Merk HP
Schermdiagonaal 10,1"
Schermresolutie 1920x1200 (WUXGA)
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

HP SlateBook x2 Zilver Review

Door androidlover 18 augustus 2013, 4.909 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• licht
  • dun
  • luidsprekers aan de voorkant
  • snelheid van de tegra 4 processor
  • full hd
  • toetsenbord typt lekker
  • touchpad reageert goed
  • normale hdmi uitgang
  • Wifi snelheid
  • knoppen aan de achterzijde werkt na wennen goed
  • snelle webbrowser

Minpunten

• Verticale lijnen zichtbaar op het scherm
  • kleuren van het scherm zijn soms ' washed out'
  • bug in camera software
  • Slechte weergave van zwart en wit bij lage helderheid
  • ' light bleeding' aan de onderkant van het scherm
  • compatibiliteit met sommige apps
  • toetsenbord niet optioneel
  • geen automatische helderheid
  • speling tussen het scherm en het toetsenbord
  • prijs is fors

Sub-beoordelingen

De hp slatebook x2 is de tweede tablet met een tegra 4 die ik in bezit heb gehad. De eerste was de toshiba excite pro en die zal ik gebruiken ter vergelijking met deze tablet. De hp slatebook x2 is geen gewone tablet maar een zogenaamde ' convertible' . Dit houdt in dat je met behulp van het toetsenbord de tablet kan veranderen in een soort laptop.

In deze review behandel ik de volgende punten.

1. in de doos
10. batterij verbruik
11. prijs
12. conclusie

1. in de doos

De Hp slatebook x2 wordt vrij kaal geleverd. Naast de tablet en het toetsenbord zit er het volgende in de doos:

-een snelstartgids
-een oplader die bestaat uit 2 onderdelen (net zoals bij veel laptops). De tablet wordt niet opgeladen met behulp van een usb adapter maar met een stekker
- nog wat boekjes met informatie

unboxing video van de hp slatebook x2

2. De vormgeving

De beoordeling van de vormgeving is afhankelijk van je smaak maar ik vind de tablet er goed uitzien. De balk aan de onderkant (waar de luidsprekers zich bevinden) vind ik niet zo mooi maar in het geheel is tablet zeker niet lelijk. Positief aan de tablet vind ik dat hij licht en dun is. Dit is zeker in vergelijking met de toshiba excite pro een verademing omdat die juist erg zwaar en dik was. Bijzonder aan deze tablet is de plaatsing van de luidsprekers, de volumeknop en aan/uit knop. De luidsprekers bevinden zich namelijk aan de voorzijde en de volume knop en de aan/uit knop aan de achterzijde. Dat de luidsprekers aan de voorzijde zitten kan ik alleen maar toejuichen omdat dit ervoor zorgt dat je handen het geluid niet belemmeren. Dat de knoppen aan de achterzijde zitten is een kwestie van gewenning en levert niet veel problemen op. Het is misschien zelfs sneller omdat je handen zich daar altijd bevinden. Belangrijk om te vermelden is dat er een beetje speling is wanneer de tablet aan het toetsenbord vast zit. Dit ziet is er nogal kwetsbaar uit.

3. de geluidskwaliteit

de geluidskwaliteit is mede doordat de speakers aan de voorzijde zitten erg goed. Het zijn twee speakers een aan de linkerzijde en een aan de rechterzijde. Hp adverteert ermee dat het dts+ speakers zijn en deze optie, die je aan en uit kan zetten in de instellingen, zorgt er inderdaad voor dat het geluid beter en vooral harder wordt.

4. de prestaties

De prestaties van deze tablet zijn door de tegra 4 cpu/gpu erg goed. De tablet reageert vlot bij het openen van apps maar ook het spelen van een spelletje gaat erg vloeiend. Ook het laden van websites is merkbaar sneller door de tegra 4 processor. Bovendien is snelheid van de wifi uitstekend te noemen. Voor het het browsen gebruik ik de stock browser van Android en niet de Chrome browser. De opstarttijd van de tablet is wel langer dan die van de toshiba excite pro maar het is niet hinderlijk lang. Ik zal dit gedeelte later nog aanvullen met benchmarks.

Video van de prestaties van de hp slatebook x2:

5. de beeldkwaliteit

Net als bij de toshiba excite pro verwachte ik veel van de beeldkwaliteit van dit apparaat. De slatebook x2 heeft weliswaar een lagere resolutie dan de toshiba maar nog steeds 1920x1200 pixels. Helaas is dit scherm vanwege de slechte kleurweergave net zo slecht als die van de toshiba excite pro. Hij heeft het zelfde probleem dat nadat het scherm een tijdje heeft uitgestaan zijn de kleuren belabberd te noemen maar na 5 minuten zijn de kleuren een stuk beter. Maar dat is niet het enigste nadeel van dit scherm. Wanneer je het scherm van dichtbij bekijkt zie je duidelijk verticale lijnen lopen. Dit is vooral goed zichtbaar als het scherm 1 kleur weergeeft. Ook is het zwart niet echt zwart maar meer grijs en is wit bij lagere helderheid ook grijs. Aan de onderkant van het scherm is zogenaamde ' light bleeding' waar te nemen. Wat ik ook niet fijn vind is dat automatische helderheid ontbreekt zodat je de helderheid van het scherm zelf moet aanpassen.

6. het toetsenbord

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het toetsenbord nog niet zoveel gebruikt hebt. Het is vooral handig als je lange stukken tekst moet typen en dat heb ik nog niet moeten doen. In die tijd dat ik het getest hebt vond ik het ondanks zijn kleine afmeting lekker typen. Ook het touchpad is erg klein maar werkt goed. Een gemiste kans voor hp vind ik dat ze het toetsenbord niet optioneel hebben gemaakt. Nu verplicht hp je om ook het toetsenbord te kopen waardoor de prijs van het apparaat een stuk hoger wordt.

7. de aansluitingen.

Dankzij het toetsenbord heeft de tablet veel aansluitingen. Maar een belangrijke aansluiting wordt toch gemist. De tablet heeft namelijk geen micro-usb aansluiting. Hierdoor wordt er ook geen usb kabel meegeleverd en dat is toch onhandig omdat het versturen van bestanden naar de tablet hierdoor een stuk lastiger wordt. Gelukkig zit er er wel een micro sd slot op de tablet zodat er hier bijvoorbeeld films op kunnen worden gezet. Er zijn twee 3.5 mm headphone poorten. 1 op de tablet en 1 op het toetsenbord. Bijzonder vind ik dat er op het toetsenbord een gewone hdmi uitgang zit en geen micro of mini hdmi. Op het toetsenbord zit verder nog 1 normale usb aansluiting. De tablet kan opgeladen worden aan de tablet of aan het toetsenbord.

Video waarin ik de aansluitingen laat zien:

8. de camera

De camera aan de achterkant kan full hd filmen en full hd dus 1920x1080 pixels foto's maken. De resolutie van de foto's is dus vrij laag. Aan de voorkant zit een camera die 720p foto's en filmpjes kan maken. 1 kleine bug die ik tegen kwam is dat er op het scherm de kleuren verdwenen maar dat de foto wel kleuren weer gaf.

Foto's buiten

foto's binnen

test video: camera aan de achterkant

9. Android

Bij aanschaf van de hp slatebook x2 staat er gelijk Android 4.2.2 op. Dit is niet de nieuwste versie van Android maar wel een vrij recente. De slatebook is soms niet compatibel met apps. Zo werkt de app speedtest.net niet maar ook bij de tegra 4 geoptimaliseerde game tainted keep staat dat hij niet compatibel. Nog een tegra geoptimaliseerd spel Skiing fred werkt niet naar behoren. De game reageert niet op het aanraken van het touchscreen zodat het spel onspeelbaar is. Hp levert de volgende ' bloatware' mee:

Box - Voor het bewerken en opslaan van documenten
Evernote - voor het maken van notities
hp software ( hp eprint, hp file manager, hp media player, printer controle) - deze apps gebruik ik niet omdat er genoeg alternatieven zijn in de playstore
Kingsoft office - Voor het bewerken van office documenten
Skitch- Voor het maken van tekeningen
Splashtop - hiermee kan je beelden van je pc streamen naar de tablet
tegrazone - een appstore voor tegra geoptimaliseerde games

Positief vind ik dat Hp geen eigen schil over Android heeft gebouwd en zo blijft het ' stock android' . Ook is de stock browser te gebruiken, die ik altijd nog beter vind dan de chrome browser. Wel heeft hp eigen instellingen toegevoegd in het instellingen menu. Dit zijn:

Draadloos beeldscherm- werkt via miracast
Dts sound + - verbeterd de geluidskwaliteit
Hdmi - verschillende instellingen voor hdmi
Camera - voor het instellen van 50hz of 60hz frequentie

10. Batterij verbruik

Het was lastig om het batterij verbruik te meten omdat de meeste apps niet compatibel waren. Ik heb de batterij getest met behulp van de applicatie LAB501 Battery Life. Ik kon echter alleen de tablet testen en niet de tablet in combinatie met het toetsenbord omdat de applicatie dan dacht dat de tablet aan de oplader lag. Maar omdat we weten dat de batterij in de tablet een 2cells 25whr is en in het toetsenbord een 2cells 21 whr kunnen we toch ongeveer berekenen hoe lang de tablet inclusief het dock meegaat.

De test bestaat uit de volgende 3 onderdelen:

-een browsing test
-een video test
-een gaming test

-de browsing test

in de browsing test houdt de tablet het 262 minuten vol. Inclusief het toetsenbord wordt het dan (21/25+1)*262=482 minuten. Dus de tablet bijna 4,5 uur en icm het toetsenbord 8 uur. Dat is veel minder dan de 14 uur die hp zelf aangaf maar voor mij voldoende.

11. prijs

Ik heb de slatebook aangeschaft bij coolblue voor 539 euro. Dit is vrij duur voor een android tablet maar dit komt natuurlijk door het meegeleverde toetsenbord. Zoals ik al zei is het jammer dat het toetsenbord niet optioneel is zodat de prijs wat lager zou uitvallen.

12. conclusie

Qua prestaties staat deze tablet samen met de toshiba excite pro aan de top van de tablet markt. Heel erg jammer is echter dat het scherm van zo'n slechte kwaliteit is. Ook moet je niet vergeten dat het bijvoorbeeld geen windows programma's kan draaien. Wil je office documenten bewerken dan kan dat wel met het meegeleverde kingsoft office maar het echte office blijft toch beter.

Kan je echter leven met de tekortkomingen van android en het slechte scherm dan is de hp slatebook x2 goed te gebruiken voor het typen van tekst (dankzij het uistekende toetsenbord) maar ook voor het spelen van grafisch mooie games.

Let op: deze review wordt later verder uitgebreid met benchmarks en batterij verbruik resultaten

Heb jij ook een HP SlateBook x2 Zilver?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb deze tablet ook en heb er zeer wisselende gevoelens over. Geen 1 tablet is perfect maar de concessies die HP gedaan heeft begrijp ik niet helemaal. Ik vind het wel meevallen hoe slecht het scherm is. Al je bijvoorbeeld een screentest met 1 felle kleur rood doet zie je die lijnen wel maar verder heb ik er geen last van. Geen automatische helderheid vind ik ook bizar.
Wel vervelend vind ik de batterij duur die zeer tegenvalt voor een relatief zwaar totaal pakket. Ik heb het idee dat HP hier met software optimalisatie nog wel iets aan zou kunnen doen. Ik heb hiervoor een Xperia Tablet Z gehad die veel dunner en lichter was maar die batterij gaat bijna nog langer mee, zonder dock dus. Ook slordig is dat de tablet zo losjes in de dock staat.
Ook vind ik de randen van de tablet als je hem uit het dock haalt vooral onder vrij scherp.
Dat ik er geen usb oplader wordt meegeleverd vind ik de allergrootste misser. Belachelijk dat je een tablet met een soort mini laptop lader moet opladen. Neem je niet zomaar mee.
En ik vind het ook niet normaal dat de tablet bij licht gebruik al warm wordt. De linker onderhoek is bij mij gemiddeld rond de 35 graden en als ik een lichte game speel voor een minuut of 10 wordt die zelfde plek wel 42 graden. Gemiddeld is die linker onderhoek zo'n 5 a 6 graden warmer dan andere delen van de tablet wat niet veel lijkt maar ik vind het niet prettig om de tablet in combinatie met de scherpe randen uit het dock te halen en in je hand vast te houden.

Het toetsenbord vind ik super typen, snelheid is top en de aansluitingen op het dock ook.

Ga je de tablet retour sturen?
Hallo Oli, het is mij nog niet opgevallen dat de batterij echt zo slecht is. Ik ben momenteel de batterij aan het testen, maar wat mij opvalt is dat 81% van het batterij verbruik wordt veroorzaakt door het scherm. De toshiba excite pro die ik hiervoor had werd trouwens nog veel warmer. Ik ga de tablet binnenkort terug sturen inderdaad.
Hallo androidlover,

Heb na extreem veel moeite te verrichten de tablet terug weten te brengen bij de makro. De deal was dan wel uiteindelijk dat ik iets anders kocht wat de winst marge zou compenseren en de rest van mijn geld kreeg ik dan terug.
Oke ik heb besteld bij coolblue. retourneren zal geen probleem zijn.
Hi ,
Graag wil ik een youtube linkje delen, want zojuist heeft HP 4.3 JellyBean vrijgegeven, met een download pakketje van 450MB. Dit filmpje toont enkele nieuwe functies.
PS, ik had X2 ook bij de Makro gekocht. Maar ben er nog steed wel tevreden mee.
Wel nog wachtende op een root optie ooit eens, maar zal er niet in zitten denk ik...

Populair: Tablets Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013