bimm

23 juli 2013 17:24, laatste update op 24 juli 2013 08:46, 2215 views

Leap Motion

The Leap motion. Wie heeft er niet van gehoord? De touchless controller om in combinatie met je oudere desktop monitor toch een veelzijdig invoer apparaat te kunnen maken. Vorig jaar reeds aangekondigd door het bedrijf met gelijke naam. Het is ook uitgebreid in de pers geweest zowel toen en nu. Aangezien ik destijds goed heb geďnvesteerd in een 30 inch monitor leek mij dit een perfecte aanvulling om hem toch iets te kunnen moderniseren door touch(less) ondersteuning toe te voegen.

Het bedrijf heeft de levering enigszins uitgesteld alvorens ze in de afgelopen dagen alsnog alle preorders, waarvan ik er een was, te verzenden. Dit hebben ze gedaan om nog wat meer afwerking te kunnen doen aan de software. De eerste andere reviews zullen dus ook ongetwijfeld in de komende tijd naar voren komen.

Wat krijg je?
In mijn geval kreeg ik een net verpakte FedEx envelop met een klein en met schuim omringt doosje. En in dit doosje zat uiteraard mijn gloednieuwe Leap controller. Het is een mooi doosje, professioneel ogende, wit en met een afbeelding van de controller zelf op de bovenkant. Het doet een beetje Apple achtig aan qua verpakking. En dat is een compliment daar waar Apple altijd goed aandacht geeft aan de verpakking.

Er zit niet bijzonder veel in het doosje zelf. Een getting started papiertje, de controller zelf met een duidelijke stikker erop waar je de setup moet downloaden, twee controller kabeltjes waarvan een lang en een kort en nog een ander stukje verplichte tekst die ze moeten meeleveren. Dat is alles. Geen installatie USB stick, geen mini compact disk. Niks. Meer is ook niet nodig, overigens en ik ervaarde zeker geen tekort. Downloaden van de laatste drivers en software zou ik anders ook liever via internet hebben gedaan. Internet is zo gemeengoed dat ik dit voor praktisch iedereen geen probleem zal zijn.

Hardware
De Leap controller zelf is klein maar ligt toch goed op de tafel. Hij schuift niet, valt niet makkelijk om door de spanning van het kabeltje en behoeft daarom geen omkijken. Uiteraard moet je wel ruimte reserveren voor je monitor voor dit apparaatje, ook al is het maar klein. Hij moet toch goed zicht hebben in het vlak erboven wat plus minus van 20x20x20cm is.

Het apparaatje zelf is net zo dik als mijn Nexus 4 smartphone, een centimeter.. dus helemaal niet dik. Hij is acht centimeter lang en maar 3 centimeter breed. Er zit een LED aan de voorkant die aangeeft wanneer het stroom heeft maar deze is best discreet en niet zo heel storend op het geheel. Eigenlijk zijn de meegeleverde kabeltjes het meest goedkoop ogende deel van de hardware, puur vanwege hun uiterlijk. Mat geel grijs door mij meestal denken aan de goedkope UTP kabels van vroeger, half vergeeld.

Software
Hoewel het leuk zou zijn als de software net zo fijn werkte al de hardware bleek dit nou net even anders te gaan. Voor de achtergrond informatie, ik gebruik Windows 8 64-bit. Trouw aan de instructies heb ik netjes de installatie opgehaald van internet om vervolgens met veel enthousiasme de Airspace software te installeren. Oké, oké, ik overdrijf. Ik ben niet zo heel dol op het feit dat ik nog meer AppStores dan ik al had te installeren maar ook ik kan de realiteit van AppStores niet ontwijken. Het is de nieuwe manier van software verkrijgen. Hoe dan ook, de installatie ging eenvoudig en voordat ik het wist keek ik naar mijn eerst prachtige icoontjes van software voor mijn Leap controller.

Kleine correctie—- hij start automatisch met het downloaden van deze items dus het bleek dat ik even geduld moest hebben. Geen probleem, ik zwaai mijn handen wel even over de controller om te zien of er iets zou gebeuren.

Niets.

Geen probleem, er was een nieuwe firmware geďnstalleerd gaf hij aan dus moest ik even opnieuw uit en inpluggen. Klaar. Mooi. Controller doet nog niks maar misschien dat ik eerst maar eens de oriëntaties applicatie moest starten. Deze deed niks. Geen melding, geen waarschuwing, geen error, nada.

Kan gebeuren maar wel slordig. Dan maar de applicatie ‘Lotus’ proberen. Ahá! … een crash. Wat is hier aan de hand? Beetje slordig van ze. Voordat ik verder ging heb ik eerst internet even bezocht om te kijken hoe ik nou precies dan de zogenaamde Touchless software voor Windows 8 aan de gang zou kunnen krijgen.

Lang antwoordt kort: start de Airspace als administrator, stel je account gegevens opnieuw in, laat het programma (automatisch –weer-) alles downloaden en haal dat vervolgens uit de online winkel de gratis Touchless software op. Dit werkt allemaal niet zonder administrator. Athans, na de eerste keer kan je gewoon opstarten zonder administrator te gebruiken.

Gelukkig kon ik hierna met touch(less) werken onder Windows 8. Nu weet ik wat jullie denken maar nee. Technisch werkte nu alles maar ik kon het niet.

De praktijk
Het touchless bestaat uit hetvolgende systeem. De cubus die de Leap Motion detecteerd is onderverdeeld in twee blokken, achter en voor. Op het moment dat je iets wil indrukken moet je finger dus zonder horizontaal en verticaal naar voren steken en terug. Dat is echt erg moeilijk want, kort gezegd, je hebt last van zwaartekracht. Het is me volstrekt onmogelijk om met enige precisie dingen aan te stippen op de desktop van Windows. De elementen op de 30" desktop zijn zo klein dat ik niet precies genoeg kan zijn om ze aan te stippen. De windows 8 metro omgeving gaat het iets beter maar ook hier blijkt consequent dat mijn zwevende arm niet in staat is om mijn vinger met dusdanige precisie te bewegen dat touch gebruik comfortabel was. Het kon wel, maar niet comfortabel.

Misschien dat dit beter wordt in de toekomst maar ik heb mijn twijfels. Het is wel goed voor mijn spieren. Zelfs na minuten voelde de houding al oncomfortabel voor mijn handen.

Als je verwachting van de controller is om af en toe iets touch(less) te doen dan hebben je spieren uiteraard niet veel te leiden. Maar als je denkt een spelletje ermee te doen, wat ik nog niet heb gedaan, of andere langdurige acties met een zwevende arm dan lijkt me dit niet prettig. Voor software ontwikkeling met touch is het mogelijk een leuke vervanging van een touch monitor.

De Leap Motion beloofd een geheel nieuw soort interactie met de computer die moeilijk was te realiseren voor niet touch systemen. Het is echter maar zeer de vraag of het prettig gaat zijn. Het laten zweven van je hand in de lucht, samen met je arm, en dan nauwkeurig dingen aan te kunnen stippen of te kunnen scrollen blijkt lastig. Om mijn dure scherm voor slechts 100 euro te tijde van deze review van touch te kunnen voorzien klinkt zeer aantrekkelijk. Het is mooi vormgegeven en staat allerminst lelijk op het bureau. Desalnietemin blijkt zelfs na korte tijd dat ergonomish het allerminst comfortabel is in gebruik. Het apparaat is zeer zeker precies... maar je bent niet zomaar in staat om dit ook te benutten met je handen.

Pluspunten

• Design
  • Geeft 'touch' aan niet touch desktops

Minpunten

• Moeilijk in gebruik
  • Software mag wel iets beter
Algemene beoordeling Score: 3

Meer advertenties

Alhoewel dank voor de review (je bent de eerste en dat is altijd nuttig) zijn mij een aantal zaken niet duidelijk...

Bijvoorbeeld: hoe lang (in Centimeters) is het bijgeleverde kabeltje ?
(meten = weten)

Het lijkt nu zo dat de leap bij jou helemaal niet werkt. Dat is itt de introductie video de grootste discrepantie die ik ooit op tweakers ben tegengekomen.

Het zou daarom fijn zijn wanneer je zou kunnen aangeven of je uberhaupt in staat bent om iets (met links) aan te klikken, te scrollen, rechts klikken of te bewegen.....?

(taalkundig bevat de review bovendien nogal wat foutjes, dat maakt het lezen extra lastig)

Eigenlijk is de enige optie voor een goede indruk van de werkbaarheid van de leap om zelf een video te embedden in de review, dan kunnen wij (de lezers) direkt zien wat je nou precies bedoeld.......

Externe video reviews:

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 23 juli 2013 19:56]

Ik heb wat extra materiaal verteld over de kabels, afmetingen van het apparaatje toegevoeg en opnieuw gelezen om sommige zinnen want anders te construeren. Wat dat betreft heb je helemaal gelijk. Nederlandse teksten maken doe ik praktisch niet maar ik wou ook eens iets voor Tweakers doen.

Ik zal mij eens verdiepen in het opnemen van een metro omgeving filmpje.

Ik moet wel er aan toe voegen dat het mijn ervaringen blijven-- ik hoef het niet eens te zijn met hoe gemakkelijk tech sites het wel en niet vinden. Het is mijn persoonlijke ervaring.

[Reactie gewijzigd door bimm op 24 juli 2013 08:48]

Ook ik heb de Leap Motion in pre-order staan. Leuk om alvast een eerste ervaring te lezen.
Misschien dat eea soepeler verloopt onder Windows 7.
Als het goed is, ontvang ik de mijne morgen. Ben zeer benieuwd, zeker als besturing voor games.
Een review plaatsen staat in de planning.
Ik heb er overigens "slechts" $86 voor betaald, inclusief verzenden.
Ik ben zeker benieuwd naar je ervaringen, vooral met betrekking tot de touchless drivers. Ik heb er nog geen games mee geprobeerd dus ik ben benieuwd.
Drivers werken prima (Win7 Pro 64bit).
Heb inmiddels ook een review geplaatst.
Ik denk dat je wel dingen apart moet houden. Zelf heb ik een 24" Iiyama Touch Screen (op het moment icm Windows 8) maar ik denk dat een Kinect-achtige belevenis toch heel anders is. Immers: je zweeft veel meer en bent meer bewegingen aan het maken dan dingen aan het aantikken/duwen.

Wat me wel opvalt is dat ik vrij veel 'klachten' vind voorbij komen van de nauwkeurigheid. Die ervaring heb ik zelf al met Kinect maar uiteindelijk valt of staat het succes van een product er wel mee. De Leap Motion lijkt me erg leuk maar vooralsnog zie ik het als een hebbeding.
Ah, de eerste review is binnen, dat is er snel!
Prima review, waarschijnlijk lees ik m na het wegwerken van de hierboven genoemde, want ik vond m wel prettig lezen. (al zegt dat niet al te veel aangezien ik zelf ook niet zo'n taalkundig wonder ben ;) )
Heb m niet gepreorderd, maar ik hou dit apparaatje wel in de gaten.
Ook ik heb de leap binnen en heb hem na 10 minuten uitgeplugd en opzij gelegd. De installatie ging vlekkeloos en de software installeerd een 'app store' met leap enabled applicaties. Die overigens ook gelijk worden gedownload. Iedere applicatie die ik run op mijn Windows 7 x64 (8 GB RAM - en up to date) crashte naar verloop van tijd ("the application xxx has stopped working..."). Ik gebruikte de leap midden op de dag (vanmiddag) en de leap geeft aan last te hebben van 'te veel' licht. De software meldt dit dan ook dat de leap overschakeld naar een 'robust' mode. Wat dat betekend is mij nog niet duidelijk geworden, maar wat ik merkte is dat de test software slechts 'af en toe' handen en vingers herkende. Ook een calibratiemodus welke vlakken en 'aanwijsvectors' laat zien geeft een onrustig beeld (knipperde vectors, af en toe vlakken (handen) en vingers herkennend en heen en weer springend). Ook de calibratiesoftware (zoek een reflective surface op en zorg door te bewegen dat je scherm groen wordt) werkte bij mij helemaal niet op mijn monitor of glazen (!) tafel. Ik krijg de leap dus niet lekker werkend

Ik vind zelf de filmpjes zoals die op internet staan ver af van de realiteit van mijn ervaringen. Ik zal er nog wel wat langer mee aan de slag gaan, maar ik hoop dat de software en firmware wel stabieler wordt.

Zoals ik al zei, na 10 minuten uitgespeeld en weggelegd om hem later in de week nog wat beter te bekijken.
Hm als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik op het allerlaatste moment mijn order gecancelled heb. Ik heb hem een jaar in pre order gehad, maar echt een maand geleden bedacht ik mij, heb ik dit nou echt nodig? Ik bedoel, het is toch crisis (hier in Portugal) en ik moet toch een beetje op de centjes letten en ik wilde een nieuwe mobiel (wat uiteindelijk een S3 LTE geworden is :) ).

Ik heb geen seconde nagedacht over licht inval, maar natuurlijk heeft dat zijn invloed.

Ik hoop voor je dat je er toch nog gebruik van kunt maken.

Ik denk dat dit meer toekomst heeft...
Ik heb ook een Leap en heb een iets betere ervaring dan de meeste van jullie. Hij werkt prima, maar ik was dan ook niet van plan het ding als touchscreen vervanger te gebruiken.

Touchless is een leuk idee, maar het werkt voor geen meter. Voor games is het best leuk. Escape Velocity is momenteel de beste game, naar mijn mening. Cut the rope werkt er ook leuk mee, maar het is allemaal erg duidelijk dat het systeem erg in de kinderschoenen staat. Developers hebben nog niet door waar de sweet spot tussen nauwkeurigheid en bruikbaarheid ligt.

Ook sommige andere games (zoals Lotus) zijn onbegrijpelijk en komen zonder uitleg. Technisch is het een prima apparaat, maar wat meer uitleg en "polish" van de software is hard nodig.

Voorlopig speel ik met mijn dochter nog wel "Escape Velocity", we vermaken ons er prima mee tot er meer games komen die net zo goed werken.
Ik snap werkelijk niet dat jullie allemaal zeuren dat het zo lastig is. Goed, ik heb hem al 6 maanden en heb dus redelijk wat oefening gehad (en dat heeft het nodig), maar de release van de OS support die jullie nu out-of-the-box krijgen is een verbetering van een paar duizend procent tegenover waar ik maanden mee gewerkt heb. Ik kan er gewoon goed mee werken.
....maar de release van de OS support die jullie nu out-of-the-box krijgen is een verbetering van een paar duizend procent tegenover waar ik maanden mee gewerkt heb. Ik kan er gewoon goed mee werken.
dat ie 1000x minder vaak vast loopt, kan nog steeds betekenen dat ie veels te vaak vast loopt.

Dat de final ruim minder gaar is dan de beta lijkt me ook niet relevant. Aan de ervaringen te zien is ie nog steeds ruim te gaar.