Merk en serie Logitech, Harmony
Fabrieksgarantie 2 jaar pickup & return
Bijzonderheden Beperkte hardwaregarantie van 2 jaar
Laagste prijs € 80,33
  Bekijk alle specificaties

Logitech Harmony Smart Control Review

Door MrBreaker 12 augustus 2013, laatste update op 22 november 2014, 22.123 views

Na nu een jaar gebruik van deze Logitech set, ben ik er nog altijd erg tevreden mee. De app is inmiddels geëvolueerd, naar een stabiele app. Ook is de PC niet meer nodig om IR commando's in te leren, een groot pluspunt!

Pluspunten

• Maakt van je smartphone een AB;
  • AB voor meerdere en gelijktijdige gebruikers;
  • Bijgeleverde AB (zonder touch);
  • Nooit meer richten naar de ir-ontvanger op je apparaten;
  • Kan ook bluetooth apparaten bedienen;
  • Veel value for money;
  • Setup op diverse manieren te voltooien (dummie proof);
  • Grote data-base met IR-codes (en tegenwoordig ook bluetooth) voor bijna elk apparaat.

Minpunten

• De unieke 'Logitech help knop' op de simpele AB ontbreekt;
  • Het bedienen van een specifiek apparaat (zoals wel kon met voorgaande Harmony producten), kan met de simpele AB niet => apparaten bedienen kan enkel vanuit een activiteit;
  • Geen centrale plek voor de AB meer door het ontbreken van een laadstation;
  • 'Veeg' gevoeligheid is niet in te stellen;
  • Product is duidelijk nog in ontwikkeling (en nog niet helemaal af);
  • Voor zappen is een fysieke AB (zonder touch) beter, dus dan kun je beter de bijgeleverde AB gebruiken;
  • Dubbele functies voor toetsen voor de bijgeleverde AB (moet je toch nog onthouden wat onder welke knop geprogrammeerd is);
  • De simpele fysieke AB knoppen hebben geen achtergrond verlichting, wat het gebruik in het donker/schemer lastig maakt;
  • Knoppen in app zijn (nog) niet volledig naar eigen wens aan te passen;
  • Apparaten zijn alleen te bedienen wanneer je verbonden bent met je eigen netwerk (LAN) en niet via het internet (WAN);
  • @ Logitech waarom is er geen Windows 8 app? Of een web-interface waarmee ook alles bediend kan worden?

Sub-beoordelingen

Configuratie Score: 4

Voorwoord
Naar de index

De Logitech Smart Control is een Wi-Fi, bluetooth, RF & IR HUB (HUB = knooppunt) die je door middel van Wi-Fi verbind met je netwerk. Bij deze HUB wordt ook een simpele afstandsbediening (hierna AB) geleverd.

Met de HUB kun je alle ondersteunde Infrarood en/of bluetooth bediende apparaten met de bijgeleverde simpele AB en/of de Harmony app op je iOS of Android telefoon/tablet bedienen. Eventueel is deze set uit te breiden met de Logitech Harmony Touch (waardoor je in feite een Logitech Harmony Ultimate hebt).

Index
Naar reacties
Naar de index

Na jaren lang naar veel tevredenheid de Logitech Harmony 895 en later de Harmony 900 gebruikt te hebben, werd door het lot bepaald dat ik een vervanger nodig had.

Verklaring van het lot:
Mijn zoon van twee en een half jaar oud, pakt in een fractie van een seconde de Harmony 900 en gooit die op de grond kapot :( . Op zo'n moment ben je instaat dat joch zijn nek om te draaien! Maar ja dat hoort nou eenmaal bij het opvoeden, alleen wel jammer dat ze dat nooit met een kurken onderzetter of zo doen. Na gepaste maatregelen genomen te hebben (niet dat dat indruk maakt) gekeken of de Harmony 900 nog te repareren was. Helaas was de PWB gebroken en dus rijp voor de sloop :( .

Toen maar eens gaan kijken naar een vervanger. Al snel kwam ik op de Logitech Smart Control uit, omdat deze aan al mijn wensen (activiteiten en apparatuur in een voor het zicht afgesloten ruimte kunnen bedienen) voldeed en deze aanzienlijk goedkoper was dan de Logitech Harmony Ultimate (verschil is ongeveer ¤ 130). Een AB met touch was voor mij niet perse noodzakelijk en zeker niet als ik (ook) alles met mijn Smartphone kan bedienen.

Bij Bol.com was de Logitech Smart Control op dat moment ¤ 129,-. Dat is relatief goedkoop voor een Logitech Universele AB en aanzienlijk minder dan wat ik destijds voor mijn Logitech Harmony 900 betaald heb.

Ik gebruik de Logitech Smart Control met de volgende Android apparaten:
  • Sony Xperia Z
  • Samsung Galaxy SII
  • Sony Ericsson Xperia Arc S
  • Qware Tablet PC Pro 3 (TB-1007) Zwart
Ik heb dus geen ervaring met iOS in combinatie met de Smart Control.

In de verpakking
Naar de index

Deze Logitech Smart Control set bestaat uit de 'Harmony HUB', de 'voeding', één 'IR-blaster', 'USB kabel' & een 'simpele (rf) AB'.

Eerste indruk
Naar de index

Alles ziet er goed verzorgt uit en voelt degelijk aan.

Wat ik persoonlijk een minpunt vind is dat de adapter niet standaard voor Nederland (EU) is, maar dat er een opzet stuk is om de adapter geschikt te maken voor de WCD (stopcontact).

Wat meteen opvalt is dat er (maar) één IR-blaster is bijgeleverd, terwijl er op de HUB twee aansluitingen voor IR-blasters zijn.

Een handleiding ontbreekt... Er zit alleen een 'Installatiegids' en verder een 'Safety, Compliance and Warranty' boekje in de doos.

De installatiegids is uiterst summier:
Logitech Smart Control Installatiegids

Aansluiten
Naar de index

Het aansluiten is simpel. Een kwestie van de stekkers erin en klaar.

Je hebt de keuze om op twee manieren de setup te voltooien:
1) Via de Harmony app uit de Google Playstore;
2) Door de hub aan te sluiten op een PC/Laptop (MyHarmony).

Beide werken goed en eenvoudig. Het is gewoon een kwestie van de instructies volgen en je wordt door de setup geleid. In de setup moet je de verbinding met je Wi-Fi instellen en moet je opgeven welke apparatuur je in gebruik hebt.

Omdat ik al een Logitech Harmony 900 had, hoefde ik enkel de verbinding met mijn Wi-Fi in te stellen en werden alle apparaten welke ik met de Harmony 900 bediende netjes overgenomen door de Smart Control.

MyHarmony
Naar de index

Via de website MyHarmony.com kunnen alle instellingen voor de Smart Control gewijzigd worden.

Deze website zit logisch in elkaar en (bijna) alle instellingen zitten op een logische plaats, soms is een bepaalde instelling pas na enig zoekwerk gevonden.
Voorbeeld van instellingen op MyHarmony.com

De HUB
Naar de index

De HUB heeft als doel om als 'knooppunt' te fungeren. De hub meld je via Wi-Fi aan op het netwerk, zodat de HUB via de 'Harmony' app te bedienen is. De HUB op zijn beurt bedient met IR en bluetooth (beide ingebouwd in de HUB) de apparaten. Daardoor is de HUB in een afgesloten ruimte te zetten/leggen samen met de te bedienen apparaten, zodat de apparatuur bediend kan worden zonder bijvoorbeeld eerst een deurtje open te moeten zetten zodat bijvoorbeeld de AV receiver het IR-signaal kan ontvangen.

Zet je de HUB in een afgesloten ruimte, dan zul je waarschijnlijk ook een IR-blaster nodig hebben om de overige apparaten te bedienen (die buiten de afgesloten ruimte staan). Op de HUB zitten twee aansluitingen voor IR-blasters. De kabel aan de IR-blaster is ongeveer 250 cm lang. In mijn geval ruim lang genoeg om de IR-blaster op de juiste plek te leggen.

Logitech Smart Control HUB

Dit is wat er bij mij door de Logitech Smart Control bediend moet worden:

AV opstelling Achter het TV meubel
Zoals je ziet heb ik de HUB achter het TV-meubel geplaatst. Achter het TV-meubel heb ik een 'Marmitek Power MID' hangen, welke de IR-signalen relayed op 433Mhz, zodat ook KaKu (Klik Aan Klik Uit) apparaten bediend kunnen worden. Ook heb ik er een 'Teleco' IR naar RF converter hangen, waardoor ik ook de zonwering kan bedienen. Als laatste ligt er achter het TV-meubel ook nog een MCE ontvanger, voor de bediening van mijn Raspberry Pi.

Dit alles werkt perfect en wordt super door Harmony HUB bediend. Om mijn HD recorder en TV te bedienen, gebruik ik twee IR-blasters. Omdat een IR-blaster op je TV plakken geen gezicht is (op de IR-blasters zit trouwens ook geen plakstrip, dus wil je ze plakken, dan zul je zelf dubbelzijdig tape moeten regelen) en mijn TV-meubel wit is, heb ik de IR-blaster achter mijn TV gelegd, wat nog perfect werkt ook (het TV-meubel reflecteert het IR-signaal naar de TV).

IR-blaster voor HD recorder IR-blaster om de TV te bedienen

Grappig is dat de HUB ook de Wii kan bedienen. Bij het bedienen van de Wii zijn de alle knoppen die op de Wii remote zitten beschikbaar. Alleen een 'kanaal' starten kan helaas niet en dat is jammer (maar Logitech niet aan te rekenen) want WiiMC starten met alleen de Smart Control, zou toch leuk zijn geweest (kan inmiddels wel, nadat Logitech de Harmony app heeft geupdate).

Wii controls Wii controls Wii controls

Met alle voorgaande Logitech Harmony producten moest je voor het inleren van (eigen) ir-commando's, de AB aansluiten op de computer en zodoende de IR-commando's in leren. Het inleren van ir-commando's gaat nu met behulp van de HUB. Persoonlijk vind ik dit een nadeel, want de HUB leg je toch op een minder toegankelijke plek (en daar is die ook voor bedoeld). Wil je dan een ir-commando inleren, dan moet je alles ontkoppelen en de HUB aansluiten op de computer (wat in mijn geval een heel gedoe is).

Testen
Naar de index

Nadat de setup is voltooid, vraagt MyHarmony (wel bekend onder trouwe Logitech gebruikers) de activiteiten te testen.

Bij deze test had ik verwacht dat alles probleemloos (net zoals mijn Harmony 900, immers aan de activiteiten had ik geen aanpassingen gemaakt) zou werken. Tot mijn verbazing werd mijn TV (Philips 32PFL5322) niet juist bediend. Bij het kiezen van een activiteit, ging mijn TV niet naar de juiste input (waar dit probleemloos werkte met mijn Harmony 900). Na een paar keer contact met de Logitech helpdesk en uiteindelijk een door deze helpdesk een om zeep geholpen account (antwoord van Logitech hierop 'Maak maar een nieuw account' :( ), was ik enigszins gefrustreerd en in staat de set naar Bol.com te retourneren.

Omdat ik het idee had dat de HUB de ir commando's te snel achter elkaar verstuurde, maar niet op de vertragingsinstelling in de software hiervoor reageerde... Ik bleef namelijk op mijn TV zien dat deze vrij kort achter elkaar ir signalen ontving, omdat op mijn TV de LED bij het ontvangen van een ir-signaal knippert (iets wat niet ieder apparaat doet). Ben ik toch gaan kijken of er stiekem niet toch een manier was om mijn TV op de juiste input te krijgen bij het selecteren van een activiteit...

Door het toevoegen van dummie inputs in de software setup van mijn TV op MyHarmony, heb ik het probleem gelukkig kunnen oplossen en gaat mijn TV wel naar de juiste inputs.

De simpele AB
Naar de index

De AB voelt robuust aan en ligt lekker in de hand. De knoppen zijn van enigszins zacht rubber, vergelijkbaar met de knopjes die je vaak op een rekenmachine tegenkomt, alleen met het verschil dat de knoppen op de AB een echt 'klik geluid' maken.

Deze AB zendt enkel RF direct naar de HUB en dat gaat tot nu toe (ruim drie maanden) altijd zonder problemen.

Op deze AB zijn alleen basic knoppen te vinden en drie activiteit knoppen. Door een activiteit kort of lang in te drukken, kun je kiezen welke activiteit je wilt starten. Dit heeft als voordeel dat je met deze AB zes activiteiten kunt starten. Het nadeel is dat je moet weten/onthouden welke activiteit onder welke knop zit.

Wat ontbreekt (in vergelijking met andere Logitech Harmony afstandsbedieningen), is de mogelijkheid om een specifiek apparaat te bedienen (handig om een specifieke IR-opdracht te versturen, welke niet in een activiteit geprogrammeerd is). Het ontbreken van deze optie, is vervelend en maakt de simpele AB minder bruikbaar.

Ook ontbreekt op deze AB de voor Logitech Harmony bekende 'help' knop, welke in het geval van een gemist ir-commando door een apparaat, het juiste commando opnieuw naar het betreffende apparaat verstuurd.

In tegenstelling tot de Harmony 900 heeft deze AB geen laadstation (en ook geen accu). De AB wordt van stroom voorzien door één CR2032 knoopcel batterij. Volgens Logitech zou de batterij het 1 jaar uithouden. Door het ontbreken van het laadstation heeft de AB nu geen centrale opbergplek meer, wat nu juist een groot voordeel was, want iedereen wist waar de AB lag. Nu kun je natuurlijk ook een plek afspreken om de AB altijd neer te leggen, maar het laadstation had gewoon het voordeel, wat ik zojuist beschreven heb. Dus nu leggen we de AB neer waar het laadstation altijd stond, maar het ziet er dan toch een beetje leeg uit en het voelt niet goed ;) .

In het donker/schemer is de AB lastig te gebruiken want de knoppen hebben geen achtergrond verlichting (zoals bij de Logitech Harmony 900 wel het geval is).

De Harmony app
Naar de index

Om met een smartphone verbinding te maken met de HUB, heeft Logitech de "Harmony" app voor Android in Google play staan. Deze app is 28 MB groot *(waarom kan dat niet kleiner???) en draait op elke Android versie vanaf Android 2.3.3 (sinds de update is de app aanzienlijk kleiner geworden en nu nog maar 7,81 MB).

Het starten van de app duurt ongeveer 8 seconden (cold start), eenmaal (geladen) in het geheugen, dan staat de app direct klaar voor gebruik.

Als de app gestart is, dan krijg je de beschikbare activiteiten te zien:
Harmony App start in het activiteiten scherm
Is er (al) een activiteit actief, dan is de betreffende activiteit groen omlijnd, daardoor is de app eenvoudig en tegelijkertijd op meerdere smartphones/tablets te gebruiken.

Met de app. is het mogelijk elk ir commando te versturen, dus kan er met de app. een activiteit gestart worden, maar ook kun je in de app. naar een specifiek apparaat navigeren om zodoende een specifiek ir-commando te verzenden.

De app is opgebouwd uit (maximaal) drie manieren van input (afhankelijk van de gekozen activiteit). Je kunt kiezen om je apparatuur te bedienen door middel van 'gestures', een 'favorieten' scherm, of bediening met 'knoppen'. Heb je een activiteit zonder 'kanalen', dan ontbreekt het 'favorieten scherm':
Bediening door middel van gestures Favorieten Bediening door middel van knoppen

Op zich werkt de app goed. Wel zitten er (nog => Logitech update de app momenteel bijna wekelijks) de nodige bugs in de app.

Wat vervelend is op mijn Qware tablet is dat het scherm opgerekt wordt * en dat de app niet in landscape modus kan draaien, maar enkel in portrait modus (een erg grote misser als je het mij vraagt!):
Qware Tablet PC Pro 3 (TB-1007) opgerekt scherm Samsung Galaxy SII geeft normaal beeld
Het is alsof Logitech mee leest :) , want sinds 3 spetember 2013 heeft Logitech een update van de Harmony app uitgebracht, waardoor het scherm niet meer uitgerekt wordt op mijn Qware tablet.

Door een veeg naar links of rechts op het scherm te doen kun je naar het andere venster navigeren in de app. Dat werkt goed, maar bij het zappen gebeurt het met enige regelmaat dat je (blind) op een knop wilt drukken, maar dat de app dat als 'veeg' registreert, waardoor er dus niet gezapt wordt maar een ander venster weergegeven wordt... Op mijn Sony Xperia Z lijkt dit nog erger te zijn (waarschijnlijk door de hogere resolutie). Dat is behoorlijk irritant en ik had dan ook graag gezien dat de gevoeligheid voor 'vegen' in de Harmony app ingesteld kon worden. Helaas ontbreekt deze instelling in de Harmony app.

De app is goed door meerdere (en gelijktijdig) gebruikers te gebruiken. Als het ware worden alle apparaten bij verandering van een activiteit met elkaar gesynchroniseerd. Waardoor de app op elke Android (en waarschijnlijk ook iOS) in dezelfde activiteit staan. Dat werkt dus erg goed en prettig en maakt dat iedereen zijn eigen AB heeft (kan hebben).

App op de schop
Naar de index

Logitech heeft de 'Harmony app' sinds versie 4.X.X (augustus 2014), compleet een andere look en feel geven. Deze complete metamorfose had voor mij niet nodig geweest en de eerste versie van 4.X.X, zorgde elke keer voor een FC (forced close) bij het starten van de Harmony app.

Inmiddels zijn er al weer de nodige updates van de nieuwe app voorbij gekomen en inmiddels werkt deze nieuwe app. redelijk (op dit moment nog wel gemiddeld 0,5 keer per dag een FC van de app).

Persoonlijk was ik meer tevreden met de vorige app., maar helaas, heeft Logitech de vorige app. vervangen voor deze nieuwe versie en dus heb je geen mogelijkheid de oude app. te blijven gebruiken.

Nieuwe Harmony App Splash screen bij het starten Eerste keer starten
Activiteiten Apparaten bedienen Menu

Standaard krijg ik bij het starten van de activiteit 'Licht aan' of 'Licht uit' deze melding (terwijl de activiteit wel gestart wordt):
Kan activiteit niet starten

Al met al werkt deze 'vernieuwde' app. redelijk, maar is nog lang niet af!

App & Windows
Naar de index

Omdat Logitech de app enkel voor Android en iOS heeft uitgebracht, ben je voor Windows op de eigen creativiteit aangewezen om toch de vanaf Windows je apparatuur te kunnen bedienen.

De makkelijkste oplossing hiervoor is een Android emulator draaien. Daarvoor gebruik ik Andy. Door het gebruik van deze emulator, is het mogelijk om dat Android app alsnog onder Windows te gebruiken. Ideaal is het niet, maar het werkt en eenmaal in je stoel... :z

Te weinig?
Naar de index

De Harmony hub heeft (maar) twee blaster aansluitingen. Als je een blaster aansluiting te kort komt, dan bied de Ebode HDIK30 uitkomst.

Met de Ebode HDIK30, kun je eenvoudig (en zonder extra draden te trekken) het IR-signaal van de ene plek naar de andere transporteren via de HDMI kabel (die er toch al ligt). Hierdoor kun je apparatuur bedienen, in meerdere afgesloten ruimtes (lees AV-kast).

Door de ir ontvanger van de Ebode HDIK30 naast b.v. je blueray-speler te leggen, ontvangt de Ebode HDIK30 de infrarood signalen van de blaster van de Harmony smart control hub. De ontvangen signalen stuurt hij door naar de ir-transmitter aan de andere kant van de HDMI-kabel, b.v. een setop-box, hierdoor kun je met minder blasters het toch extra apparatuur bedienen.

Klik op de onderstaande afbeelding voor meer informatie:
Ebode HDIK30

Nawoord
Naar de index

Ondanks dat Logitech nog een groot aantal punten imo zou moeten verbeteren, ben ik wel tevreden met de Smart Control en zeker omdat de prijs van ¤ 129,- voor een Logitech universele AB relatief goedkoop is.

De Smart Control klaar maken voor gebruik is simpel en op diverse manieren uit te voeren. Het daadwerkelijk instellen (goed werkend krijgen) van alle activiteiten kost enig doorzettingsvermogen (en mijn ervaring is dat je daarbij de helpdesk van Logitech beter links kunt laten liggen).

De 'Harmony' app heeft nog diverse bugs en komt op mij over als 'nog niet helemaal af'. De app word door Logitech met enige regelmaat bijgewerkt, om zo doende de nodige bugs te verhelpen en nieuwe features toe te voegen.

Halverwege 2014 heeft Logitech de Harmony app. compleet op de schop gegooid en een andere look en feel gegeven. Zo'n actie 'voelt' erg vreemd, omdat je nu eenmaal gewend bent geraakt met het gebruik van de 'oude' app. In de oude app, zaten de nodige bugs en nu beginnen we dus weer opnieuw... Een klein halfjaar verder, zitten er nog steeds de nodige bugs in de nieuwe app., ik vind dat erg jammer en had van een bedrijf als Logitech toch een andere verwachting (beter testen).

Graag had ik ook nog een Windows 8 app en/of een web-interface gehad voor deze Logitech Smart Control en de mogelijkheid om mijn apparatuur op afstand (via het internet) te kunnen bedienen.

De ondersteuning van Logitech vind ik slecht. Toen ik contact met Logitech opnam met vragen over de IR commando's vertragingstimer heeft de betreffende helpdesk medewerker mijn account om zeep geholpen, met daarbij de opmerking dat ik maar een nieuw account aan moest maken... Ook na het melden van diverse bugs en workarounds ontving ik geen melding terug van Logitech. Dat alles is imo niet zoals het hoort!

Eenmaal alles goed ingesteld, is het een fijne universele AB, die door Papa, Mama en de kids eenvoudig te gebruiken is (zelfs mijn zoon van twee en een half kan de TV of een film aanzetten).

Harmony app updates
Naar de index

* Zoals eerder aangegeven update Logitech de Harmony app met enige regelmaat. Om deze review netjes te houden en niet vol met 'doorgehaalde tekst te zetten', zal ik dit kopje gebruiken om wijzigingen (die mij zijn opgevallen na een update van de 'Harmony' app) hieronder vermelden.

Mij opgevallen updates van de Harmony app
Datum vrijgeven versieversieWat mij opgevallen is bij deze versie
03-09-2013Versie 2.3Sinds deze versie kan de 'Wii cursor' bediend worden vanuit de Harmony app in het 'gestures scherm'. Alleen zit er sinds deze versie nu een extra bug in de app, die de Wii spontaan uit zet, als de verbinding met de Wii afstandsbedieningen opnieuw door de Wii geïnitialiseerd wordt (b.v. bij het starten van WiiMC). Ook heeft Logitech de app aanzienlijk kleiner weten te maken (4,5 MB vs 28MB), wat ik erg goed vind!
06-09-2013Versie 2.3.1De bug die de Wii uitzet is nog steeds aanwezig in deze versie
08-07-2014Versie 3.3.1Ben geen bugs meer tegen gekomen, wel blijft de eigenaardigheid in de app zitten dat de veeg gevoeligheid niet in te stellen is. Dat vind ik het enige noemenswaardige minpunt van de app.
01-08-2014Versie 4.0.2Compleet nieuwe app. en deze valt niet in de smaak! Erg veel FC's.

Changelog

Changelog
DatumChange
24-08-2013Review geplaatst;
01-09-2013MyHarmony toegevoegd & tekst Harmony app uitgebreid.
03-09-2013Wat meer info over de simpele AB toegevoegd.
05-09-2013Logitech heeft de Harmony app geupdate, waardoor het scherm niet meer uitgerekt wordt.
08-09-2013Harmony app updates toegevoegd.
09-09-2013Harmony app video toegevoegd.
28-09-2013Wat extra info over de simpele AB toegevoegd.
08-07-2014Harmony app versie toegevoegd.
28-07-2014Te weinig? toegevoegd.
21-10-2014App op de schop toegevoegd en nawoord aangepast.
22-11-2014App & Windows toegevoegd.

Heb jij ook een Logitech Harmony Smart Control?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie uitgebreide review. Ik ben op zoek naar een opvolger voor mijn Harmony One die regelmatig dubbele signalen afvuurt (druk je op 1, krijg je 11, druk je op activiteit aan, dan gaat bijvoorbeeld de DVD speler aan en weer uit, erg frustrerend).

Anyway, door die problemen gebruik ik regelmatig de helpknop om rare situaties op te lossen, dus ik weet hoe handig dit is. Maar ik lees dat deze niet meer aanwezig is op de Smart Control AB. Zit dit wel in de Harmony app? Ik ben van plan om een overbodige iPod Touch 4 als dedicated AB te gebruiken, dus dan is het geen probleem voor mij.
In de Harmony app (voor Android in ieder geval) zit de 'Help' idd wel.

iProducten i.c.m. deze Logitech Smart Control, heb ik helaas geen ervaring mee...
Inmiddels aangeschaft en geïnstalleerd, werkt allemaal perfect.

En ik kan inmiddels bevestigen dat ook de iOS app een help-knop heeft, alhoewel deze iets anders geimplementeerd is dan op de Harmony One het geval was. Op de helppagina krijg je alle apparaten voor de geselecteerde activiteit te zien. Vervolgens kun je het apparaat wat niet aan staat of op de verkeerde ingang meteen corrigeren. Werkt eigenlijk beter dan de oude implementatie waar je eerst moest wachten, omdat de AB eerst zelf alle commando's voor de activiteit langsging.

Wat ik nu alleen nog mis, is de mogelijkheid om via de MyHarmony software eigen apparaat-opdrachten aan de kleurknoppen op de fysieke AB te koppelen. Het rare is dat volgens het engelse forum hiervoor wel een beschrijving gegeven wordt via de optie Buttons in het hoofdmenu (in MyHarmony, na inloggen), maar ik deze optie niet kan vinden in de NL versie. Ik heb inmiddels een support aanvraag lopen hierover...
Ga naar MyHarmony.com en log in met je gegevens... Kies "Knoppen", selecteer de activiteit waarvoor je de knop wilt programmeren en klik op "Ga", nu kun je op de knop klikken welke je wilt programmeren en daar het gewenste commando aan hangen...
Thanks, het is gelukt nu. Ik heb myharmony nu vanaf Windows/Firefox benaderd, en daar zie ik inderdaad in het menu Knoppen staan. Gister nog niet. Ofwel Logitech support heeft het inmiddels aangepast voor me, ofwel de combo OSX/Safari laat deze optie niet zien... Ik zal dat laatste straks nog checken.

update: ja, ook op mijn OSX/Safari combo verschijnt de menu-item Knoppen. Gefixt door support, dat is ook wel een sterk punt van Logitech.

[Reactie gewijzigd door cranebird op 29 augustus 2013 19:15]

Erg uitvoerige review! De Logitech Smart Control heb ik zelf op het oog om te halen en je review heeft geholpen met mijn besluitvorming. Keep it up!
Mooie review, zelf vroeg ik me nog af, kan je met deze afstandsbediening apparaten aansturen die een rf ontvanger hebben? Zit zelf ook aan deze afstandbediening te denken maar ben er nog niet zeker van of ik mijn projectie scherm hiermee kan laten zakken.
RF kan zonder IR naar RF converter niet bediend worden door de Logitech Harmony Smart Control

Zie ook het YouTube filmpje bij het 'Voorwoord'.
Ook mijn Harmony is aan vervanging toe (895).
Vraag weet jij of de Ir oogjes (die nu zitten in mijn rf kastje van de 895)ook kunnen worden aangesloten op de Hub?
Weet jij misschien ook of mijn huidige instelling van de 895 ook worden overgenomen net als bij jouw het geval was met de 900 serie ?
Verder las ik jouw uitgebreide verslag dat jij ook de zonwering aanstuurt met je harmony via een Teleco kastje ? Dit lijkt mij ook wel wat.. Nu doe ik de zonwering in/uit via het draadloze AB van somfy, zou dit dus ook kunnen ?
Nu ik toch al zoveel vraag aan je heb ik nog een vraag, mijn Gas haard werkt nu op 433 Mhz welke omvormer zou ik hiervoor het beste kunnen aanschaffen ?

Ik hoop dat jij of iemand me opweg kan helpen want het zou wel toppie zijn als alles in mijn nieuwe logitech smart control die ik dus morgen ga kopen ;)

Nogmaals een goed verslagvan de door jouw aangekochte Logitech Harmony Smart Control

[Reactie gewijzigd door arvw30 op 9 september 2013 17:43]

Ook mijn Harmony is aan vervanging toe (895).
Ja
De instellingen zijn aan je Harmony account gekoppeld en worden dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid overgenomen.
Dat is wel een heel erg algemene vraag... Kijk of het type Somfy dat je hebt ook met IR bediend kan worden => zo ja dan kun je hem ook bedienen met de Smart Control ( je moet hooguit het IR commando inleren) of kijk of er een ir naar rf converter voor je Somfy is.
Idem. als bovenstaande

In ieder geval alvast veel plezier met je Smart Control ;)
Hem zojuist geinstalleerd, ziet er allemaal stukken beter uit als dat antieke ding van mij (895).
Helaas pas dus de Ir sensor van de Rf ontvanger van de 895 niet in de hub (stekkertje is 3,5 " en de huidige is 2,5") .
Maar ik kon deze los bestellen via de logitech site voor 6,50 euro incl verzendtkosten dus dat is geen wereld prijs. :)

[Reactie gewijzigd door arvw30 op 10 september 2013 16:23]

Mooie review :D

Vraagje: Kan deze Harmony alléén met behulp van http://www.myharmony.com/ ingesteld worden? Mijn eerste Harmony was een 300, die ik heb teruggebracht omdat die alleen via http://www.myharmony.com/ ingesteld kon worden, toen ontbraken daar onder andere vertraging- en herhaling-gerelateerde instellingen die in de software op de pc wel te vinden waren. Op dit moment ligt hier een 600, die op zich goed werkt, mits de vrouw des huizes eindelijk eens een keer leert er goed mee om te gaan.....
Mooie review :D

Vraagje: Kan deze Harmony alléén met behulp van http://www.myharmony.com/ ingesteld worden? Mijn eerste Harmony was een 300, die ik heb teruggebracht omdat die alleen via http://www.myharmony.com/ ingesteld kon worden, toen ontbraken daar onder andere vertraging-/herhaling-gerelateerde instellingen die in de software op de pc wel te vinden waren. Op dit moment ligt hier een 600, die op zich goed werkt, mits de vrouw des huizes eindelijk eens een keer leert er goed mee om te gaan.....
Bedankt!

Qua instellen op een PC kan hij idd alleen via http://www.myharmony.com ingesteld worden. Ook kun je settings wijzigen via de Harmony App.

Overigens kun je nu wel vertragings instellingen wijzigen via MyHarmony, maar ook via de Harmony app.
Hoi , mooie review weet nu zeker dat ik de Harmony ga kopen,maar ik heb je nog vraagje ?
Ik zag in je review dat je ook de klik aan klik uit bediend.
Mag ik vragen hoe je dat precies hebt gedaan ??
wat heb je moeten aaanschaffen buiten de logitech om dit voor elkaar te krijgen ??
Als ik mag vragen natuurlijk .

Met vr gr
Oscar
Ik zag in je review dat je ook de klik aan klik uit bediend.
Mag ik vragen hoe je dat precies hebt gedaan ??
Als ik mag vragen natuurlijk .

Met vr gr
Oscar
Bedankt!

Daarvoor gebruik ik deze ir-ontvanger, die de ir-signalen op 433Mhz relayed.

Verder kun je gewoon op MyHarmony.com (dus bij de setup van de Smart Control) aangeven dat je ook KaKu wilt bedienen.

LET WEL OP!!!
Ik gebruik de KaKu type 'PAR-1000', welke een 'simple' code draaiknop hebben => b.v. A1, A2, A3, B1,B2, B3, enz.

Ik weet niet of de nieuwere Kaku's ook zo eenvoudig bediend kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 29 september 2013 09:41]

Bedankt voor de informatieve review! Bij mij zijn zowel mijn oude Harmony als de KaKu AB kapot gegaan (2 kleine slopertjes op bezoek gehad). Nu heb ik zojuist de Smart Control online besteld omdat ik dan zowel de Home Cinema als de verlichting (KaKu) aan kan sturen.

Zou je misschien iets diepgaander kunnen uitleggen welke stappen ik moet ondernemen om de Kaku aan te kunnen sturen? Qua hardware dan. Hoe sluit ik dit op de hub aan? De link naar de door jou gebruikte ir ontvanger werkt ook niet meer.

Alvast heel erg bedankt!
Goede review! Het heeft mij ook over de streep getrokken om deze set aan te schaffen. Ik heb nog wel een vraag. Kun je op je smartphone de volume knoppen toewijzen aan de volume bediening in de app? Dan hoef je je scherm niet aan te doen als je alleen volume aan wilt passen.

Heb je dat getest, of zou je dat kunnen testen?
Je kunt in de app (in ieder geval op Android) geen hardware buttons (en dus ook niet de volume knoppen) koppelen, helaas...
Dat is jammer... maar dan komt de AB die in het pakket zit toch nog van pas! De hub is inmiddels ook los verkrijgbaar en dat zou dan weer 50 euro schelen.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Philips tv. Heb je toevallig een tutorial of voorbeeld?
Hi,
Bedankt voor deze mooie review!
Zou graag twee vragen stellen:
1. Kan je per activiteit ook het start volume instellen?
Dus dat een activiteit altijd op een vastgesteld volume begint.
2. Moet je elke app telkens opnieuw instellen of wordt dat ook gesynched?
Stel dat je op drie apparaten de app gebruikt en bijv een nieuwe zender in favorieten zet moet je dat dan drie keer doen of is dat na de aanpassing direct op alle apparaten hetzelfde?

Groet, Ed
1) ja/nee, er is geen speciale functie voor. Wel kun je bijvoorbeeld eerst het volume naar '0' zetten en daarna naar het gewenste niveau, door deze knoppen toevoegen als extra uit te voeren actie bij het starten en/of het afsluiten van een activiteit.

2) de app wordt (automatisch) gesynced met de instellingen die je op MijnHarmony.com doet.

Ingestelde knoppen in de app (eventueel zelf toegevoegde knoppen van een specifiek apparaat of volgorde van de knoppen) niet. Dus weer wil je alles hetzelfde hebben, moet je elke app met de hand aanpassen en zelf identiek maken.

Groeten,

Mr. Breaker

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities