Ultimo

8 augustus 2013 02:46, laatste update op 8 augustus 2013 03:11, 7739 views

Pluspunten

• Zuinig
  • 1080p + subs vlekkeloos
  • Zeer compatibel met randapparatuur
  • Klein formaat
  • Stil
  • Goedkoop in verhouding
  • Kant en klare oplossingen beschikbaar gesteld door community en fabrikant

Minpunten

• De kabels komen uit alle kanten
  • Warmte ontwikkeling baart zorgen (61c idle)
  • Lage hoeveelheid stroom beschikbaar
  • Nog geen gbit
  • Geen USB3
  • Geen Toslink
  • Intensiteit lampje
Algemene beoordeling Score: 5
Layout Score: 3

Ik zocht een kant en klare oplossing die letterlijk acher mijn tv past.

Heb hiervoor een HTPC, en daarna een Eminent mediaplayer gehad, beide te groot, lomp en vooral luidruchtig.

Algemene indruk
Ik kwam al gauw uit bij de RaspberryPi omdat deze een stuk kleiner was en deze op onder andere tweakers de hemel in geprezen werd.

Na het eerste prutswerk kwam ik erachter dat het eigenlijk een vrij complex apparaat was, maar wat stiekem heel simpel werkt!

Software
Na wat ge-google met de tags "Raspberry Pi noob XBMC", kwam er uit: http://www.raspberrypi.org/archives/4100

Dit geweldige stukje software laat je kennis maken met verschillende OS'en en ik heb uiteindelijk gekozen voor een kant en klare media oplossing (die ik door mijn htpc al kende) RaspBMC.

Dit is eigenlijk een XBMC versie, toegespitst op de RaspberryPi, met een custom skin, en opties.

Idle verbruikt hij bijna geen geen ram en cpu resources, maar word hij toch aardig heet (61c).
Wellicht is dit op te lossen door er de pasieve koelblokjes op te monteren.

Hardware
De hardware die ik bij deze media setup gebruikt heb kun je aan de onderkant van deze review zien.
Maar iets wil ik er even over kwijt: Namelijk om de een of andere reden is mijn TV net zo verliefd op de Raspberry Pi als ik ben, want op wonderbaarlijke wijze kan ik in XBMC navigeren en alles bedienen dmv standaard Philips afstandsbedieining.

Dit was ik nog niet tegengekomen en vond ik zeer prettig!

Tot zover mijn review, mochten er vragen zijn of onduidelijkheden graag even reageren :+
Tevens ga ik het liefst geen software testen, aangezien ik de RaspberryPi elke avond gebruik.

Over de uitdaging van het ontbreken van power op de USB-poorten; meeste mensen zullen ervoor kiezen een USB-hub aan te sluiten, die dan weer op een adapter aangesloten moet worden. Zo heb je dus al twee adapters in het stopcontact hangen.

Ik vond via google een leuke oplossing hiervoor. Iemand heeft casemod gemaakt waarbij hij een of andere elcheapo hub van deal-extreme of mini-in-the-box ofzo heeft ingebouwd, en de Raspberry Pi wordt nu gevoed door de USB-hub :)

Voor hele topic: http://moebiuslinux.sourc...warehacks/raspi-alu-case/

[Reactie gewijzigd door neanderthaler op 8 augustus 2013 08:27]

Kan je die Powered USB hub niet gebruiken voor het voeden van je Raspberry PI EN je USB poorten? Dan gebruik je maar ÚÚn stroomaansluiting.
Ja dat kan maar dan moet je wel de juiste revisie van de Raspberry Pi hebben (heeft met wijziging aan het powergedeelte te maken; bij oudere modellen moet je dit vooral niet doen omdat je 'm dan wel om zeep kunt helpen). Je komt het dan ook veel tegen op o.a. het Raspberry Pi forum, bijv: Power over powered usb-hub recommended?

[Reactie gewijzigd door ppl op 8 augustus 2013 19:02]

En welke revisie is dat?
Dit heeft ook wel wat inderdaad ja.

Maar het probleem is voor mij tijdelijk, straks heb ik weer een kabel op mijn kamer en dan prik ik de RaspberryPi gewoon in mijn lan.
Voor je verliefde tv wordt deze techniek gebruikt:
Aah zo verliefd is hij dus helemaal niet :)
Hoe staat het met het steamen van echte Bluray rips van 25/50GB? Werkt dit ook al vloeiend?
Nog niet geprobeert, kijk voornamelijk 1080p matroskas, van 7-12gb ongeveer.

Ik zal eens een 25gb en een 50gb binnenhalen en je dan updaten!

--------------------------------------------------------

Inception BD50 binnengehaald
The Bourne Legacy BD25 binnengehaald

Ga ze morgen op mijn externe harde schijf zetten en speciaal voor jou kijken.
Zal het een en ander opnemen in mijn review over: bd25, bd50 en <15gb mkvs.

---------------------------------------------------------------
Nou BD25 vlekkeloos, maar bd50 moet hij om de 5 seconden bufferen!

Ligt niet aan de schijf, usb3 my passport.
Ga naar de vakantie wel een kijkje nemen bij openelec.

Ga morgenochtend om 5u eerst even een weekje naar Tsjechie;)

[Reactie gewijzigd door Ultimo op 9 augustus 2013 22:46]

Nou BD25 vlekkeloos, maar bd50 moet hij om de 5 seconden bufferen!
Dan is de netwerk interface niet snel genoeg. Laten we zeggen dat 90Mb/s realistisch is over de interface. Bij een bestand van 50GB is de interface fysiek niet snel genoeg om een film korter dan 80 minuten af te spelen. Verder is de bitrate over de hele film natuurlijk niet gelijk.

De pi kan in mijn beleving veel aan. Ik heb een film waar korte stukken in zitten met een bitrate ten noorden van 40Mit. Dat werkt prima. Ik ben tot nu toe slechts 1 film tegengekomen welke niet goed wou draaien. Het enige waar je verder mee moet oppassen is dts audio.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 11 augustus 2013 19:16]

Bluray rips van 25/50 GB gaan bij mij vlekkeloos (zelfde model Pi, alleen OpenElec ipv RaspBMC). De Pi heeft namelijk een zeer krachtige videochip/kaart erin zitten die makkelijk dit soort bestanden kan afspelen. Het navigeren door het menu of installeren van addons kan soms wel eens wat langer duren, maar dat ligt meer aan de processor. Maar dat is ook de trade-off die je maakt met het kopen van een Pi :)

Ik ben er in ieder geval erg blij mee!

Edit: @ultimo1337: probeer eens OpenElec erop te zetten. Werkt (ook volgens vele anderen) vele malen soepeler dan RaspBMC. Ik heb namelijk ook geen last van extreme hitteproducties...

[Reactie gewijzigd door volkano op 9 augustus 2013 10:57]

Nou terug van vakantie, slaap ingehaald en de lever tot rust.

OpenElec 3.5.1 staat op de sdcard, en hem nu maar even testen. (Helaas per ongeluk mijn externe hdd gewiped dus enkele 10gb films ter test)

Zal eerst eens resultaten posten van temps. in idle, 10gb, 25gb, 50gb. (Via usb3 my passport, en via lan 100mbit)
Ondersteunt de Pi inmiddels ook HD-audio (TrueHD en HD-Master), through HDMI?
Nou BD25 vlekkeloos, maar bd50 moet hij om de 5 seconden bufferen
Misschien heeft dit met de audio te maken. TrueHD en DTS-HD kunnen door de RPi niet worden afgespeeld. Deze kun je we, naar je receiver doorsturen.

@rik: Ja, juist via hdmi omdat de RPi dit zelf niet kan afspelen (niet genoeg cpu kracht). Volgens mij moet je dit wel via een instelling aangeven.
Weet iemand wellicht hoe je de Library view van XBMC in OpenElec naar voren krijgt?