Gigabyte GV-N780D5-3GD-B Review

Door WllmZ 12 augustus 2013, laatste update op 13 augustus 2013, 963 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Zeer snel.
  • 1 Kaart ruim voldoende voor 1920x1080.
  • 3GB werkgeugen.
  • Ziet er zeer strak uit.

Minpunten

• klokt terug naar 863mhz zodra de kaart de 80 graden aantikt.
  • Behoorlijk veel geld voor een videokaart.
  • Weinig accessoires meegeleverd.

Sub-beoordelingen

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Dit is mijn review over de Nvidia GTX 780 van Gigabyte, de reference versie welteverstaan. Ik heb er nu 2 stuks in SLI draaien. Ook zal ik in deze review de kaarten vergelijken met mijn 2 oudere GTX 680's.

Waarom de GTX 780 SLI?

1 GTX 680 is voor de meeste mensen al ruim voldoende om mee te gamen, vooral met 2 van deze jongens kun je de zwaarste games zonder moeite draaien. Maar sinds de aanschaf van een 27 inch 2560x1440 scherm merk ik dat het geheugen van 2GB van de kaarten net iets te krap is. Op bijv. valley 1.0 benchmark propt ie al snel 1750mb vol en als ik Skyrim draai met wat mods zit ik al tegen het limiet aan en merk ik framedrops op. Dat is jammer want de kaarten kunnen qua rekenkracht het spel makkelijk aan.

Oke, en nu? Op zoek naar iets met meer geheugen. Toen ben ik gaan kijken naar GTX680's en GTX770's met 4GB geheugen. Maar ik wilde eigenlijk niet weer dezelfde serie halen. De 770 dan? Op zich een aantrekkelijke kaart: dezelfde GK104 chip als een GTX680, maar dan flink overgeclockt en met sneller geheugen. Maar de GTX770 is door de fabrikant al zo ver opgekieteld dat er niet of nauwelijks ruimte overblijft om zelf nog een beetje met de clocks the spelen.

De GTX Titan was de perfecte kaart geweest... Als deze niet zo enorm overpriced was, dus die kon ik ook wel doorstrepen.

Waarom geen AMD kaart? Matige support en brakke drivers, vooral met crossfire. Slechte ervaringen met de HD7950 en HD7970 drivers. liep slecht op: GTA4, Far Cry 3, Battlefield 3, Skyrim met artifacts en vreselijke frametimes en framedrops. Met Far cry 3 op sommige momenten 17 FPS met een HD7970, moest wel een driver issue zijn.

Toen vielen mijn ogen op de GTX 780. Dezelfde GK110 chip als de Titan, 3gb geheugen en volgens andere eigenaars op forums ook nog eens flink over te clocken! Maar weer 1 flink nadeel: de prijs.
Ook deze kaart is nieuw ontzettend duur, op het moment van schrijven 598,65 excl. verzendkosten. Dus reken maar ruim 600 euro. Voor 1 kaart.
En ik wilde er 2. Dus toen ben ik gaan rondkijken op V&A en kwam een tweaker tegen die deze kaarten voor 490 per stuk verkocht (nieuw in doos).
Na lang wikken en wegen toch maar besloten het te doen.

Unboxing

Daar zijn ze dan!

De kaart zit steving tussen het schuim en is netjes verpakt in anti-statisch plastic.

Wat zit er in de doos?

Om kort te zijn: niet zo veel.
- De kaart zelf
- Userguide
- Driver CD
- 2x molex naar 6 pins PCIE (2x)

En dat was het wel. Geen stickers, geen coupon, geen SLI bridge, geen HDMI kabel, zelfs geen VGA naar DVI adaptertje.
Behoorlijk karig voor een kaart van ruim 600 euro. Misschien dat andere fabrikanten zoals Asus er meer bij leveren.
Gelukkig had ik nog een een SLI bridge liggen, die ik geleverd kreeg bij mijn Asus Sabertooth Z77 moederbord. :)

Uiterlijk

Hier nog een paar pics van een GTX780 en een GTX680 naast elkaar

Ook de oplichtende letters zijn een mooi gezicht 's avonds (mits je een kast hebt met side window) :)
Zelf vind ik de GTX780 er behoorlijk stoer uit zien, ondanks het standaard design.
Naast de GTX780 lijk de GTX680 ineens nogal plastic en ziet er wat goedkoop uit.
Qua design vind ik dit een behoorlijke vooruitgang.

Ook is de GTX780 ongeveer een centimeter langer dan de GTX680.
De GTX780 iets meer dan de GTX680, vermoedelijk door een grotere heatsink.
GTX780: 944 gr
GTX680: 809 gr
Bijna een kilo aan kaart, zorg dus dat je deze goed vast schroeft zodat hij niet gaat doorhangen.

Verdere specificaties

Als aansluitingen heeft de kaart een Display Port, DVI-D, DVI-I, HDMI aansluiting.
Hij heeft een 6 pins en 8 pins voeding connector vs 2x 6 van de GTX680.
De kaart heeft 2304 rekenkernen vs 1536 van de GTX680.
Geheugensnelheid is hetzelfde als bij de GTX680: 6008mhz
Lengte 282mm vs 270mm van de GTX680
Geheugenbandbreedte: GTX780 384bit vs 256bit GTX680
En natuurlijk 3GB werkgeheugen vs 2GB van de GTX680

Hier nog meer specs & vergelijkingsmateriaal. Link

Prestaties

De prestaties mogen er zijn! De kaarten zijn zeer snel en draaien alles zeer vloeiend.
Ook crysis 3 Doet het met deze kaarten een stuk beter dan de GTX680's.
Skyrim? piece of cake. Far Cry 3 hebben de kaarten ook nauwelijks moeite mee.

Ik heb een Logitech G510 toetsenbord met een klein handig LCD schermpje erin waar ik i.c.m. MSI Afterburner mooi de temperaturen, geheugengebruik, ventilatorsnelheden, clocksnelheden van de GPU's en hun geheugen in de gaten kan houden.
Volgens de site lopen de kaarten op 863mhz, met een boost tot 900. Maar zodra ik een spel draai schieten de boost clocks zelfs ver boven de 900 uit (993) en soms zelfs boven de 1000! Dat levert flinke framerates op. Dit gaat allemaal goed tot de kaarten 80 graden bereiken, dan clocken ze zich weer terug naar 863 mhz en zakken de framerates weer in :(. Shit. Dat is dus boost 2.0.
Ook zodra je de kaarten overclockt en het powerlimiet opschroeft, clockt de software in de kaart de core weer terug naar 863mhz om niet boven de 80 graden uit te komen. Ik had liever gezien dat de ventilator van de kaart wat harder ging blazen in plaats van dat terugclocken.

Ok, dan maar handmatig. Nadat ik in MSI Afterburner snel een Fanprofiel had aangemaakt die er voor zorgde dat hij wel harder ging blazen en was dat probleem ook verholpen. Nu bleef de boost clock lekker op 1150mhz staan met beide kaarten en werden ze niet warmer dan 78 graden.
Dit produceerde wel wat meer lawaai, maar niet veel meer dan de GTX680's. En die waren ook behoorlijk stil.
Mocht je echt een heel stille kaart willen maar toch overclocken dan zou ik naar een kaart met aftermarket koeler zoeken of waterkoeling gaan draaien.
Misschien dat een andere BIOS erop flashen ook kan helpen tegen die throttle, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Benchmarks en overclocken

Voor de benchmarks heeft m'n processor steeds op 4,5ghz gedraaid en het werkgeheugen op 1866mhz.

Alle benchmarks heb ik gedraaid op zowel 2560x1440 als op 1920x1080. Dit omdat 1920x1080 nog het meest gebruikt wordt en 2560x1440 omdat het steeds populairder wordt en binnenkort misschien wel mainstream. Ook is het wel interessant om de verschillen tussen deze resoluties te meten.

Ook heb ik de GTX680's en GTX780's met OC gedraaid tijdens het testen.

GTX680: core +135mhz (1202/1228 boost) en memory + 200mhz (6408mhz)

GTX780: core +160mhz (1150mhz) memory met rust gelaten. (dit was even een ruwe overclock waar beide kaarten stabiel op konden draaien).

Als benchmarks heb ik gebruikt:
- Heaven 3.0

- AA: 8x
- AF: 16x
Shaders: high

settings Valley 1.0 benchmark:
Preset extreme HD, en voor 2560x1440 dezelfde settings als extreme HD maar dan op 2560x1440.

3Dmark 11: performance 1280x720

Hier de resultaten van Heaven 3.0

Vooral bij 2560x1440 is er een groot verschil te zien.
Zelfs 2 GTX680's hebben het behoorlijk zwaar en halen de 60 FPS niet zonder overclock.

Valley 1.0 Benchmark

Ook hier zie je dat de GTX780 echt tot zijn recht komt op hogere resoluties.
Wat ook opvalt is dat een enkele GTX780 ruim voldoende is met een resolutie van 1920x1080.

3DMark11.

Hier nog een link naar mijn scores

Sorry van de kleine lettertjes in de grafieken, kwam ik iets te laat achter. Maar het moet nog prima te lezen zijn.

De GTX780 is met overclock een stuk sneller dan ik verwacht had. Zelfs op deze resolutie hebben de kaarten samen nergens moeite mee.
Met een enkele GTX780 op 1080p of 2 van deze jongens in SLI op hogere resolutie durf ik wel te zeggen dat je BF4 ready bent.

Temperaturen

Idle zijn de kaarten 26 en 31 graden.
Zonder overclock worden beide kaarten niet wamer dan 80 graden. Met overclock en custom fanprofiel worden ze niet warmer dan 78 en 74 graden.
Mijn GTX680's werden onder load met overclock max 85 en 82 graden, maar waren wel een beetje stiller.

Deze temperaturen zijn gemeten in een kamer waar het 23 graden was.

Stroomverbruik en geluidsproductie
Over het verbruik en de geluidsproductie kan ik helaas niks zeggen omdat ik daar niet het juiste meet apperatuur voor heb.
Wel kan ik jullie doorverwijzen naar de buren middels een link waarin het wel behandeld wordt.

Al met al ben ik zeer tevreden en heb ik geen spijt gehad van mijn aankoop. Je betaalt veel, maar je krijgt ook veel.
De kaarten werken uitstekend en met een custom fan profiel kan ik nog prima overclocken zonder dat er teveel lawaai geproduceerd wordt.
Misschien dat ik ook nog ga kijken of het misschien helpt om een eigen koelpasta te gebruiken om de temperatuur nog iets lager te krijgen.

Nogmaals dit is mijn eerste review dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Opbouwende kritiek en verbeterpunten zijn altijd welkom. :)

Heb jij ook een Gigabyte GV-N780D5-3GD-B?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Voor je eerste review is dit zeker erg goed.

Ik mis nog wat over het verbruik van deze kaart(en).
Dank je :)

Over het verbruik kan ik helaas niks zeggen omdat ik daar niet het juiste meet apperatuur voor heb.
Alleen dat een 750W voeding voldoende lijkt te zijn voor een core i7 2700K @4.5Ghz + 2 van deze kaarten met overclock.

Aangepast. Ik heb het kopje nu behandeld en een link geplaatst naar een site die wel het juiste apperatuur heeft om daar over te oordelen. ;)

[Reactie gewijzigd door WllmZ op 13 augustus 2013 08:24]

Nette review! Mooi uitgebreid en lekker vlot getypt.
Er zijn maar weinig mensen die deze kaarten in hun bezit hebben en kunnen reviewen dus bedankt daarvoor :)
Ik heb je review met plezier gelezen, netjes gemaakt en de foto's erbij vond ik geslaagd.
De corsair waterkoeling en de ASUS Sabertooth Z77 zijn hierop goed te herkennen.
Mooi systeem heb je daar staan.

Bedankt voor deze nette review :*)
zeer mooi en zeer prettig om te lezen +3
Thanks voor jullie positieve feedback :)
Ik zal binnenkort nog een andere thermal paste ertussen doen en kijken wat het verschil wordt in de temperatuur/geluidsproductie. Dat zal ik ook toevoegen aan deze review... Nu nog het juiste schroevendraaiertje zien te vinden voor de rare schroefjes die Nvidia heeft gebruikt bij deze kaart :p

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013