Samsung Galaxy Tab 3 10.1" WiFi 16GB Wit Review

Door wsmit99 12 augustus 2013, 18.805 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prima scherm
  • Geheugen uitbreidbaar middels SD-slot

Minpunten

• Matige prestaties CPU+RAM
  • Matige batterijduur

Sub-beoordelingen

Introductie
Op launch day heb ik de Samsung Galaxy Tab 3 10.1” 16 Gb in een winkel bij mij in de buurt gekocht. Inmiddels zijn we al zo’n maand verder en vond ik het een goed idee om mijn ervaringen te delen met de genteresseerde Tweakers. Nou zijn wij als gezin al in het bezit van een iPad2, dus ontkom je er niet aan om de tablet van Samsung hiermee te gaan vergelijken.

De aanleiding om, naast de iPad2, een Android tablet te kopen heeft te maken met het feit dat ik, na 3 jaar trouwe Android-gebruiker (Sony Xperia X10 en Samsung Galaxy SII) te zijn geweest, enigszins noodgedwongen ben overgestapt op een Nokia Lumia 820 met WP8. Mijn nieuwe werkgever werkt enkel met toestellen met WP en ik vond het nogal onzinnig om met twee telefoons door het leven te gaan. Bovendien merkte ik dat ik steeds meer op de tablet ben gaan doen en dus steeds minder op mijn telefoon. Ik ga me dus wel redden met die Nokia, aangezien ik daarop met name Whatsapp, Facebook & Mail check. Aansluitend op de verschuiving in gebruik van smartphone naar tablet heb ik besloten om een nieuwe (Android)tablet te kopen, zodat ik mijn aangeschafte games & apps niet kwijt zou raken. Bovendien scheelt dat weer een hoop ruzie thuis ten aanzien van het tablet gebruik onderling ;).

Om heel eerlijk te zijn is mijn keuze voor de Galaxy Tab 3 gebaseerd op de uitstekende reputatie van de Tab 2 en de actieve custom rom community die daarbij hoort. Wat me voor de aankoop wl opviel is dat de specificaties op papier eigenlijk niet zo spectaculair zijn voor een device van medio 2013. Eens even kijken hoe dat tot nu toe in de praktijk is bevallen.

Specificaties
Via de pricewatch zijn de uitgebreide specificaties te vinden. De voor mij belangrijkste zaken zijn echter:
- Afmetingen 176.1x243.1x8.0 mm tegen 510g
- Google Android 4.2.2
- Scherm diagonaal 10.1” resolutie 1280x800 (WXGA) 16:10
- CPU Dual core @1.6GHz
- Geheugengrootte 1 Gb

Uiterlijk, ergonomie
Samsung heeft er duidelijk voor gekozen om een ‘signature design’ neer te zetten voor haar serie producten. Alle producten uit de Galaxy-lijn zien er op het moment nagenoeg hetzelfde uit. Dit creert het beoogde familiegevoel, zoals Apple dat met haar apparaten ook goed heeft gedaan. Een Tab3 en een S4 zien er goed uit naast elkaar. Kijkende naar de behuizing van de Tab3 kom je dezelfde plastic achterzijde tegen zoals we die al bij de S4 hebben gezien. Om de buitenrand is rondom een RVS omlijsting aangebracht met verzonken knoppen en aansluitingen voor micro-USB, koptelefoon en SD-kaart. Hetzelfde plastic is aan de voorzijde gebruikt en daarin vindt men n fysieke knop (home button) en twee soft buttons (‘menu’ en ‘terug’). De fysieke knop heeft bij mij helaas nogal de neiging om te blijven hangen, maar ik ga ervanuit dat dat een uitzondering is.
De tablet ligt goed in de hand, zeker gezien het keurige gewicht van 510g, alhoewel de achterzijde wat glad is door het toegepaste plastic. Ik heb er op dit moment nog geen hoes of iets dergelijks omheen zitten, dus dat zal zeker uitmaken. Qua uiterlijk is de tablet weinig spannend, maar persoonlijk vind ik dat niet zo boeiend.

Android 4.2.2
De tablet is voorzien van de zeer recent uitgebrachte Android-versie 4.2.2. Ik meende me te herinneren dat hier multi-user support in zou zijn opgenomen, maar die ben ik niet tegengekomen. Wellicht dat die functionaliteit in de Samsungsaus genaamde TouchWiz is verwijderd? TouchWiz is een schil die mij niet kan bekoren. Ik heb een hekel aan een grote stapel bloatware en de toegevoegde functionaliteit heeft voor mij te veel weg van gimmicks. Gimmicks die ik dus niet ga gebruiken :/. Wat me in het gebruik van het tablet opvalt is dat hij niet echt heel soepel en snel aanvoelt. Bij het schakelen tussen menu’s en vegen ervaar ik wat vertraging en ook apps starten niet altijd even snel op. Mij bekruipt dan ook het gevoel dat die CPU met beperkte 1Gb werkgeheugen wat te krap bemeten zijn. Op mijn S2 gebruik ik altijd custom roms, dus misschien ben ik hierdoor wat verwend geraakt qua prestaties. Dit is ook het moment dat de iPad2 om de hoek komt kijken. Ik ben geen Apple fanboy, maar die iPad2 voelt ondanks zijn leeftijd van inmiddels 2 jaar nog steeds een stuk soepeler en sneller aan in het gebruik dan de ‘hypermoderne’ Tab3…

Tot slot crashen apps vaker dan ik gewend ben van Android. Met name Chrome klapt er nogal eens uit.

Ik hoop dat de modding community snel met aangepaste roms komt inclusief root toegang, want ik ben niet heel erg enthousiast over de performance van deze tablet. Van een tablet met een (op moment van schrijven) adviesprijs van 379 mag je toch meer verwachten.

Scherm
Voor mij is een tablet vooral een apparaat voor thuis, dus een schermdiagonaal van 10.1” een must. Toen ik de tablet voor de eerste keer inschakelde was mijn eerste indruk dat de kleuren op het scherm er levendig uitzien. En dat idee is tot op heden niet veranderd. De resolutie is wat aan de lage kant naar de huidige standaarden, maar persoonlijk ervaar ik dit niet als een probleem. Het zij wel opgemerkt dat de concurrenten voor deze prijs vaak wl een HD-scherm monteren.
Zaken als kleurbalans, zwartwaardes en dergelijke zijn voor mij abstracte zaken, die vast en zeker in de uiteindelijke review van de Tweakers-redactie aan de orde zullen komen.
Er is al veel gezegd en geschreven over de ‘ideale’ beeldschermverhouding van een tablet. De Tab3 heeft een breedbeeldverhouding van 16:10, wat tot voordeel heeft dat je films en series vaak zonder ‘zwarte balken’ kunt bekijken. Bij browsen mis je wat hoogte, maar dat heb ik nog niet als hinderlijk ervaren.

Resumerend is het scherm niet indrukwekkend, maar voor mijn gebruik ruimschoots voldoende.

Batterijduur
Iets wat mij in vergelijking met de iPad2 erg tegenvalt is de levensduur van de batterij. Bij gemiddeld gebruik loopt de accu met zo’n 5 6 uur wel leeg. Dus hangt ie om de n twee dagen weer aan de oplader. Daarin is de iPad2 toch een heel stuk zuiniger met zijn energie en gaat in mijn beleving makkelijk 2 keer zo lang mee. Een echt breekpunt is het niet, zo lang je maar dichtbij een stopcontact in de buurt blijft ;).

Na inmiddels een maand gebruik ben ik niet onder de indruk van het apparaat. Ik heb meermaals overwogen om het ding terug te brengen en mijn geluk te beproeven met een Galaxy Note II die er op papier ondanks zijn leeftijd qua specificaties beter uitziet. Als pleister op de wonde heeft Samsung op dit moment een 50 cashback actie, waarmee de adviesprijs (tijdelijk) neerkomt op 329. Slimme shoppers kunnen daar nog 15-20 afhalen. Daarmee komt de prijs redelijk mid range uit. Hiermee komt de tablet met zijn middelmatige prestaties wel goed tot zijn recht.

Niets aan deze tablet heeft me enthousiast gemaakt en hij blijft op alle punten hangen op middelmatigheid. Zonder cashback had ik hem onmiddellijk teruggestuurd, maar in de hoop dat de modding community de prestaties van de tablet gaat helpen verbeteren, heb ik besloten om hem maar te houden. Desondanks vind ik dat Samsung met de Tab3 niet bepaald een indrukwekkend, nieuw vlaggenschip op de markt heeft gebracht in zijn tablet range.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 3 10.1" WiFi 16GB Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

1280x800 is een 16:10 verhouding, niet 16:9 :)
8)7

Lang leve de vooringenomenheid...
ik heb een abo genomen op het nieuwsblad en krijg er een samsung tab3 bij. klopt het je de yelo app niet kan gebruiken erop?
ik heb me ook de galaxy note 10.0 2014 besteld eind oktober zal ik deze hebben dat vind ik zo een knappe tablet met hd scherm en vele mogelijk heden.

[Reactie gewijzigd door pandamaneke op 19 september 2013 18:37]

H
Galaxy tab 3 heeft een hd scherm,, 800x1280 is hd.. Concurrenten gaan vaak voor full hd, 1200x1920. Een QHD 2560X1600.
Je haalt ze een beetje door elkaar: de standaard formaten die horen bij Full HD en QHD (Quad HD) zijn respectievelijk 1920 x 1080 en 2560 x 1440. Displays van tablets wijken vaak wat af en hebben wat meer verticale pixels. Maar dat is (uiteraard) niet van invloed op de standaard.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013