Merk en serie LG, Hom-Bot
Stofzuigermodel Robot
Nat/droog Droog
Vermogen (watt) 18W
  Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VHOMBOT3 Review

Door sjaakster 1 augustus 2013, 2.989 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Stil
  • Minder zelf stofzuigen (tijd over)
  • Grondig
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Schaaft bij mij thuis soms tegen muur
  • Blijft nog wel eens ergens hangen
  • Hom-Bot is Engels

Sub-beoordelingen

Energieverbruik Score: 3

Na meegedaan te hebben aan de "LG en Tweakers geven vijf Hom-Bots weg" wedstrijd, was ik één van de gelukkige winnaars. De opdracht was om na ontvangst van de Hom-Bot deze gedurende een periode van twee weken te testen en op Tweakers.net een review te schrijven.

De review zal de volgende punten bevatten:

• Algemene Beoordeling
• Ondersteuning door Fabrikant
• Onderhoud
• Conclusie

Algemene Beoordeling
De LG Hom-Bot is een fijn apparaat om je te ondersteunen in de altijd vervelende taak van stofzuigen. Hij is super gemakkelijk in gebruik en tevens stil genoeg om zelfs bij aanwezigheid niet tot overlast te zijn. De Hom-Bot doet zijn taak uitermate efficiënt maar helaas soms iets té waardoor hij vast komt te zitten.

De prijs van ± ¤ 495 blijft natuurlijk een flinke aanslag op je portemonnee. Ik vind het echter qua gemak het geld toch wel waard en ik zeg dit niet zo zeer over deze Hom-Bot maar over Hom-Bots in het algemeen. Want helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal om te stellen dat de LG qua prijs kwaliteit
beter zou zijn als andere merken die voor eventueel een scherpere prijs aan te schaffen zijn. Wel kan ik stellen dat als je de keuze maakt voor de LG je zeker geen miskoop doet, ik ben heel tevreden en met wat aanpassingen van mijzelf (opruimen van kabels op de grond) doet de Hom-Bot nagenoeg feilloos zijn werk.

Bouwkwaliteit
De LG Hom-Bot is van prima kwaliteit, hij voelt stevig en het klik open systeem van de klep is ook degelijk. De kantborstels aan de onderkant zijn goed gemonteerd en ook de “mondborstel” is van goede kwaliteit. Er zitten verder weinig tot geen breekbare onderdelen. Uiteraard geldt dit allemaal bij juist gebruik.

Gebruiksgemak
De Hom-Bot beschikt over enkele Touch knoppen op de klep van het apparaat, deze knoppen zijn de START/STOP, MODE, HOME en TURBO.

• START/STOP spreekt voor zich, het starten en stoppen van de Hom-Bot.
• De MODE knop bied je een drietal schoonmaakmogelijkheden: Zig zag, Spiraal en Vakken.
• Bij het drukken op de HOME knop navigeert de Hom-Bot naar zijn laadstation.
• TURBO geeft de roterende borstels meer snelheid.
Ook word er een afstandsbediening geleverd die dezelfde knoppen bevat als op de klep van de HomBot. Naast deze knoppen staan er ook een aantal extra knoppen op zoals REPEAT, MY SPACE, SCHEDULE, MUTE, CLOCK, DIAGNOSIS & Pijltjes toetsen.
• De MY SPACE knop laat je Hom-Bot een geselecteerd gebied schoonmaken.
• De SCHEDULE knop laat je een schoonmaaktijd instellen (Helaas alleen AM/PM tijdsaanduiding) zodat de Hom-Bot op de geselecteerde tijd automatisch zijn schoonmaakronde start. Je kan dan nogde keuze maken uit dagelijks of eenmalig.
• De MUTE knop zorgt ervoor dat de Hom-Bot geen feedback zoals Clean Dust tray, Returning home of andere signalen meer geeft.
• De CLOCK knop laat je de huidige tijd instellen.
• De REPEAT laat de Hom-Bot de laatste handeling nogmaals uitvoeren.
• De DIAGNOSIS knop laat de Hom-Bot een zelfdiagnose doen voor foutopsporing in de machine.
• De pijltjes laten je de Hom-Bot direct besturen.

Het gebruik van deze knoppen werkt erg intuïtief en levert geen problemen op, wel is aan te raden één keer de gebruikshandleiding (in Nederlands beschikbaar) door te lezen zodat je de mogelijkheden toegelicht krijgt en tips en tricks leert.

Geluidsproductie
Het geluid wat de Hom-Bot genereert is zeer gering (60db). De Turbo modus zorgt echter wel voor iets meer geluid. Dat hij zo stil is, is natuurlijk fijn als je zelf aanwezig bent maar over het algemeen staat de Hom-Bot bij mij voor overdag (werktijd) geprogrammeerd zodat ik hem zelden of nooit zal horen. Als je het vergelijkt met een stofzuiger (die ik al voor een deel op geluidsproductie had gekozen) is de Hom-Bot echt muisstil en het zoemen is eigenlijk wel handig zodat je in ieder geval wel weet waar hij uithangt.

Energieverbruik
Hier kan ik niet echt iets over zeggen, ik heb een huisje van 56 m2
al wel in zijn laadstation. Ja, ik zeg meestal omdat ik hem ook wel eens uit heb aangetroffen op een kabel, of hij zich zelf uitschakelt of leeg gaat op deze kabel heb ik helaas nog niet kunnen ontdekken. De maximale batterijduur is 100 minuten en moet zeker genoeg zijn voor het gemiddelde huis. De Hom-Bot zal bij een bijna lege batterij zelf terugkeren naar het laadstation om te voorkomen dat hij ergens leeg strandt.

Ondersteuning door Fabrikant
Ook hier kan ik niet echt iets over zeggen omdat ik daar gelukkig geen gebruik van heb hoeven maken. Wel kan ik zeggen dat de gebruikershandleiding in het Nederlands is en erg duidelijk. Helaas is de HomBot zelf in het Engels, wat vertalen van Nederlands naar Engels nog wel eens lastig kan maken bij het ontbreken van kennis van de Engelse taal. Ook zou het wel handig zijn om precies te weten waar je eventueel nieuwe borstels zou kunnen bestellen als ze opgebruikt zijn want dat ben ik nog niet ergens tegengekomen.

Bevindingen
Wat ik tijdens het gebruik heb opgemerkt is dat de Hom-Bot nog wel eens vast wil komen te zitten, dit kan zijn op kabels (denk aan boxen/verlengsnoer) of op rondslingerende prullaria waar hij op kan belanden. Of ik dit een minpunt vind weet ik niet, want het zet je dus wel aan tot het wegwerken van kabels en zelf ook een beetje de grond opruimen waardoor het huis nog netter wordt. Ook is het opletten waar je wilt dat hij allemaal komt, de Hom-Bot kan geen deuren open maken en deze zullen dus bewust opengelaten moeten worden zodat hij bij de volgende ruimte kan. Wat mij ook opviel is dat de Hom-Bot bij het draaien dicht bij de muur wel eens de muur wil raken, ik heb lage plinten en een wit gestuukte muur waar hij eventueel zwarte strepen zou kunnen achter laten bij schaven van de muur.

Onderhoud
De Hom-Bot dient, zoals de vrouwelijke stem van de Hom-Bot zelf aangeeft bij het starten, na elke schoonmaakronde geleegd te worden, dit om te voorkomen dat hij ergens halverwege stopt omdat het vuilbakje vol zit. Ook dien je zo af en toe de borstels schoon te maken (de hoek borstels met een beetje water) en de grote met een schaar voor haar verwijdering. Dit staat overigens goed beschreven in de handleiding.

Natuurlijk is het bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal zoals ik eerder heb aangegeven bij prijs, moeilijk te zeggen of het de beste “Bang for Buck” is, maar ik kan wel zeggen dat ik goed tevreden ben. De HomBot is een welkome extra op mijn huishouden omdat stofzuigen niet mijn favoriete bezigheid is en zorgt ervoor dat ik zelf ook actief blijf met verwijderen van slingerende kabels/spullen van de grond.Het zal nooit de normale stofzuiger vervangen omdat hij simpel weg niet overal bij kan maar het zorgt naast zijn grappige aanwezigheid voor een schone vloer. Helaas heeft de Hom-Bot wel hier een daar een en als ik thuiskom staat hij meestal blinde plek waardoor hij soms in mijn optiek onnodig ergens tegen aan botst of vastloopt. Ook blijft ¤ 495 een hoop geld voor een luxe stofzuiger, maar als je het ervoor over hebt is de LG Hom-Bot een goede keuze!

Heb jij ook een LG Hom-Bot VHOMBOT3?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Als je een schoonmaakster hebt die je 80 euro per "beurt" geeft is het natuurlijk wel een goede investering ;)
Sjaakster is een kaartspel. Lol
Prima review! Ben zelf ook erg tevreden over deze robotstofzuiger. Moest ook een tijdje zoeken om onderdelen voor LG vhomebot3 te vinden. Kwam uiteindelijk terecht op (niet om reclame te maken, maar puur voor de gebruikers):
Ik vind dat onderdelen stevig aan de prijs zijn, dus als iemand een goedkoper adres heeft dan graag delen!

[Reactie gewijzigd door tonein op 15 december 2013 13:53]

Er is een nieuwe software update die trouwens niet op de NL site staat (update_rev9785.zip):
http://www.lg.com/de/service-produkt/lg-VR6270LVMB (onder downloads)
Maakt de vhomebot weer wat slimmer en zou er o.a. voor zorgen dat de stofzuiger minder vaak vast komt te zitten.

[Reactie gewijzigd door tonein op 15 december 2013 13:59]

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013