanzelf.
Daarna rapidmode weer aanzetten.

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013