Merk en serie LG, Hom-Bot
Stofzuigermodel Robot
Nat/droog Droog
Vermogen (watt) 18W
  Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VHOMBOT3 Review

Door Meneerik 1 augustus 2013, 6.479 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Gebruikersgemak
  • Tijdsbesparing
  • In te stellen per tijd en per zone
  • Kan ook een dweilfuntie op aangesloten worden.
  • Zeer secuur

Minpunten

• Loop soms vast op onderdelen die niet aan te passen zijn.
  • Maakt (natuurlijk) alleen zones schoon die open zijn.
  • Maakt alleen schoon waar bij qua afmeting onder/tussen kan. Kan dus nooit compleet vervanger zijn voor een normale stofzuiger.

Sub-beoordelingen

Energieverbruik Score: 3

Wij waren één van de gelukkige huishoudens die na het meedoen aan de 'Hom-Bots' wedstrijd, een Hom-Bot thuis kregen. Na twee weken van testen, schrijven we nu een review over onze bevindingen.

Algemene Beoordeling:

De LG HOM-Bot is een prettig apparaat dat zeker een echte hulp in de huishouding is. De vloer is, aangezien wij hem dagelijks hebben laten stofzuigen, elke dag schoon. Wij wonen gelijkvloers dus de Hom-Bot hoeft niet verplaatst naar een andere verdieping en van het stofzuigen van een trap is dus ook geen sprake.
De Hom-Bot zuigt erg veel stof op, dat eerder niet eens opviel. Hij komt overal erg grondig bij. Ook alle hoeken en zelfs onder de bank. Klein minpunt is wel dat hij vast komt te zitten op snoeren die los liggen of klein kinderspeelgoed. Dit wordt echter wél gemeld door de fabrikant. Je leert hier dus rekening mee houden.

Prijs:

Er wordt door LG een behoorlijk prijs gevraagd voor de Hom-Bot. Iets wat aanvankelijk wel een drempel zou kunnen zijn voor aankoop van de Hom-Bot. Gelukkig konden wij ervaringen uitwisselen met andere mensen met een ander merk robotstofzuiger. Groot voordeel van de LG Hom-Bot is dat hij op tijd in te stellen is, op zone in te stellen is en nagenoeg geen geluid maakt, zodat je ook bij aanwezigheid geen last hebt van de werking van de Hom-Bot.
Ook de mogelijkheid om het apparaat te voorzien van een dweilfunctie ( los bij te kopen), maakt dat de LG Hom-Bot een apparaat is dat echt een vriend voor een gezin is. Het bespaard zeker veel tijd!

Bouwkwaliteit:
De LG Hom-Bot is een solide apparaat. Alle onderdelen zijn stevig bevestigd. Ook de kantborstels zijn stevig gemonteerd. De bovenklep moet om het stofreservoir te kunnen legen, met een druk op de klep geopend worden. dit is allemaal van goede kwaliteit. Er zitten geen scherpe uitstekende kanten aan, die eventueel meubels zouden kunnen beschadigen. Alles is met mooie rondingen afgewerkt.

Gebruiksgemak:
Van gemak kun je zeker spreken. Geen ingewikkelde toestanden bij de LG Hom-Bot!
START/STOP om het apparaat aan en uit te zetten.
HOME om de Hom-Bot terug te laten keren naar het laadstation
MODE Om zigzag, vakken of Spiraal. Drie opties om de ruimtes te laten stofzuigen
TURBO om meer zuigkracht/roterende functie van de kantborstels te geven.

Op de bijgeleverde afstandsbediening vind je ook nog de volgende knoppen:
Pijltjestoetsen om de Hom-Bot te besturen
MY SPACE hiermee laat je het apparaat een door jouw geselecteerd gebied stofzuigen.
SCHEDULE een fantastische functie die ervoor kan zorgen dat de Hom-Bot dagelijks op dezelfde (door u ingestelde) tijd gaat stofzuigen.Hij kan ook ingesteld worden op éénmalig stofzuigen op een ingestelde tijd.
MUTE De Hom-Bot geen normaal gesproken aan, in het Engels wat hij door. Bijv. Start cleaning process , Please clean Dust tray after cleaning process enz. Bij gebruit van de 'MUTE-knop" zal de Hom-Bot dit niet melden.
CLOCK hiermee tel je het apparaat in op de huidige tijd.
DIAGNOSIS Hiermee kun je het apparaat een zelf een foutopsporing laten doen in zijn systeem.
Eénmaal ingesteld hebben wij de afstandsbediening weinig tot niet meer gebruikt. Wel is de afstandsbediening uiteraard zeer gemakkelijk als je een ruimte extra wilt laten schoonmaken, buiten ons dagelijks gebruik van de Hom-Bot

Geluidsproductie
De LG Hom-Bot produceert zeer weinig geluid. Je moet zelfs moeite doen om hem aan de andere kant van het huis (85 m2) te kunnen horen. Wij hebben de Hom-Bot voornamelijk overdag aan gehad, maar je zult ook 's avonds geen geluidsoverlast ondervinden van de Hom-Bot. Zelf zou ik er niet kiezen voor kiezen om de Hom-Bot 's nachts te laten werken. Het maken van meldingen van het apparaat ( dat hij aan gaat, dat je het stofreservoir moet legen, dat hij terug gaat naar het laadstation) maakt wel teveel geluid om er niet wakker van te worden. Natuurlijk is hier wel de 'MUTE 'optie voor. Je zult dan echter ook niet merken dat als de Hom-Bot ergens op vast blijft staan.

Energieverbruik:
Met 45 min. heeft de Hom-Bot ons huis van 85 m2 schoon. Mits hij nergens op blijft hangen, zal hij zelf terug keren naar het laadstation. Hij is dan echt nog lang niet leeg. ( na +/- 100 min. pas leeg!)
Of hij zuiniger is t.o.v. een normale stofzuiger kan ik na 2 weken niet melden. Wel is het natuurlijk zo dat hij altijd terug keert naar het laadstation, en dus ook weer oplaad ook al is hij niet geheel leeg. Een gewone stofzuiger zet je uit direct na gebruik en zal dan geen stroom meer vragen.

Ondersteuning van de fabrikant
Een zeer duidelijk huishoudelijk apparaat met een duidelijke handleiding en met een procesmelding maakt dat wij geen gebruik hebben hoeven maken van de ondersteuning van de fabrikant. Er kan bijna niets fout gaan als je normaal omgaat met de hom-bot en éérst zoals bij ieder ander apparaat je de gebruikershandleiding leest!

Onze bevindingen van de LG Hom-Bot
Een fantastisch apparaat dat je huis ezker schoner maakt. Hij zuigt tot in alle kleine hoekjes en in ons geval zelfs onder de bank en de kasten.
Ook al leek het 'smorgens voordat hij aanging niet nodig om te stofzuigen, de hom-bot maakte het, na het legen van de stofreservoir, duidelijk dat er toch altijd meer op de grond zwerft dan je op het oog ziet. Zeker in geval van een huishouden met kleine kinderen een aanwinst!! Altijd een schone vloer waarop gespeeld wordt.
Jammer is soms wel dat de hom-bot, doordat hij soms té goed zijn werk doet, vast blijft zitten op snoeren. Dit wordt wél door de fabrikant vermeld in de gebruikershandleiding, echter zijn in praktijk niet alle snoeren weg te werken en zul je hier dus een passende oplossing voor moeten vinden. Ook op rondslingerend klein speelgoed blijft de hom-bot soms stilstaan.
Ons huis is 85 m2 groot en is dus snel klaar. Wél vind ik een nadeel dat doordat niet alle ruimtes tegelijk open kunnen om bereikbaar te zijn (een deur open, sluit een andere ruimte af) je rekening moet houden welke ruimtes je per keer gereinigd wil hebben.
in ons geval is alles gelijkvloers, maar een huis met meerder verdiepingen, dus je dus (ook) in etappes moeten laten schoonmaken door de hom-bot.
Door de rondingen van het apparaat en de sensoren, komt de hom-bot in elke ruimte waar hij qua afmetingen tussen past. Zelfs onder tafels, stoelen en banken en maakt hij geen beschadigingen.
Dankzij de medlingsfuncties weet je ook precies wat het apparaat doet of wat jij moet doen. Zo geeft de hom-bot aan dat het stofreservoir na en schoonmaakproces geleegd dient te worden. ook geeft hij aan als hij vast loopt. Mits u thuis bent kunt u de hom-bot weer op weg helpen.

De LG Hom-Bot is een vriend van ieder gezin. Hij bespaard veel tijd! Helaas is en blijft het een aanvulling op een normale stofzuiger. De Hom-Bot zal namelijk nooit langs/ onder meubilair en muur/vloer kunnen die smaller of lager zijn dan zijn afmetingen. Toch vind ik, ondanks de aanzienlijke op prijs die voor de Hom-Bot wordt gevraagd, dat hij de aankoop zeker waard is. Daar waar hij bij kan, is de Hom-Bot zeer precies. Zeker in een jong gezin prettig voor kinderen die veel op de vloer spelen. Ik kan me voorstellen dat mensen met huisdieren hier ook veel plezier van zullen hebben! van 3 x per week normaal stofzuigen, kunnen wij naar 1x per week normaal stofzuigen. De rest doet de LG Hom-Bot dagelijks. Tijdsbesparing én elke dag een schone(re) vloer zonder inspanning. Wie wil dat nu niet?

Heb jij ook een LG Hom-Bot VHOMBOT3?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede review, puur ter info : er staan wat typ foutjes in ;)

Wel 1 vraagje..."Maakt (natuurlijk) alleen zones schoon die open zijn".

Hoe is dit voor jou een minpunt? Je kunt dit zelf instellen (zie pluspunt)

Voor de rest prima review, heb je misschien wat foto's van het apparaat in actie?
Ik gok dat hij hiermee gesloten ruimtes etc bedoeld.
Met dan wel een te hoge drempel of simpelweg een gesloten deur.
ah, ok, zo had ik het nog niet bekeken :+ |:(
Inderdaad wat Source90 zegt. Je moet wel de deuren open zetten anders komt het homebot er niet ;)
Ik ben stiekem toch wel benieuwd naar het verbruik t.o.v. een normale stofzuiger. Je geeft aan dat hij constant oplaad in het laadstation, terwijl de stofzuiger 'uit' staat als je hem niet gebruikt.

Wellicht dat je dit nog eens kan meten en het verbruik van jullie stofzuiger ernaast kan houden?
Ik kan me niet voorstellen dat er een robotstofzuiger is die meer dan een fractie verbruikt van wat een normale verbruikt. Daarvoor is zijn accu simpelweg niet groot genoeg. Enige manier waarop dat kan gebeuren is wanneer zijn basisstation om één of andere reden een enorm idle-verbruikt heeft.
De homebot gebruikt naar mijn idee minder, echter staat het laad station altijd aan en zuigt het apparaat elke dag terwijl ik zelf meestal 1x in de 2 á 3 stofzoog ....
Leuke review. Vraag: zuigt hij ook goed schoon onder de eettafel tussen alle stoelpoten door en knalt hij wel eens tegen meubilair aan?
zo heel af en toe rijd hij ergens tegen aan. Dat gebeurd meestal als mijn dochter voor het apparaat heeft staan dansen en naar mijn idee de stofzuiger een beetje de weg kwijt is..

Verder als hij vast komt te zitten dan wil hij nog al eens "wild" gaan doen en tegen wat aan rijden... gebeurd zelden trouwens
Leuke review! Zou het mogelijk zijn een gat te maken aan de onderkant van je deur (een soort hondeluikje) en dat je aangeeft dat de LG hom bot daar doorheen moet? Of detecteerd het alleen grote openingen?
Ik denk wel dat hij dat gaat snappen.
We hebben zelf een bank met van die flappen aan de onderkant. Standaard gaat de stofzuiger niet onder de bank door, doe je één flap omhoog door deze bv met een wasknijper vast te zetten dan gaat de homebot onder de bank door. de flap is iets van 15 á 20 cm hoog.
mooie review. Ik heb 3 dagen geleden ook een hombot 3.0 gekocht en was eerst sceptisch over de werking van zo'n ding maar echt 100 punten. Hij knalt bij mij iig nergens tegenaan. Remt netjes af voor objecten en gaat ook tussen de stoelpoten door. Ik zet hem iedere dag 2 x aan en het blijft perfect schoon. Ter info ik heb 3 langharige duitse herders en de haren die daar vanaf komen zijn geen enkel probleem voor de hombot!
dat is wel iets interessant om te weten. Heb zelf een langharige zwitserse.
Ik vind het enkel een wat duur toestel dit dus ben benieuwd vooral hoe het zich verhoudt tot andere merken.
hahaha ik las dat je 3 langharige Duitsers had :+
Enig idee hoe dat ding omgaat met kattegrint? met een hond en 2 katten blijf ik ook aan het stofzuigen namelijk
Geen idee. we hebben zelf geen katten, maar ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn..
Kattengrind weet ik niet. Maar dat kan ik wel even voor je testen aangezien ik nog wat heb liggen
Zou u het toestel zelf kopen nu u hem getest hebt en rekening houdend met de prijs?
Als ik het geld er voor zou hebben zou ik het zeker doen.
Naast de prijs zie ik nog een ander nadeel, namelijk dat er weer een apparaat in huis is die je minder laat bewegen.
Een van de voordelen van conventionele stofzuigers is, naast de veel lagere prijs en minder stroomverbruik, dat het nogal wat kilojoules vergt om het huis zelf te stofzuigen. Resulterend in minder overgewicht en betere conditie in het algemeen.
Je kan het ook anders zien; doordat je de hombot hebt hoef je niet te stofzuigen en houd je tijd over voor echt sporten in bv de sportschool ;)
Net alsof je van 10 minuten stofzuigen zo veel afvalt of andersom, door het niet te doen te dik zal worden :-)
Mensen stroom verbruik is maar een fractie, ten opzichte van normale zuiger de lg iets van 50watt en de normale zuiger 1600 watt reken uit !

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013