Bigg Balls

5 augustus 2013 15:02, 71859 views

Hallo medetweakers,

Om direct maar met de deur in huis te vallen. Ik ben een Apple gebruiker en werk al een kleine tien jaar met Mac computers en heb de eerste iPhone en iPad aangeschaft toen die uitkwamen in de VS.

Android is dus relatief nieuw voor mij aangezien ik nooit een eigen device heb gehad. Wel heb ik er meerdere malen mee gewerkt en mocht ik altijd de defecte android devices repareren in mijn sociale netwerk maar toch is het relatief nieuw.

Toen ik Google de nieuwe Nexus 7 zag presenteren werd ik erg nieuwsgierig. Het leek me een prima tablet en al helemaal voor die prijs. Voor een prijs van 229 dollar krijg je een tablet met een 'onderklokte' snapdragon 600 Soc al is het volgens de specssheet een Snapdragon S4 Pro. Daarnaast krijg je een Retina scherm en beschikt de tablet over 2gb werkgeheugen (dat laatste is lastig in perspectief te plaatsen voor een iOS gebruiker) en 16 gb opslagruimte welke niet uitbreidbaar is, maar dat ben ik ook niet gewend. Daarnaast heeft de tablet een frontfacing camera en een gewone aan de achterkant van 5 MP.

Deze wilde ik toch wel hebben en ik wilde Android wel een kans geven. Velen zijn zo enthousiast dus dat moet wel ergens vandaan komen.

Om enige structuur aan te houden in de review zal ik per onderdeel een stukje schrijven. De inhoud ziet er dan als volgt uit:

- Verpakking en opstarten
- Camera
- Android OS
- Conclusie

Verpakking en opstarten

Als Apple gebruiker is het vaak een feest om alleen al de verpakking open te maken en de boel uit te pakken. Wanneer je de verpakking in handen hebt straat alles al kwaliteit uit en dat voel je aan de gekozen materialen en de artwork. Dit viel mij al op toen ik destijds mijn eerste iPod (classic) kocht. Een prachtig kubus gevormde verpakking met zwart wit foto's van artiesten erop zonder overbodige tekst.

Bij het uitpakken van de Android viel het mij op dat er minder aandacht aan besteed is. Het is niet een negatieve ervaring maar de WOW factor ontbreekt daarbij. Het is niet erg en sterker nog ik vind het ook wel weer passen bij een tablet in deze prijsklasse. Hetzelfde heb ik bij de Apple TV 2 of 3 welke ook 'standaard' verpakt is.

Dat tablet zit verpakt in plastic welke in een kartonnen doos zit waar een lichtkartonnen blauwe omdoos omheen zit. Functioneel maar niet WOW. Verder zitten er twee boekjes in de verpakking en een usb kabel met oplader.

Wanneer je de tablet voor de eerste keer opstart wordt je door het configuratiescherm geleid en dat spreekt allemaal voor zich. Kan me niet meer herinneren wat ik moest doen en dat is volgens mij een goed teken.

Wel moest ik even zoeken hoe ik de tablet aan moest doen. Ik ben een speciale aan/uit knop gewend aan de rechterbovenkant van mijn devices maar ik kwam redelijk snel achter de nieuwe locatie.

Configureren

Het meeste is al gecofigureerd waarneer je door de setup gaat dus eigenlijk hoefde ik niet erg veel te doen hier. Dat is zeker een pluspunt en zoals het hoort.

Snelheid:

De tablet functioneert prima waarneer het op snelheid aankomt. Voor mijn gevoel is die niet sneller dat mij iPad retina of mijn iPhone 5 maar hij doet wat hij moet doen. Ik heb overwogen om allemaal benchmarks te doen maar volgens mij is dat alleen maar werk doen wat anderen vaak al beter gedaan hebben.

Van de vorige Nexus heb ik begrepen dat deze erg traag werd naar veloop van tijd. Dit heb ik nog niet gemerkt aan deze maar ik begreep dat zich dat ook pas na een aantal maanden voordeed.

Om toch iets te doen wilde ik Geekbench downloaden aangezien ik deze ook heb op mij iOS devices maar ik toen ik zag dat ik er 79 cent voor moest betalen heb ik besloten om AnTuTu te downloaden omdat die gratis is.

De totaalscore van AnTuTu is: 19293 en het is als volgt opgebouwd:
Database IO 555
SD Cardwrite 150
SD Card read: 201

Design / Bouwkwaliteit

Niet om laatdunkend te beginnen maar het voelt aan als een Android device. Het heeft een hoog plastic gehalte maar de materialen die gebruikt zij voelen wel goed aan. De achterkant is een soort van premium plastic welke een beetje zacht aanvoelt maar het niet is.

Zelf vind ik het geen mooie tablet maar lelijk vind ik een groot woord maar op één of andere manier heb ik geen wow factor. De frontfacing camera zit op een vreemde plek esthetisch gezien en het lijkt alsof de ruimte boven het scherm groter is dan onder het scherm wat ook een vreemd gevoel geeft. Ik heb dit overigens niet nagemeten maar aangezien dat niet mijn indruk zou veranderen.

As je deze tablet echter vergelijkt met ander tablets in deze prijsklasse steekt deze met kop en schouders erboven uit qua bouwkwaliteit en design. Zelf denk ik dan met name aan de intertoys en blokker tablets voor 150 euro welke ik altijd mag recoveren voor Jan en alleman :-)

Wat mij opvalt is dat de tablet erg fijn in de hand te houden is en je er lang mee kunt werken voordat je vermoeid raakt in je armen en van houding moet veraderen. Dat is zeker een pluspunt van dit formaat. Wel vind ik de verhouding van het scherm wennen en wanneer ik het vergelijk met mijn gewone iPad heb ik het gevoel dat ik daar effectief twee keer zoveel scherm heb (ook als ik hem erop leg). Toch weet ik dat het niet zo is, maar toch.

Wanneer ik de bouwkwaliteit vergelijk met de iPad merk je dat het gewoon minder is. De afwerking is niet iets inder (rand om het scherm met rubber waar nu al troep inzit) en het glas voelt minder goed aan terwijl het ongetwijfeld ook Gorilla glass zou zijn. Zelf hou ik van de metalen achterkant van de iPad en ben ik geen plastic fan, dat was ook één van de minpunten die ik gaf aan de iPad 3G waarvan ik een review geschreven heb. De plastic antenne was lelijk.

Maar het design en de bouwkwaliteit zijn voldoende en goed voor een tablet van +/- 200 euro. Foto's zijn toegevoegd aan deze review dus oordeel zelf.

Scherm:

een 7" scherm met een resolutie van 1920x1200 en een PPI van 323 is indrukwekkend in een tablet van deze prijsklasse. Het is ook nog eens een IPS scherm wat betekent dat de kijkhoeken erg goed zijn end dat kleurenweergave ook goed zou moeten zijn vanuit verschillende standen.

Wanneer je ermee werkt valt het ook op dat je geen pixels kunt onderscheiden en pixels zijn iets waar ik mij aan kan ergeren. Ook lees ik op verschillende websites dat het scherm het qua kleureweergave erg goed doet maar zelf zie ik dat niet. Ik ga geen tests doen op dat gebied maar het viel mij direct op dat mijn foto's er minder mooi uitzien op de Nexus dan op de Retina iPad. op de iPad zijn ze levendiger en gewoon mooier, dat laatste kan natuurlijk ook zijn omdat je het op een groter scherm bekijkt ipv op een klein 7" scherm.

Wanneer ik het vergelijk met de blokker tablets dan steekt deze er met kop en schouders bovenuit maar dat was ook te verwachten.

Camera:

Hier wil ik niet teveel tijd aan besteden maar dit vind ik van ondergeschikt belang in een tablet. De camera is slecht en neemt niet de beste foto's. Zelf gebruik ik in mijn iPad de camera vaak wanneer ik wil FaceTimen en daarvoor is het prima, ook maakt de iPad goede foto's maar daar vind ik een tablet niet voor gemaakt.

Wel is de camera van de Nexus minder goed en dat zie je in de scherpt en merk je aan de snelheid van de schieten van een foto. Voor mij is dat geen issue. Wanneer dat voor jou wel belangrijk is sla dan deze tablet over of koop een Samsung galaxy Note II (of de 3 binnenkort).

Android VS iOS

Nu ga ik geen vrienden maken maar android voor Tablets valt mij tegen. Het voelt niet als een OS wat voor tablets is gemaakt en dat merk je direct in de gehele besturing en bij het oproepen van menus. Wanneer ik het menu met instellingen rechts bovenin naar beneden wil scrollen druk ik vaak op het microfoontje waardoor ik iets in moet spreken.

Daarnaast zijn de Apps veelal grote varianten van telefoon apps en zie ik niet echt een toegevoegde waarde waarom je dat op een tablet zou moeten gebruiken. Het kan niet meer dan de telefoon variant en het biedt dus ook niks extra's. Bij de iPad valt mij op de iPad versies vaak lekkerder navigeren of dat ze extra content bieden, iets wat ik niet zie bij Android.

Ook viel mij op de website minder mooi laden (Algemeen dagblad bijvoorbeeld) en wordt de ruimte vaak onhandig gebruikt. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de vele verschillende schermmaten maar desalniettemin is het erg jammer.

Verrast was ik dat Chrome de standaard browser is op de Nexus maar na een tijdje werken liep hij wel een aantal keer vast. Binnen 24 uur was de browser al 4 keer vast gelopen en het gebeurde met name wanneer ik heen en terug ging bij websites. Dat is iets wat ik niet gewend ben en dus stoort het mij.

Op het forum is mij geadviseerd dat ik via Root toegang de standaard browser moest installeren Dat klonk niet echt gebruiksvriendelijk en nogal omslachtig. Ga het nog wel proberen maar dat komt op een later moment.

Het grootste verschil merkte ik in het scrollen en zoomen van content. Dat gaat gewoon niet soepen op android. Bij iOS voelt scrollen en zoomen natuurlijk alsof je niet op een digitaal device werkt maar bij Android voelt het dus als werken op een computer. Zelf ben ik daar erg gevoelig voor en vind het dan ook een groot gemis dat Google dat nog steeds niet op hetzelfde niveau heeft als bij Apple want aan de specs kan het niet liggen.

Wat ik veel beter vind is de multitasking in Android. Deze is veel overzichtelijker en makkelijker te benaderen. Je sluit ook erg makkelijk apps af door ze weg te vegen en daar kan iOS nog veel van leren.

Ook vind ik het fijn dat ik snel in de instellingen voor Wifi, bluetooth en dergelijke kan komen door van rechtsboven naar beneden te vegen, erg handig.

De widgets lijken mij ook een leuke optie maar daar moet ik denk ik langer mee gaan werken om het helemaal te waarderen.

Wanneer je met een Mac computer werkt moet je een speciaal programma downloaden om content over te zetten. Dit werkt matig en voelt als een plichtmatig programma om snel zaken over te kunnen zetten. Het is jammer dat het niet beter geintrersgreerd kan worden met OSX en het zou helemaal mooi zijn wanneer je vanuit Finder de boel kan beheren want het huidige programma is slechter dan iTunes maar je tablet beheren van Finder zou echt een pluspunt zijn tov iTunes en de iPad.

Dat is lastig want door de prijs ben ik snel geneigd om veel tekortkomingen door de vingers te zien maar ik heb besloten om deze tablet toch als volwaardige tablet te beoordelen. Daarnaast ben ik helemaal gewend aan iOS en OSX en dat kan ik niet buiten beschouwing laten. Deze conclusie is dan ook zoals ik het als Apple gebruiker ervaar.

Android voelt voor mij aan als Windows. Je kan alles en het draait overal op maar om net dat beetje extra te krijgen moet je handig zijn en dus een beetje nerd. Als Apple gebruiker ben je verwend met het feit dat alles naadloos op elkaar afgestemd is dat veel zaken perfect werken. Soms zijn er dingen die je niet kunt en dan heb je gewoon pech maar alles wat je wel kan werkt goed en is doordacht.

Dat laatste mis ik een beetje bij Android. Veel dingen voelen niet doordacht maar plichtmatig en lijken vooral gebracht te zijn omdat het snel moet en omdat het gewoon moet. Veel apps zijn het woord app niet waard en dat geld ook voor de standaardapps van Google (gmail bijvoorbeeld).

Wanneer ik puur naar de tablet kijk vind ik dat je zeer veel waar krijgt voor je geld. Helemaal wanneer android je favoriete OS is dan is dit een hele fijne tablet. Voor het lezen van tekst is deze perfect vanwege de PPI van 323 en het scherm kan behoorlijk fel gezet worden. Dit is met name fijn in de buitenomgeving. Wanneer je veel met foto's wil gaan doen raad ik een tablet aan met een beter scherm en een groter scherm. Deze schiet daar tekort in.

De afwerking is fijn en het voelt stevig aan. De glasplaat voelt niet als glas maar zal het ongetwijfeld wel zijn en de achterkant voelt goed aan.

Voor een tablet van ongeveer 200 euro is het een zeer goede tablet maar het is geen iPad. Voor mij valt deze tablet een beetje tussen wal en schip want eigenlijk is het voor mij meer een telefoon dan een tablet qua werking.

In de komende tijd zal ik android nog wat beter leren kennen en wellicht verandert mij mening dan want een deel van mijn mening is gebaseerd op gewenning van iOS.

Update

Heb de beoordeling aangepast naar 4 sterren. Ik twijfel een beetje tussen 3 en 4 en heb daarom vanwege de lage prijs toch maar besloten er vier van te maken.

Update 2

Moet melden dat ik hem toch verkocht heb. Ik bleef me irriteren aan de interactie met het device. Het scrollen, zoomen en pinchen is minder fijn dan ik gewend ben. Daarnaast ergerde ik mij dat het niet een fijne beeldverhouding is om te internetten en dat veel websites niet op het scherm passen.

Technisch is die dik in orde maar helaas is de wisselwerking tussen het device, het OS en mij niet optimaal.

Pluspunten

• Resolutie scherm
  • goede prijs kwaliteit
  • ligt fijn in de hand
  • multitasking

Minpunten

• plastic
  • kleurweergave
  • OS niet optimaal voor tablets
  • verhouding scherm
Algemene beoordeling Score: 4

Reactiefilter:-11050104+164+23+31
Hallo,

Mag ik vragen waar je de tablet al zo vroeg heb bemachtigd?

Mvg
Uit de VS laten meenemen door familie.
Ik heb nog even een vraagje hierover.
Als je deze mee neemt uit de VS is er dan geen kans op het moeten betalen van een of andere invoerkosten?
Of moet je de tablet dan in je non-handbagage doen om dit te voorkomen?
Ik ben dit namelijk zelf van plan en ben daarom benieuwd naar jou ervaringen.
Je zit onder het bedrag van 430 euro dus mag het gewoon mee. Stond in de douane app op de iPhone. Deze app is uitgegeven door de Douane zelf.
Zou gewoon moeten kunnen. Hoe weten zij nu of jij die tablet al niet bij je had? Ik heb vorig jaar ook een tablet, laptop en iPhone heen en terug genomen zonder moeite of vragen. Gewoon in je ruimbaggage drukken en het is prima.
Beetje late reactie, maar de douane kan gewoon je serial nummer van je apparaat lezen en die invoeren. Dan kunnen ze zien waar die gekocht is, en wanneer. Dus ja ze kunnen zien of je hem al bij je had.
En hoe vaak halen ze ruimbaggage uit elkaar?
Dat weet ik niet maar daar reageerde ik ook niet op. Jij vroeg hoe ze wisten of je die tablet al bij je had en ik gaf daar antwoord op.
De AnTuTu score is wel drastisch laag zeg... Mijn S4 zit op 25k.... Zit er trouwens al een custom rom op of doe je daar niet aan?

Mvg,
Mark
Nee geen custom rom. Heb niks veranderd aan het device en wil hem gebruiken zoals Google dat bedoeld heeft.
Mag toch geen verrassing heten? De Nexus heeft mindere specs. Die prijs komt niet uit de lucht vallen natuurlijk.
Ik ben ook niet verrast dat een S4 sneller is dan een Nexus 7 2013 aangezien die ook twee keer zo duur is. Wel is de SOC bijna hetzelfde dus dat ik wel verassend.
Wel is de SOC bijna hetzelfde dus dat ik wel verassend.
Je score is 19293, die van de Galaxy S4 is ~25k.

De kloksnelheid van jouw Snapdragon 600 is 1,5GHz, die van de S4 is 1,9GHz.

Even simpel rekenwerk: 19293 * (1.9/1.5) = 24438 ~= 25k

Wat is daar verrassend aan?

[Reactie gewijzigd door DevilsProphet op 12 augustus 2013 14:28]

De frontfacing camera zit niet in het midden omdat je anders in landscape niet (prettig) zou kunnen videobellen.

Leuke review om te lezen trouwens, zo vanuit een iOS standpunt. Sinds 4.3 is android nog meer een tablet os geworden met de toevoeging van de restricted profiles. De kleurweergave is denk ik wel vrij persoonlijk en een showroom effect is ook niet echt uit te sluiten.

Hopelijk blijf je hangen op 't forum en begin je android steeds meer te waarderen :).

Android File Transfer op de mac is trouwens echt een gedrocht van een programma, maar op de PC is het niet veel beter met het Media Transfer Protocol. USB mass transfer werkt gewoon 10x zo fijn op beide platformen.
Duidelijk, heb hem nog niet gebruikt in landscape mode (de frontfacing camera). Op het forum blijf ik sowieso wel hangen aangezien ik er al jaren opzit, maa misschien wordt ik actiever in het android deel ;-)

Zal even naar het andere programma kijken voorde Mac.
Ah, USB mass transfer kan niet met de nexus 7, wel op andere androids die met een microsd slot werken :(
Das jammer, je hebt me blij gemaakt met een dode mus :D ;)
Kijk anders een naar airdroid ?

Ben ik wel te spreken over, al is dat OTA, maar je krijgt wel veel toegang tot je device ( ook de files )
Mooie review, zelf heb ik het niet op apple, maar sommige dingen hebben ze heel goed voormekaar en dat is de browseervaring, die is gewoon beter op een ipad. Onbegrijpelijk dat google met chrome for tablets en telefoons niet perfect werkt.....ook al maak ik geen 4 chrashes op een dag mee gelukkig.
Zelf heb ik een tragere dual-core asus tf101 van 10" en ik wil graag een wat lichter en snellere tablet, en ik twijfel echt heel hard qua formaat.
Totdat je het verschil tussen het scherm van een ipad mini en de oude nexus 7 zag... Weg goede internetervaring wat mij betreft.

Over het verschil in behuizing tussen een mini een een nexus kun je kort zijn. Daarbij wint de mini het maar dat de nexus een goedkope blokkerbehuizing zou hebben? Daar ben ik het niet mee eens.
Ruud dan heb jij de review niet goed gelezen of er is ergens iets verkeerd geïnterpreteerd. Het is geen goedkope blokker tablet behuizing.

Lees het ander nog even na en zeg me wat je zo opvat. Dan pas ik dat aan.
You're right, ik heb me laten foppen doordat je alles in je review in extremen heb uitgedrukt.

Je geeft aan dat de tablet beter is dan een Blokker-tablet, maar dat de behuizing voldoende is voor een 200 euro tablet.

Mijn eerste opmerking in deze post is dan ook het persoonlijk waardeoordeel over je review. Ronduit slecht, leest niet prettig en je hebt het geprobeerd objectief te houden maar dat komt op mij echt niet over op deze manier.
Jammer dat je het slecht vindt maar dit is zoals ik het ervaar. Een review is nooit objectief. Je moet het ook zien als een beschrijving van de ervaringen van een Apple gebruiker bij de overstap naar Android.

Wat de extremen betreft vind ik het wel meevallen maar ik hou niet van polderen of nuances dus dat zul je ook wel teruglezen.

Zelf krijg ik sterk het gevoel dat ik je favoriete besturingssysteem voor jou onterecht aanval en je daardoor alles anders leest. Zelf hen ik deze tablet gekocht omdat ook Android ook wil ervaren en wil zien waar iedereen enthousiast over is.

Toch heb ik maar even gekeken hoe jij het aanpakt maar helaas heb ik geen enkele review van jou mogen vinden dus dat kan niet als voorbeeld dienen voor mij.
Ik denk inderdaad dat Ruud dit vooral heeft willen lezen als een objectieve review, die dan natuurlijk te subjectief is. Ik vond het namelijk juist een erg sterke review, en bedankt voor de moeite die je voor ons hebt gedaan om hem uitgebreid te reviewen.

Je steekt niet onder stoelen of banken vanuit welk perspectief je de tablet benadert: een ervaren iOS gebruiker. Je geeft duidelijk aan waar de verschillen voor jou liggen in de gebruikerservaring tussen iOS, n7 en blokker android. Wat mij betreft was dit juist een fijne aanpak omdat ik wel benieuwd was naar hoe iemand die juist vanuit de iOS wereld komt de verschillen ervaart, zonder teveel fanboy gedoe, maar gewoon de details in ervaring en gevoel onderstrepen. Ik kom juist van de Android kant maar twijfel wel eens om een iOS device aan te schaffen. Dit helpt me daarin, maar is ook meteen een kritischere review dan de doorsnee android fan, waarna ik nog steeds niet weet of het echt een premium product is of niet. Van mij mogen veel reviewers deze persoonlijke stijl juist wel aannemen, mits ze net zo duidelijk maken wanneer iets vanuit persoonlijke bias komt, dan neem ik er namelijk geen aanstoot aan.

Anyway goed gedaan, en de nexus 7 lijkt me alsnog een erg goede deal voor hetgeld, maarr ik twijfel hoeveel toegevoegde waarde hij me kan bieden tov een 5+ inch telefoon.
Op de vraag of het een premium product is t.o.v. kan ik inderdaad helaas geen antwoord geven wanneer ik het afzet tegen andere Android tablets in de premium prijsklasse.

Wel vind ik dat de bouwkwaliteit erg goed is voor een tablet van deze prijsklasse en sowieso voor een Android tablet.

De achterkant voelt fijner aan dan bijvoorbeeld de plastic achterkant zoals die op een Samsung Galaxy SIII te voelen is (en volgens mij zijn de tablets hetzelfde van Samsung qua materiaal).

Stieken hoop ik dat HTC een soort tablet maakt gebaseerd op de ONE, dat vind ik een schitterend ontwerp met name vanwege de materiaalkeuze.
Wat wil je ermee gaan doen? Het formaat is eerder een trade-off om hem goedkoper te maken dan echt een feature of voordeel naar mijn inziens.
Wat ik vooral doe is mailen, internetten en bediening van mijn xbmc.
Eigenlijk vind ik android in alles fijner dan ios, behalve de surferervaring, die vind ik gewoon fijner op een ipad2 dan mijn asus transformer tf101.
Nu heb ik dus 10" en dat is natuurlijk fijn, maar ik vind hem net te zwaar en lomp.
Eigenlijk zou ik het ding gewoon een week moeten proberen.
Ik snap niet helemaal wat jullie nog meer willen qua browser ervaring. Ik vind Chrome perfect werken op het 2013 model, ik heb nog geen enkele crash gezien tot nu toe (week gebruik). Chrome werkt bij mij vlekkeloos, zoomen, meerdere tabbladen, switchen tussen tabbladen, allemaal geen probleem.
Leuke review. Bedenk trouwens wel dat het os gen volwaarde tablet interface is maar een phablet interface. Android op een 'echte tablet' ziet er net iets anders uit.
Thanks. Draait er dan een andere versie op grotere tablets? Ik heb namelijk tablets Apps gedownload uit de play store.

Zelf dacht ik dat dit een volwaardig tablet moest zijn en dat de note een phablet was bijvoorbeeld
Zelfde software versie, maar bij de tablets met een groter scherm is de statusbar van boven naar onderen verplaatst. Met de standaard rom kan dit ieder geval bij de 'oude' Nexus 7 niet aangepast worden, maar er zijn genoeg custom roms (AOKP, Paranoid Android, etc) welke de optie beschikbaar maken.
Geen idee waar mcsluis het hierboven over heeft..

Leuk om je eerste gebruikservaring te lezen met een tablet wat ik ook aan het overwegen ben (overigens is Retina puur een Apple marketing term en dus niet echt van toepassing op deze tablet). Je bevestigt in ieder geval mijn twijfels die ik bij de nieuwe Nexus 7 heb. Ik wacht dan ook op hetgeen waar Apple mee gaat komen en dat is hopelijk een iPad Mini met Retina scherm :)
MCsluis heeft wel gelijk. De Nexus 7 gebruikt inderdaad een soort Phablet interface (beetje van beide werelden) waar bijvoorbeeld de Nexus 10 echt een volwaardige tablet interface gebruikt gericht op voornamelijk landscape modus terwijl de N7 in eerste instantie is ontworpen voor veel portrait gebruik. Zit dus wel degelijk verschil in.
De interface is exact hetzelfde alleen wordt deze bij de N10 standaard in landscape getoond en bij de N7 standaard in portrait.
Niet helemaal, bij een Nexus 7 zitten de klok en notificatiebalk bovenin (zoals op telefoons), op grotere Android tablets zit deze onderin rechts. De back/home/switch knoppen zijn op grotere tablets onderin links geplaatst. Zo houd je toch wat meer schermruimte over. Als je zoekt op Google naar 'nexus 7 tablet ui' vindt je instructies hoe je de tablet layout kan forceren.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 6 augustus 2013 23:52]

Ik had het puur over de N10 en N7, wat jij bedoelt is de oude 3.x Android interface. Sinds Android 4.x is de interface van telefoon en tablet gelijk.
volgens mij sinds 4.2+, maar verder klopt je verhaal wel
Android 4.0 delivers a refined, unified UI for phones and tablets and introduces innovative features for users and developers.
De nexus 7 (2013) gebruikt alles als tablet interface, behalve de instellingen, die worden als telefoon weergegeven. De Nexus 7 (2013) kan de startschermen in 4 oriëntaties weergeven landscape en portrait (en dan ook op z'n kop). Net nog even nagekeken op mijn Nexus 7 (2013).
mbt browser, niets met root dingen, gewoon uit playstore een andere proberen: Next browser, Dolphin en wellicht Opera. Keuze te over. :)

Het na een aantal maanden minder worden van de oude Nexus is met android 4.3 opgelost, dus de nieuwe zal het nooit merken.
Dank voor de tip. Ben nu Firefox aan het proberen. Valt me op dat die weer heel anders navigeert dmv touch. Het scrollen is wezenlijk anders dan chrome.

Zal de andere browsers ook even proberen.

Het snelheidsverlies heb ik zelf ook niet ervaren en verwacht het ook niet maar het er wat over gelezen en besloot erop te letten
Chrome is inderdaad een draak van een browser. Dolphin is het proberen echt waard. standaard erg licht, maar valt er uitbreiden met add-ons. De Samsung browser steekt nog steeds overal boven uit op andriod. Snel soepel en scrolt goed(als je naar beneden scrolt gaar hij vanzelf recht, ook al beweegt je vinger wel een beetje)
Heb zojuist de Dolphin browser vanaf mijn MacBook Air geinstalleerd. Als het goed is staat die nu op de Nexus.

Coole feature dat ik op die manier de opdracht kan geven terwijl het device niet eens bij de hand is.

De Samsung browser kan ik zeker niet installeren?
Interessante review, nog wat extra foto's zou ik wel kunnen waarderen, en dikgedrukte kopjes.

Dit zijn mijn ervaringen met Android (Heb een Nexus 7(2012) en een Nexus 4).

Browsen
Samsung browser kun je zover ik weet niet installeren (sowieso niet zonder root)..

Lightning Browser is ook een fijne browser, snel en soepel. Heeft wel wat minder functionaliteit dan bijv. Dolphin. Chrome is de laatste maanden wel verbeterd, goede functies en snelle page loading, maar heeft helaas nog steeds last van enorme scroll hickups/lag soms.

Mijn eigen ervaring is dat iPads meestal beter browsen/scrollen, hoewel dat niet altijd zo is. Zo heb ik zelf gemerkt dat de iPad 2 en iPad Mini ook duidelijk moeite hebben met bepaalde (complexere) websites en dan niet altijd soepel zijn, minder goed dan bijv. mijn Nexus 4. Ook de laadtijden zijn zeker niet beter dan bij Android. De iPad 3 en 4 zijn wel echt erg goed met browsen vanwege de krachtigere SoC.

Wat betreft de Phone / Phablet / Tablet interface van de apps :
Het klopt inderdaad dat de iPads beschikken over meer echte 'tablet' apps, maar je moet wel bedenken dat de Nexus 7 (2012/2013) bedoelt is als een zeer compacte tablet (bijna Phablet+) waarbij het geen probleem is om normale(phone) apps te draaien, mede omdat Android vrijwel perfect schaalt naar hogere resoluties zodat er geen echt lege schermruimte ontstaat.
Het 7" scherm is ook gewoon niet zo groot dat het altijd nodig is om 'dual-panel' tablet apps te draaien, afhankelijk van de toepassing uiteraard.
Android is door het relatieve gebrek aan tablet apps ook minder goed voor bijv 8" en 10" inch tablets die al snel meer dan 30% meer schermoppervlakte hebben dan de N7, omdat tablet apps dan wel echt nodig zijn. Daarom vind ik iPads ook duidelijk beter als full size tablet. Met de Nexus 7 heb ik nooit last van dit 'gebrek' .

Apps
Dit zijn een aantal apps die ik gebruik op mijn ('oude' ) Nexus 7 die wel degelijk tablet-geoptimaliseerd zijn of gewoon prima werken:
  • Vrijwel alle Google Apps (Play Music, Agenda, Email,
  • Chrome, Drive,Keep, Maps, Hangouts, Youtube, Vertalen, Earth)
  • Ik vind zelfs Gmail een erg goede app, heeft ook een tablet-UI beschikbaar maar die is niet ingeschakeld op Nexus 7 (zonder custom ROM).
  • Als de Google Gmail/Email je niet bevalt:
    Probeer eens K-9 Mail
  • Flipboard
  • Feedly, Press, Reader+(de beste), Holo Reader, Pulse, Quora, Pocket
  • NU.nl, NOS app.
  • Clouds apps: Dropbox, Google Drive, Copy
  • QuickPic
  • IMDB, SeriesGuide
  • Voor Reddit: RedReader Beta, BaconReader en nog meer.
  • Videoplayer: MX Player (+ NEON codec), speelt alles af incl. subtitles, beste mobiele videospeler ever
  • TED
  • Twidere (voor Twitter)
  • Eye In Sky (weer), Weer Nu
  • Clean File Manager (Bestand Manager - 100% Holo), ES File Explorer
  • Easy Voice Recorder
  • MyScript Calculator, MyScript Notes, ConvertBee, ConvertIt!
  • OfficeSuite Viewer, (Google Play Books werkt ook voor PDF lezen)
  • Tablified Market - Tablet apps
  • Games: Temple Run, Subway Surf, strategie/puzzel -> ontelbaar
  • SoundCloud, Shazam, GWhale, TuneIn Radio
Als je echt nog meer tablet UI wil, rooten + custom rom is altijd een optie:
(Custom roms/rooten is nooit een probleem bij Nexus devices, werkt altijd erg stabiel).Deze ROM heeft erg veel tablet mogelijkheden: Paranoid Android

Ik denk dat Android nog niet helemaal compleet is op tablet gebied (vooral op de >7" formaten), meer tablet apps en vooral touch/swipe gestures zouden mooi zijn, maar het boekt wel grote vooruitgang in de laatste jaren.

De voordelen van Android zijn voor mij en voor velen:
  • Onbeperkte aanpasbaarheid (customization)
  • => Superieur qua homescreen interface: launchers, custom icons, uitstekende widgets etc.
  • Open source (AOSP)
  • Geavanceerd, ontelbare opties
  • Meer dan genoeg prima apps beschikbaar
  • Uitstekende Google services, synchronisatie etc.
  • Veel keuze qua telefoon hardware, cross platform gericht, geen afhankelijkheid van Apple/Mac/iTunes
  • is geen Apple (voor de Apple haters dan) }>
  • Nexus devices:
    veel voor weinig geld, uitstekende prijs/kwaliteit, pure Android experience. Voor het geldbedrag van 1 iPhone 5 koop ik twee volwaardige devices: Nexus 4 + Nexus 7.
  • Een iPhone 4 8GB (vanaf 330, 388 bij Apple.nl) is even duur of duurder dan een Nexus 4 16GB ..."nuff said.

[Reactie gewijzigd door sander-m op 6 augustus 2013 23:38]

SanderM,

Thanks voor je uitgebreide reactie. De kopjes zijn aangepast en vetgedrukt nu.

Waarvan zou je graag foto's willen zien? Ik kan proberen deze te maken en te plaatsen. Tweakers liet mij echter maar 3 foto's uploaden en dan ook erg verkleind.

De voordelen die jij opnoemt van Android vind ik zeer interessant en met name voor tweakers maar het viel mij op dat waneer ik die voordelen wil ervaren ik echt tijd moet besteden aan de Nexus die ik normaal zou gebruiken voor andere zaken.

Het doet mij denken aan tunen van een auto waarbij je ook een af fabriek getunede versie kan krijgen. Bij het zelf doen kun je alles perfect afstemmen op je eigen voorkeuren maar het kost je wel veel tijd en inspanning. Bij de fabriek getunede variant is alles direct klaar en betaal je meer maar kun je wel direct aan de slag.

Zelf doen levert je meer trots op en dat laatste meer gemak. Het is maar wat ieders wilt.

[Reactie gewijzigd door Bigg Balls op 7 augustus 2013 12:43]

Ik bedoel foto's van bijvoorbeeld het scherm naast een iPad bijvoorbeeld. Is verder niet heel belangrijk voor de review maar het maakt het net iets completer.

Uit veel reviews blijft dat het scherm echt top is in alle opzichten, kleur, contrast, kijkhoeken, helderheid(veel helderder dan iPads) en scherpte uiteraard. Waarschijnlijk lijkt het wat minder door de vrij kleurrechte calibratie, in tegenstelling tot de iPad Mini die duidelijk over-saturated is, waardoor foto's misschien mooier lijken.

Ik was gisteren nog in de Mediamarkt, heb nog even de iPad Mini bekeken maar dat is gewoon een verschrikkelijk matig scherm, mijn Nexus 7 (2012) is dan zelfs duidelijk beter, ook qua contrast en kleuren (bleek ook toen al uit de reviews).
In mijn review refereer ik ook naar het scherm van de iPad Retina. De iPad mini is ook erg matig en vind ik zelf ook geen fijn scherm. Daar heb ik hem dan ook niet mee vergeleken.

Ik wil wel een foto maken van de twee schermen naast elkaar maar dan krijg je altijd een ander beeld omdat het meestal op een matiger scherm wordt gekeken dan de twee tablets.
Een wat late reaktie.. Maar je gaat toch geen appels met peren vergeliken omdat je die andere appel niet mooi vindt?
En terwijl ik dit schrijf wordt ie onbewust nog grappig ook.. :)
Hoe zit het met accu duur ? Vind die van de huidige Nexus 7 slecht vergeleken met mijn PlayBook.
Ik vind de accuduur van de Nexus 7 (2013) uitstekend. de 10+ uur die google claimt haal ik ook daadwerkelijk.
Dankjewel voor je persoonlijke review.

Ik zit in een vergelijkbaar schuitje: al jaren Apple gebruiker (sinds Power-PC en OS X panther); volledig microsoft-loos. Ook iPhone en iPad gebruiker van het eerste uur, maar deze Nexus is wel erg verleidelijk... Vooral de prijs/kwaliteit lijkt mij ongeevenaard. Een vergelijkbare iPad Mini met 32GB is ongeveer 37% duurder ($269 versus $429).

Toch ben ik wel een beetje huiverig als ik lees dat het scrollen en zoomen niet altijd even soepel gaat. Heeft iemand anders daar nog een visie op? Of een paar goede tips van een doorgewinterde Android gebruiker?

Mocht dit apparaat eind augustus naar Nederland komen voor ¤269, dan zal het waarschijnlijk mijn eerste Android apparaat worden!
Hi Dwee8ie,

Om eerlijk te zijn denk ik dat het heel erg wennen is en wanneer ik mezelf vraag wat ik zou nemen als er geen prijsverschil zou zijn is dat de iPad (Retina).

De Mini vind ik los van het formaat ook niet zo'n fijn device en dat komt met name door de gedateerde specs en het 'gewone' scherm.

Voor mij als Apple gebruiker voelt Android aan als Windows op een PC. Alles kan maar je moet het wel zelf uitzoeken en regelen (custom ROM's, root toegang, apps buiten de play store om). Als tweaker is dat leuk maar het ontbeert mij aan tijd en de toegevoegde waarde is voor mij te klein.

Mijn advies zou zijn om te wachten wat de nieuwe iPads gaan doen en dan een keuze te maken. De Nexus is echt geen slecht apparaat maar je maakt gewoon trade-offs en die wilde ik niet maken.
Dat is wel iets wat helemaal niet vereist is om er gewoon mee te werken. Ik heb een iPad Retina en ben helemaal niet tevreden over iOS. Als je zelf wat dingen wilt wijzigen die standaard niet mogelijk zijn kom je in hetzelfde traject terecht als op Android (jailbreaken, cydia, apps buiten de AppStore om). Het verschil is wel dat rooten op Android veel toegankelijker is naar mijn idee de community achter Android hier daardoor ook meer actief is.

iPad is een mooi stuk hardware maar ik zou volgende keer toch voor een Nexus 7/10 gaan. De apps op iPad zijn heel erg mooi maar je moet voor ieder dingetje betalen. Als je een gratis app treft gooien ze je dood met in-app aankopen.

In iOS mis ik vooral dat je geen gebruikersaccounts kunt maken, een ander toetsenbord kunt kiezen en eigenlijk geen customization hebt (thema, widgets). Dat iedereen "it just works" roept is imo vrij logisch...als je praktisch niks kunt kan er ook minder mis gaan. En mijn iPad heeft regelmatig last van apps die vastlopen waarbij ik ineens op m'n homescreen sta zonder enige melding. Omdat ik niet netjes een melding krijg dat er wat mis ging, ging er dan ook niks mis? iPad is prachtig spul verder hoor, ik heb er veel plezier aan maar er zijn genoeg mankementen op te noemen.
Als doorgewinterde Android gebruiker met een Nexus 7 (2013), kan dit apparaat alleen maar aanraden. Wat betreft het scrollen/zoomen wat Bigg Balls schrijft in zijn review kan ik me niet in vinden. Ik ervaar juist een super soepele en goede browser ervaring. Zoomen en scrollen gaat gewoon vlekkeloos.
Ook wat betreft beschikbaarheid van apps op tablet formaat zou ik me niet te druk maken. De belangrijkste apps zijn gewoon beschikbaar. De apps die niet beschikbaar zijn in tablet layout worden veel netter geschaald op Android dan iOS (Ruzzle bijv.).

Mijn conclusie is dat je voor ¤269,- een prima solide aanvoelend device hebt met uitstekende performance!
Zoomen en scrollen lijkt voor Android gebruikers vaak vlekkeloos te zijn.

Het zijn de iOS gebruikers die zich (terecht!) storen aan het stroperige, schokkerige scrollen en de animaties die allemaal net niet smooth verlopen. Het is werkelijk schandalig dat Google dat op een apparaat met dergelijke hardware nog steeds niet fatsoenlijk voor elkaar krijgt, waar een iPad mini met op papier véél magerder specs altijd soepel blijft werken. Diverse reviews van de nieuwe N7 melden dit nadeel ook wederom.

Android blijft technologie die de gebruiker soms 'in de weg' zit.

iOS apps die niet beschikbaar zijn in tablet layout zijn zeer zeldzaam, radicaal het tegenovergestelde van Android, waar je echte tablet apps nog steeds met een vergrootglas én een lampje moet zoeken... Het feit dat Android zo 'netjes' schaalt geeft developers geen reden om een fatsoenlijke tabletversie van hun apps te maken, en dat blijkt.

Voor mij persoonlijk dient de nieuwe Nexus 7 maar één doel: Apple doen beseffen dat het tijd is voor een HiDPI iPad mini, Retina dus. Ik heb al diverse Android tablets gehad en iedere keer weer vond ik het een teleurstelling. Maar het scherm van de huidige iPad mini is achterhaald, dus ik hoop écht dat die Retina Mini er snel komt.

[Reactie gewijzigd door Luke_msx op 9 augustus 2013 17:17]

Ik heb zelf ook lange tijd iOS devices gebruikt, waaronder de 1,5 jaar met de iPod Touch (4e) en vaak genoeg met iPhones (4, 5) gespeeld. Het klopt dat in iOS vrijwel alle apps goed scrollen, terwijl dit bij Android vooral in gewoonweg verouderde, slechte ontworpen apps hapert. Het is voor een groot deel incompetentie(of luiheid) van de programmeur als je anno 2013 nog een Android app maakt die slecht scrollt op een modern Android device (android 4.0+). Het probleem zit hem vaak in het te zwaar belasten van de main thread (die de UI rendert), wat totaal niet volgens de regels voor Android development is. De meeste apps die slecht scrollen verwijder ik dan ook direct. Gelukkig zijn er talloze apps die gewoon goed soepel scrollen, in mijn ervaring dan ook echt niet minder fijn dan iOS apps. Het is wel merkbaar dat de scrolling acceleration in Android anders is dan in iOS dus dit is altijd even wennen voor Apple gebruikers.

Wat betreft de animaties... op mijn Nexus devices heb ik nooit last van stroperige animaties, die zijn sinds Android 4.0 prima op mid-high smartphones ? (m.u.v. van Touchwiz/Sense bloated devices).
Het is natuurlijk wel zo dat de "afstand" tussen een 5 inch smartphone en een 7 inch tablet vrij gering is, daardoor blijft de schaling minimaal en heb je op een Nexus 7 dus niet echt last van smartphone ipv tablet apps.
Bij een 10inch tablet speelt dit veel meer.