Merk en serie LG, Hom-Bot
Stofzuigermodel Robot
Nat/droog Droog
Vermogen (watt) 18W
  Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VHOMBOT3 Review

Door Christoph 2 augustus 2013, 4.785 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Apparaat is stil, kan gebruikt worden wanneer je thuis bent.
  • Maakt goed schoon.
  • Relatief snel klaar.
  • Kan zijn eigen laadstation vinden, hele vooruitgang!
  • Gadget gehalte is hoog wanneer hij tegen je praat.

Minpunten

• Ook de Hom-Bot kan een normale stofzuiger niet geheel vervangen.
  • Relatief duur apparaat.
  • Kabels blijven een probleem.

Sub-beoordelingen

Energieverbruik Score: 3

Ook ik heb 2 weken geleden de mededeling gehad dat ik 1 van de gelukkige deelnemers was van de LG Hom-Bot actie. Dit komt voor mij op een moment waarop ik aan het overwegen was om mijn bestaande stofzuigrobot te vervangen. De afgelopen 1.5 jaar maakte ik gebruik van een Quigg robotstofzuiger van de Aldi, een betaalbaar alternatief om te kijken of het gebruik van een robotstofzuiger mij zou bevallen. Ik was niet altijd overtuigd van het nut van een robotstofzuiger, maar ik begreep ook dat ik met mijn budgetversie een aantal concessies had gedaan.

Wat bij het uitpakken meteen opvalt, is de bouwkwaliteit. Je ziet het prijsverschil direct terug. Het geheel geeft een stevigere & degelijkere indruk. Enige wat mij tegen viel is het basis station, deze is erg hoog en voelt wat goedkoper aan. Dit zou geen probleem moeten zijn voor de meeste mensen, je verstopt het basisstation vaak in een hoek of onder een kast. Door de hoogte is dit voor mij helaas niet meer mogelijk. In de handleiding staat dat je minimaal 1.5m ruimte rond het basisstation moet vrijhouden. Dit heb ik bij mijn Aldi robot niet gedaan, ook de LG heb ik gewoon in een hoek gezet. Dit heeft voor mij verder geen problemen opgeleverd.

De eerste keer dat de Hom-Bot zijn werk doet vallen er een aantal zaken op: Veel lagere geluidsproductie dan de Aldi stofzuiger, wat voor mij toch een groot nadeel was. Verder heeft de Hom-Bot een slimmer patroon binnen de ruimte en daardoor ook veel eerder klaar. Wil je een grondige reiniging en ben je wat langer van huis, kan je hem ook cell-by-cell mode zetten. Hij heeft wat minder moeite met de obstakels in de woonkamer zoals stoelen en lastige hoeken, je moet nog steeds de ruimte opruimen natuurlijk, maar hij loopt niet vast in kleine hoeken. Je ziet ook echt dat hij met de camera's beter in staat is om kleine openingen slim te benaderen, de Quigg ramde 30x tegen een stoelpoot aan als hij vast zat in een hoek. Wat een onverwacht pluspunt is zijn de stevigere & langere kantborstels: Hiermee komt hij beter in alle hoeken dan zijn oudere broertje. Dit komt ook deels door de wat vierkantere vorm van de stofzuiger denk ik. De kantborstels hebben wel hetzelfde nadeel als de vorige robotstofzuiger, een kabel is snel gevonden en hij heeft genoeg kracht om iets om te trekken.

Toch valt het op dat de camera's + slimmer patroon niet altijd succesvol is, het is mooi om te zien dat hij automatisch afremt en obstakels detecteert zonder er tegenaan te moeten rijden, wat een heel irritante feature van de Quigg was. Echter lijkt hij soms toch wat moeite te hebben met stoelpoten en andere dunne obstakels, hij rijdt er zachtjes tegen aan, maar blijft daarna wel een tijdje duwen. Ook drempels heeft hij meer moeite mee dan de oude robotstofzuiger, hij gaat er vol voor en komt dan wel eens vast te zitten.

Persoonlijk denk ik niet dat je met een robotstofzuiger erg veel tijd bespaard. Het onderhoud aan de machine kost ook wat tijd en je moet er voor zorgen dat de kamers opgeruimd zijn. Echter weet een robotstofzuiger toch altijd nog veel vuil te vinden die je anders niet opzuigt. Ik heb het idee dat de Hom-Bot de vloer iets schoner achterlaat dan mijn Aldi robotstofzuiger, maar dit zou ik nog eens goed moeten testen. 2 weken zijn voor mij nog wat te kort om daar een oordeel over te vellen.

Ik was al deels overtuigd van het nut van een robotstofzuiger, en de upgrade naar de LG Hom-Bot bevalt goed. De grootste problemen die ik had met mijn oude stofzuigrobot zijn verholpen: Hij is stiller, heeft een korter programma en lijkt wat slimmer waardoor ik hem hopelijk met een veilig gevoel kan schedulen wanneer ik niet thuis ben. Ik ben benieuwd of ik met de LG ook minder vaak mijn normale stofzuiger moet gebruiken.

Heb jij ook een LG Hom-Bot VHOMBOT3?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb echt met heel erg veel genot je review gelezen! Heel erg bedankt daarvoor :D !

OT: Nette review, misschien dat ik er een in de toekomst aanschaf als ik er het geld voor heb. Helaas doet het eerste minpunt een potentiele aankoop de das om.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013