×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŰn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Merk Parrot
Verbinding (Bluetooth) Bluetooth 3.0
Verbinding (USB) USB 2.0
Geheugenkaart Type (autoradio) SD, SDHC, SDXC
  Bekijk alle specificaties

Parrot Asteroid Smart Review

Door Kiswum 13 augustus 2013, laatste update op 7 juni 2014, 10.562 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Verbinding kan worden gemaakt met 2 Bluetooth telefoons.
  • Frontje kan worden verwijderd.
  • Veel aansluit mogelijkheden.
  • Dankzij Android is het mogelijk om applicaties buiten de store om te installeren.
  • Ingebouwde Wifi module zodat tethering mogelijk is.

Minpunten

• Glossy scherm + front, ik had liever dat ze voor mat hadden gekozen.
  • Start muziek alleen op via radio, niet via andere bron
  • iGO navigatie is geen fijn product.
  • Verouderde Android 2.3
  • Systeem kan een keer vastlopen

Sub-beoordelingen

Geluidskwaliteit Score: 4

Logo van de Parrot Asteroid Smart

Deze review gaat over een Parrot Asteroid Smart 2 din autoradio, die ik begin augustus in onze Skoda Octavia II heb ingebouwd. De telefoon die aan de autoradio is gekoppeld is de (Xiaomi Mi2). Het inbouwen van de autoradio valt net buiten de scope van deze review, mocht je hier toch graag meer informatie over willen hebben dan kun je daarvoor terecht in mijn topic op het Skodaforum.

Changelog:
16-08 '03: Extra foto's toegevoegd: Voorkant radio, Dual BT instellingen / Versie 2.1.2 is uit gekomen. Hiermee zou het probleem met het wegvallen geluid weg moeten zijn. Meer info onder kopje "Extra informatie"

Inhoud:
De keuze voor deze autoradio
Specificaties van de autoradio
Mijn 1e indruk
Basis functies van de autoradio
Applicaties
Stuurwielbediening
Extra informatie en links
Conclusie van de review

Inleiding Parrot Asteroid Smart

Vanaf het moment dat ik mijn eerste auto kocht (2002), was ik gefascineerd door autoradio's en de extra opties die je bij sommige autoradio's kon gebruiken. In die tijd waren dat plaatjes die je op de achtergrond kon plaatsen, gebruik van mp3 cd's en soms zelfs USB-sticks.
Ik wilde mijn eerste autoradio zelf inbouwen, maar ik kwam erachter dat de aanwezige stekkers, niet helemaal overeen kwamen met de ISO-stekker die uit de autoradio kwam. Met hulp van een buurman is het gelukt om van deze losse kabels een nette ISO-stekker te maken. Vanaf dat moment wilde ik steeds meer van autoradio's en autospeakers weten, zodat ik het zelf goed in kon bouwen.
Door de verandering in techniek en opties die steeds uitgebreider waren, heb ik gekozen voor mijn eerste multimedia autoradio. Deze Pioneer AVH-P7500DVD had een automatisch uitklapbaar scherm. Samen met mijn subwoofer, versterker en nieuwe speakers werd mijn auto een zeer goed klinkende bioscoop voor de medepassagiers :)
P_7500

Inmiddels zijn we 11 jaar verder, maar de techniek bij autoradio's lijkt niet zo snel te gaan als in de computerindustrie. Wat is er nu eigenlijk normaal bij de grotere merken? Je kunt tegenwoordig gebruik maken van USB-sticks, geheugenkaarten en Bluetooth is redelijk standaard geworden, waardoor je gebruik kunt maken van een ingebouwde handsfree set of je gebruikt deze verbinding om muziek mee te streamen.
Kijk je echter bij de kleinere/B-merken, dan zie je dat deze vaak een aantal stappen voorlopen. Tegenwoordig is een merk als Zenec goed bezig om volledig ge´ntegreerde systemen aan te bieden via bijvoorbeeld de Nederlandse ACR automateriaal speciaalzaken. Deze complete units kunnen de parkeersensoren en stuurwielbediening vaak feilloos overnemen, aan deze service zit helaas nog wel een flink prijskaartje. Voor de Octavia zou dit ongeveer Ą900,- zijn geweest. Via Ebay kun je ook vaak goedkopere Chinese autoradio's kopen die volledig gebaseerd zijn op Android waardoor het vermoedelijk goed te tweaken is.

Waarom deze autoradio

Toen kwam Parrot op mijn pad en deze liet me mijn droom autoradio zien! Na de 1e Asteroid in 1 din formaat, was er nu de Asteroid Smart met 2 din scherm en de mogelijkheid om... 2 Bluetooth telefoons tegelijkertijd aan te kunnen sluiten, zodat je op beide toestellen tegelijkertijd bereikbaar bent Handsfree! Hierdoor hoef ik voor mijn werk geen gebruik te maken van een aparte handsfree set of oordopjes.
Als er ook nog Android op staat en XDA ontwikkelaars aan extra opties werken, dan ben ik eigenlijk al overtuigd hoe tweakbaar en toekomstbestendig dit multimedia apparaat zou kunnen zijn voor mij.
Na diverse offertes van deze radio voor onze auto, heb ik uiteindelijk gekozen voor een goedkope lokale aanbieder. Voor nog geen Ą600,- heb ik de bestelling kunnen plaatsen bij AST Goossens Automaterialen in Deurne (Brabant).
Voor deze prijs kreeg ik:
  • De autoradio
  • Ombouwframe
  • Quadlock -> ISO-stekker
  • Antenne adapter

Specificaties Parrot Asteroid Smart

De lijst van specificaties heb ik overgenomen vanuit de handleiding.
specificaties

Mijn 1e indruk

Bij het bestellen van de radio+materiaal kreeg ik te horen dat alles in de loop van de week binnen zou komen. Op woensdag heb ik even ge´nformeerd naar de status van de bestelling. Tijdens het telefoontje met Goossens Automaterialen, kreeg ik te horen dat de leverancier deze Asteroid Smart niet had opgestuurd, de rest was wel netjes binnen gekomen. De leverancier had belooft dat het 1 dag later alsnog binnen zou komen. De volgende ochtend werd ik rond 11.00 uur gebeld door de winkel en ik ben direct naar Deurne gereden om het materiaal op te halen.
Wat zat er in de doos van de Asteroid Smart:
  • 1 x USB verlengkabel
  • 1 x iPod/iPhone/iPad kabel
  • 3 x Tie-raps
  • 1 x Dubbel uitgevoerde externe microfoon
  • 1 x 8GB SD-kaart met o.a. iGO Navigatie voor-ge´nstalleerd en ongeveer 6 GB vrij voor data.
  • Handleiding en garantieformulieren

Bij het openen van de verpakking kwamen als eerste het garantiebewijs en de handleidingen tevoorschijn. Daaronder zat een doosje met alle kabels en op de bodem lag de autoradio op me te wachten. Parrot heeft ervoor gezorgd dat alles compact, maar toch robuust in het doosje is geplaatst.
Toen ik mijn pakket had uitgepakt viel het formaat van de autoradio eigenlijk wel heel erg mee, het was minder diep dan ik had verwacht. Hierdoor past deze waarschijnlijk in heel veel auto's, waarbij de ruimte achter de autoradio nogal krap is. De autoradio is netjes voorzien van beschermingsfolie en alle onderdelen zijn in kleine doorzichtige pakketjes ingepakt. De kabelboom die je in de autoradio moet steken vind ik niet te fors en is redelijk klein gebleven (vooral in vergelijking met mijn Pioneer AVH-P7500DVD). De kabels die via een stekker van de autoradio naar buiten gaan zijn verhult in 2 ISO compatible stekkers. De kabels voor optionele opties (handrem, 2e massa kabel en achteruitrijcamera kabel) zijn kort gebleven en dat houdt alles dan ook redelijk overzichtelijk.

Unboxing filmpje op YouTube:

De externe apparaten: Microfoon, USB kabels en GPS ontvanger, zijn allen voorzien van kabels van minimaal 1,5 meter. De GPS ontvanger heb ik net achter de knop van de waarschuwingsverlichting geplaatst. De microfoon heb ik in de A-stijl van de auto geplaatst en de USB kabel voor mijn Android toestel heb ik in een vakje onder de autoradio, ter hoogte van de versnellingspook geplaatst. Alle kabels lijken van een goede stevige kwaliteit te zijn.

Op het eerste oog straalt de autoradio klasse uit en lijken de kabels aan de achterkant een prima keuze te zijn. Parrot heeft hierbij goed nagedacht over de wijze van aansluiten. De 3 USB poorten zijn weliswaar niet bereikbaar als deze is ingebouwd, maar door de meegeleverde verlengkabels van tevoren aan te sluiten, zal je hier nooit last van krijgen. Het scherm zelf is glossy en hetzelfde geldt voor de gehele voorkant van de autoradio. Het is jammer dat men niet heeft gekozen voor een matte laag. Dit voorkomt weerspiegeling en vette vingerafdrukken aanzienlijk.
Doordat er geen optische schijf in aanwezig is, is de gehele voorzijde voorzien van een 6.2” multi Touch capacitief scherm. Doordat je muziek/films op een USB-stick, SD-kaart of op je telefoon kunt zetten kun je wel uit de voeten met je data, mocht je meer nodig hebben dan kan ik er misschien wel een (SSD)USB-drive worden aangesloten. Hij is verder voorzien van een wat verouderde Android 2.3.7.
Aan de linkerkant van de autoradio bevindt zich een gedeelte waar je een SD-kaart in kunt steken. Over de SD-kaart plaats je het frontje die je na de rit makkelijk kunt verwijderen en opbergen. Op het verwijderbare frontje zit een chip, serienummer en de aan/uit knop. In dit frontje zit een klein magneetje om het frontje makkelijk naar de juiste plek te begeleiden en vast te klikken. Ik weet niet of het magneetje gevolgen kan hebben voor het geheugen in de autoradio of voor je bankpasjes, maar probeer het toch wel een beetje van elkaar te houden bij het opbergen.
Als dit frontje wordt geplaatst dan kan de autoradio in gebruik worden genomen. In een huishouden met meerdere bestuurders kan een 2e frontje (voor nog geen Ą20,-), zeer goed van pas komen. Het frontje is namelijk redelijk klein waardoor je deze snel zou vergeten om mee te nemen of op te bergen.
http://tweakers.net/ext/f/toZlepWVjPQJGz036gjZrKc9/full.png http://tweakers.net/ext/f/LpUbyWAXHgS3yC64PtHkuml8/full.png

Doordat ik te snel was met uitpakken, heb ik hier zelf geen foto’s van, maar Parrot heeft zeer mooie foto's beschikbaar gesteld, die bij de autoradio horen

Basis Functies van de Parrot Asteroid Smart

Gebruik van de autoradio
Op het moment van schrijven heb ik de autoradio 1-2 weken in gebruik, hierdoor kan het zijn dat ik veel dingen nog niet heb ontdekt. Onbekende dingen zullen in een later stadium worden toegevoegd. Alle (belangrijke/grote) aanpassingen van deze review worden bovenaan de pagina weergegeven in een "Changelog".

De autoradio start de 1e keer op met een mededeling dat je het product moet registreren. Als je internet hebt ingesteld dan kan je de vraag krijgen dat er een update klaar staat. Deze upgrade (Version 2.1.1) heb ik direct uitgerold. De review is dan ook op basis van deze versie gemaakt.

http://tweakers.net/ext/f/Y7KmrQHeSnfcnkHZCyJVdVUm/full.png http://tweakers.net/ext/f/ZZoksdITxJmnP81m2JCNDTYz/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/ChJrJfmja6oBBCvy0RMTaJja/full.png

Vanaf een "koude" start duurt het ongeveer 15 seconden voordat je met de autoradio aan de slag kunt. Als je de autoradio uit zet en een korte tijd later weer aan zet, dan is de autoradio binnen 5 seconden te gebruiken en gaat het verder waar je bent gebleven. Als je na 20-30 minuten de auto zal starten dan is dit een koude start en start de autoradio normaal gesproken in het hoofdscherm. Als je naar de radio had geluisterd (toen de auto werd uit gezet), dan zal het muziek programma automatisch starten vanaf je radiozender. Als je de autoradio had uit gezet met muziek van een andere bron, dan start dit helaas niet automatisch op. De muziek gaat pas verder als je de muziek app hebt opgestart en daar je favoriete bron hebt gekozen. Voor dit kleine "ongemak" is gelukkig een work-around beschikbaar. Via de Appmarket van Parrot Asteroid kun je de app “Starter” downloaden. Hiermee kun je zelf bepalen waarmee de autoradio zal opstarten na het beginscherm. Dit kan een navigatiesysteem zijn, meerdere apps achter elkaar en uiteraard ook de muziekspeler. Het is niet zo dat de muziekspeler automatisch verder gaat, maar je ziet in ieder geval het beginscherm van de muziekspeler. Als je dan weer voor de SD-kaart kiest, dan gaat de muziek verder waar je bent gestopt. Je moet de autoradio ongeveer 10-15 seconden extra de tijd geven om de opstartapp te laten starten.

Mijn vriendin en ik vinden de autoradio redelijk makkelijk in gebruik. We zijn beide Android gewend op onze telefoons en tablet. De icoontjes die worden weergegeven, aan de linkerzijde van het scherm, zijn redelijk bekend bij ons. Het gaat hier om een Terug-, Home-, Menu-, Geschiedenis- en Volume/Luidspreker icoon. Deze icoontjes blijven altijd in beeld en alleen de menuknop veranderd van functie en past zich aan, aan de gebruikte applicatie/menu.
Het touchscreen werkt zonder problemen en voelt goed aan. Doordat alles via het touchscreen wordt gedaan missen we af en toe wel een draaiknop om het geluid zachter te zetten. Het geluid is aan te passen door op het icoontje van de luidspreker te drukken en vervolgens de geluidsbalk naar links/rechts te schuiven. In de applicatie “Muziek” kun je het volume makkelijker aanpassen. Dit doe je door naar boven en naar beneden te vegen in het openstaande scherm. Dat scheelt weer een extra handeling op je autoradio tijdens het rijden (Als je stuurwielbediening hebt, dan kan het nog makkelijker en hoef je voor de meeste handelingen geen gebruik te maken van het touchscreen).

Applicaties
De autoradio is voorzien van veel apps waarvoor geen extra uitleg noodzakelijk is. Hieronder een aantal belangrijke of bijzondere apps:

Muziek: Deze zorgt ervoor dat je de radio in kunt schakelen om muziek via je een USB kabel, Iphone, SD-kaart of Bluetooth af te spelen.
Navigatie van iGO: Standaard navigatie die gebruik maakt van lokale mappen waardoor een data-abonnement niet benodigd is.
Spraakopdracht: Deze app zorgt ervoor dat je via je stem muziek af te kunt spelen of mensen kunt bellen.
Coyote Systems: !!Let op!! Zet het geluid van deze app direct een heel stuk lager, hij stond bij ons op 15 en dat was een oorverdovend geluid die niet via het luidspreker icoontje te wijzigen was. Deze app zorgt ervoor dat je wordt gewaarschuwd voor (mobiele)flitspalen, snelheidsveranderingen, wegwerkzaamheden, etc. Dit gaat via een groep mensen die ook gebruik maakt van dit programma. Samen zorg je ervoor dat de data klopt en valide is. Om dit goed te gebruiken is een internet verbinding nodig. Deze trial is voor 30 dagen te gebruiken.
Asteroid Market: De appmarket van Parrot is nog niet echt gevuld, er zitten leuke en handige apps in. Deze apps zijn getest en goedgekeurd voor de Asteroid apparaten. Alle apps die worden ge´nstalleerd buiten deze market om kunnen problemen veroorzaken en zelfs het systeem oververhitten.
Webbrowser: Er is standaard een webbrowser voor-ge´nstalleerd waarmee je kunt surfen als je ergens stil staat. Vanaf hier kun je ook je eerste apps downloaden buiten de market om. Ik heb op deze manier bijvoorbeeld Total Commander ge´nstalleerd zodat ik op de autoradio zelf kan browsen. Er is standaard namelijk geen "File explorer" ge´nstalleerd.

http://tweakers.net/ext/f/g135l0gX2KD9XRt8DeKambkP/full.png http://tweakers.net/ext/f/PQTkAudKAgx0axwGfSAVT4go/full.png http://tweakers.net/ext/f/ApYzVzyPsOMLNaSZzTdcV8YI/full.png http://tweakers.net/ext/f/fSwkibqkOSYQ8VlQijn7LuDd/full.png

Als test heb ik ook even Angry birds ge´nstalleerd via een .apk en is VLC player vanuit de appmarket op de autoradio gezet

http://tweakers.net/ext/f/9lLFW0NxkaNyHMlcjl1JGjNR/full.png http://tweakers.net/ext/f/XMHOlOX7TUSJOKziay0EmLqO/full.png http://tweakers.net/ext/f/REazX408wpCyAdMblS4Lm5mf/full.png http://tweakers.net/ext/f/srJluRiLWdMESvTO0K8JcXSj/full.png http://tweakers.net/ext/f/LCjeJOH6oi7ADDxLyS9bCc40/full.png http://tweakers.net/ext/f/c8x9Aaog8OcYmAeuQQeBuyQo/full.png

Spraakopdracht/stemherkenning
Je kunt via je stem, namen en artiesten doorgeven om te bellen en voor muziek.
In beide gevallen kun je het alleen activeren door op het icoontje: "Spraakopdracht" te drukken en vanaf daar je keuze te maken voor 1 van de 2 opties. (Het kan zijn dat je via de optionele stuurwielbediening ook een spraakopdracht kunt opstarten). De stemherkenning werkt out-of-the-box, je hoeft dus geen test uit te voeren of instellingen hiervoor aan te maken.

Muziek: Via Bluetooth heb ik een verbinding opgezet met mijn telefoon, op deze telefoon staat een map waar ik al mijn muziek in heb staan. Ik heb geprobeerd om muziek via "spraakopdracht" op te starten, maar dat is niet gelukt, het icoontje voor muziek blijft grijs en alleen de telefoon is ingekleurd. Bij muziek lijkt het erop dat je alleen kunt kiezen voor muziek die op de SD-kaart van je autoradio staat. De meegeleverde SD-kaart was voorzien met 1 FAT32 partitie, waardoor het via mijn tablet en Windows PC mogelijk was om hier data op te zetten. De muziek heb ik dan ook zonder problemen erop kunnen zetten. Op het moment dat ik het SD-kaartje opnieuw in de autoradio had gestoken, kon ik muziek oproepen via mijn stem. Om alles goed te laten werken is het aan te raden om de ID3 tags goed in te stellen. Hierdoor kun je door het kiezen van een artiest de mappen tevoorschijn halen waar die artiest in voorkomt. Als de artiest maar 1 map heeft, dan begint de autoradio direct met het afspelen van het 1e nummer van die map. Het is me niet gelukt om een artiest + liedje te kiezen.

Bellen: Als je iemand wilt bellen dan activeer je de bel optie bij de "spraakopdracht". Door de voor+achternaam te noemen kun je die persoon bellen. Als je contactpersoon meerdere nummers heeft, dan geeft de autoradio aan jou door welke nummers je kunt gebruiken. Op dat moment kies je bijvoorbeeld voor het thuisnummer. Als je weet dat iemand meerdere telefoonnummers heeft, dan kun je dit ook direct noemen bij het bellen. Als je "Tweakers thuis" noemt, dan wordt het thuis nummer van Tweakers gebeld.

Kwaliteit bellen
Zoals hierboven staat beschreven, kun je gebruik maken van je stem om iemand te bellen. Uiteraard kun je ook via een naam of telefoonnummer iemand opbellen. Als het gesprek is opgezet, dan wordt de muziek op mute gezet en hoor je de persoon aan de andere kant van de lijn via 2 voorspeakers (volgens mij speelt de muziek zachtjes op de achtergrond). De persoon aan de andere kant is heel goed te verstaan. Het volume van de stem kun je eventueel nog harder of zachter zetten als dat nodig is.
De microfoon heb ik op zo'n 30-40cm van mijn gezicht in de A-stijl geplaatst. Ik heb tot nu toe met 2 personen een telefonisch gesprek gevoerd. Bij 1 persoon kreeg ik te horen dat ik af en toe wat verder weg leek te zijn, tijdens het rijden en dat mijn medepassagier niet zo goed te verstaan was. Dit kan te maken hebben met het feit dat ik regelmatig over mijn schouder heb gekeken waardoor mijn gezicht de andere kant op stond of doordat ik de microfoon eigenlijk net iets te dichtbij heb staan. De aanbevolen afstand is namelijk 50cm en als voorbeeld werd de microfoon boven de achteruitkijkspiegel geplaatst (op deze manier had ik de microfoon in mijn vorige auto geplaatst).
Ik kan hier dus nog geen goed oordeel over vellen, dit zal dus nog uitgebreider moeten worden getest. Het is immers apparatuur van Parrot en dat staat toch erg goed aangeschreven.

Kwaliteit muziek
Onze auto hebben we nog niet heel erg lang in gebruik, de extra ingebouwde achter speakers die gaven al een prima geluid op de originele Stream autoradio van Skoda. Qua geluid ben ik geen expert, maar de zachte bass en de tweeters gaven een prima geluid. Ik weet helaas niet wat voor speakers er momenteel in de auto zitten. Het ontvangst van de radio was redelijk, dit is een klacht die ik wat ik vaker over de Octavia II had gelezen.
Met de inbouw van de Parrot autoradio merkte ik qua geluid geen verschil, alles lijkt nog hetzelfde te klinken. Ik heb voor het geluid geen instellingen aangepast, maar dit is eventueel wel aan te passen via de standaard instellingen zoals: een Fader, Balance, Bass en Geluidsprofielen.

http://tweakers.net/ext/f/NvsePx6VoCGJSZosQbsRZNFc/full.png http://tweakers.net/ext/f/3WxaKCifU2RA6ouZqX4sXq1R/full.png

Hier een zeer korte demonstratie die ik heb gemaakt tijdens het inbouwen (Bluetooth streaming + geluidstest):

Instellingen
Via de instellingen van de autoradio kun je de volgende zaken instellen:
## Wordt binnenkort toegevoegd ##

Navigatie
Standaard wordt iGO (met Europa?) meegeleverd als navigatiesysteem. De kaarten voor de navigatie lijken redelijk recent te zijn voor Noord-Brabant en de aanwijzingen zijn goed af te lezen. Er wordt gebruik gemaakt van de nieuwste features; zoals het weergeven van verkeersborden en er wordt aangegeven dat er flitsers/sterren(voor de Belgen) in de buurt zijn. De satellieten worden via de Sirf IV GPS module zeer snel gevonden, zelfs vanuit de garage in onze woonwijk. Ik weet nu niet of het aan de auto ligt of aan de GPS, maar de snelheid die wordt weergegeven (tijdens een waarschuwing), komen exact overeen met de snelheid van de auto. Ik heb vaak gezien dat hier vaak 8-10km/u verschil in zat bij een snelheid van 130km/u op de teller. In dit geval is de afwijking minimaal, dit kan zowel in je voor- als nadeel werken, maar ik vertrouw wat dat betreft eigenlijk altijd op de snelheidsmeter in de auto.
Tijdens het navigeren kun je gewoon gebruik maken van je muziek, als er een waarschuwing/melding is dan wordt de muziek direct zachter gezet en dan hoor je de meldingen van het navigatiesysteem. De app kan gewoon op de achtergrond blijven werken waarbij de meldingen gewoon binnen blijven komen. Verder viel me op dat de navigatie zeer vaak de weg kwijt was tijdens het rijden, dit was zowel binnen- als buiten de bebouwde kom en op de snelweg. Waar dit precies aan heeft gelegen is niet bekend, wellicht is dit een bug in de software.
Waar wij ons vooral aan ergerde was de dame en/of heer die de waarschuwingen en meldingen doorgaf. Zij waren vrij traag en dan bedoel ik niet alleen de stem. De meldingen worden veel te laat aangegeven. Op het kruispunt wordt je pas gewaarschuwd op het moment dat je af moet slaan. Bij de instellingen heb ik gekeken of dit aangepast kan worden en onder (uit mijn hoofd) "meldingen en waarschuwingen" heb ik de afstand van 200 meter naar 600 meter gezet. Ik heb dit ook aangepast voor alle meldingen, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Ondanks deze aanpassing blijven de dame of heer te laat met de waarschuwingen. Hierdoor moet je op je scherm blijven kijken rondom kruispunten en dat kan anno 2013 toch velen malen beter (vooral als je weet dat deze app normaal meer dan Ą60,- kost voor andere regio's)!
Helaas was ik dan ook genoodzaakt om na enkele dagen al te kiezen voor een alternatief navigatiesysteem. Ik heb in de appmarket van de radio gekeken en daarin zitten zowel gratis als betaalde versies. Ik heb er echter voor gekozen om mijn huidige navigatiesysteem van Sygic op de autoradio te zetten. Ik heb Sygic op de autoradio ge´nstalleerd, dit ging niet via de appmarket, maar door gebruik te maken van de .apk kon ik hem via de SD-kaart installeren. Dit navigatiesysteem werkt met dezelfde GPS en alles werkt als vanouds.
De snelheid is net zo accuraat en we worden nu op tijd via Bram of Eva op de hoogte gebracht van meldingen en waarschuwingen. Deze app is echter niet zo ge´ntegreerd als iGO, waardoor je geen meldingen meer krijgt als deze niet op de voorgrond draait. Er is echter wel een instelling waarbij je apps op de achtergrond kan laten draaien, maar dit is iets wat ik nog moet testen.

http://tweakers.net/ext/f/hFBnNRREdiNJ4s35VIQwrQgo/full.png http://tweakers.net/ext/f/mChGqNDQLsId8watcOjkQXO4/full.png
http://tweakers.net/ext/f/R1r72406njRPVVqidULMqVLb/full.png http://tweakers.net/ext/f/oPz36IwPZjWKAhlmEs6vGyr2/full.png
http://tweakers.net/ext/f/PIM4P9x32kCGBanxSPn0jZsz/full.png http://tweakers.net/ext/f/8Ltl7dCO6428YjIATKWHy9sf/full.png

Bluetooth
Via bluetooth kun je uiteraard bellen en je contacten opslaan. Je kunt zelfs een 2e toestel koppelen en tegelijkertijd gebruiken. Dit kun je via de instellingen inschakelen. Verder kun je via je telefoon muziek streamen/laten afspelen op je autoradio. Helaas wordt deze optie niet ondersteund via de stemherkenning, maar ik hoop dat dit in de toekomst wel mogelijk is. Je kunt verder via Bluetooth internetten en/of streamen, als je telefoon tethering via Bluetooth ondersteund. Mocht je die optie niet hebben, dan kun je ook gewoon tetheren via wifi. Het laatste heb ik een aantal keren getest en dat werkt prima. Binnenkort heb ik Spotify, waardoor ik streaming muziek beter kan testen.
http://tweakers.net/ext/f/q0rgr9QcEG5fFHjKOQhydAEI/full.png http://tweakers.net/ext/f/SvIlrouzLjEtUo04qIOuHsht/full.png http://tweakers.net/ext/f/FVRWORoAy7BndlC0DciBySM3/full.png
Instellingen voor Wifi

Stuurwielbediening
Op mijn stuur heb ik geen bediening zitten voor de autoradio, dit gedeelte kan ik helaas niet testen. Het is namelijk mogelijk om met de optionele Unika een verbinding te maken met je stuurwielbediening. De standaard functies zoals: volume en vorige/volgende nummer zullen gewoon werken. Waarschijnlijk is het ook mogelijk om via de telefoonfunctie op het stuur, het menu van de telefoon op te roepen.
Meer informatie over de ondersteunde knoppen in combinatie met de UNIKA zijn o.a. op pagina 26 van de handleiding te vinden.

Extra informatie Parrot Asteroid Smart

Ontdekte problemen:
Helaas is de radio in de 2e week 1 keer vastgelopen waardoor het geluid niet meer werkte. Het leek erop dat de geluids-processor niet meer werd herkend waardoor de muziek app en de instellingen van de speakers niet meer werkte. Een korte reset verhielp het probleem niet, volgens mij heb ik de aan/uitknop daarna meerdere seconden ingehouden waardoor de radio geheel opnieuw opstartte zonder problemen. Dit kan misschien te maken hebben met het activeren van de muziekspeler via Starter, maar wellicht is er iets anders aan de hand. Het klinkt namelijk hetzelfde als dit probleem op XDA

16-08: Het probleem met het geluid is te verhelpen via een update naar
versie 2.1.2. Ik wacht nog even met updaten, om vast te stellen hoe vaak dit probleem voorkomt, daarna zal ik de update uitvoeren. Als het is opgelost, dan zal ik de stabiliteitrating aanpassen.

Reviews van dit product

Review on CNET
Review on Toms Hardware
Review on Tech Radar
Review on Sound and Vision

(Het videovoorbeeld van Youtube is niet altijd zichtbaar op een mobiel apparaat, maar de links zijn dan wel zichtbaar)
Uitgebreide review

Asteroid Market
Tweakers Pricewatch: Parrot Asteroid Smart Specificaties
Goossens automaterialen

Conclusie van de review

De autoradio is van een merk dat bekend staat om haar goede carkits en (met name bij "tweakers") om haar Drones. Sinds 2011 zijn zij begonnen met het bouwen/aanbieden van after-market autoradio's. Ik denk dat dit een goede keuze is geweest, want ze doen niet onder voor de grote A-merken, zoals Pioneer en JVC. Met de opvolger van de 1e Asteroid heeft Parrot met de Asteroid Smart een goed product gemaakt. Het is een van de goedkoopste multimedia systemen voor auto's waarbij hun unique sellingpoint is: Het gebruik van 2 Bluetooth telefoons tegelijkertijd. De hardware is prima in orde, software vind ik (net) voldoende, want op dit gebied zijn nog zeker verbeteringen mogelijk.
Het navigatiesysteem iGO vind ik niet ideaal om mee te navigeren en dat de autoradio niet opstart met de muziek van je geheugenkaart vind ik jammer, maar dit is gelukkig met de app “Starter”, uit de eigen market deels op te lossen.
Wat mij betreft zou iedereen deze autoradio in gedachte moeten houden bij de aankoop van een 2 din autoradio.

4 sterren

De auteur heeft getracht alle rechthebbenden van het illustratiemateriaal te achterhalen. Mochten personen of instanties desondanks van mening zijn dat fotorechten zijn geschonden, dan kunnen zij zich wenden tot de auteur.

Heb jij ook een Parrot Asteroid Smart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie review. Je bent nu wel de visuele info van de parkeersensoren kwijt, toch? Heb zelf trouwens ook een O2 (Combi 2007), had ook een Stream toen ik 'm kocht. Uiteindelijk een 1-DIN Sony (met BT en Parrot module) gekozen. Dit in combinatie met een "old skool" TomTom. Bevalt prima. Kwaliteit van TomTom is toch heel moeilijk te evenaren volgens mij.
Het visuele gedeelte ben ik inderdaad kwijt. Parrot is ermee bezig om PDC te implementeren. Het geluid van de sensoren blijft wel intact dit gaat volgens mij niet eens via de standaard speakers.
TomTom is op mobiel gebied 4-6 jaar geleden al evenaart/voorbij gestreefd door andere fabrikanten. Ik navigeerde altijd met mijn mobiel, maar helaas was dat geen prioriteit meer voor TomTom.
Een losse navigatie heb ik nooit op mijn dashboard gehad, ik weet helaas niet of deze beter is. ik heb alleen ervaring met de mobiele versie en daarin vind ik Sygic toch wel een van de beste van de 3 grote merken (in vergelijking met Navigon en TomTom).

P.s. bedankt voor het compliment :)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 15 augustus 2013 15:00]

Als je een O2 hebt van vˇˇr 2009 dan krijg je de parkeersensoren niet zo maar aan de praat, ook al zou de unit het ondersteunen. Je hebt dan namelijk een nieuwe CANBUS-module nodig (die gecodeerd dient te worden) en ook een nieuwe aansturingsmodule voor de parkeersensoren. Er moet ook het e.e.a. aan de bekabeling verandering. In beginsel moeten de parkeersensoren omgebouwd worden van het "oude" PDC-systeem naar het "nieuwe" OPS-systeem. De sensoren zelf kunnen wel worden behouden. Afijn, een heel gedoe dus. Je hebt overigens gelijk dat het geluid van de sensoren niet uit de speakers komt, er zitten twee losse speakertjes in de auto.

Ik heb trouwens ook nog gekeken naar een pasklare oplossing van Zenec. Erg mooi en erg duur. Geen afneembaar front en daarom een dealbreaker. Je moet dan een navi-lock gaan plaatsen en da's toch wel erg lelijk en onhandig bovendien. Bovendien ook op de Zenec geen PDC-info tenzij je gaat ombouwen (totale kosten rond de 250 euro).
Bedankt voor de info Havana! Ik moet me nog goed verdiepen in de mogelijk-/onmogelijkheden van canbus, stuurwielbediening (want die heeft er ook deels met de PDC (Park Distance Control) te maken) in combinatie met mijn O2 uit 2004. Ik was echter niet op de hoogte dat Zenec nog extra dingen nodig heeft. Op die manier ben je dus niet klaar met 900 euro, maar wordt de Zenec oplossing rond de 1150 euro.

Het zou fijn zijn als het op mijn scherm zichtbaar zou zijn, maar was voor mij geen eis, het was een mooie toegevoegde optie. Je moet immers nog wel gewoon goed om je heen blijven kijken.
Met deze Asteroid kun je overigens nog wel een camera aansluiten en dan ben je eventueel klaar voor 150 euro. Op deze manier heb je de registratie van geluiden via de PDC en beeld via de achteruitrijcamera die automatisch zichtbaar wordt als je hem in z'n achteruit zet. Waarschijnlijk kun je deze camera ook aansluiten op je PDC, want deze activeert namelijk ook pas als je de auto in de achteruit versnelling zet.
Heb je de functie TMC of online verkeersinformatie getest in bijvoorbeeld iGo of sygic?

Ik heb deze optie niet, maar ik zou dit niet zo snel aanschaffen doordat je dan toch altijd online moet zijn toch?
Wellicht is het interessant als ik een usb dongel met onbeperkt internet zou hebben voor weinig geld, maar daarin heb ik me nog niet verdiept.
Klopt, ligt natuurlijk wat je momenteel hebt lopen. In vele gevallen kun je een dubbele simkaart aanvragen voor in de auto en deze 'inbouwen' in je USB dongel. Mocht ik dit willen aanschaffen dan ga ik dat meteen doen. Heb het tenslotte nu ook in mijn auto.

Goede review trouwens!
Ik zit er ook aan te denken om de Smart aan te schaffen voor in mijn Golf V. Los van de gadgetfactor heb ik wat problemen met mijn huidige radio (linker box valt uit, maar als ik het volume hoger draai gaat ie het wel weer doen, vandaar dat ik de radio verdenk en niet de bekabeling) en mijn tomtom uit 2007 mag ook wel eens vervangen worden. Redenen genoeg om een poging te doen mijn vriendin te overtuigen van de noodzaak een Smart aan te schaffen :9

Enige waar ik naar zit te kijken is wat ik allemaal nodig heb naast de Smart zelf. Natuurlijk moet ik een Dubbel DIN frame aanschaffen, maar verder lijkt alles er bij te zitten? Als ik in de manual kijk zie ik dat daar gesproken wordt over 2 manieren van installatie (met de steunen / lipjes en met schroeven aan de zijkant). Hier worden wat dingen gezegd over steunen aan de zijkant, meegeleverde schroefjes en dergelijke, maar ik kan nergens vinden of dat allemaal meegeleverd wordt? Op je foto's lijkt wel een metalen frame om de Smart te zitten. Dat is wat je in je lijstje bedoelt met het inbouwframe? Daarnaast geef je aan dat er een afdekframe bij zit, als ik naar het unboxing filmpje kijk zie ik die echter niet voorbij komen?

Als ik het nu goed zie zou ik alleen een afdekframe moeten aanschaffen en misschien een en ander om de juiste stekker te krijgen. Al zou het kunnen dat die er al in zit omdat er al een aftermarket radio inzat toen ik de auto kocht. Als het meezit hoef ik niet eens een kabel te trekken voor de microfoon want ook die heb ik al in de auto zitten.
Wat je sowieso nodig hebt is een dubbeldin frame, maar het kan ook zijn dat je een hele midden plaat nodig hebt, waar het frame vervolgens in komt. Dit kun je het beste bekijken bij andere Golf V bestuurders die een dubbel din radio erin hebben geplaatst.
Optioneel is een afdekplaatje die over de schroefjes heen gaan zodat dit matched met je auto/frame.
Parrot heeft echter zelf ook een afdekplatje meegeleverd, deze is glanzend en matched daardoor weer goed bij de radio. Deze zit standaard al op de radio en kun je er later af klikken omdat daarachter de 4 schroeven zich verschuilen.

De radio bevestig je als volgt:
1.Het ijzeren(inbouw)frame (die je op de foto ziet) zit standaard "om" de radio. Deze kun je er dus gewoon afschuiven zodat je de radio en het frame in je hand hebt.
2. Zorg ervoor dat alles is voorbereid, dus dat de kabels uit het gat komen waar de vorige radio heeft gezeten, denk hierbij aan de speakerkabels, stroomkabels, isostekkers, subwooferkabel, usbkabels, GPS module en microfoonkabel (dit is gewoon een standaard 3,5mm plug die je van je vorige set vermoedelijk kan hergebruiken)
3. Het inbouwframe monteer je vervolgens in je auto/dashboard/dubbeldin frame. Dit gaat dmv die metalen pinnen die je vast moet drukken.
4. Vervolgens sluit je alle kabels aan op je autoradio en test je het even.
5. Als alles werkt, dan kun je de autoradio zachtjes door het metalen frame duwen (de radio is redelijk compact waardoor hij vaak zonder al te veel moeite past).
6. Als de radio in het frame zit, kun je de 4 schroefjes vastdraaien in het frame (de 2 schroefjes zijn lastig te zien op de foto, maar je ze zitten aan de boven en onderkant van de radio, net achter het afdekplaatje).
7. Eventueel kun je nu de overige panelen vast drukken en als laatste plaats je het glanzende of zelf aangekochte afdekplaatje.

Het grootste probleem bij onze Skoda Octavia was, dat eigenlijk de gehele auto continu 12v krijgt op de stroomkabels en er geen schakelstroom in de auto aanwezig is. Dit heb ik uiteindelijk van het zekeringskastje afgetapt en vervolgens naar mijn iso stekker geleid.

Ik wil je wel even aanraden om te kijken naar goede (lage) prijzen, want het kan al gauw 20% schelen op de gehele aanschaf van autoradio en onderdelen. In mijn geval was het 't voordeligst om alles bij de fysieke auto hifi specialist te kopen.

p.s. je kunt het als volgt doen bij de onderhandlingen:
Je hebt een nieuwe radio nodig, 150-200 euro met een goede carkit.
Je hebt een navigatiesyteem nodig 100 euro (+ eventuele jaarlijkse update kosten)
Als je 2 mobieltjes hebt, dan heb je nog een losse carkit nodig = 80-100 euro.

Je zou hiervoor dus in het eerste jaar 350-400 euro kwijt zijn. Deze autoradio zit rond de 450-500 euro en heeft alles in 1. Je krijgt er een mediaspeler met touchscreen dus gewoon bij. Verder ben je voorzien van levenslange updates van Android en kun je apps Side-loaden zodat je er eigenlijk alles op kunt zetten wat je zou willen.
Wil je een stapje verder gaan, dan kun je hem rooten en er een custom OS op zetten.
Men is bezig om DAB++ (digitale radio) erop te zetten en hierdoor kan hij interessant zijn in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 10 december 2013 16:57]

Das een beste uitgebreide reactie! Ik heb even gekeken, in mijn Golf zit nu een ding als dit: http://www.carkitstunter.nl/contents/media/1655%5B1%5D.jpg. Volgens mij zit daar 'gewoon' een middenplaat / 2din frame achter waar een radio in kan (ik heb de radio er een week of 4 geleden uit gehad maar niet echt op gelet eigenlijk). Ik zou dus haast denken dat ik aan alleen het juiste afdekplaatje (in de stijl van de auto) genoeg zou hebben. En dan misschien nog wat kabels om alles aangesloten te krijgen, sowieso moet ik iets om de dubbele antenne van de golf (2 stekkers) op de ene antennepoort van de radio aan te sluiten. Op de huidige radio zit maar 1 van die kanalen aangesloten, dat kan de ontvangt niet ten goede komen, helemaal niet omdat de antenne in de achterruit zit.

Wat was het probleem wat je had met die voeding dan? Als ik het goed lees bleef de Smart continu stroom trekken, ook als de auto uit was?

Ik denk overigens niet dat de argumenten die je geeft mijn vriendin van de noodzaak gaan overtuigen. Misschien dat ik met "je kan er ook GTST op terugkijken" meer kans maak :Y)
Bedankt :)
Dat dashboard fromtje komt redelijk overeen met hetgeen wat ik erbij moest kopen (maar dan zonder het vakje onderin). Zoiets zou voldoende kunnen zijn om straks de radio in te bouwen. Deze radio heeft overigens geen dubbele radio ingang, maar daar zijn converters voor verkrijgbaar zoiets als dit is wat ik nodig had en zoiets als dit heb jij vermoedelijk nodig.

Bij mij bleef de Smart continu aan staan, dit is waarschijnlijk doordat de standaard radio's van VAG een ingebouwd mechanisme hebben die de radio zelf uitzetten. Als je de Quadlockstekker/Iso-stekker test, dan zul je kunnen ontdekken of dat bij jou ook het geval is. Bij mij bleef de stroom er dus gewoon op staan, zelfs als de auto al een uur geleden was uitgezet.
(Door in de auto te blijven zitten terwijl de portieren op slot waren gezet, kwam ik erachter dat er een alarm op de auto zat...Ik had de auto al een maand :))

Als je een VPN verbinding op kunt zetten met je telefoon, dan zou je inderdaad een live uitzending van GTST kunnen aanzetten in de auto. Ik heb de KPN app geinstalleerd op de autoradio, maar helaas werkt deze alleen vanaf android 4.x, waardoor ik geen live beelden krijg, maar alleen programma's op zou kunnen nemen of de tv gids zou kunnen zien. :(

Hier nog een filmpje die ik nog had gemaakt toen ik hem voor de eerste keer had aangesloten, de speler heeft hierbij een Bluetooth verbinding met mijn telefoon en daar haalt hij de muziek ook vandaan: http://youtu.be/yTa0kGB4ltU

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 11 december 2013 08:44]

Zo'n verloopje voor de antenne moet ik inderdaad hebben, had er al een gespot bij Conrad en daar kan ik dan ook meteen dat frontje mee bestellen.

Er zit al een aftermarket radio in en die gaat nu gewoon netjes helemaal uit als ik de auto uit zet. Daar verwacht ik aan mijn kant dus niet echt prolemen mee :) Voordeel van dat er al een aftermarket radio inzit, is dat er dus ook al een verloop achter zit om van quadlock naar ISO te gaan, hoef ik dus volgens mij ook al niets aan te doen.

Volgens mij heb ik inmiddels aardig door wat ik nog aan moet schaffen, uitgaande van de prijs van 449 van de radio ben ik dan voor 500 euro klaar. Eigenlijk het enige wat ik nog zoek is een nieuwe dashboard tray (het bakje wat bovenop het dashboard zit) omdat ik die de vorige keer heel iets beschadigd heb met verwijderen. Maar juist dat gekke ding is dan weer nergens te vinden en via de dealer zal ik er wel de hoofdprijs voor moeten betalen 8)7
Tip: plaats onder dat bakje de gps ontvanger, hij blijft uit het zicht en die van mij zit globaal ook op die plek (net achter het alarmlicht knopje).

Wellicht kun je die op de sloop vinden of kun je een bakje van skoda octavia of Seat Exeo/Ibiza gebruiken.
Uiteindelijk heb ik mij niet meer in kunnen houden. Als het goed is heb ik het apparaat morgen in huis, zaterdag maar eens kijken of ik alles aangesloten kan krijgen :9

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013