Xiaomi Mi-Two S 32GB Review

Door 03-03 26 juli 2013, 12.428 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • MIUI (en updates)
  • Batterij (tot op heden)
  • "Beveiliging"
  • Notificatieled
  • Eerst volgend alarm gaat gewoon af als telefoon uitstaat

Minpunten

• Dikkere telefoon
  • Chinees (ondanks de telefoon op Engels is ingesteld, Services niet altijd te bereiken)
  • SD kaart slot (het ontbreken daarvan)
  • Geen afdekplaatje boven connector van USB
  • Knoppen aan zijkant in combinatie met de carkit

Sub-beoordelingen

intro

Ik had een stervende galaxy W in mijn bezit de batterij lag meer aan de lader dan dat hij van de lader af was. Hij hield mij letterlijk aan het lijntje. Na twee jaar trouwe dienst mocht hij met pensioen. Dus een beetje rond gezocht naar een goede vervanger.

Er waren natuurlijk de standaard series zoals de One, een Galaxy of een Sony. Heb er na gekeken maar was niet echt iets wat mij intreseerde. Galaxy 4 zag ik de meerwaarde niet van in ten opzichte van een Galaxy 3. Daarnaast was de stap van een galaxy W (een kleine telefoon) naar de slagschepen van die series een (te) grote stap. Daarnaast was ik ook niet niet echt tevreden met sommige mini serries.

eisen
Echter was er wel een standaard lijstje aan eisen namelijk:

"Grote" batterijduur (mogelijkheid tot uitbreiding)
een klein scherm (minder dan 4.5 inch)
SD cardslot
een camera die redelijke foto's kon maken
leuke specs (1gig Ram en een redelijk vlotte telefoon)
Andriod

Het grootste pijnpunt is dat "kleine" scherm in combinatie met leuke specs. Ik vond niet echt een leuke telefoon die naar mijn zin was. Dus hebt ik maar eens rond gekeken in het topic chinese telfoons. Zag daar namen voorbij komen waarvan ik nog nooit gehoord had..
Zo kwam ik uit bij de Oppo find 5, Meizu MX2, Newman N2 en de Xiaomi MI2S.
Ik heb gekozen mede voor Xiaomi Mi2S voor Miui. Had als eens gewerkt met MIUI skin op mijn vorige telefoon en beviel mij uitstekend en daarnaast was er een topic over met zeer veel informatie. klik.
Daarnaast waren al redelijk positieve reviews gepost op het internet, dus wou het wel een keer proberen en het avontuur aangaan met een ander type telefoon

aanschaf
Ik heb jongsleden maar overgegaan tot aanschaf van een MI2S via een "chinese webshop" (weet niet of ik de naam mag vermelden ivm huisregels daarom maar zo). Heb nog even in spanning moeten zitten doordat het tijdelijk out of stock was maar naar 3 dagen verzonden via DHL. Nog even in spanning gezeten inverband met de douane en andere heffingen maar geen heffing of niks betaald. Mijn "reparatiemoederbord" was binnen gekomen in een cadeau verpakking en een prijs voor 20,-.

Eerste indruk
Bij China wordt er merendeel snel gedacht aan dat het maar vrij fragiel is. De bouwkwaliteit is stevig (echter op de adapter na van mijn webshop, die was al kapot voor gebruik...). De bouwkwaliteit doet zeker niet onder voor een door een gerenomeerde telefoonmaker. Hij zit stevig in elkaar. Achterplaat is uit een geheel en de knoppen zijn daarin verwerkt. Hij zit er stevig om heen je moet echt moeite doen om hem eraf te halen (ten opzichte van mijn Samsung).

Specs

Ik had de specs kunnen kopieren en hierin kunnen zetten echter in de topic start staan leuke filmpjes en andere mooie dingen om je keuze te vergemakkelijken, Dus hierbij link in naar dat topic. De credits zijn ook voor de maker van dat topic http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/40070512

Aangezien voor mij de batterijduur heel belangrijk is ga ik dit proberen bij te houden om inzicht te krijgen voor mijzelf en misschien andere geintereseerde mensen die meer informatie willen over de aanschaf van de telefoon. Dit ga ik doen in een Excelbestandje. Deze is op heden nog leeg, maar deze zal ik de komende maand proberen te vullen met gegevens. Dit omdat de specs van een de fabrikant toch niet altijd even betrouwbaar zijn ;)...
https://www.dropbox.com/s...duur%20Xiaomi%20MI2S.xlsx. De gemiddelde batterijduur is ongeveer 1dag en 20 uur (Voor mijngebruik).
De telefoon is prima te gebruiken met het netwerk van KPN. Hij heeft bereik en je stopt m erin en gaan met de banaan.
Even wat benchmarks erneer zetten. Alle modus doorgewerkt (Performance, Normal, Batterijbesparing) De afbeeldingen zijn bijgevoegd.

positieve punten
Goede prijs kwaliteitverhouding
MIUI ondersteuning (gebruik nog de standaard Rom bevalt mij prima)
Batterij gaat redelijk lang mee (Echter dit punt is nog te betwijfelen over lange termijn daarom de bovenstaande test over langere termijn). De batterij verbaast mij echt (in tegenstelling tot mijn oude telefoon met 1500 Mah die maximaal 0.75 doorkwam) komt deze makkelijk 1.5 dag door. Dit ook door naar intensiever gebruiken (Ook GPS, 3G, WIFI). Gemiddeld houd ik ongeveer 1 dag en 20 uren uit. Echter een kleine vermelding is wel noodzakelijk dat als ik slaap staat de telefoon wel aan echter in Airplanemodus. Hierdoor verbruikt hij snachts nagenoeg niets 1% per uur. Daarnaast nog een vermelding ik gebruik Batteryguru voor de Snapdragonprocessoren. Als dit niet draait loopt hij ook sneller leeg. (simpel programma zorgt voor batterijslurpende processen uit te schakelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onnodige Wifi, onnodige syncronisatie en andere processen)

Wat mij ook opviel toen ik de telefoon een tijdje gebruikte en nieuwe apps erop installeerde is dat de permisies ook nog binnen de beveiliging van MIUI aan te passen is. Zodat bijvoorbeeld je apps geen toegang hebben tot je telefoonboek etc. Of het echt werkt weet ik niet. Daar beschik ik niet over de juiste kennis.
Ook heeft de telefoon een soort "foolproof" optie. Met deze optie geeft hij aan als je dingen fout doet. Denk bijvoorbeeld aan het afdekken van de bovenzijde (hierin bevinden zich de antennes). Voor een nieuweling met deze telefoon is dat ideaal.
De Notificatieled is ook een besparing op zich hierdoor verstook je niet veel om het scherm aan te zetten.
Verder worden er allemaal gimmicks bijgeleverd. Of het echte meerwaarde heeft weet ik niet maar het zit er op. Een compas, drukmeter en hoogtemeter. (UIt gebruik met de GPS heeft wel uitgewezen dat het compas wel degelijk meerwaarde heeft, hierdoor heeft hij sneller de juiste route weer terug en welke richting hij directies moet geven.
Daarnaast nog een positief punt is dat het eerst volgend alarm door blijft lopen als de telefoon uit gaat. Dit in tegenstelling tot andere andriod telefoons. Deze gaan als ze uitgeschakeld staan ook echt uit (en is er geen alarm meer mogelijk). Een zeer groot voordeel dus. Dit is een optie als de telefoon uitschakeld.
Groot voordeel is ook dat er gigantisch veel (en goedkope) aanvullingen te halen zijn voor de telefoon. Ik heb jongsleden een extra (orginele) batterij en laaddock gehaald voor 20,-. De voor aanschraf is dat de telefoon redelijk lang de tijd nodig heeft om te laden (volledig, (gevolg van grote accu). En op deze manier kan ik hem continu volledig gebruiken (accu gaat ong1,5dag mee).

Negatieve punten
Een van de punten die direct opvalt is dat hij redelijk aan de dikte is. Ten opzichte van de concurenten is hij dikker. Dit is een punt waar je wel mee kan leven. Dit gaat om milimeters...
Ook in de telefoon kom je soms nog Chinees tegen. Dit is op te lossen door de Multilang rom echter is het niet kwalijk. Echter wel irritant is het gokspelletje bij het acepteren van de gebruiksvoorwaarde. XD

Daarnaast ontbreekt het SD kaart slot is uitgebreid. Dit vond ik minder erg omdat dit het 32 gigabyte model is. Voor eigen gebruik is 26 gigabyte (meer als voldoende)
Nog een minpunt is dat er geen afdekplaat boven de USB conector zit. Dit is wel minder zo kunnen alle pluisjes die je onverhoopt in de broekzak hebt verzameld in de conecctor duiken.
De knoppen (volume, aan en uit knop) van de Xiaomi MI2S zitten verdeeld aan de linkerzijkant. De telefoon is 12.5 cm groot en de powerknop zit op 6 cm (van de onderzijde). Dit zorgt voor een 6 cm dat maar geklemd kan worden. Dit brengt een pobleem met zich mee in combinatie met een universele carkit (met behulp van een klemsysteem). De telefoon moet vastgeklemd worden aan een kanten dat kan voor problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld harder schudden van het beeldscherm. Dit is een aandachtspunt. Mijn voorgaande telefoons hadden deze aan beide zijde zitten (hoger op). Hierdoor was dit probleem er niet.
(link naar een verhelderend plaatje https://www.dropbox.com/s...enw1/Xiaomi-Mi2S-Back.jpg)
Verder GPS verdwijnt als je onder een viaduct doorrijdt (heb momenteel dit symtoom alleen kunnen testen met een navigatietool. Dus hier gaat nog wat onderzoek aan gedaan worden.

Tot Slot
De telefoon heb ik nog zeer recentelijk. Dus tot nu toe bevalt hij mij prima. Echter om een goed oordeel van de telefoon te krijgen zal ik hem ook moeten vergelijken met bijvoorbeeld de concurenten. Deze heb ik tot jongsleden nog niet in handen gehad. Dus zal dit even op zich laten wachten. Ik zal ook deze aan blijven vullen tot ik een goed oordeel hierover kan doen. Daarnaast de batterij stats zal ik bij blijven houden als er intresse voor is. De foto's en andere dingen volgen nog (kan momenteel geen foto's maken).

Heb jongsleden nog wat aanwinsten erbij gehaald, een MI2S (orgineel bumpercase), een laadanker voor een extra batterij. Echter de bumpercase is irritant. De aansluiting van de USB connector kan er niet lekker in in verband met de dikte hierdoor moet de case eraf tijdens het opladen dit is jammer.

Fake Mi2S:
Er zijn ook een aantal fake Mi2S in omloop: voorbeelden zijn hiervan:
klik
Er zijn verschillende shops die deze wel verkopen als legetiem.
Een shop die garandeerd de orginele verkoopt is Ibuygou. Hier kun je hem voor rond de 300 ophalen.
(exclusief verzendkosten).
De MI3 is ook aangekondigd misschien interessanter voor de nieuwe Xiaomi fans:
[url]nieuws: Xiaomi komt met Mi3-smartphone en goedkope smart-tv op Android[/ur]l

EDIT 26-7 plaatjes toegevoegd
EDIT update
Edit: 20-8: toevoeging doorlopen van het alarm
Edit:26-8 Carkitprobleem en aanvullingen
Edit 30-6: Plaatje ter verduidelijking voor carkitknop probleem

Heb jij ook een Xiaomi Mi-Two S 32GB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Wat leuk om te zien dat Chinezen nu degelijke telefoons bouwen. En dan met die ideale maten, in mijn geval mag dat niet te ver voorbij 12 bij 6 cm zijn. hoogstens een half cm meer, maar daar houdt Ergonomie toch echt op.
mooie specs 720p, quadcore, 2 gig , waar je jaren mee vooruit kunt
Ik ben zeer tevreden over het formaat, makkelijk in de broekzak gaat lang mee. Jammer dat weinig fabrikanten dit soort High end telefoons maken in combinantie met dit formaat ;(
Gefeliciteerd met je aanwinst! Een telefoon die zeker mee kan draaien met de "high end" telefoons van hier.

Even een tips voor je, draai antutu wanneer de telefoon op performance mode staat. Aan de hand van je score lijkt het dat deze op de middenstand staat, hier wordt de processor iets onder geklokt. (Op power saving gebruik je slechts 2 onder geklokte cores)

Ook raad ik je de ROM van miuiandroid te gebruiken deze is meer geoptimaliseerd voor internationaal gebruik. Zo worden de China only dingen eruit gehaald en worden oa GPS settings aangepast. Ook hebben ze direct contact met wat mensen van Xiaomi wat ervoor zorgt dat bugs waar alleen internationale gebruikers last van hebben worden aangepakt. Owja ze hebben ook een Multilang beschikbaar zodat je de telefoon op Nederlands kan zetten.
Ik had het gezien ja, echter nog niet echt de tijd gehad om me er in te verdiepen :D
Maar hij draait nu leuk dus zal niks nog niks aanpassen..

BTW GPS opties wat is er aangepast ten opzichte van de stock rom?
Wil jij mij misschien een prive message sturen waar je hem hebt aangekocht?
MAg ik ook een PM?
moet je het wel aan hebben staan ;)
moet je PM wel aan hebben staan :+
haha excuus! Zou je het nog een keer x kunnen proberen?
Bedankt alvast!!
Beknopte review, maar je geeft wel goed onderbouwd de + en -punten aan. Een tip om er +2 voor te krijgen is om afbeeldingen van het toestel zelf, de verpakking e.d. te maken en die toe te voegen. Doe mij ook maar een DM trouwens ;)
Ben niet zo goed met plaatjes op het forum heb het geprobeerd maar staat er alleen een linkje naar de foto :'(
mooie review, mag ik ook een DM
Bedankt
In dit geval mag je gewoon de webshop noemen waar je het hebt gekocht.

De omschrijving doet mij denken aan pakketjes via:
Die heb ik er maar neergezet na aanleiding van de vele vragen en het nalezen van de forum regels
Nette recensie. Mag ik ook een PM met de link naar de chinese webshop?

Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013