Leap Motion Controller Review

Door Jeetwee 24 juli 2013, laatste update op 24 juli 2013, 5.242 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Innovatief
  • Potentie

Minpunten

• Niet intuitief genoeg
  • Noodzaak tot gebruik van Airspace
  • Moeizaam toepasbaar

Sub-beoordelingen

Het idee van het besturen van de pc met handgebaren vond ik dermate interessant dat ik de Leap Motion als pre-order besteld heb. Vandaag heb ik het apparaat ontvangen. In een bubbelenveloppe verpakt zat een kleine maar stevige doos.

De inhoud
Aanwezig naast het apparaat zelf, een boekje en twee usbkabels in twee lengtes (150cm en 60cm).

Looks en feels
Het apparaat voelt compact en gemiddeld van gewicht aan (32 gram).
De maten: lengte:8cm breedte3cm hoogte 1cm. De bovenrand is wat scherp. Duidelijk geen gebruiksvoorwerp zoals een muis. Drie sensoren (rood) zijn zichtbaar als het aan staat. De vrij grote usb stekker komt wat lomp over.
Na een tijdje is te merken dat het apparaat warm wordt. Vooralsnog niet te warm / heet.

De installatie
Na het aansluiten van het apparaat ben ik naar de website van Leap Motion gegaan voor de setup. Dit verliep vlotjes en nadat de software geinstalleerd was en het apparaat automatisch een firmware update heeft gekregen, werkte het direct. De installatie is gedaan onder Windows 7 Pro 64bit.

Een systeempictogram gaf aan dat het apparaat functioneel is en dat er sprake is van een zeer lichte omgeving (dat klopt, want de zon scheen). Over de invloed van (zon)licht kom ik later nog op terug.

De plek op het bureau
Het apparaat is klaarblijkelijk gebouwd voor plaatsing van de PC aan de linker zijde van een bureau. Aan de linker zijkant zit namelijk de usb aansluiting. Het veld waarin de handen bewogen moeten worden, is naar de gebruiker toe gericht. Op zich logisch, maar dat betekent dus dat je het apparaat op 1 manier moet neerleggen. In mijn geval moet ik daardoor met de lange usbkabel om mijn toetsenbord heen, omdat ik mijn (mini)pc rechts onder mijn bureau heb geschroefd. Een uitvoering met bluetooth zou m.i. niet verkeerd zijn. Zo ontstaat er veel meer flexibiliteit mbt de plek van gebruik. Op de bank voor de tv bijvoorbeeld?

Omgevingslicht
Zoals eerder gezegd, heeft de hoeveelheid licht invloed op hoe accuraat het apparaat is. Het verschil met 's middags zon en nu donkerder met de gordijnen dicht is best groot. Hierin zit m.i. een relevante beperking. De vingers op het beeldscherm zijn minder goed zichtbaar, vingers vallen weg bij teveel licht, omdat ze onvoldoende "gezien" worden door de sensoren.

Het gebruik
Ik heb kort gespeeld met een paar apps via Airspace en daarna de Windows app geinstalleerd. Deze biedt de mogelijkheid om Windows te gebruiken via het apparaat.

Je kan instellen dat je 1 vinger gebruikt of alle 10 (basic/advanced mode). Afhankelijk van hoe dicht je met je geprojecteerde aanwijsvinger op een toepassing of button komt, kan je de functionaliteit van de linker of rechter muisknop activeren. Ook kan je met een handbeweging naar een van de vier windrichtingen scrollen over een website of door andere content.
Dit laatste gaat redelijk eenvoudig. Windows gebruiken is echter een heel ander verhaal. Met een monitorresolutie van 1920 x 1080 zijn objecten dermate klein dat ze bijna niet te gebruiken zijn met de vingers. Ook dit geeft een forse belemmering in het gebruiksgemak. Denk wel dat enige verdere oefening zal helpen, maar ik vraag me af of dit genoeg is. Windows 8 met tiles lijkt me beter gaan, maar ook daar zijn kleine objecten aanwezig. De nuance vinden tussen de linker en rechter muisknopfunctie kent een hoge moeilijkheidsgraad.

Ook is er een mogelijkheid tot een virtueel toetsenbord, waar eveneens precisie om de hoek komt kijken. Het is eigenlijk niet werkbaar. Een gewoon toetsenbord is vele malen beter en prettiger.

De gebruikte apps zelf bespreek ik verder niet in de review, omdat het daar niet over gaat. Wel de interactie van het apparaat met de apps. Die is op zich aardig, maar ook hier niet echt geweldig. Een demo met bewegende handen die kleuren bewerken e,d. is leuk, maar juist het kunnen geven van opdrachten in toepassingen moet de kernkwaliteit zijn. En daar heb ik op dit moment zo mijn twijfels over. Het is nog niet strak genoeg, op het scherm beweegt de aanwijzer bijvoorbeeld als ik mijn handen stil heb. De onnauwkeurigheid van de plaatsbepaling op het scherm is te groot. Het is echt een geheel andere ervaring dan het gebruik van een touchpad of touchscreen. Het duurt te lang voordat je een actie kunt uitvoeren.

Software feedback
Het apparaat geeft op verschillende zaken feedback via de systeempictogrammen. Bijvoorbeeld dat er gecalibreerd moet worden, de sterkte van het omgevingslicht en of het oppervlak van het apparaat vies is. Dat is handig.

Conclusie:
Een mooi idee, dat zeker potentie lijkt te hebben. Echter op dit moment is het apparaat nog niet volwassen genoeg om een volwaardig invoerapparaat te zijn. Aan de ene kant is de prijs van $86 schappelijk en aantrekkelijk, aan de andere kant misschien toch nog te veel gezien de matige functionaliteit. Mijn verwachting qua gebruik is dus zeer tegen gevallen. Ik neig er naar om te denken dat het apparaat niet voldoet aan de verwachtingen die je er van zou mogen hebben (conformiteitseis), maar wellicht zal meer gebruikers ervaring uitwijzen of dit juist is.
De Leap Motion evenaart in ieder geval zeker niet het gebruiksgemak en -gevoel van een touchscreen of een tablet.

Ik heb trouwens ergens gelezen (weet alleen niet meer waar) dat de Leap Motion in Asus Laptops gebouwd gaat worden ipv de touchpad. Vraag me af of dat een succes gaat worden. Weet iemand daar meer van?

Heb jij ook een Leap Motion Controller?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Dank voor de review.

Net als jij had ik hier hoge verwachtingen van die blijkbaar ook bij jou nogal tegenvallen.
(de introductie video vond ik zo spectaculair dat ik hem in eerste instantie meteen wilde hebben)

Mede dankzij deze review maar ook door anderen zal ik de leap nu voorlopig niet aanschaffen.

Ik hoop wel dat ze de leap nog kunnen tweaken tot een echt bruikbaar apparaat maar blijkbaar is het nog lang niet zo ver..... :'(

N.B. het gaat om ASUS en HP die de leap willen inbouwen in notebooks en All-in-ones:
Asus en HP hebben al aangekondigd dat zij de technologie van Leap Motion in laptops en all-in-ones gaan inbouwen.

Edit:

In het filmpje hieronder kun je (op 15 seconden) zien dat de bedienende persoon binnen 1CM in staat is te schrijven en alles perfect en supersoepel loopt met een hoge mate van precisie.
nieuws: Leap Motion start winkelverkoop van zijn bewegingscontroller op 28 juli

Ik vraag me nu hardop af of dit een (bedriegelijke) marketing hype betreft........?

Immers, het verschil tussen de ruimte van 1CM exact en precies kunnen schrijven of complete vingers kwijtraken is nogal een erg groot verschil in precisie........ :?

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 25 juli 2013 01:38]

Ja, dat flimpje ken ik, was mede daardoor onder de indruk.

Opvallend in het filmpje is trouwens de korte afstand tussen het beeldscherm en het apparaat. Hij ligt achter het toetsenbord.
De usbkabel ontbreekt aan het beging van de demonstratie, waar die in de overzichtsfoto wel te zien is. Er wordt een swipe gegeven op het apparaat zonder kabel en dan begint de demo :?
Tijdens de demo is het apparaat helemaal uit beeld......niet zonder reden?
Dit heeft toch wel veel weg van een trucage film............

[Reactie gewijzigd door Jeetwee op 25 juli 2013 08:35]

Nee, ze hebben prototypes met wireless apparaten. Die zijn alleen nog niet geschikt voor massaproductie.
Neemt naar mijn mening niet weg dat de demofilm vragen oproept.
Het is toch vreemd om een prototype te laten zien / te gebruiken als je een bedraadde versie promoot? Als dat getoonde apparaat al dat prototype zou zijn, die aanname kan ik niet onderbouwen.
Ik kan de forumpost even niet meer vinden, maar het kwam er op neer dat de wireless variant nog niet genoeg batterijduur had om het acceptabel te maken.
Heb ook gisteren de Leap ontvangen. Naar aanleiding van de filmpjes die ik gezien had heb ik de Leap ook maar vooruit besteld. Qua verpakking en aansluitgemak is het prima in orde. Ik moest erg prutsen om de Leap uit het plastic bakje te krijgen, maar dat hoeft maar 1 keer.

Ik heb de Leap aangesloten op een MacBook Pro voor de eerste ervaring. De plaatsing is inderdaad wat lastig, maar ik zou hem denk ik op mijn desktop iMac tussen het keyboard en de voet van de pc leggen. Dan is die draad ook niet zo'n issue.

Na het aansluiten en installeren kreeg ik ook de 'bright light' melding en na 5 minuten gebruik 'we have detected smudge, clean the surface' terwijl ik er nog niet eens had aangezeten. De software installeert een soort introductie die an sich nog best wel een redelijke indruk achterlaat.

Dan komt het echte gebruik. In de Airspace store staan nog niet zo heel veel applicaties. Heb eerst Google earth ge´nstalleerd en de non mouse controller aangezet. Ik krijg het niet voor elkaar om de aarde niet te laten roteren of om mooie vluchten te maken. Ook even een drumspel aangeschaft (overigens met 6 euro aan de prijs), maar dat werkt niet heel nauwkeurig. Wellicht moet ik het nog eens in de schemer proberen en vereist te wat oefening, maar tot nu toe id. Het meer een gimmick dan een tool die ik mezelf echt zie gaan gebruiken...

Kortom net als Jeetwee twijfel ik een beetje. Wellicht met betere plaatsing, minder felle lichtomsandigheden en wat gewenning. Ook zal de software hopelijk hier en daar nog wel verbeterd worden. Het voelt inderdaad no niet zo volwassen als een touchscreen of mijn touchpad op de Mac.
V&A aangeboden: Leap Motion Controller

Geen vertrouwen meer in het apparaat?

Review: 21:54
V&A: 08:43 (volgende dag)

[Reactie gewijzigd door NEn op 25 juli 2013 08:45]

Dat is het niet zo zeer, maar wel de tijdsinvestering die ik er in moet stoppen om het beter te kunnen gebruiken. Ben waarschijnlijk een lazy early adapter O-) .
En tijd is op dit moment niet m'n grootste vriend (studie o.a.) ;) .
Ik zag ook al maanden geleden dit speeltje en wilde hem ook gelijk hebben. Maar de review(s) die ik tot nu heb gelezen doen mij erg twijfelen. Ik zal vertellen waarvoor ik hem wilde aanschaffen.

Ik kijk regelmatig film via een beamer en dat zijn dan films die op mijn pc staan. Ik zet de resolutie op 1280 x 720 en beeld op 120Hz (nodig voor 3D, mocht ik iets in 3D willen gaan kijken).
Je ziet dan mijn desktop op een scherm van 2.20mtr bij 2.00mtr., en dan leek het mij leuk om mijn computer te bedienen met Leap Motion i.p.v. met de muis.
De computer staat achter de bank dus moet met kabels e.d. geen probleem worden. Ik heb de heren van Leap Motion ook al gevraagd of het mogelijk is om met langere kabels te werken maar dat is helaas (nog) niet mogelijk volgens de heren. Vind het namelijk nog steeds best irritant met een muis op de bank en dan heb ik nog wel speciaal deze muis daarvoor gekocht: pricewatch: Logitech MX Air

Wat denken jullie?
Je bedoelt mbt de lengte van de usb kabel?

[Reactie gewijzigd door Jeetwee op 26 juli 2013 10:09]

Ja, dat bedoelde ik.
Je hebt je Leap veel te dicht bij je staan. Leg hem eens achter je toetsenbord. Redelijk wat ruimte in het "pointable" gebied is een enorme verbetering. Als je hem te dicht bij hebt staan heb je zelfs kans dat hij je neus als pointer ziet.
De video's van LM laten eenzelfde beeld zien zoals mijn bureauopstelling, ze geven aan dat de controller geplaatst kan worden naar eigen wens obv wat voor de gebruiker een prettige plek is.
Had je tip geprobererd, maar gaf geen verbetering in het gebruik / nam de belemmeringen tav de benodigde nauwkeurigheid van aanwijzen niet weg.

[Reactie gewijzigd door Jeetwee op 26 juli 2013 09:47]

Je moet het tijd geven. Ik ben ondertussen verdraaid nauwkeurig met het ding, maar ik heb dan ook al 6 maanden oefening :P
Ik denk dat de Leap Motion totaal ongeschikt is voor een desktop OS zoals wij die kennen.

Het is een fenomenaal vooruitblik, volgens mij, op de interactie tussen computer en gebruiker, maar het probleem ligt bij ons ingeprogrammeerde ideeen over hoe een computer bestuurd moet worden.
En natuurlijk bij het idee van een besturingssyteem zelf.

Bij zo een apparaatje moet je ook een compleet andere interface hebben.
Als je in 3D wilt manipuleren, moet je ook in een 3D omgeving zitten (virtueel dan).

Zo maar even snel brainstormen, denk ik dat je een totaal andere scherm nodig hebt (groter en horizontaal gebogen, geplaatst om de gebruiker heen) en een OS die in 3dimenisonaal gevormd is. En ook geen toetsenbord. De computer moet spraak foutloos kunnen herkennen als je tekst wilt invoeren.

Leuk speeltje, ik zou hem graag willen hebben voor games. Maar voor Windows/OSX/Linux.. i don't think so..
Hij is meer geschikt voor een computer zoals in Minority Report, waar we al jaren op wachten.
Maar ik denk niemand de stap heeft genomen om een compleet nieuwe OS te maken die in 3D bestuurd wordt.
Nog even afwachten dan :)
Misschien durven ze het bij LM wel aan: LEAP OS 3D.
A small leap for men, but a big leap for mankind }:O
Leap samen met de oculus rift en 3d desktop !
Heeft dit voor gamen potentiaal? Heeft iemand op T.net dat al getest?

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013