Merk Pebble
Compatibel met Android, iOS
Lengte 52mm
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Pebble E-Paper Watch Rood Review

Door Csotranme 14 augustus 2013, laatste update op 14 augustus 2013, 2.752 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Zit om mijn pols geweldig!
  • Veel mogelijkheden
  • Coole functies
  • Polsband is verwisselbaar
  • SDK is beschikbaar dus iedereen kan zijn eigen apps schrijven
  • Trilfunctie
  • Bediening

Minpunten

• Scherm is van slechte kwaliteit / olievlek
  • Afwerking behuizing had beter gekund
  • Nog weinig apps beschikbaar

Sub-beoordelingen

De Smart Watch. Een nieuw fenomeen wat we nog niet veel eerder gezien hebben. We kennen allemaal uiteraard de speciale bandjes waar je een iPod nano in kan drukken waarna deze als horloge fungeert.

De Pebble is heel anders dan dat. De Pebble is een digitaal horloge / zogeheten "Smart Watch" dat gebruik maakt van een e-ink display die we ook zien in e-readers. De Pebble is begonnen als kickstarter project maar is momenteel ook te bestellen op internet bij de maker of te koop in Amerika bij BestBuy.

Het exemplaar waar ik over beschik is een van BestBuy afkomstig model in de kleur rood met hardware versie V2R2 en firmware v1.12.1. Daarnaast gebruik ik versie 1.9.4 van de bijbehorende app op mijn Htc One.
Als note plaats ik wel dat ik pas één dag in het bezit ben van mijn Pebble.

Eerste indruk
Mijn eerste indruk was goed! Het doosje ziet er netjes uit en ook wanneer je het doosje open maakt zit het horloge mooi verpakt in een soort kartonnen houdertje.
Wanneer we het horloge vervolgens beter bekijken valt gelijk op dat de afwerking van de behuizing beter had gekund. Er zitten wat ruwe randjes aan het rode gedeelte van de behuizing en dit had allemaal wat netter afgewerkt kunnen worden.
De bijbehorende oplaad kabel is voorzien van een magneet bevestiging zoals we kennen van de Apple MacBooks en tegenwoordig ook de Microsoft Surface. Echter is de bevestiging een beetje losjes. Die had wat steviger vast mogen zitten wat mij betreft.
Na het opstarten van de Pebble valt me gelijk op dat er een soort olie achtige waas over het scherm te zien is met een witte achtergrond. Deze is tevens alleen te zien in natuurlijk licht. Na wat googlen blijkt dit 'geen defect' te zijn maar een fout met het lijmen van het scherm. Vrijwel alle Pebbles schijnen dit probleem te hebben. Alleen de één wat meer dan de ander. Bij mijn exemplaar valt het gelukkig erg mee.
Leuke features van de Pebble zijn o.a. de tril functie bij het ontvangen van een push bericht en de backlight die te activeren is doormiddel van het schudden met de pols.
Een voordeel van de Pebble is tevens dat het gebruik maakt van een 22mm bandje. Mijn vorige horloges zijn allemaal de kast in gegaan omdat het bandje kapot ging en niet te vervangen is. Bij de Pebble kan ieder willekeurig bandje geplaatst worden van 22mm. Hierdoor kun je je Pebble dus nog meer personalizeren.

Klaar maken voor gebruik
Wanneer de Pebble voor de eerste keer opgestart wordt krijg je de melding met het verzoek om eerst de app te installeren op het toestel. Ik heb vervolgens de app gedownload vanaf de website die aangegeven staat op het horloge.
Het instellen van de app en het horloge gaat vervolgens erg simpel. De app zoekt naar Pebble's in de buurt en geeft deze weer op je scherm. Waarschijnlijk zal je er maar één vinden aangezien ze erg zeldzaam zijn. De controle om te checken of het wel jou Pebble is is dus niet echt relevant. Wat ik me wel af vraag is of dit wel zo handig is wanneer de Pebble echt een doorslaant succes wordt. Je kan dus op deze manier iemand anders zijn Pebble compleet anders instellen.
Na het verbinden kan er ingesteld worden wat je precies allemaal door wilt sturen aan berichten. Standaard kun je kiezen uit een aantal opties zoals sms, e-mail/gmail, facebook, google talk/hangouts, 3rd party apps en uiteraard whatsapp. Whatsapp is enkel nog in een beta fase. Bij mij werkt het wel perfect ondanks de beta. Enige nadeel is dat je alleen kan zien van wie je een bericht krijgt en niet wat er exact in het bericht staat. Dit is bij mail, facebook, sms enz. wel het geval.
Wanneer dit naar jou wensen is ingesteld kun je een aantal test smsjes, mails en inkomende gesprekken sturen. Zo kun je dus testen of alles naar behoren werkt en bekijken hoe het eruit ziet op je Pebble.

Gebruik
De Pebble werkt in samenwerking met mijn Htc One erg goed! Alle berichten komen door en in tegenstelling tot de oudere software versies is het ook mogelijk om meerdere berichten te bekijken op de Pebble. De oudere software liet namelijk alleen het laatste bericht zien. Komt er dus een nieuw bericht binnen, dan verviel het oude bericht.
Ook de verbinding met mijn toestel is stabiel. Zelfs op 40m afstand van mijn toestel blijft de verbinding behouden.

De klok(WatchFace genaamd) van de Pebble is geheel naar eigen wens in te stellen. Pebble komt met een aantal standaard klokjes. Mocht je deze niet mooi vinden dan is er uiteraard de mogelijkheid om er zelf een te schrijven. Mocht je dit te lastig vinden dan is er een aardige Duitser geweest die een tooltje gemaakt heeft om zelf een WatchFace te ontwerpen. Dit tooltje is gewoon klik&play.
De Pebble beschikt verder nog over een paar andere standaard apps zoals een wekker en een muziek speler(skippen, pauzeren, afspelen van nummers).
Wat ik persoonlijk nog mis is een stopwatch app. Deze is wel te krijgen op internet en kan dus achteraf geinstalleerd worden.

Beschikbaarheid apps
Het aantal apps is nog erg beperkt voor de Pebble. Er zijn genoeg WatchFaces te verkrijgen maar geavanceerde apps zijn er helaas nog nauwelijks. Er zijn wel apps van bijvoorbeeld Run Keeper te verkijgen.
De meeste geavanceerde apps zijn nu nog op basis van een app op je toestel. Deze zijn deels gratis en deels betaald te krijgen. Deze apps werken doormiddel van pushberichten naar je Pebble. Zo is er bijvoorbeeld een navigatie app waar je je bestemming op invoert en die vervolgens de directions naar je Pebble pusht.
Tevens zijn er echte Pebble apps te krijgen om o.a. het weer te bekijken, je toestel volume aan te passen en om je toestel terug te vinden.
Gelukkig is de SDK vrij te verkijgen en kan dus iedereen een app schrijven voor de Pebble.

De Pebble is een leuke gadget voor de echte freak. De mogelijkheden zijn zeer divers en het idee is relatief uniek.
De bouwkwaliteit en zeker het scherm(olievlek) zijn een tegenvaller voor een apparaat van $150. De olievlek in het scherm kan wat mij betreft echt niet voor een dergelijk product.
De diversiteit van apps is ook nog erg slecht maar wellicht komt dat nog aangezien de SDK op het moment van schrijven nog niet erg lang beschikbaar is.

Foto's ga ik nog even proberen te plaatsen. Aangezien ik hier in Amerika niet de beschikking heb over een fatsoenlijke verbinding kan dat nog even op zich laten wachten...

Heb jij ook een Pebble E-Paper Watch Rood?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Er zijn wel apps van bijvoorbeeld Run Keeper te verkijgen.
Als ik verhalen als http://www.dcrainmaker.co...unkeeper-integration.html lees word ik daar nog niet laaiend enthousiast van - of is dat inmiddels al wat beter?
[...]

Ik heb hem zojuist even voor je getest. Werkt wat mij betreft prima maar ik ben een badmintonner en geen hardloper. Dus kan niet precies beoordelen wat nou nodig is.
Wat ze daar zeggen klopt. Je kan niet tussentijds wisselen van info. Pauzeren werkt inderdaad wel. Het is wel mogelijk om in de instellingen van de app te wisselen van output gegevens. Als je km/h ipv pace instelt laat hij gewoon km/h zien op je Pebble. Hartslag zal dus ook wel kunnen als je zo'n band hebt neem ik aan.
Scherm is geen e-Ink, maar een low power LCD.

Zelf heb ik sinds vorige week een wit exemplaar tot mijn beschikking. Doet het verder leuk en de batterij houd het bij de eerste lading 6 dagen vol.

Ik ben benieuwd of er meer apps komen waarbij je horloge schermpje als verlenging van je telefoon kunt gebruiken.

Ik vind het wel tof :)
Mijn Pebble is net verstuurd! Die krijg ik hopelijk deze of volgende week binnen :)
Ik vraag me wel af hoe de navigatie app en de "Terugvindt app" heten. Kun je dat erbij zetten?
Je telefoon terug vinden kun je met Pebble Plus. Daar kun je ook berichten van een 3rd party app mee pushen. Navigatie is Pebble Adventure Navigation!
Gewoon even in de play store kijken. Daar staat een hoop in als je zoekt op Pebble. Ook de app om je ringer volume aan te passen staat daar in.
Is het inmiddels al mogelijk om whatsapp berichten aft e lezen vanaf je pebble?

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013